2 x kosten: tandarts en kaakchirurg, wie gaat dit betalen?

Author:
Jel
Posted:
wo, 06/14/2006 - 10:27
:( Door een ontsteking in een kies onder een brug, moest ik de kies laten trekken en de brug (helaas) laten verwijderen. Vantevoren heb ik de tandarts die dit zelf wilde doen, gevraagd of het niet verstandiger was om naar de kaakchirurg te gaan. Gezien het feit dat de wortels van kies krom waren en omdat deze kies al 3 x een wortelkanaalbehandeling heeft gehad. Nee hoor. De tandarts kon dit zelf.
Gisteren (13-6) werd de brug verwijderd en de kies getrokken. Na ca. 45 minuten gaf de tandarts het op. Er zaten nog wat stukken in mijn mond die te vast zaken en de wortel was verzakt (?). Daarom alles gehecht en nu moet ik morgen naar kaakchirurg om de rest te laten verwijderen.
Mijn vraag is nu: had ik niet beter meteen naar de kaakchirurg kunnen gaan?
Nu: 2 x angst, 2 x pijn, 2 x vrij moeten nemen, 2 x geld kwijt, terwijl ik voorsloeg om meteen naar de kaakchirurg te gaan.

Kan ik hier een klacht over indienen bij de tandarts en een tegemoetkoming eisen in financiële en emotionele schade???

Groetjes,
Jel
vV

Als we voor dit soort zaken claims kunnen gaan verwachten voor emotionele (en ook financiele) schade sluit ik vanmiddag nog mijn praktijk.......

Dit zijn helaas vaker voorkomende complicaties, en niet de tandarts verwijtbaar. Een tandarts heeft een inspanningsverplichtingh (zeker bij dit soort behandelingen) en geen resultaatsverplichting, als we het juridisch willen gaan benaderen.
wo, 06/14/2006 - 12:30 Permalink
Jel

Hoi Maja,

Ik zeg ook niet dat mijn tandarts iets verkeerd heeft gedaan. Dat kan ik niet beoordelen omdat ik een leek ben. Maar gezien het feit dat de wortels haken hadden en omdat ik al vantevoren had gevraagd of het niet beter was om naar de kaakchirurg te gaan (en natuurlijk omdat ik heel bang was en ben), ben ik toch geirriteerd over dit feit. Kosten zijn inderdaad niet geheel voor mezelf (gedeeltelijk wel en no-claim een stuk kwijt, da's jammer)
wo, 06/14/2006 - 12:32 Permalink
vV

ook wortels met haken kunnen er vaak prima door de tandarts zelf uitgehaald worden, maar je verkijkt je wel eens. in principe krijg ik bijna alles eruit waar ik aan begin. bijna...En een kaakchirurg is ook niet blij wanneer zij iemand ingestuurd krijgen wat eigenlijk een relatief simpele klus is die bij de eigen tandarts thuishoort..
wo, 06/14/2006 - 12:45 Permalink
peertje

Beste Jel,

Verwar op dit moment uw frustratie van het twee keer moeten liggen balen voor een kies eruit, niet met bijzaken als kosten/tijd en moeite.
Als een tandarts een klus begint is het doel 'm af te maken. Achteraf bleek het tegen tevallen, voor beiden een minder fortuinlijk verloop van zaken. Echter deze complicatie is zelfs voor een ervaren vakmens niet altijd te voorkomen. sterker nog, hoe meer ervaring, hoe hoger je de lat legt, en dan nog steeds zijn er Waterloo momenten.

of zoals wij hier zeggen:Somethin' tells me he's been here before
'Cause experience makes you wise
do, 06/15/2006 - 23:00 Permalink
Jel

Pff, heb de behandeling bij zowel de tandarts als de kaakchirurg gehad. Was nogal heftig bij de kaakchirurg en heb toch wel 4 dagen flink last gehouden, maar nu gaat alles weer ok. Heb tevens nog een gesprek gehad met mijn eigen tandarts en met hem het hele gebeuren doorgenomen. Nu ben ik weer wat meer gerustgesteld. Maar ik blijf bij mijn mening dat het wel ......... is om 2 x bang te moeten zijn en 2 x pijn te moeten hebben en ....... de rest van het verhaal is erg jammer.
Volgende keer beter , of liever, volgende keer - laat maar zitten.
wo, 06/21/2006 - 09:24 Permalink