wijsheidstand getrokke: tien dagen later nog immense pijn !

Author:
Senske
Posted:
vr, 09/15/2006 - 01:28
hoi allemaal

vorige week maandag had ik helse pijnen die door merg en been gingen aan de linkerkant van mijn gezicht; het straalde uit naar mijn slaap, mijn oor, mijn nek en zelfs linkerarm.
pijnstillers hielpen voor geen cent, ben zelfs een pijnstillende injectie gaan vragen bij de dokter van de nachtdienst, zo creveren dat ik deed : zulke pijn wil ik nooit meer meemaken, en ik kan wel wat hebben anders
nu dat spuitje hielp dus zelfs ook niet !

de woensdag dan maar naar tandarts : die had een maand voordfien al es een foto getrokken van mijn tanden en zei dat het probleem wellicht kwam van de wijsheidskies links onderaan (alle andere zijn er al vanzelf doorgegroeid): deze lag echter bijna helemaal horizontaal en voor 90 percent onder het tandvlees en duwde volgens tandarts tegen een megagrote zenuw (vierknoopszenuw ofzoiets noemde hij het) waardoor ik dus zo'n megazeer had.
hij heeft die tand dan meteen getrokken onder plaatselijke verdoving
op 5 minutren was ie eruit, en geen pijn gevoeld, heerlijk was dat!

tot de dag erna... verre van heerlijk : immense pijnen weeral, wel met minder uitstralingspijn, maar toch..
mijn linkerbovenkaak deed zeer, mijn linkeronderkaak ook, een enorm branderig gevoel, een knagende pijn en weer die scheuten die door merg en been gingen
Ibuprofen 600 drie keer per dag genomen; dit van donderdags tot dinsdags : maar helpen? niets ! absoluut niets!
zelfs slaappil moeten nemen elke nacht om toch maar in slaap te geraken door de pijn heen (tegen de ochtend lukte dat altijd pas)
het enige wat verlichting bood was spoelen met koud water, denk dat ik dagelijks wel dertig liter in mn mond liet passeren (slikte k wel nie door, spuugde ik uit).. van donderdag tot dinsdag met twee flessen door t huis gelopen. om gek te worden die pijn die niet es met een megapijnstiller weg te krijgen is !

dinsdag terug naar tandarts; die zei dat de wonde toch al goed aan t genezen was
zijn enige 'verklaring' is dat er een ontstgeking op die vierpuntszenuw kan liggen en dat die extra gevoelig is omdat er zich nog geen nieuw bot gevormd heeft, waardoor die zenuw geen druk krijgt en dus gevoeliger is..
ik dus antibiotica gekregen tegen een mogelijke ontsteking op die zenuw
nu, dinsdagavond al veel minder pijn, woensdag amper iets gevoeld en als ik al iets voelde hielp een pijnstillertje perfect, en vandaag donderdag overdag ook niks gevoeld, antibiotica leek dus aan te slaan (behalve snachts, als ik mezelf neerleg zet die pijn weer op)

tot om een uur of negen vanavond : OPNIEUW die rotpijn die door merg en been gaat ! ik word er moedeloos van ! op 5 uur tijd twee pijnstillers ingepakt, helpen weeral voor geen meter en ik spoel me weer gek omdat dat het enige is dat een beetje verlichting biedt

help !

zou t iets anders kunnen zijn dan die zenuw? ik ben maar bang dat het een kaakbotinfectie is ofzo, wat me toch wel wat drastischer lijkt dan een zenuw die ontstoken is en waar je wel een iets andere antibioticakuur voor moet innemen
of is de zenuw misschien verschoven en zorgt dit voor pijn en komt dit dan ooit meer goed?
en hoelang duurt het vooraleer er terug bot gevormd is boven op die zenuw? want dit hou ik niet meer uit ! ben nu al helemaal lichamelijk op, ik slaap al tien dagen amper een tweetal uur per nacht, om met je hoofd tegen de muur te slaan zulke pijn

:(
Geke

Het is natuurlijk heel erg moeilijk te beoordelen via internet wat er aan de hand is. Vaak als de zenuw wat geirriteerd is door het trekken heb je wat last van tintelingen of iets dergelijks. De heftige pijn kan van het kaakbot afkomen. De kans is ongeveer 10% dat de wondgenezing wat verstoord kan verlopen. In sommige gevallen kan er alveolitis ontstaan, dat is ontsteking van het kaakbot, op de plaats waar de kies getrokken is. Dat kan soms erg heftige pijn veroorzaken en dan houdt je ook wat langer napijn na het trekken van de kies, dat kan soms wel 2-3 weken duren, maar wordt wel geleidelijk minder. Hetgene wat hier het beste tegen helpt is goed spoelen met water (lauw is soms prettiger) of met ontsmettend spoelmiddel zoals waterstofperoxide of chloorhexidine. Dan wordt de pijn geleidelijk minder. Verder kun je naast ibuprofen ook nog de maximale dosis paracetamol gebruiken, omdat dit door verschillende organen wordt afgebroken, dat is een betere oplossing dan de maximale dosis van een van beiden te overschrijden.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is en dat de pijn snel minder is. Mocht je nog vragen hebben kun je het natuurlijk laten weten.

:smt006 Geke
za, 09/16/2006 - 22:27 Permalink
Senske

Hoi Geke

bedankt voor de uitleg
ben intussen gisteren teruggeweest naar een andere tandarts, en die heeft alveolitis geconstateerd (mijn eigen tandarts dus niet :-? ).
De wonde zag er echter wél goed uit zei ie, wat ik niet begrijp : de wonde is ontstoken maar ziet er toch goed uit? Contradictie?

Daarnaast vermoedt ie ook dat ik een barstje heb in mijn kaak door het trekken van de tand, is de zenuw geprikkeld omdat de wortels van de wijsheidstand ertegenaan gedrukt lagen, én daarbovenop lijkt mijn kaakgewricht 'ontstoken' en de zenuw fel veel gevoeliger omdat de enige harde steun op mijn onderkaak die getrokken wijsheidstand was (de andere kiezen ben ik links vanonder ook kwijt). Zodoende zodus steunt mijn bovenkaak nergens meer echt op en overbelast ik mijn kaakgewricht, plus heeft die zenuw niet genoeg steun en druk rond zich, en moet ik dus geduld hebben tot de wonde goed toe is en het allemaal terug hard wordt.


Leuk vooruitzicht : 6 maanden met zulke pijn lopen, bah nee, gooi me dan maar liever in een kunstmatige coma. Of zou t al draaglijker zijn als er broos bot gevormd wordt? Dacht dat dit een vijftal weken duurt, en hard bot een half jaar?
En hoelang duurt het eer een barstje in de kaak genezen is?

Het enige wat ik nu doe is drie keer per dag spoelen met perio-aid en na elke maaltijd spoel ik nog eens extra met een of andere aangeraden zoutoplossing (met spuitje). Daarnaast spoel ik veel met koud water (dit is het enige dat brandende pijn in mond verzacht, die brandende pijn zou duiden op zenuwpijn volgens de tandarts). En voor de rest eet ik vooral ijs, pudding, yoghurt, en als ik al iets vast eet is het een banaan of boterham zonder korst. Pijnstillers neem ik ook in, maarja, die doen toch niks af. Heb ibuprofen al geruild voor diclofenac, dat zou toch iets beter zijn volgens tandarts tegen al die kaakpijnen.

In elk geval, ik ga maar naar een kaakchirurg.. als ik daar ooit doorheen de wachtrij geraak
zo, 09/17/2006 - 16:06 Permalink
Geke

Dat het goed geneest kan wel duiden op hoe het tandvlees eruit zag, de tandarts kijkt natuurlijk naar de hele wond en het kan best zijn dat het tandvlees er al weer wat gezonder uitzag. Maar als er dan nog een stukje bot wat blootligt, kan dat voor de ernstige klachten en de alveolitis zorgen. Dit zie je vaak niet echt aan de wond, deze wordt dan vaak niet echt erg rood, omdat de pijn eigenlijk door het bot veroorzaakt word. Nu duurt het echt geen half jaar voordat je klachten weg zijn hoor. Op het moment dat het bot meer bedekt wordt door het tandvlees, wordt het al steeds minder, meestal gaan er een paar weken overheen. En als je het goed schoonhoudt met dat spuitje met zout water, bevordert dat de genezing ook. Een scheurtje in het bot zou natuurlijk kunnen, maar dat kun je nooit echt nagaan, ook dat geneest vanzelf weer en is verder niks aan te doen. Ik denk dat je na een paar weken in ieder geval al minder last zult hebben, heel veel sterkte ermee.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, mocht je nog vragen hebben kun je het natuurlijk laten weten. Laat ook maar even weten hoe het allemaal afgelopen is en hoe het over een tijdje met je gaat.

:smt006 Geke
zo, 09/17/2006 - 17:09 Permalink
hellogoodbye

Maar als er dan nog een stukje bot wat blootligt, kan dat voor de ernstige klachten en de alveolitis zorgen.

Is blootliggend bot per definitie pijnlijk? Bij mij zijn afgelopen weektwee kiezen getrokken bij een kaakchirurg. Bij vorige trekkingen had ik nooit veel napijn. Maar nu blijft het maar zeuren en pijnlijk, ondanks paracetamol of ibuprofen.
Nu is het trekken niet zonder slag of stoot gegaan (letterlijk): zo spatte een kies bij de eerste trekpoging compleet uit elkaar en moest er een voorraad Gamma/Karwei/Big Boss-apparatuur bijkomen om de rest uit m'n kaak te verwijderen. (Was ik even blij dat ik bij de kaakchirurg was!)
De boel is daarna gehecht, maar er was zoveel verdwenen door alle toestanden dat er nu draadjes lopen over een diep donker gat. Het zou me niet verbazen als in dat gat gewoon (beschadigt!) bot blootligt.

Vandaar mijn vraag of dat misschien de oorzaak is van blijvende last (die overigens denk ik nog niet te vergelijken is met die van de TS...!).
Bot of geen bot: begrijp ik het ook goed dat de last pas over zal gaan als het gat dicht begint te trekken? Ik weet niet hoe snel tandvlees 'aangroeit', maar gezien de grootte van het gat kan dat wel WEKEN duren... Is er bekend hoeveel millimieter per dag tandvlees groeit..? :smt002 :cry:
zo, 09/17/2006 - 19:41 Permalink
hellogoodbye

Mijn twee kiezen zijn nu een week geleden getrokken maar het lijkt wel vandaag. :cry: Het zeurt en trekt en er zitten echt pijnlijke plekjes aan. Het is echter niet opgezet of zo...
Kan de last nog steeds komen doordat het gat nog steeds open is? En dat de hechtingen nog trekken? Kan dat zo lang duren? Of moet er zo onderhand toch meer aan de hand zijn...? Een ontsteking aan het tandvlees of het bot of zo doet toch echt GIGANTSICH pijn...? Ik slik elke dag wel wat pijnstillers, maar niet heel veel omdat het eigenlijk niet veel helpt: het blijft heel erg 'aanwezig' en trekkend/drukkend, meer dan dat het scherp pijn doet...

Na hoeveel tijd zou ik er toch eens naar laten kijken?

O ja, het gevoel verschilt ook vaak: soms valt het mee, soms is het heel vervelend. Wat wel opvalt is dat als ik me inspan (nou ja, bijvoorbeed gewoon trappen loop) dan voel ik het bonken op die plek... Zegt dat iets?
di, 09/19/2006 - 22:44 Permalink
Senske

Hoi

ik ben, nadat ik ernaar heb laten kijken door twee verschillende tandartsen, naar de kaakchirurg geweest

bij mij hetzelfde: de wond is niet gezwollen, geneest zelfs vrij goed, maar toch continu zeurende trekkende brandende pijn waar je gek van wordt en die met geen pijnstiller weg te krijgen is.

de kaakchirurg heeft naar de wonde gekeken, aan allerlei andere tanden gevoeld en met mn kop liggen draaien om tot de conclusie te komen dat het spierpijn is :-?
een soort van vicieuze cirkel: door de pijn aan de wonde (alveolitis : de wonde hoeft er niet lelijk uit te zien om toch alveolitis te hebben) span ik mijn spieren op waardoor ik spierpijn krijg.. dus: spanning--> spierpijn --> nog meer spanning --> nog meer spierpijn.. en zo helpt uiteindelijk geen enkele pijnstiller

dus heeft ie een pillenkuur voorgeschreven die ik exact moet volgen om die cirkel te kunnen doorbreken, namelijk:

om de 8 uur moet ik 2 paracetamols mét codeïne innemen + 1 ibuprofen 600
en voor ik ga slapen een spierontspanner

gisteravond om 23u mee begonnen en vanochtend om 7u dosis 2 ingenomen
dosis 1 deed niks af, k werd enkel suf van de codeine maar de pijn kwam er nog doorheen, maarja.. dat was maar 1 dosis, zal zien wat de volgende dosissen brengen
de spierontspanner hielp wel, als een roosje geslapen en vanochtend om 7 u dosis 2 en gewoon verdergeslapen tot deze middag. en totnogtoe is de pijn te verdragen, en dosis 3 komt er al aan.. dus hopelijk ga k me de ganse dag zo voelen als nu..

maar of dit de oorzaak wegneemt?

maar de kaakchirurg zegt dat er niks te zien is aan die megagrote zenuw of dat er iets gezwollen is of iets dergelijks.. k vind t maar raar dat een spiertje zoveel pijn kan bezorgen

dus hellogoodbye: misschien dat innemen van 2 verschillende pijnstillers (paracetamol en ibuprofen) je kan helpen? gewoon drie keer per dag 2 + 1 .. wie weet helpt het
wo, 09/20/2006 - 14:15 Permalink
Senske

stomme vraag misschien

maar wat zou het beste zijn?

drie keer daags (dus om de 8 uur) 2 paracetamol met codeine + 1 ibuprofen 600 innemen?

ofwel dit verspreiden naar zes keer per dag: 1 ibuprofen 600 --> 4uur later: 2 paracetamol --> 4 uur later ibuprofen --> 4 uur later 2 paracetamol enzovoort enzovoort

niet me de vraag wat het beste is op vlak van maagoverbelasting maar op vlak van pijnbestrijding bedoel ik dan..

en tweede vraag: zou het kunnen dat ik gewoon kaakspierpijn heb omdat ik zo veel heb liggen spoelen (dan bedoel ik niet met dat monojectspuitje; maar spoelen als in: continu aan een fles leuteren, water laten lopen door je mond endan uitspugen, en dit zowat twee weken lang ganse dagen door.. :oops: )
do, 09/21/2006 - 15:11 Permalink