Tandvlees lijkt 2/3 dagen na wkb dood te gaan..

Author:
dgirl87
Posted:
do, 10/19/2006 - 21:47
Hallo allemaal,

Afgelopen donderdag is er een wortelkanaalbehandeling bij me uitgevoerd en afgelopen maandag afgerond. toen de verdoving 's maandags na afronding wegtrok was het op die plek erg gevoelig. ik dacht dat het misschien kwam van de druk die op de kies was uitgeoefend. Maar mijn vraag is of het vaker voor komt dat bij die kies het tandvlees ontstoken raakt en wel zo erg dat als je het zachtjes poets er stukken vel los gaan. Moet ik dan een tijd mijn tanden niet meer poetsen op die plek ofzo? het nadeel is dat ik nu een duitse tandarts heb omdat we pas verhuist zijn en ik bijna geen duits spreek.

alvast bedankt voor jullie reacties

met vriendelijke groet
Debbie
Geke

Dat is inderdaad een lastig probleem. Goede communicatie is bij dat soort problemen wel belangrijk. Kun je niet in het Engels met je tandarts communiceren? Misschien dat dat lukt, of met iemand erbij die wel goed duits spreekt. Ik kan natuurlijk niet beoordelen wat de klachten precies zijn, die je hebt. Vaak kun je de eerste paar dagen nog wat napijn ervaren na een wortelkanaalbehandeling en daarna moet je in ieder geval merken dat het geleidelijk minder wordt. Dat het tandvlees erg ontstoken is, is niet echt een standaard bijverschijnsel. Het blijft wel belangrijk het allemaal goed schoon te houden, omdat de ontsteking anders alleen maar erger wordt. Dus goed poetsen, dat hoeft niet hard, maar kan ook gewoon voorzichtig met een zachte tandenborstel, als het maar schoon is. En het liefst ook tussen de tanden elke dag goed schoonmaken met floss of tandenstokers. Dan moeten de problemen met het tandvlees waarschijnlijk geleidelijk verdwijnen, als dat niet gebeurd moet er toch even goed naar gekeken worden.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, mocht je nog vragen hebben kun je het natuurlijk laten weten.

:smt006 Geke
do, 10/19/2006 - 22:37 Permalink
dgirl87

heel erg bedankt voor de informatie en ik had met een vriendin overlegd. Zij kan goed duits en ik ga morgen dus weer een afspraak maken bij mijn tandarts zodat zij dan alles kan vertalen. nogmaals heel erg bedankt
do, 10/19/2006 - 23:25 Permalink
Flandria

Misschien heeft de rubberdamklem te lang op tandvlees gezeten en is dat stukje te lang anaemisch geweest? Ik zeg maar wat, misschien heeft ie geen rubberdam gebruikt...
vr, 10/20/2006 - 14:30 Permalink
dgirl87

Haha ikben bij de tandarts geweest en gelukkig hoeft hij er niet uit. er blijkt een ruimte tussen de kiezen te zitten en daar is nu een zalf ingestopt die erg vies smaakt. mag een uur niks eten en drinken en heb een spoeling meegekregen die ik drie maal daags moet gebruiken. als dit volgende week nog niet heeft geholpen dan gaan ze de ruimte helemaal dichtgooien. Ik wil iedereen bedanken voor de reacties heb er veel aan gehad.

groetjes debbie
vr, 10/20/2006 - 16:40 Permalink
kristin.smets

Hoi,

Wat is een vuile pocket?

Ik moet morgen ook terug voor de 2de behandeling van de WKB; ik blijf pijn hebben, soms ook aan mijn tandvlees vandaar.

Gr
Krisje
ma, 10/23/2006 - 11:39 Permalink
Geke

Een pocket is als er ruimte is tussen je tand en het tandvlees. Dit kan wat dieper zijn dan normaal, en er blijven dan vaak veel bacterien achter op die plaats, die door poetsen en stokeren/rageren/flossen niet bereikt kunnen worden. Soms kan het ook zijn dat het een pseudopocket is, dan is er een soort verbinding met de ontsteking onder de wortelpunt. Het ontstekingsvocht wordt dan via een smal gangetje tussen de tand en het tandvlees in de mond uitgescheiden. Hier merk je vaak niet zo veel van. Het kan zijn dat op het moment dat de wortelkanaalbehandeling af is, deze problemen verdwijnen. Als het echt een tandvleesprobleem is, dus los van de wortelpuntontsteking, zal dat nog apart behandeld worden, door de tandarts of mondhygienist. Maar een goede mondhygiene is in ieder geval erg belangrijk om de genezing te bevorderen.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, mocht je nog vragen hebben kun je het natuurlijk laten weten.

:smt006 Geke
ma, 10/23/2006 - 22:25 Permalink