op zoek naar gedeeltelijke gratis tandarts

Author:
p.snoek
Posted:
ma, 08/28/2006 - 20:48
Goedenavond,

Ik ben nieuw hier dus ik weet niet of ik goed zit hier ik zit met een probleem en dat is ik ben niet verzekerd voor tandartsverzekering maar ook niet extra verzekerd nu is het probleem dat mijn boven gebit heel slecht is en dat moet of veranderen of prothese of bruggen met implantaten nu ben ik vreselijk geschrokken van prijzen en een stukje mondhyginiste erbij komt dit op ongeveer zo'n vierduizend euro dat geld is er niet dus is mijn vraag zijn er nog universiteiten die het gedeeltelijk of helemaal gratis doen of is er iemand die mij kan helpen om uit te zoeken wat voor mij het beste is.

met vriendelijke groet,
Petra
vV

tja voor niets gaat de zon op (en de vraag is hoe lang dat nog duurt...)

Universiteiten werken tegenwoordig ook niet meer voor niets, wel geeft in ieder geval de universiteit van Nijmegen 25% korting op het wettelijk vastgestelde tarief.

Volledige prothese valt onder de basisverzekering (voor 75 %0, trekken overigens niet. Implantaten mits goedgekeurd door de zorgverzekering ook.

De basisverzekering heeft iedereen, want is wettelijk verplicht, dus het grootste deel lijkt mij afgedekt.
di, 08/29/2006 - 09:23 Permalink
p.snoek

Hartelijk bedankt voor het antwoord nu wil ik graag nog het volgende weten wat kost een bovengebit en wat is het adres van de universiteit van nijmegen. Ik ben van mening dat sommige tandartsen niet helemaal eerlijk zijn want ik kreeg nog een kostenplaatje erbij van de mondhyginiste en dat was zoals ik al had daar hangt ook nog een leuke prijs aan.

alvast bedankt,

petra
di, 08/29/2006 - 16:50 Permalink
vV

adres universiteit nijmegen: google, yahoo, ilse, of http://www.detelefoongids.nl. Ook nog iets zelf doen o.k?

Kosten prothese: zo niet te geven want hangt van aantal zaken af, namelijk de gebitstoestand, kaak, immediaat (eerste tijdelijke) prothese of vervanging, welk lab hem maakt en zo zijn er nog een aantal andere vrije waardes.

natte vinger regio 400-550.=
di, 08/29/2006 - 16:57 Permalink
vV

oh overigens: kosten implantaten komen alleen voor vergoeding in aanmerking mits noodzakelijk om een volledige prothese op vast te klikken.

Implantaten als basis voor kronen/bruggen worden dus niet vergoed vanuit de basisverzekering!

reken per implantaat met kroon maar zo`n 2000,=, is redelijk gemiddelde denk ik.

kostenbegroting van 4000,= waarvoor is dat? begroting graag iets meer specificeren wat een bedrag alleen zegt helemaal niets. Bij de een heb je net een beetje basis, de ander kan voor dat bedrag op voor een fotosessie van make-me-beautiful....
di, 08/29/2006 - 17:01 Permalink
p.snoek

goedenavond,

ze hebben het hier over 2 soorten elementen van frame 5 - 13 elelmentenvan ongeveer 271, euro maar daar moet nog de techniekkosten bij komen dat varieert tussen de van € 525.- en € 775.- afhankelijk van het aantal elementen of het bk of ok is en klammersen de andere is dan frame 1 - 4 elementen met boven hetzelfde kostenplaatje van de techniekkosten daarna hebben ze het over vlaks composiet en etstechn. etsbare onderlaag, geleidings en/of infiltratie anethesie met 2 vlaks composiet en etstechn. etsbare onderlaag dit is het ondergebit
bovengebit tandsteen reininging uitgebreid € 43.60 ectractue 1e element voorbereidingen van de praktijkruimte dit 2 tot 3 keer verdovingen idem gecoml. extr. met mucoper. opklap extractie 1e element 2vlaks composiet etstechn.etsbare onderlaag meervlaks composiet etstechn. etsbare onderlaag etractie 1e element gecompl. extr. met mucoper. opklap 3 vlaks composiet etstechn etsbare onderlaag extractie 1e element dus al bij al beter boven een kunstgebit. ik hoop dat je hier iets aan hebt en dan nog de kosten van de mondhyginiste dat werdt ongeveer zonder dat ze er naar hadden gekeken en nog door gestuurd hebben naar een andere zou dat me ongeveer € 800.- tot € 1000.- kosten kosten plaatje wordt voor mij dan veelste duur.

ik hoop dat jullie me hier nog meer informatie over kunnen sturen.

met vriendelijk groet,

petra
di, 08/29/2006 - 17:53 Permalink
vV

tja wat voor info nog meer dan?? je had voor jezelf al uitgemaakt dat je het te veel geld vindt het restgebit te behouden.

Overigens: ook al is alles er niet meer, denk goed na voordat de beslissing tot een volledige prothese gemaakt wordt, weg is weg...

Wellicht nog bij een andere praktijk onderzoek en plan laten maken? soms is er verschil in visie en materialen. De techniekkosten frame vind ik een beetje hoog, hangt af van het lab waar mee gewerkt wordt.

Kosten MH vind ik een beetje vreemd omdat er ook tandsteenverwijderen is begroot, of het een, of het ander, maar niet allebei.
wo, 08/30/2006 - 08:29 Permalink
peertje

hahaha vV veel boeiender is het "voorgereiden van de praktijkruimet" voor extracties. en de anesthesie bij de extracties.
dat is nog eens een rare moef

ennuh, tandsteen en initiele therapie kunnen best op elkaar volgen als blijkt dat je er met een uitgebreid rondje tandsteen gewoon niet uit komt.
wo, 08/30/2006 - 10:22 Permalink
p.snoek

:smt001 goeden morgen,

Na wat heen en weet te hebben gebeld ook met nijmegen ben ik tot conclusie gekomen dat het voor mensen met een laag inkomen geen doen is om zoiets te betalen, ook met het ziekenfonds heb ik nog gebeld dat als ik een prothese zou willen dat dat werd vergoed tot 25% maar dan moet het wel een boven en beneden prothese wezen nu heb ik gevraagd voor een boven prothese maar die worden dus niet vergoed en als je dat wilt moet je eerst nog 2 jaar wachten voordat je hiervoor in aanmerking komt ik bedoel je wordt verplicht om een verzekering af te sluiten en dat kost heel veel in mijn ogen en wat betreft de tandartsen het is wat ik zie in mijn ogen geld kloperij want hiervoor wat de tandarts mij adviseerde op alles wel te behouden maar dan met bruggen en mondhyginiste dat hele kosten plaatje zou dan rond de € 8000.00 kosten de sociale dienst ziet me aan komen hiermee dan ben je verplicht om een lening hiervoor af te sluiten, het is niet als kritiek bedoeld maar ik ben werkelijk boos teleurgesteld dat ze niet meer doen voor de minima maar als er nog andere opties zijn zou ik dat graag willen horen

met vriendelijk groet,

petra :roll:
wo, 08/30/2006 - 11:02 Permalink
peertje

beste Petra,

Voor de leesbaarheid is het plaatsen van punten en korte zinnen wel handig.
Overigens, het is geen geldklopperij van de tandarts, je hebt blijkbaar veel werk te doen in je mond.
Je zou je op zo'n moment kunnen afvragen hoe en wat, maar de oorzaak van uitgebreid werk ligt vaak bij wat minder goed bijhouden door de gene die slechte tanden heeft.
Het feit dat je niet verzekerd bent is wel vervelend, maar ook eenbeetje eigen keuze geweest.
Wat je zou kunnen doen, is nu toch kijken of er een aanvullende verzekering mogelijk is (alsnog) en dan in een aantal jaren vooruit plannen.
Je zou kunnen zeggen ik wil naar een prothese toewerken, en haal er elk jaar een aantal uit. Na een poosje ben je dan EN lang genoeg verzekerd EN je hebt mogelijkheden een goed passend gebit te laten maken.
Je kan ook de aandacht op een beperkt aantal tanden leggen, de rest, de grote geldslurpers zeg maar er uit halen.
Zoals elders gezegd in het kader van angstpatienten geldt hier het zelfde voor mensen met een beperkt budget. Stel de doelen niet te hoog en maak een wensen lijst. Dan kom je vaak beter uit dan hier en nu stampvoetend van alles te moeten zien mislopen.

Overigens, soms is het bij de gemeente voor minima mogelijk een tegemoedkoming of afbetalingsregeling te krijgen voor onvoorziene uitgaven. tis misschien een idee.

succes.
wo, 08/30/2006 - 11:57 Permalink
vV

@ peertje: ja er stond nog veel meer in, maar ja dan wordt het zo`n lang bericht he...

Ik heb toch wel vraagtekenen bij de mededeling van de zorgverzekering. Onzin dat vergoeding van 75% alleen van toepassing is bij een voll (dus boven EN onder) prothese, geldt ook voor een "halve". echt waar!

dus betreffend persoon is zelf ook niet geheel op de hoogte van de regels...

verder sluit ik mij aan bij peertje: vaak is prima te faseren, niet alles hoeft in 1x..!
wo, 08/30/2006 - 12:41 Permalink
Japie Krekel

Petra,

Het klopt echt niet dat je maar tot 25% krijgt vergoed, bij een volledige prothese onder en boven.
Een volledige prothese in de onderkaak en/of de bovenkaak wordt vergoed vanuit de BASISverzekering. Juist voor de MINIMA.
Dus als je besluit om een volledige onder en/of boven-prothese te nemen
komt dat neer op een eigen bijdrage van gemiddeld 100 tot 200 euro.
Deze (eigen)vergoeding kun je op voorhand aanvragen bij de bijzondere bijstand in jouw woonplaats.

Een andere mogelijkheid is dat je eens kijkt op de website van FBTO deze hanteren alleen een wachttijd van 6 maanden. Dit betekent eerst zes maanden betalen voor een bepaald bedrag dat je wil verzekeren en pas daarna kun je dan nota's declareren. Doe dan eerst wat absoluut noodzakelijk is en betaalbaar en verzeker je voor de rest van de behandeling.

Succes met wat je ook kiest. :smt006
wo, 08/30/2006 - 13:45 Permalink
p.snoek

Oke,


Mag ik bij ceze iedereen bedanken die me hebben geholpen met de juiste beslissing te nemen heb een tandarts gevonden via het ziekenfonds de persoon ik sprak had mij verkeerde inlichtingen gegeven.

Ook kreeg ik gelijk een tandtechieker met telefoonnummer die heb ik gebeld en daar ben ik nu mee aan het onderhandelen er komt eerst een intake gesprek en hij waardeerde het juist dat ik mijn financiele kwetsie gelijk aan hem doorgaf.

Het gaat nu of alles erboven uit of op een goedkopere manier die ik me kan permiteren door te kijken wat kan of wat niet kan voor de rest laat ik mijn gebit met stukjes weer herstellen maar ik wilde eerst het bovengebit doen wat daar heb ik het meest last van.

Nogmaal ik wil jullie allemaal bedanken voor de moeite die jullie voor me hebben genomen en ik zal als er iets komt vaker op deze site komen of doorgeven, dank jullie wel ik kan jullie niet genoeg hiervoor bedanken.

petra
do, 08/31/2006 - 18:41 Permalink
sarcan


Overigens, het is geen geldklopperij van de tandarts, je hebt blijkbaar veel werk te doen in je mond.


Ik wil niemand van "geldklopperij" beschuldigen hoor. Ik heb nooit de boekhouding van een tandartsenpraktijk gedaan, dus over de kostenzijde van dat beroep heb ik geen enkel beeld. En of tandartsen er rijk van worden weet ik ook niet.

Ik weet wel dat voor mij persoonlijk de kosten geleidelijk de pan uit beginnen te rijzen.
Ik heb nu niet de hele thread voor me, maar er werd hierboven geloof ik ergens gesproken over "vastgestelde tarieven". Is het niet zo dat dat vastgestelde MAXIMUM tarieven zijn? In Amsterdam houdt in elk geval elke tandarts inclusief de ACTA zich daaraan. Terwijl de ACTA klaagt dat ze te weinig patienten krijgen om de studenten op te laten oefenen. Als er in Nijmegen van de vastgestelde tarieven kan worden afgeweken, waarom dan niet in Amsterdam?

Ergens in mijn achterhoofd heb ik nog steeds het ideaalbeeld dat bepaalde beroepen slechts gekozen zouden moeten worden door mensen met nobele sociale bedoelingen. Ooit in mijn jonge jaren was het gebruikelijk om Oom Agent de weg of een vuurtje te vragen, tegenwoordig gaan er maanden voorbij dat ik in Amsterdam (!) geen loslopende diender tegenkom. En als je er een ziet en "aanschiet" kun je een snauw terugkrijgen.
Een pro deo advokaat kun je ook wel op je buik schrijven tenzij je Henk Westbroek heet en aan een Moskovitz vraagt om je schildpad te verdedigen.

Tandartsen willen zonder twijfel graag iedereen helpen. En er zijn vast nog tandartsen te vinden voor wie het werkwoord helpen een sociale bijklank heeft. Maar het volgende verhaal illustreert toch wel enigszins dat geld verdienen soms wel de boventoon voert:
-sjofel geklede mooie jonge vrouw uit een voormalig Oosblokland komt samen met oudere man die haar taal goed spreekt, maar gebrekkig Nederlands tolkt, bij spoedkliniek. Ze heeft pijn in een op het oog gezonde voortand. Ze hebben paspoorten, verblijfsvergunningen, bewijzen van huidig verblijfadres bij zich, maar zijn niet in het bezit van pinpas of voldoende contanten. Receptioniste voorspelt ongeveer 200 a 300 Euro behandelkosten. Ze mogen later terugkomen met voldoende contanten. Maar de pijn is kennelijk zo erg dat ze aandringen op directe hulp. Na veel heen en weer gepraat worden ze eindelijk de behandelkamer ingelaten. Nog geen minuut later is de tand getrokken.
De vrouw is in tranen. Ik betwijfel of ze een verdoving heeft gekregen.

Ik zat daar ook op spoedhulp te wachten, maar besloot na het zien van dit drama toch maar te wachten tot mijn reguliere tandarts terug was van vakantie.


Je zou je op zo'n moment kunnen afvragen hoe en wat, maar de oorzaak van uitgebreid werk ligt vaak bij wat minder goed bijhouden door de gene die slechte tanden heeft.
Het feit dat je niet verzekerd bent is wel vervelend, maar ook eenbeetje eigen keuze geweest.


Ik slik medicijnen die slecht zijn voor mijn gebit, de combinatie van medicijnen zorgt verder voor een sterk verminderde aanmaak van speeksel. Ik snurk, heb slaapapnoe en slaap vaak met open mond. Ik ben bijna 50 en heb ondanks dit alles nog al mijn eigen tanden en kiezen (op verstandskiezen na, getrokken toen ik 18 was omdat mijn toenmalige tandarts vond dat er geen ruimte voor was).
Met een beetje gebrekkiger mondhygiene was ik waarschijnlijk alles al kwijtgeweest.

Ik heb door mijn gebrekkige gezondheid een bijstandsuitkering. Dankzij het nieuwe zorgstelsel heb ik nu een optimale verzekering voor tandartskosten. Voorheen regelde de Sociale Dienst een collectieve ziekenfonds verzekering die geen optie bood voor aanvullende tandartskostenverzekering. Dus klopte ik geregeld aan voor aanvullende bijstand. Die werd soms als lening, soms als gift verstrekt. Tot BalkenendeII, toen werd plots de regel tandartskosten als "eigen schuld dikke bult" niet meer uit de aanvullende bijstand te vergoeden.
do, 10/05/2006 - 11:05 Permalink
vV

Is het niet zo dat dat vastgestelde MAXIMUM tarieven zijn


jazeker... alleen de maximumtarieven zijn al gebaseerd op gemiddelden..

DIt houdt in dat er gekeken is naar hoeveel tijd ene materiaal een gemiddeld gat bv neemt. en dat is als rekenbasis gebruikt. Met als motto dat door de praktijk , je patienten en de tijd heen je dan met alle kleinere en alle veel grotere gaten toch per saldo gemiddeld gezien voor alle vergelijkbare vullingen hetzelfde honorarium krijgt, en met je materiaalgebruik ook gemiddeld uitkomt.

Het idee van het maximumtarief is dus niet dat wij per patient of geval kunnen gaan kijken of we dan misschien lager gaan declareren, maar dat bij incidentele gevallen waar geen behandelcode voor bestaat, je een behandelcode kan nemen waarvan de omschrijving enigzins de lading dekt, en je dus het tarief wat er voor staat mag bijstellen naar beneden want je had er veel meer tijd voor nodig dan waar het tarief van die noodgedwongen gebruikte code voor staat.

Het maximum tarief is gebasserd op een normpraktijk (weer een gemiddelde dus) waar een norminkomen voor de tandarts aan vasthangt, weer gerelateerd aan diverse uitgangspunten zoals opleidingsniveau, bijkomende kosten zoals verzekeringen, huisvesting, personeelskosten etc. Zodat er dus onder de streep een reeel inkomen overblijft.

DIt is het verhaal van het maximum tarief.

Dat Nijmegen (universiteit dus) wel lager gaat heeft te maken met een eigen visie. Dit lagere tarief is een compensatie voor de patient voor de (behoorlijk veel) extra tijd die men in de stoel doorbrengt, want het is opleiding. Tevens zorgt het voor een grotere toeloop van patienten, omdat het dus goedkoper is dan de zelfstandig gevestigde tandarts.
Dat universiteit A`dam dat niet doet... tja dat is hun visie. ALs zij tekort aan patienten hebben moeten zij die visie misschien bijstellen. Maar het hangt denk ik ook samen met de begroting van de universiteit...

Verder is het financiele probleem van mensen in de bijstand (vroeger idd recht op bijzondere bijstand) een politiek probleem. De tandartsen zijn niet het aanspreekpunt bij oplossing van dit probleem, maar die club in Den Haag.
do, 10/05/2006 - 12:52 Permalink