Wil ik eigenlijk nog wel??

Author:
karamel
Posted:
di, 01/16/2007 - 20:41
Hoi,
ik ben 21jaar en zit dus ook met verschrikkelijke angst..
ik vraag mezelf eigenlijk af of ik nog wel WIL naar de ta gaan..
Ik heb een erg zwak gebit... mijn oude ta zat me altijd helemaal af te kraken etc.. en te zeggen dat ik niet poetste terwijl ik minstens 2x per dag poetste :( en altijd had ik wel wat met mijn tanden :o 2dagen voor ik naar de ta moest kon ik niet meer slapen, huilde gewoon, was chagrijnig...
Angst? Dat had volgens hem elke patient tegenwoordig en was volgens hem (en ook volgens mijn moeder) grote aanstellerij...
Ik ben ondertussen van mijn 17 niet meer geweest 4jaar dus al niet meer.. en ik weet nog steeds niet wat ik ga doen.. mijn tanden zien er eigenlijk zelfs niet eens heel erg uit.. dus waarom zou ik dan gaan?
Dit spookt dag en nacht door mijn hoofd.. maar ik wil niet geloven dat het MOET..
Ben ook bang om mijn zelfcontrole te verliezen aangezien ik vroeger de tandarts eens een klap verkocht heb.. hij zei dat ik er niets van ging voelen.. maar toch deed het pijn...
Sorry dit moest ik even kwijt..
:smt006 Lien
scaredycat

Hoi Lien,

Ik herken je verhaal, ik was zelfs meer dan 10 jaar niet meer geweest.
Bij mij was er duidelijk wat aan de hand, want ik had afgebroken tanden en
afgebrokkelde kiezen, "maar ik had er geen last van, dus waarom zou ik gaan?"

Maar het feit dat jij nu toch zit te twijfelen is goed; volgens mij WIL je eigenlijk wel!
Misschien is het slim om een (andere) TA te zoeken en daar eerst eens heen te gaan
om te kijken of het "klikt"? En om te zien hoe de staat van je gebit echt is?

Misschien valt het idd wel mee, dat zou fijn zijn. Maar als er misschien
wel wat is ben je er nu wel bij en kan er wat aan gedaan worden!?

Je bent "slechts" 4 jaar niet geweest, dat is lang zo lang niet als je denkt!
En ja, ik heb makkelijk praten. Maar ik heb dit zelf ook doorstaan,
dus ik "mag" dit zeggen; je MOET gaan, want volgens mij wil je dat ook.

En als je niet naar een "gewone" TA durft, zoek er dan eentje die
ervaring heeft met angstige patienten, misschien dat dat je helpen kan!?
De eerste stap heb je genomen door hier je verhaal neer te zetten,
op naar de volgende!

Succes en hou ons op de hoogte,
JAN
di, 01/16/2007 - 22:33 Permalink
karamel

Het is zo:
in de dag wil ik niet..
's nachts als ik in mijn bed lig wil ik wel...
Ik zal nooit meer met iemand (behalve via internet) over mijn angst kunnen praten.. de 2mensen die ik het ooit verteld heb hebben mij vierkant uitgelachen.. en dat wil ik niet meer meemaken...
wo, 01/17/2007 - 13:58 Permalink
Moon

Hoi Karamel,

Er zijn hier veel mensen die zich schamen voor hun angst. Wie is iemand om te lachen om de angst van een ander. Tuurlijk is het makkelijk om het gevoel van een ander weg te wuiven met een "nee, dat is niet zo" maar het is jouw gevoel en dat mag jij voelen!!!

Weet je wel hoeveel mensen er zijn met tandartsangst? Waar ben je bang voor?
Heb je er weleens aan gedacht dat er speciale angsttandartsen zijn? Die zijn er voor mensen die het heel eng vinden.

Wat wil je bereiken door je verhaal hier neer te zetten? OF wilde je alleen je verhaal kwijt???

Ik vind het in elk geval heel dapper dat je je verhaal hier neer hebt geschreven!
wo, 01/17/2007 - 15:11 Permalink
cclam

hoi karamel,

ik weet heel goed hoe je je voelt. Sinds jong had ik al niet zo'n goed gebit. Twee keer heb ik 4 tanden of kiezen er uit moeten laten trekken. Twee verschillende beugels. Toen ik 17 was ging ik voor het laatst naar de TA omdat ik last had van verstandkiezen. En ja hoor, ook deze moest ik er uit laten halen bij het ziekenhuis.

Sinds toen was ik nooit meer naar de TA geweest. Durfde niet. Lag gewoon nachten wakker als ik er aan dacht. Mijn ouders snapte het helemaal niet en bleven maar afspraken voor me maken waar voor ik toch nooit kwam op dagen.

Ik ben nu 24 en woon sinds kort in Nootdorp. Ik heb een nieuwe tandarts en ben vandaag voor het eerst in 7 jaar naar de tandarts gegaan. Ik heb mezelf de hele week gewoon af laten leiden tot dat het zo ver was.

Een nieuwe tandarts heeft bij mij wel geholpen om er naar toe te gaan.
wo, 01/17/2007 - 19:26 Permalink
Moon

:D Dan moet je het gewoon lekker van je af schrijven Karamel!!!
Als je er ooit nog eens wat meer over kwijt wilt, of je wilt iets weten, dan lezen we het wel!!!
wo, 01/17/2007 - 20:58 Permalink
karamel

Ik ben eigenlijk zelf nog aan het denken over wat ik nu eigenlijk wil..
de laatste 2keer dat ik een afspraak had ben ik gewoon niet geweest.. ook al was dat dan bij een andere TA die zei dat hij goed met angstige mensen omkon.. :oops:
wo, 01/17/2007 - 21:16 Permalink
karamel

Ik had mezelf volledig overtuigd om te gaan.. tot op de dag zelf.. ik werd "plots" erg misselijk en moest echt overgeven etc.. :oops:
wo, 01/17/2007 - 21:35 Permalink
Moon

vervelend zeg... en die ervaring blijft je nu natuurlijk nog steeds dwars zitten... Misselijk oke, afbellen ook prima, maar eigenlijk had je gelijk een nieuwe vervolg afspraak meoten maken... nu is de stap enorm...
Maar goed, achteraf zijn dingen altid anders en makkelijk te verklaren!
wo, 01/17/2007 - 21:50 Permalink
karamel

De stap is idd enorm..
maar stel dat ik wéér misselijk word of misselijk word als ik in de wachtkamer zit? Wat dan? Wat als ik dan plots moet overgeven..?
wo, 01/17/2007 - 22:01 Permalink
scaredycat

Je hebt wel gezegd dat je er met niemand over wilt/kunt praten, maar is dat echt zo?
Als je iemand in vertrouwen kunt nemen is dat niet alleen fijn voor jou, maar misschien
kan die persoon ook meegaan naar je afspraak en ervoor zorgen dat je ook echt gaat?

Ik heb mijn beste vriendin in vertrouwen genomen, zij is ook degene geweest die me
gereden heeft na de narcoses, want daartoe was ik zelf niet echt in staat (serious understatement ;) )

Die twee die je uitlachten moet je vergeten, dat zijn geen vrienden.
do, 01/18/2007 - 00:07 Permalink
karamel

Sinds begin deze week heb ik al tandpijn.. omdat het nu toch wel redelijk erg word ga ik er vanavond nog met mijn beste vriendin over praten..
:smt006 Lien
do, 01/18/2007 - 17:41 Permalink
Moon

wat dapper van je Lien! :)
Het is moeilijk om je angsten onder ogen te zien, maar als je ze toegeeft, kunnen mensen je pas helpen.
Sterkte!!!
do, 01/18/2007 - 18:05 Permalink
karamel

Ik heb het er met mijn beste vriendin over gehad..
ze zag in mij niet echt de persoon die voor zoiets angst had maar ze begreep me wel..
We hebben afgesproken dat zo gauw ik me er klaar voor voel moet ik dat tegen haar zeggen en dan maakt zij de afspraak maar dan MOET ik wel gaan...
:smt006
vr, 01/19/2007 - 20:08 Permalink
karamel

De zenuwen spelen weer op...
woensdag MOET ik er weer aan geloven...
Mijn maag keert nu al om bij het gedacht alleen al..
maar er is voor mij geen weg terug :(
Mijn beste vriendin gaat gelukkig wel mee..
Wat denken jullie ervan om op voorhand een kalmerend middel te nemen?
:smt006
za, 01/20/2007 - 11:58 Permalink
karamel

Ik ga tot woensdag al mijn vrije tijd bij mijn paardje doorbrengen zodat ik er niet teveel aan denk :oops:
en ook goed :smt001
Maandag komt de TA voor mijn paardje haar tanden.. en zij is er ook bang van :P zo baasje zo paardje precies :D
za, 01/20/2007 - 13:27 Permalink
Moon

Wauw! Al een afspraak gemaakt voor woensdag :) Wat knap van je zeg!

Goed dat je al je tijd bij je paardje gaat doorbrengen. Zo ontstaan en andere dingen in je hoofd :)

Probeer aan je tandarts aan tegeven hoe je je voelt en wat het met je doet. Je kan heel anders overkomen als jij het in je gevoel ervaart.
Ik kom heel sterk over met een houding van "dit doe ik wel even" en s'avonds lig ik met een mega hoofdpijn op bed omdat ik een prachtig masker heb die alle angst opvangt.

Sterkte! :)
Ik vind je een kanjer!!!
za, 01/20/2007 - 14:00 Permalink
marie-jose

Hoi Karamel,

Goed dat de afspraak is gemaakt. Vertel je tandarts over je angst. Ik heb mijn angst al verteld,toen ik na vele jaren de eerste keer weer de tandarts belde, aan de assistente die ik aan de lijn had. Toen ik op bij de tandarts binnen kwam was hij al op de hoogte van mijn angst. Hij toonde heel veel begrip. Legde alles duidelijk uit en luisterde ook goed naar hetgeen ik aangaf.
Heel veel succes woensdag!

Groetjes,
Marie-Jose
za, 01/20/2007 - 20:38 Permalink
karamel

Mijn vriendin heeft de afspraak gemaakt en de assistente al op de hoogte gebracht..
Ik heb er al spijt van dat die afspraak vaststaat :(
zo, 01/21/2007 - 11:22 Permalink
Moon

Mijn vriendin heeft de afspraak gemaakt en de assistente al op de hoogte gebracht..
Ik heb er al spijt van dat die afspraak vaststaat :(


Wat heb jij een super goede vriendin :) Fijn dat ze de drempel kleiner heeft gemaakt door de assistente al op de hoogte te brengen!
Kan me voorstellen hoe eng je het nu vind en je de neiging hebt tot wegrennen... Voel gewoon wat je voelt en ga woensdag! :) Pas daarna weet je of je gevoel echt was of alleen leefde in je hoofd!

Knuffel maar extra veel met je paardje!
zo, 01/21/2007 - 11:45 Permalink
karamel

Ik weet nog niet of het woensdag kan doorgaan..
aangezien ik net uit het ziekenhuis ben wegens een ongeval met mijn
paard (waar ik zelf NIETS van weet aangezien ik een héél groot stuk
verloren ben uit mijn geheugen.. ook dingen van vroeger..)
ik heb een whiplash, een hersenschudding (mag normaal niet op pc), en
een beetje evenwichtsstoornis..
er is nog een heel deel dat ik niet weet en ik kon eerst ook het verschil
niet meer maken tussen droom en realiteit...
ik was eerst héél mijn zondag verloren maar daar weet ik nu al wel weer
gelukkig een stukje van...
voor de rest is alles wel dubbel vermoeiend voor mij..
en volgens anderen (ik weet er niets meer van) is mijn paard gevallen en daardoor ben ik ook gevaleen... maar mijn paardje heeft niets ergs maar wel een beetje rugpijn :o
di, 01/23/2007 - 13:34 Permalink
Moon

:o Jeetje! Beterschap!
Als je de afspraak moet verzetten, maak dan wel gelijk een nieuwe afspraak!!!
Heel veel beterschap!!!
di, 01/23/2007 - 17:42 Permalink
karamel

buhh..
mijn vriendin heeft gebeld met de tandarts en aangezien hij bang is dat ik dan niet kom, ga ik gewoon morgen voor een gesprek maar hij gaat niet kijken ofzo aangezien ik denk dat het omwille van mijn whiplash nogal moeilijk zal zijn om in de stoel te liggen..
di, 01/23/2007 - 18:39 Permalink
bange_mus

Oei, dat klinkt pijnlijk allemaal, zo'n val van je paard. Beterschap!

Ik vind het knap van je dat je morgen gaat voor een eerste gesprek. Misschien is het de volgende keer minder eng als je al weet wie je voor je krijgt. En denk er wel aan direct weer een afspraak te maken! Heel veel succes morgen!

groetjes bange mus :smt006
di, 01/23/2007 - 19:20 Permalink
karamel

De val van mijn paard weet ik niets van aangezien héél mijn zondag verdwenen is en ook nog een paar stukjes van in de week..
mijn vriendin gaat morgen gelukkig mee ze nam zelf speciaal vrij.. :o


Maar als ze zo'n foto maken hé.. wanneer weet je dan de uitslag daarvan?
di, 01/23/2007 - 19:36 Permalink
scaredycat

Als ze digitaal foto's maken is die meteen op het computerscherm te zien...

Met film (gebeurt dat nog?) weet ik het niet, sorry...
wo, 01/24/2007 - 01:44 Permalink
karamel

Ja hoor ik ben geweest !!!! :smt005
toen we er aankwamen wou ik om te draaien maar dat mocht niet van mijn vriendin.. we hebben denk ik maar 5minuutjes moeten wachten in de wachtkamer..
Het is een hele aardige man we hebben over mijn angsten gesproken :oops: en er is een foto gemaakt.. ik heb 7 gaatjes en verder moet er nog wel heel wat gebeuren.. er zullen spijtig genoeg ook tanden moeten getrokken worden..
Ik heb AL een afspraak voor woensdag :( omdat hij denkt dat ik anders niet meer kom.. heb dus ook moeten beloven dat ik ging terug komen :oops: :-? Hij gaat verder alles op mijn tempo doen en volgende week gaat hij gewoon eens kijken :) Maar toch zie ik er tegenop...
ow ja.. als ik nog teveel last heb van mijn whiplash dan mag ik de afspraak afbellen maar dan wordt er helaas wel meteen een nieuwe gemaakt :(

Ik heb ook al weer een deeltje van mijn geheugen terug :D Maar mijn paardje heeft naar het schijnt wel rugpijn :-?

:smt006 Lien
wo, 01/24/2007 - 15:22 Permalink
Moon

:D hee wat goed van je datje bent geweest!!!! :)
Fijn dat de tandarts een aardige man was waarmee je over je angsten kon praten. Tuurlijk zie je er tegenop. Ik ben nog nooit blij geweest om naar de tandarts te mogen (tenzij ik pijn had en blij was dat er iets aan gedaan werd!) Doe rustig aan en zorg goed voor Lien!
wo, 01/24/2007 - 18:16 Permalink
karamel

Ik ben stiekem toch ook een klein beetje blij dat ik ben geweest en mijn vriendin is er ook blij om :P
Nu zenuwachtig afwachten tot woensdag...
Hij gaat gelukkig alleen maar met het spiegeltje kijken :D
:smt006
wo, 01/24/2007 - 18:57 Permalink
marie-jose

Je mag gerust echt blij zijn, je hebt een hele grote stap gezet!
Fijn dat de tandarts luisterde en begrip heeft voor je angst, dat is heel belangrijk. Het is goed om zo snel mogelijk naar de volgende afspraak te gaan. Hopelijk heb je niet te veel last van jouw whiplash, zodat je naar de volgende afspraak kan. Heel fijn dat je vriendin je zo goed steunt!
Het gaat je vast allemaal lukken!

Groetjes,
Marie-jose
wo, 01/24/2007 - 22:25 Permalink
karamel

Brr.. het is toch weer bijna zover..
en aangezien ik 2werken niet hoef te werken en niet mag sporten gaat de tijd niet al te snel :(
Ik hoop maar 1 ding:
dat als ik in die stoel lig dat ik dan niet verstijf en mijn mond toch openkrijg.. :oops: ..

:smt006
do, 01/25/2007 - 19:22 Permalink
karamel

Jaja ik ben geweest :D :D
Ben vandaag dus voor het eerst weer de stoel ingeweest :D vond het zo eng.. dat ik spontaan begon te huilen... :oops: maar gelukkig stelde de TA me erg op mijn gemak en vond hij het ook niet belachelijk ofzo.. Hij heeft vandaag zelfs al van 2 tanden het tandsteen verwijdert :D
Volgende week mag ik woensdag wéér terug.. en dan gaat hij nog wat tandsteen verwijderen en daarna beginnen aan de gaatjes en kiezen trekken :oops:
voel me er wel nog steeds slecht bij maar gelukkig heb ik een überlieve vriendin die telkens weer meegaat :smt008
wo, 01/31/2007 - 20:39 Permalink
karamel

Ik heb afgezegd omdat als ik terugga en ik zeg dat ik tandpijn heb of hij merkt dat het zo erg is.. dan zal hij moeten boren... :oops:
ma, 02/05/2007 - 21:03 Permalink
Moon

huh? je hebt afgezegd omdat je bang bent?
Wat zegt je dinnetje daarvan?
meissie toch!!! :smt056 een afspraak afzeggen omdat je zo bang bent en dan vreselijke pijn hebben... dat helpt niet echt he!!!

Kanje uitleggen waar je precies bang voor bent? Ben je bang voor pijn tijdens het boren? het geluid van de boor? het gevoel van machteloosheid? Heb je al een vulling en daar een slechte ervaring van?
ma, 02/05/2007 - 21:19 Permalink
karamel

Mijn vriendin is er niet zo blij mee...
ik ben bang voor het geluid en de pijn.. :oops:
en met verdoving hoeven ze al helemaal niet af te komen want met een spuit komen ze NIET in mijn mond..
ma, 02/05/2007 - 22:53 Permalink
Fauvje

Karamel..

De mens kan maar op 1 plaats pijn hebben, knijp jezelf hard in je hand, zet je nagels erin of iets, ik garandeer je.. de spuit voel je niet..
Doe je ogen dicht zodat je de spuit ook niet ziet aankomen..
Zeg wel tegen je tandarts dat je graag wil dat hij vertelt wat hij doet, zodat je weet wanneer je moet gaan knijpen :)

het helpt echt!
als de verdoving werkt, voel je niks meer! je kan eventueel wel oordopjes meenemen, zodat het geluid niet zo erg is..

verzamel je moed en zet door, je kunt het!!! :smt023
di, 02/06/2007 - 00:17 Permalink
marie-jose

Hoi Karamel,

Je bent zo moedig geweest! Geef nu niet op. Jouw tandarts had zo veel begrip en zal dat nu ook weer hebben.

Marie-Jose
di, 02/06/2007 - 21:04 Permalink
karamel

Ik kom momenteel met vele pijnstillers de dag wel door..
maar toch kan ik bijna niet eten, vanmiddag toen ik samen met mijn vriendin iets aan het eten was kwam er even iets aan zo'n übergevoelig plekje en ik ging echt door de grond van de pijn :oops: dus zij vroeg natuurlijk of ik tandpijn had :( ontkennen had geen zin... en ze wil dus dat ik volgende week ga :o maar ik wil écht niet.. ook al is het zo'n lieve begripvolle man...
di, 02/06/2007 - 21:52 Permalink
karamel

:smt026
ik heb zelf gebeld naar de tandarts.. :)
ik moet er woensdag heen om 13.30...
heb hem wel nog niet verteld dat ik tandpijn heb aangezien het me al heel veel moeite koste om de telefoon te pakken..
mijn dinnie weet nog niet dat ik zelf heb gebeld dus dan kan ik haar meteen verrassen ermee :D
wo, 02/07/2007 - 17:38 Permalink
takkie

Goed van je!

Alleen dat bellen voelt soms heel eng dus ik begrijp je goed. En hopelijk kan je de volgende dagen goed slapen. Wordt het moeilijk zoek inderdaad wat afleiding op. Zelf heb ik heel veel dingen in het huis gedaan de laatste tijd. Met name twee dagen voor een afsprak. Gek genoeg makt dat me rustig. En ik heb dan een schoon huis, heerlijk :lol:

Succes!
do, 02/08/2007 - 22:22 Permalink
karamel

oh nee..
morgen om 13.30 al :o
pff.. ik moét wel.. heb het beloofd aan de tandarts :oops: omdat hij denkt dat ik anders NOOIT meer naar de tandarts ga.. pff...
di, 02/13/2007 - 18:08 Permalink