verwijsbrief...

Author:
Gretha
Posted:
ma, 07/31/2006 - 09:37
Hoi iedereen,

weet ff niet goed waar ik dit precies moet vragen, dus als t hier niet thuis hoort, sorry..mag t dan verplaatst worden..?

zo'n 6 jaar geleden, toen ik 16 was, waren mn bovenste verstandskiezen al helemaal door, onder nog niet door, maar zaten er wel.
Ging toen nog braaf naar de tandarts, maar met lood in mn schoenen, toen al vrij bang dus.. maar vertrouwde hem wel (dat miste ik daarna,daarna zo'n 4 jaar niet geweest...)
Maar goed, verstandskiezen door
Boven kon hij zelf trekken, maar onder moesten door kaakchirurg, kon er ook voor kiezen dat kaakchirurg dus alles zou doen, daarvoor gekozen, en toen was gesprekje over kiezen eigenlijk alweer afgesproken
was pas 16, mn ma was mee (we gingen altijd met zn "allen" ma, zusjes en ik, pa heeft al sinds zn 18e kunstgebit...) maar ma is niet zo ondernemend van goh, je verstandskiezen moeten eruit, dat gaan we ff regelen, nee hoor
na die dag nooit meer wat over gehoord
geen verwijsbrief gehad, en ik wist natuurlijk niet dat ik die nodig had
maar bang dat ik was, zelf ook geen afspraak gemaakt natuurlijk..stom stom stom, die kiezen zorgen nu voor veel problemen, maar gelukkig zag de kaakchirurg hoe bang ik was en mogen ze er onder narcose uit :D

maar is die tandarts nalatig geweest? (ik wil m niet gaan aanklagen ofzo :p maar puur voor mn eigen gevoel wil ik het graag weten)
had hij toen gelijk een verwijsbrief mee moeten geven?
de afspraak erna is er ook nooit wat over gezegd, niet dat ik nog niet geweest was, geen vraag of ik al afspraak had gemaakt of niets..
terwijl hij toen al wist dat ze heel zwak waren en dus voor problemen zouden gaan zorgen..
had hij me niet beter moeten informeren? had hij niet beter na moeten vragen of ik al geweest was? mn ma t desnoods moeten vragen..?
dit spookt nu al weken door mn kop sinds ik dus weet dat je verwijsbrief nodig hebt voor kaakchirurg...:S
Moon

nee hoor. De tandarts is niet nalatig geweest. Hij heeft ze gezien en heeft het erover gehad. Zolang ze op dat moment niet voor grote problemen zorgen hoeven ze er niet uit.
Een arts is pas nalatig wanneer er problemen zijn waar hij op dat moment wat aan kan doen, maar die hij niet gezien heeft of gewoon niets aan gedaan heeft om welke reden dan ook.

Waarom zijn altijd de artsen nalatig? In dit geval was je moeder misschien wel nalatig door niet gelijk te bellen of de ta om een verwijsbrief te vragen. Je kan altijd je moeder of jezelf aanklagen :wink:

Wanneer gaan je verstandskiezen eruit?? (valt reuze mee hoor, bij mij zijn er inmiddels 3 getrokken, waarvan er 1 behoorlijk ontstoken was, en heb er weinig last van gehad!)
ma, 07/31/2006 - 09:43 Permalink
Gretha

ze moesten er toen al uit!!!
hij heeft er daarna niets meer over gezegd, daarna iig 1x, denk zelfs wel 2x geweest...:S
maar ben daarna verhuisd met mn ouders mee
toen andere tandarts die ik totaal niet vertrouwde (hij heeft er ook niets over gezegd :S), daarna 4 jaar niet meer geweest..
dus ze gaan er nu pas uit, hopelijk november/december
tja, lange wachtlijsten voor narcose..


en mn moeder was zeker nalatig, is ze achteraf haar hele leven al geweest, spreek haar ook totaal niet meer
met mn pa wel goede relatie, ga er morgen zelfs ff 3 daagjes logeren :p

en niet alle artsen zijn gelijk nalatig, daar gaat t ook niet om
maar voor mn eigen gevoel wil ik gewoon weten hoe t zit
ze moesten er toen al echt uit
zonder verwijsbrief kan je toch gewoon geen afspraak maken bij kaakchirurg of wel??? (sorry, weet gewoon niets van dat soort zaken af...)
baal zeker van mn ma dat ze er nooit wat mee gedaan heeft, maar ja, zo is zij...belangrijke zaken betreft de kids regelde mn pa altijd, maar die wist hier natuurlijk niets/weinig van, hij hoefde nooit naar tandarts omdat hij al kunstgebit had...
ma, 07/31/2006 - 09:50 Permalink
vV

16 jaar vind ik vrij vroeg.. overigens : ik denk dat het wel meevalt dat ze er toen al uit ""moesten"", ik begrijp dat ze gedurende 4-5 jaar geen klachten hebben gegeven...Dat een andere tandarts er niets over gezegd heeft zegt ook wel iets.

Overigens: als ze er toen daadwerkelijk uit moesten had de tandarts ook echt wel een verwijsbrief meegegeven..
En anders was het toch de taak van je moeder ernaar te vragen EN een afspraak te maken bij de kaakchirurg.
Overigens had er ook zonder verwijsbrief een afspraak gemaakt kunnen worden met de bij het tandartsbezoek opgedane kennis.
Dit heet eigen verantwoordelijkheid die iedere patient die een medicus bezoekt tenslotte ook nog heeft..

Overigens:uit het verhaal begrijp ik eigenlijk dat ook met verwijsbrief de kaakchirurg toch niet bezocht zou zijn..

Succes met de behandling overigens!
ma, 07/31/2006 - 13:21 Permalink
Gretha

was toen al bang voor tandartsen, maar ging nog braaf met mama mee
mama heeft nooit ergens wat voor geregeld, dus ook niet voor mijn verstandskiezen
ik wist nergens wat vanaf, niets geen info gekregen over dat ik zelf een afpsraak moest maken of wat dan ook

idd, ik was jong, 16 waren ze gewoon al helemaal door, maar was met alle tanden vroeg..ook mn beugel had ik al vroeg etc, op 11 daarvoor al kiezen getrokken...
eh, 3 jaar geleden brak verstandskies voor t eerst af, dus slechts 3 jaar geen echte problemen gehad, maar ta had toen al voorzien dat ze voor problemen gingen zorgen, plus onderste groeien op zn kant, dus horizontaal, die moesten er dus ook uit (mn ondergebit heeft al te weinig ruimte, op mn 11e al 4 kleine kiezen getrokken)

wil enkel weten of het normaal is dat hij toen dus geen verwijsbrief heeft meegegeven
ik weet dat mn ma meer had moeten doen en ik vond toen alles wel best, tandarts was al eng, kaakchirurg helemaal natuurlijk :p maar heb niet voor niets geen contact meer met mn ma, niet om dit tandartsgedoe, maar om hoe ze is
maar wil hier dus ook niets mee bereiken, maar vind gewoon jammer dat ik toen niet meer info heb gehad en zelf ook niet om heb gevraagd

heel erg bedankt voor de antwoorden trouwens
ma, 07/31/2006 - 15:32 Permalink
peertje

ik geef nooit verwijsbrieven mee. stuur ze rechtstreeks op. als ik ze meegeef zijn ze steevast "niet meegegeven" en dat soort shitverhalen. dus.....zelf opgestuurd patient neemt contact op en klaar. vV: ik houd ook van eigen verantwoordelijkheid, maar na de brief is het m.i. wel afgelopen
ma, 07/31/2006 - 15:51 Permalink