wanneer val je onder spoed?

Author:
2wortelpuntbeh…
Posted:
vr, 12/15/2006 - 19:24
Ik zit hier met ontzettend veel pijn. Ik moet een wortelkanaal behandeling en die moet eigenlijk uitgevoerd door een endodontholoog, daar heb ik 24 januari een afspraak voor, maar ik heb nu zoveel pijn dat ik niet zolang kan wachten. Ik heb die praktijk gebeld maar zij doen geen spoed, werd terug gestuurd naar de tandarts. Ik ben afgescheepd door de tandarstassistente en ze zegt dat de tandarts geen tijd heeft, het liever niet doet omdat de endodontholoog het moet doen, ze hebben 22 januari plaats voor me, maar zolang kan ik niet wachten.
Slik de hele dag naproxen 500 mg anders is het niet uit te houden, ik word 's nachts wakker van de pijn.
Wanneer val ik onder spoed??? En moet de tandarts mij helpen??
Ik wil best het weekend nog doortrekken maar ik kan zo niet nog dagen door gaan, dat trek ik niet.
Wat moet ik doen?
Wie heeft er een advies?

(mag je van de verzekering ook een andere tandarst bellen? En een afspraak maken of mag dat alleen bij je eigen tandarts?)

<a href="https://www.tandarts.nl/tandarts-den-haag/dental365">Vind nu de spoed tandarts in Den Haag</a>
vV

heel simpel, u heeft een eigen tandarts! die zal dus in ieder geval op korte termijn iets aan de pijn moeten doen. Oftewel u moet zich niet laten afschepen. nu is het inmiddels weekend....dus kan eventueel de spoeddienst waar de tandarts aan verbonden is ingrijpen.
(maar dit is geen geval om de tandarts voor het bed uit te bellen, dus morgenochtend...)

Succes en sterkte!
vr, 12/15/2006 - 22:57 Permalink
2wortelpuntbeh…

Bedankt!

Ik zal mij maandag zeker niet meer aflaten schepen.
Ga er gewoon heen!


Ik vind het zelf ook raar dat de endo geen spoed doet.
Want de kans is nu groot, als de tandarts het gaat doen dat ik straks weer voor wortelpuntbehandelingen naar de kaakchirurg kan :-?
za, 12/16/2006 - 16:06 Permalink
mecánico para …

er heen gaan heeft weinig nut natuurlijk, teninste, zou op mij geen indruk achter laten. Wat ik zou vragen is of de verwijzend tandarts contact met 'm opneemt en de problemen uitlegt. In de basis is het ook niet het probleem voor de endodontoloog, echter, als er nu iemand gaat klussen wordt het er meestal op termijn minder makkelijk op nog successen te behalen.
Dus ik zou zijn beleid willen weten, en als het dan neerkomt op toch een apex bij de kaakchirurg, dan zal je het daar mee moeten doen. Is niet verkeerd, maar het is wel jammer dat het zo gaat.

nb, wij kregen bij vlagen hele sloten kinderen met troubles aangereikt, meestal s'ochtends gebeld met eigen tandarts, die geeft briefje en wij konden om 9.30 het telefoontje verwachten.........en dan kwamen ze meestal dezelfde dag of die erna. ja, kiezen voor kinderen is een feestje soms.
za, 12/16/2006 - 20:36 Permalink
2wortelpuntbeh…

Als ik er heen ga, kan ik de tandarst tenminste zelf spreken, nu kom ik niet verder dan de vervelende (en dan druk ik me nog zachtjes uit) assistente.
Snap niet helemaal wat je bedoelt met als iemand nu gaat klussen dat er minder succes te behalen valt?

Waarom is het niet het probleem van de endo, die zijn toch gespecialeerst in wortelkanalen? Waarom doen ze dan geen spoed?
za, 12/16/2006 - 21:03 Permalink
mecánico para …

Als je erheen gaat is het vaak de oplopende emotie die een gesprek dan weinig productief maakt.

Dat van dat klussen: kijk je eigen tandarts, verantwoordelijk voor jouw mond en de zorg voor je bij klachten ...........die wil dat een persoon met meer vaardigheden en kansen op succes de behandeling gaat uitvoeren. Daar heeft ie een reden voor. Om het dan alsnog zelf te gaan doen is dan het oneerbiedige genoemde "klussen" want eigenlijk wil ie het uitbesteden.

nb, de patient van een tandarts laat bij klachten van wat meer acute aard deze zien aan de eerste lijn = de tandarts van de patient. Pas bij verwijzen naar een tweede lijn, in dit geval de endodontoloog wordt deze patient "zijn patient" als het eerste consult is geweest. Anders zou iedereen de deur bij 'm plat gaan lopen omdat ie toevallig zo goed is met die kanalen schoonmaken.

Dus ik was wat verbaasd over de verwijzing en de onmogelijkheid van je eigen tandarts je misschien iets eerder te kunnen presenteren of een overleg te hebben om de tijd van nu tot dan door te komen zonder dat er afbreuk wordt gedaan aan de staat van de kies.

ennuh, een goede assistent is er eentje die mannetjes die de tamndarts zelf wil spreken een beetje tempert en retour huistandarts stuurt.
Dus deels snap ik die reactie van de assistent, deels ontgaat me de gedachte van je huistandarts er een belletje aan te wagen.


Op een Centrum voor Bijzonder Tandheelkunde is het ook zo. Pijnklachten komen bij de normale dienst terug. Dat is overdag de huistandarts en na werktijd de stadswaarnemings voor pijnklachten.


Besef wel: het is de huistandarts die je nu dus een beetje laat zitten en de endomeneer die zich niet voor een karretje laat spannen van de huisatandarts

ben overigens benieuwd wat de reden van verwijzen is. want pienvrij maken is meestal voor elke tandarts wel mogelijk
za, 12/16/2006 - 21:35 Permalink
2wortelpuntbeh…



Dus ik was wat verbaasd over de verwijzing en de onmogelijkheid van je eigen tandarts je misschien iets eerder te kunnen presenteren of een overleg te hebben om de tijd van nu tot dan door te komen zonder dat er afbreuk wordt gedaan aan de staat van de kies.

ennuh, een goede assistent is er eentje die mannetjes die de tamndarts zelf wil spreken een beetje tempert en retour huistandarts stuurt.
Dus deels snap ik die reactie van de assistent, deels ontgaat me de gedachte van je huistandarts er een belletje aan te wagen.


Op een Centrum voor Bijzonder Tandheelkunde is het ook zo. Pijnklachten komen bij de normale dienst terug. Dat is overdag de huistandarts en na werktijd de stadswaarnemings voor pijnklachten.


Besef wel: het is de huistandarts die je nu dus een beetje laat zitten en de endomeneer die zich niet voor een karretje laat spannen van de huisatandarts

ben overigens benieuwd wat de reden van verwijzen is. want pienvrij maken is meestal voor elke tandarts wel mogelijk



Kan aan mij liggen maar je maakt de zinnen zo dat ze soms onbegrijpelijk worden.
Eerste stuk snap ik niet helemaal.

De tandarst heeft de laatste tijd al heeeeeeeeeeel wat assistentes gehad, maar deze slaat alles. Deze maakt geen vrienden.
Ze luistert al niet eens goed, dus dat is voor mij al een giga minpunt.
En ik snap best dat een assistent moet selecteren, maar een assistent moet ook vriendelijk zijn en vriendelijk blijven!
Maar dat doet er verder niet terzake.

Waarom de tandarst mij laat zitten weet ik dus niet, hij wil het liever dus niet zelf doen.
Maar ik wil van de pijn af en kan echt niet wachten tot 24 januari, dat ga ik niet trekken.
Hij heeft mij niet doorwezen voor de pijn, die was er toen nog niet, maar vanwege de onsteking die er zit, en het daar preciezer gaat, en sterieler is.
Ben nl erg gevoelig voor bacterien.

Toen ik de afspraak maakte met de endo, had ik wel een onsteking zitten, maar geen pijn
Die afspraak heb ik nu 2 weken geleden ofzo gemaakt, maar de pjn is afgelopen week begonnen.

Het is ook wel een beetje krom als mijn tandarts het alsnog gaat doen, maarja als de endo het niet wil doen, moet iemand het toch doen? En ik kan niet zo lang met die pijn blijven lopen, dat is niet te houden.
za, 12/16/2006 - 21:49 Permalink
mecánico para …

over welke assistent heb j ehet eigenlijk? die van de endodontoloog of die van je eigen tandarts? want al sje de laatste bedoelt dan snap ik wel dat je liefst even aan de balie wil komen (bij je eigen tandarts dus)

Ik ga er van uit: als ik iemand krijg met last ruim ik zelf de ellende op. als ik dat wil uitbesteden......moet ik er moeite voor doen. dit om een patient op weg te helpen.

Als dat niet lukt: moet ik zelf een oplossing verzinnen.

dat heeft met je zorgplicht te maken.

In een extreem geval zou je dan kunnen besluiten dat die verwijzing maar even moet worden gepasseerd en je zelf aan de bak moet.

ik geef toe, die eerste zin is wat lang, maar als je 'm leest op het ritme van "in the jungle, the lion sleeps tonite" dan gaat het goed.
:smt006
za, 12/16/2006 - 22:03 Permalink
vincent25

:cry: ik zit met hetzelfde probleem alleen ik moet er 3 dus,is wel mijn eigen schuld was al 12 jaar niet naar de tandarts gegaan. :oops: Nou ben ik vandaag voor het eerst geweest en kreeg effe te horen dat ik er dus ook 3 moest ondergaan.ik heb dus ook al echt wekenlang pijn aan alles in me mond en dacht er vandaag heel simpel over om naar de tandarts te gaan en meteen geholpen te worden.DUS NIET. :cry: spoedtandartsen zijn er voor ongelukken en nabloedingen kreeg ik te horen.Denk maar niet dat als je in de nacht wakker word hier bv in flevoland dat er ook maar 1 iemand ze bed uitkomt om je te helpen.

beetje vaag is dit hoor :x
za, 12/16/2006 - 23:51 Permalink
Spiegeltje

Kan aan mij liggen maar je maakt de zinnen zo dat ze soms onbegrijpelijk worden.
Eerste stuk snap ik niet helemaal


Idem dito
zo, 12/17/2006 - 02:40 Permalink
mecánico para …

:cry: ik zit met hetzelfde probleem alleen ik moet er 3 dus,is wel mijn eigen schuld was al 12 jaar niet naar de tandarts gegaan. :oops: Nou ben ik vandaag voor het eerst geweest en kreeg effe te horen dat ik er dus ook 3 moest ondergaan.ik heb dus ook al echt wekenlang pijn aan alles in me mond en dacht er vandaag heel simpel over om naar de tandarts te gaan en meteen geholpen te worden.DUS NIET. :cry: spoedtandartsen zijn er voor ongelukken en nabloedingen kreeg ik te horen.Denk maar niet dat als je in de nacht wakker word hier bv in flevoland dat er ook maar 1 iemand ze bed uitkomt om je te helpen.

beetje vaag is dit hoor :x


Al is de situatie vervelend voor je. Als je al weken last hebt is midden in de nacht iemand uit zijn bed bellen ook niet de meest standaard methode. Sowieso een kies eruit halen 's nachts leidt mogelijk tot zeer onvoorspelbare problemen: nabloeden en je hele bed onder hebben zitten, afbreken van de keis en wie bel je dan? En plat gezegd, als je al weken last hebt kan die paar uur wel erg naar zijn (been there, done it, dus gewoon bekend bijme), maar het is geen 24/7 praktijk. Streker, in zo'n beetje elk willekeurig land om ons heen is er helemaal geen nachtopvang en kan je naar het ziekenhuis en wordt je teruggestuurd naar de tandarts..........overdag.

Maar het blijft natuurlijk vervelend als je net zelf die kiespijn hebt.
zo, 12/17/2006 - 08:44 Permalink
2wortelpuntbeh…

over welke assistent heb j ehet eigenlijk? die van de endodontoloog of die van je eigen tandarts? want al sje de laatste bedoelt dan snap ik wel dat je liefst even aan de balie wil komen (bij je eigen tandarts dus)

Ik ga er van uit: als ik iemand krijg met last ruim ik zelf de ellende op. als ik dat wil uitbesteden......moet ik er moeite voor doen. dit om een patient op weg te helpen.

Als dat niet lukt: moet ik zelf een oplossing verzinnen.

dat heeft met je zorgplicht te maken.

In een extreem geval zou je dan kunnen besluiten dat die verwijzing maar even moet worden gepasseerd en je zelf aan de bak moet.

ik geef toe, die eerste zin is wat lang, maar als je 'm leest op het ritme van "in the jungle, the lion sleeps tonite" dan gaat het goed.
:smt006



Het gaat om de tandarts assistente niet die van de endodontholoog.


Persoonlijk zou ik niet iemand snel uit bed bellen, zou dan nog eerst naar de eerste hulp gaan ofzo.
Maar ik vind ook als je al een tijdje pijn hebt dat je niet 's nachts moet gaan bellen, die paar uur kunnen er inderdaad ook nog wel bij.
Maar goed daar gaat het bij niet om.

We zijn nu wat uurtjes verder.
Vanmorgen kwam ik tot de conclusie dat ik eindelijk lekker had geslapen en dat kwam doordat ik niet wakker was geworden van de pijn.
Echter voelde ik met mijn tong langs het tandvlees, een mega dikke bult.
De bult stond gespannen maar verder geen aandacht aan gegeven.
De pijn is weg gebleven vandaag, de bult is iets geslonken, maar geen pijn meer (ja alleen het tandvlees waar de bult zit).
Ik hoop eigenlijk dat het zo blijft, pijn vrij.
De ontsteking heeft dus zelf een uitweg gevonden.
Vind mezelf nu absoluut geen spoed, en zal de assistente morgen besparen, ik kijk het nog even aan.
Hier kan ik wel mee leven tot 24 januari (want als ik de keus heb ga ik natuurlijk liever naar de endo)
Zoals het er nu voor staat ben ik weer redelijk blij :D
zo, 12/17/2006 - 16:48 Permalink
vV

zou dan nog eerst naar de eerste hulp gaan ofzo.
Daar horen kiespijnproblemen niet thuis, en die zullen/kunnen daar ook niet verholpen worden. Men zal toch doorverwijzen naar de tandarts! (en terecht overigens..)

Fijn dat de acute klachten weer tot rust gekomen zijn, maar laat er wel even naar kijken! Nogmaals zal de eigen tandarts e.e.a. moeten blijven begeleiden op een fatsoenlijke manier totdat de endodontoloog het overneemt!

""geen tijd"" is geen excuus, dan maakt ie maar tijd (door bv zaken die niet dringend zijn komende week naar januari over te zetten!)
zo, 12/17/2006 - 16:58 Permalink
2wortelpuntbeh…

Maar dit kan toch verder geen kwaad?
Sinds er een tandartsen tekort is, heeft mijn tandarst niet zoveel tijd meer. Hij plant altijd alles goed, moet ik zeggen, loopt dan ook nooit uit, maarja met als gevolg dat je er nergens tussen kan. Ja 22 januari heeft hij tijd, nou de 24e heb ik afspraak bij de endo, dus dan denk ik ook, laat maar zitten.

Maar als ik het nu laat zitten tot 24 januari, dan kan dat toch geen kwaad?
Behalve dat ik weer pijn zou kunnen krijgen.
(Als ik nou die pijn zou hebben van gisteren zou ik morgen gaan drammen, maar om nu te drammen, vind ik weer onnodig, en ben ook nog steeds teleurgesteld in de tandarts dat hij geen tijd heeft gemaakt voor mij afgelopen week.
Dus als ik niet hoef, ga ik liever nog even niet.

Met de eerste hulp bedoelde ik eigenlijk meer, omdat je daar niemand voor uit zijn bed hoeft te halen, zij werken 24 uur, een tandarts niet.
En als je een tandarts uit zijn bed moet bellen, lijkt me sowieso niet zo bevordelijk voor de behandeling, je haalt nl iemand uit zijn slaap.
zo, 12/17/2006 - 17:24 Permalink
2wortelpuntbeh…

Wat zou hij dan moeten doen? Hij maakt het open en dan?
Zoals het nu is hou ik het nl wel vol tot de 24e januari.
zo, 12/17/2006 - 18:59 Permalink
mecánico para …

de oorzaak van de klacht eruit halen? ja, ik begin een beetje rare ideetjes te krijgen over ofwel die tandarts ofwel het verhaal wat er hier voorbij komt.

ik ken geen enkele reden, geen enkele!! om een kies niet zelf te openen als het voor de eerste keer is. Tenzij er natuurlijk al een wortelkanaalbehandeling in zit.........maar dat lijkt er niet op. Dus wat is nu eigenlijk de reden van verwijzen?

Een grote ontsteking?, Een raar kanaalvorm? Kroon erop?
zo, 12/17/2006 - 19:55 Permalink
2wortelpuntbeh…

De kies heeft een vulling. De eeste vulling was gebroken en toen een nieuwe erin.

Gaat om de bacterien, daarom wil de tandarts het liever niet doen.
Ben bacterie gevoelig.
De endo doet het met een microscoop en kan het dus allemaal preciezer doen.
zo, 12/17/2006 - 20:01 Permalink
2wortelpuntbeh…

Waarom, opzich is het een prima tandarts. (behalve dat hij tijd zou vrij moeten maken)
Misschien leg ik het wel niet goed uit, of heb ik het niet goed begrepen waarom ik daar heen moet.

Ik ben dan ook geen tandarts. :smt003
Heb al genoeg meegemaakt met 1 kies en vind het dus wel best dat ik naar die endo moet. Misschien blijft me die ellende dan bespaart, is geen garantie ik weet het, maar toch.
zo, 12/17/2006 - 20:45 Permalink
2wortelpuntbeh…

Nieuwe update

Ben net gebeld door de tandarts, ik mocht om 10.15 uur komen. Situatie uitgelegd, dat ik vrijwel pijnvrij ben, de bult die ik gister had nu ook verdwenen is en gevraagd wat te doen.
Ik ga er niet heen, moet weer bellen als ik last krijg!
Ik hoop eigenlijk tot 24 januari geen last meer te krijgen.
Ik had eigenljk niet verwacht dat hij zou bellen en helemaal niet zo snel!
Valt dus wel weer mee.
ma, 12/18/2006 - 08:39 Permalink
vV

persoonlijk vind ik het niet handig om niet te gaan!! Ik snap het verhaal nu helemaal niet meer!!! Problemen zijn problemen, en die zijn er overduidelijk. en 24 januari is best een eind weg, met feestdagen ertussen in...
ma, 12/18/2006 - 08:44 Permalink
2wortelpuntbeh…

Tuurlijk moet het probleem verholpen worden, dat snap ik zelf ook wel. Maar nu de pijn vrijwel weg is, denk ik, kan ik wel wachten en moet ik maar hopen dat het even weg blijft.
En hij zei duidelijk, als je weer last heb, bel je maar.
ma, 12/18/2006 - 08:51 Permalink
waarom

@2wortelpuntbehandelingen

Dat er iets niet goed zit onder die kies is wel duidelijk.

Nu je blijkbaar toch terecht kunt bij je tandarts (heeft misschien wel dit forum gelezen en iets bekends gezien), ga er dan even langs, want als er straks tijdens de feestdagen iets met pijn komt, dan is er geen normaal tandarts spreekuur en zit je net pijn onder de kerstboom.

Suc6
ma, 12/18/2006 - 15:59 Permalink
2wortelpuntbeh…

Als ik nu last krijg, dan zal ik wel spijt krijgen.
Maar ik neem het risico. :roll:

We zullen het zien, maar hoop niet dat die erge pijn weer terug komt.
ma, 12/18/2006 - 18:03 Permalink
2wortelpuntbeh…

update
Pijn is weg gebleven, vandaag bij de endo geweest, zit een grote ontsteking. 12 februari wordt er een wortelkanaal gedaan door de endo, en dan is het hopelijk klaar.
wo, 01/24/2007 - 19:40 Permalink