doet een zenuw/wortelkanaal behandeling nou wel erg pijn of

Author:
chris77
Posted:
do, 09/28/2006 - 08:58
hallo,

ik moet maandag naar de tandarts. ben 3 maanden geleden geweest en kreeg een vulling. die kies bleef gevoelig, maar alleen met het kauwen, dus bij druk. ben na 6 weken naar de vervanger geweest en die heeft wat van de kiezen afgehaald omdat ze dacht dat er hoogteverschil zou zijn door de nieuwe vulling. ook dacht ze nog aan een wortelkanaalbehandeling, maar omdat er op de foto's nog niks te zien was, wilde ze dat even afwachten, heb ook met haar mijn angst voor de tandarts besproken en ook voor een wortelkanaalbehandeling, ze zei dat dit onterecht was en dat ze die dag 3 behadnelingen had gedaan waarvan iedere patient zei dat het ze reuze meeviel en dat het bijna geen pijn deed. ze zei, als een tandarts het goed doet voel je alleen het prikje in de zenuw voor het verdoven van de zeuw als die eenmaal blootgeboord is.
omdat je toch vaak hoort dat het wel zeer doet weet ik het nu even niet meer. ik ben nu al op van de zenuwen, (toepasselijke uitdrukking :wink: )
maar vroeg me af hoe het nu echt zit, is het echt bangmakerij vanmensen die zeggen dat het zo'n zeer doet, en valt het idd wel mee, of was dat gewoon een hele goeie tandarts (heb nu mijn eigen tandarts weer)

ik weet overigens niet ov een zenuw behandeling het zelfde is als een wortelkanaal behadneling, maar de tandarts had het over wortelkanaalbehadneling, maar mijn zenuw doet volgens mij pijn, vandaar dat ik dacht dat dat het zelfde is.

ik hoop dat iemand me antwoord kan geven.

groetjes chris
chris77

vergeten erbij te vermelden dat ik dus maandag naar de tandarts moet, omdat het nog steeds pijn doet bij het kauwen, ik kauw dus ook al drie maanden alleen links, maar het begint nu dus ook gewoon zeurderige pijn te geven ook als ik niet kauw. vandaar dat ik weer heb gebeld en er nu waarschinlijk dan toch aan moet geloven.
do, 09/28/2006 - 09:00 Permalink
minique

Hoi Chris,

Wortelkanaalbehandeling en zenuwbehandeling is inderdaad hetzelfde. Tegenwoordig wordt volgens mij vooral de 1e term gehanteerd.

En voor wat betreft je vraag of het echt meevalt: ja, het valt echt mee! Ik heb er zelf 2 gehad en ik heb niets gevoeld.

Je moet met verhalen die je hebt gehoord je altijd realiseren dat het juist de enge verhalen zijn die worden verteld. Verhalen over tandheelkundige behandelingen die goed verliepen zijn meestal niet interessant genoeg om te vertellen.

Zo is het ook hier op het forum - het geeft een vertekend beeld: je zult heel veel verhalen lezen van mensen bij wie het pijnlijk was. Zij hebben de vragen en gaan op zoek naar informatie.
Maar de verhalen waar het helemaal goed ging en volledig pijnloos verliep, lees je over het algemeen niet, want die mensen hebben niets te vragen en het leeuwendeel zal dit forum dus niet eens bezoeken!
Ik weet zeker dat als je in 1 praktijk alle patiënten zou vragen naar hun ervaringen met een wkb, dat verreweg het grootste deel roept dat dat reuze meeviel. Dus wat dat betreft kan ik de opmerking van jouw tandarts wel begrijpen.

Al met al: probeer je er niet te veel zorgen over te maken. Communiceer met je tandarts: vertel ook over je angst ervoor (dan kan hij/zij er rekening mee houden)!

Succes en laat je horen hoe het is gegaan?

:smt006 Monique
do, 09/28/2006 - 09:15 Permalink
Ad

Kan volledig bevestigen dat een wortelkanaalbehandeling geen pijn hoeft te doen :lol: . Zelf 3 stuks gehad, niets gevoeld (waarvan 2 op kiezen die ik even daarvoor zeer uitdrukkelijk wel voelde :cry: ). Vroeger heette het zenuwbehandeling omdat de zenuw werd doodgemaakt; tegenwoordig wortelkanaalbehandeling omdat de hele pulpa uit het wortelkanaal wordt verwijderd (de 'bedrading' wordt er zogezegd uitgehaald). Nooit een 'zenuwbehandeling' oude stijl gehad, maar kan me er iets bij voorstellen... :smt022
do, 09/28/2006 - 19:21 Permalink
chris77

even voor evt. andere mensen die ook op zoek zijn naar ervaringen met wkb ivm de evt pijn waar je zo vaak wat over hoort.
ik heb dus helemaal niks gevoeld! echt niet. ben helemaal opgelucht. moet nog 1 keer heen voor de definitieve vulling, maar als dit geen pijn deed, zal dat ook wel mee vallen. gelukkig!
wou het toch evn delen. ik heb me het hele weekend druk gemaakt om niks!
nou wel hopen dat hij de goeie kies heeft gedaan, heeft geen foto gemaakt, en het doet zeer als ik tussen twee kiezen druk dus welke het was kon ik zo ook niet zeggen, maar hij ging voor de ene omdat die net gevuld was en de andere kies helemaal gaaf was, dus leek hem dat niet de boosdoener. afwachten........
maar verder dus geen nare ervaring. en tijd dat k mijn angst voor de tandarts eens ga overwinnen.

groetjes chris
ma, 10/02/2006 - 14:03 Permalink