geen geld toch tandarts.../veel pijn

Author:
Gretha
Posted:
zo, 05/28/2006 - 06:43
pff hele week al weer last van een mega ontsteking
er is nog wel veel meer mis met mn gebit, maar nu ontzettend last hiervan
zou t liefst alles in 1 x laten doen, onder narcose
keuze genoeg hiervoor tegenwoordig, daarna zou ik wel weer op controle durven bij een angsttandarts omdat er dan minder in 1x moet gebeuren...maar goed, dat is dus megaduur en ben omdat ik al 4 jaar niet naar tandarts geweest ben dus ook niet voor tandartskosten verzekerd...

dit omdat t toch allemaal niet vergoed wordt als je een jaar niet meer geweest bent

probleem is dus dat mn gebit slechter en slechter wordt en ik er behoorlijk depri van wordt dat ik er geen geld voor heb

ben al aan t zoeken of verstandskiezen laten verwijderen door kaakchirurg onder basis of tandarts verzekering valt, en in welke gevallen ze t onder narcose doen (bovenste 2 zijn beide bijna geheel afgebroken, onderste groeien horizontaal en ook al behoorlijk rot/deels afgebroken.....)
weet iemand dit? heb t ziekenhuis maar gemaild, aangezien ik geen tandarts heb ik t deze niet kan vragen...

weet iemand wat de mogelijkheden zijn als je zo bang bent maar als er toch echt wat aan je gebit gedaan moet worden, maar je verzekering vergoed dit niet/ik ben dus niet verzekerd
en zelf heb ik er echt geen geld voor

zal er vandaag al aan moeten geloven, pijn bij mn ontsteking is zo erg dat zelfs 2 ibuprofens rond 12 uur vannacht en weer 2 om 4 uur vannacht niet meer helpen
geen tandarts te bereiken zaterdagn8/zondagochtend, dus zit misselijk achter pc de tijd af te w88
ben doodsbenauwd, durf zelf niet te bellen, dus huisgenoten lekker wakker gehouden :(
wil eigenlijk nog niet naar tandarts, maar dit is niet vol te houden :(
om nog maar niet over de kosten te spreken
krijg mn vakantiegeld pas maandag/dinsdag op mn rekening, dus moet van mn laatste centjes naar tandarts, benieuwd wat we overhouden voor boodschappen :(
bah, waarom moet een tandarts zo duur zijn..
en waarom zo ontzettend eng....bah, heb er totaal geen zin in, maar zal moeten...de pijn is gewoon ondragelijk, maar de angst is zelfs nu nog bijna erger dan de pijn.....:(
Gretha

zo, ben dan toch maar geweest
handje vastgehouden van huisgenoot/goede vriend
kon ik heerlijk zn vingers fijnknijpen :p

vraag me alleen af hoe lang de pijn nog ongeveer gaat duren onder(in?) mn tand waar de wkb is uitgevoerd....?

verdoving is ondertussen wel uitgewerkt en moet al weer flink pijnstillers slikken om t proberen tegen te gaan
pijn straalt ook lekker uit naar mn hoofd dus heb er flinke hoofdpijn bij...:(
hoe lang gaat dit duren??????????????
ma, 05/29/2006 - 15:46 Permalink
joek

Gretha, dat is heel verschillend.
De ene heeft na de behandeling geen pijn meer, de andere soms wel een paar weken.
Maar het moet natuurlijk wel steeds minder worden. Het zal zeker vandaag nog wel pijn doen, misschien wordt het morgen wel minder.
Je kunt bij de ta ook een receptje vragen voor Brufen 600.
Zelf heb ik het meest baat gehad bij paracetamol met codeine.
Maar daar word je dan wel weer suf van.

Groetjes en sterkte.

Joke
ma, 05/29/2006 - 16:54 Permalink
Gretha

paracetamol haalt niets uit bij mij, wel gemerkt toen mn vertandskies afbrak....
heb gewoon ibuproben in huis, 400mg
heb er vanmiddag 1 gehad, dat hielp redelijk (als je bedenkt dat ik tot en met vanmorgen helse pijnen had waar zelfs 6x per dag 2 ibu van 400 niet tegen hielpen....)

maar heb er half uur 1 gehad, heltp niet echt, dus nu maar weer 1 (dus weer totaal 2...)
schiet niet echt op als pijn t zelfde is als ervoor
dus hoop dat t morgen minder is
moet woensdag weer werken, zit dan echt niet op pijn te w88..
donderdagochtend gaat ze t vullen (ze heeft t helemaal open gelaten)

ben alleen bang dat er meer ontstekingen zitten ofzo...:S maar dat moet dan maar ff w88 tot ik verzekerd ben..:( hoor dat donderdag wel..
ma, 05/29/2006 - 20:10 Permalink
Gretha

tja, maar wat moet je dan?
als je vergaat van de pijn?

zoalsl t afgelopen 2 dagen ging had ik liever t hele doosje leeggegeten, ja, juist om de gevolgen
dan die pijn te verdragen zelfs na 2 ibus tegelijk....

sorry, maar wens die pijn niemand toe, echt niet
ging door de grond en niets hielp

en nu is pijn nog ni echt over, maar ibus helpen tenminste weer een beetje....
ma, 05/29/2006 - 20:54 Permalink
Elvia

Die ibuprofen 600 mg is een poeder en daardoor ook beter voor je maag, het wordt daardoor ook sneller opgenomen in je lichaam (ben vroeger maag patiënt geweest). Je kan ook een recept aan je huisarts/ huisartsenpost vragen. Daarnaast heb je ook nog andere ontstekingsremmende pijnstillers, zoals diclofenac en volgens mij heb je daar ook pillen van met een "filmlaagje". Dat is niet slecht voor je maag, aangezien er een soort beschermlaagje overheen zit.
ma, 05/29/2006 - 23:35 Permalink
Gretha

huisarts ziet me aankomen

tandarts moet ik pas donderdag weer naartoe, heb nog wel veel pijn aan die tand die ze behandeld heeft, maar hoop dat t dan over is..

en om nou voor 2 dagen ibu 600 bij haar te gaan vragen :S
di, 05/30/2006 - 12:41 Permalink
joek

Gewoon bellen hoor.
De ta kan een receptje voor je uitschrijven.
En de ha moet je ook gewoon helpen.
Heb jij zo'n aparte ha dan?

Groetjes,
Joke
di, 05/30/2006 - 13:28 Permalink
Gretha

mn huisarts zit me altijd aan te kijken van tja, ik zeg maar ja, want je drijft toch je zin door, maar dus echt met t idee van ik vind t onzin

:S

en ta zal wel receptje uitschrijven, maar hou t nog wel ff vol met ibu 400

heb wel t idee dat t al ietsje minder wordt...

vandaag ook eindelijk t antwoord van mn verzekering waar ik (niet :S) op zat te w88
ze vergoeden alleen als je gebit gesaneerd is...
en dat is t bij mij dus zeker niet, helaas...
en kan t dus ook niet zelf betalen
druk aan t mailen naar andere verzekeraars, ben benieuwd...
weet iemand anders misschien een verzekering die toch voor een redelijk bedrag verzekerd maar wel gewoon de sanering vergoedt...?
di, 05/30/2006 - 16:38 Permalink
Elvia

Normaal gesproken vergoedt je verzekering inderdaad pas als je gebit gesaneerd is.
Ik ben zelf bij een angsttandarts geweest en moest alleen het intakegesprek betalen (86 euro), de therapie werd vergoedt. Ik moest ook een eigen bijdrage betalen van 155 euro voor de behandeling. Daarbij zat: controle, foto, schoonmaken van gebit, 3 gaatjes vullen incl. verdoving en cofferdam. Ik weet niet wat dit "normaal"gekost zou hebben, maar ik heb het idee dat dat veel meer moest zijn. Verzekeringen vergoeden een groot deel als je niet bij een gewone tandarts KAN. En extreem angstige patiënten kunnen dat ook niet. Misschien moet je je verzekering even bellen om te vragen hoe het bij hun zit wat betreft angsttandartsen?
wo, 05/31/2006 - 09:54 Permalink
Gretha

ha ha
geen zin

kreeg gister ineens goed id, heb nog slaappillen gekregen, dus maar 1tje genomen om slapeloze n8 te voorkomen
had megaveel pijn, onderkaak, bovenin en in mn hoofd
maar heb dankzij die pil gelukkig heerlijk kunnen slapen...

moet t ff uitzingen tot morgenochtend...:(
wo, 05/31/2006 - 10:50 Permalink
Gretha

geen zin om naar huisarts te gaan
ben er maandag net geweest voor wat anders
maar goed
heb gelukkig vanavond weer een afspraak, hoop dat ze fotos gaat/kan maken waar de eventuele ontstekingen op te zien zijn en hier gelijk wat aan kan doen

brrrr, schijt 7 kleuren str*nt
maar t zal moeten
dit is niet vol te houden

ben alleen bang hoe lang ik bezig met afbetalen
tevens is verzekering vinden terwijl je niet gesaneerd bent behoorlijk moeilijk :(

t zit je ook niet mee als je bang bent en geen geld hebt...:S


nu nog hopen dat ik gelijk verwijsbrief meekrijg voor kaakchirurg voor mn verstandskiezen en hopen dat dat zonder al te veel problemen onder narcose kan/mag!!
wo, 05/31/2006 - 19:23 Permalink
Moon

geen zin om naar de huisarts te gaan. Dat is lekker makkelijk!!!!

Ik heb ook geen zin om naar de huisarts of tandarts te gaan. Ik ken niemand die dat voor zijn/haar plezier doet.

Natuurlijk het heel vervelend dat je heel bang bent voor de tandarts. Het feit dat je geen geld hebt is inderdaad vervelend, maar zoals al verteld is, had je met de verandering van de verzekeringen je slag kunnen slaan en een goede tandheelkundige verzekering kunnen nemen. Dat je dat niet gedaan hebt is je eigen verantwoordelijkheid.

Waarom wil iedereen toch altijd onder narcose behandeld worden? Het trekken van één verstandskies is 5 minuten werk, je bent langer bezig om onder narcose gebracht te worden en weer bij te komen als dat het is om onder narcose te komen...

Ik wens je veel succes met je behandeling!
wo, 05/31/2006 - 19:29 Permalink
scaredycat

Ik sluit me aan bij Moon:

toen ik een kerkhofje in mijn mond had wilde ik per sé
onder narcose behandeld worden.
Maar er moest dan ook een enorme berg werk gebeuren.

Ik ga nu niet zeggen dat ik niet bang meer ben, maar ga
nu WEL naar de TA zonder te morren; ondertussen zelfs
een DUBBBELE WKB gehad onder "gewone" verdoving
en geen centje pijn en moet binnenkort 3x voor een kroon.

Ik wil juist GEEN narcose meer; nu ben en blijf ik zelf mobiel
na een behandeling EN het scheelt toch minstens €300,--
die ik niet uit eigen zak hoef te betalen.

Met het nieuwe zorgstelsel heb ik "mijn slag geslagen"
en ben overgestapt naar een andere maatschappij
met de hoogste TA-dekking die ze hebben.

De extra premie die me dat per jaar kost heb ik er voor
de komende 2 tot 3 jaar al uit met de WKB en kroon...
wo, 05/31/2006 - 20:43 Permalink
Gretha

er moeten 4 verstandskiezen uit
bovenste zijn beide geheel afgebroken, zit enkel nog wortels, dus snijden

onder groeien ze horizontaal, waardoor t dus ook flink snijden etc is

ben gewoon al doodsbang, dus zeker daarvoor
zeker na hoop verhalen dat er dingen misgaan etc

en 5 min werk voor 4 verstandskizen? dat lijkt me niet

en panisch gaan lopen gillen en janken lijkt me niet echt lekker voor de kaakchirug, ass. en overige patienten die t horen

2 jaar geleden is 1 verstandskiez afgebroken wat mega veel deed, paracetamol hielp echt niet, ibu met moeite
naar tandarts om verwijzing naar kaakchirug te krijgen, maar hij wou t zelf doen
nou echt niet, heb staan janken als een kind

en sorry, maar als je dat niet begrijpt, post dan niet in topics die over angst voor de tandarts gaan

ben zelf juist enorm trots dat ik nu toch al 2x naar ta ben geweest omdat ik veel pijn had aan een ontsteking
wo, 05/31/2006 - 22:13 Permalink
Moon

er moeten 4 verstandskiezen uit
bovenste zijn beide geheel afgebroken, zit enkel nog wortels, dus snijden
onder groeien ze horizontaal, waardoor t dus ook flink snijden etc is


Uhm... je hebt nergens vermeld hoe het zat met je verstandskiezen, dus hoe kan ik dat weten? Je leest verhalen over dingen die misgaan. Heb je ook de verhalen gelezen die wel goed gaan? Ik heb 3 verstandskiezen laten trekken ( 5 minuten per kies) en heb nergens last van gehad. Mijn verstandskies zat ook aan de buitenkant van mijn kaak. (heet dat horizontaal???) maar het was appeltje eitje. Dus goede verhalen zijn er ook zeker te vinden.

en sorry, maar als je dat niet begrijpt, post dan niet in topics die over angst voor de tandarts gaan


Volgens mij heb ik nergens geschreven dat ik je angst niet begrijp. Het enige wat ik me afvraag is waarom mensen nacose als wondermiddel zien? Het is niet zo dat wanneer je onder narcose behandeld bent, je accuut van je angst af bent. Bij de mensen die die wonderervaring wel hebben... die waren bang voor de behandeling c.q. reactie c.q. pijn.
Er zijn hier heel veel mensen die je angst begrijpen, omdat ze in hetzelfde schuitje hebben gezeten als waar jij nu tegenaan hikt. Wanneer je panisch bent, zie je de dingen vanuit een ander perspectief.
Schijnbaar heb je het forum niet gelezen. Want dan had je geweten dat ik je angst best begrijp. Dus ik snap niet waarom jij denkt tegen mij te moeten zeggen dat ik hier niet moet posten!!!!!!!! :smt013

ben zelf juist enorm trots dat ik nu toch al 2x naar ta ben geweest omdat ik veel pijn had aan een ontsteking


En dat is ook een reden om heel erg trots op jezelf te zijn. Dat heb je toch maar mooi gedaan (ondanks de pijn!)
wo, 05/31/2006 - 22:34 Permalink
Gretha

ik ben zo bang dat het zonder narcose gewoon niet gebeurd

dan hoef ik het niet bewust mee te maken en kan ook niet zeggen dat er gestopt moet worden
kan niet panisch lopen janken en weet ik t wat nog meer
dan gebeurd het tenminste zonder dat ik bewust mee maak dat er gewoon kiezen uit mn mond gehaald worden

geen id of buiten je kaak groeien horizontaal heet, maar ze groeien dus plat, dus naar mn andere kiezen toe ipv naar boven (de onderste dus)

maar fijn dat je angst wel begrijpt
ik zie narcose, bij zoiets, als enige oplossing, omdat ik t anders gewoon niet toesta
ben daar gewoon te bang voor om alles bewust mee te maken

ben door deze tandarts al wel iets over mn angst heen en zie wel in dat sommige dingen gewoon moeten gebeuren...hoe moeilijk dat ook is..
wo, 05/31/2006 - 22:39 Permalink
Moon

Ik las vandaag een geweldig boek met de meest geweldige regel die ik in tijden gehoord heb:
Ik ben niet ziek of zielig, alleen wat angstiger dan de gemiddelde Nederlander
als je weet waar je bang voor bent kan je daar samen met je tandarts aan werken. Zoals ik al zei, onder narcose behandeld worden neemt je angst niet weg. Een goede tandarts die op een juiste manier met zijn/haar patiënten omgaat, die kan dat wel.

Je schrijft over je eigen tandarts dat sommige dingen moeten gebeuren, waarom geef je je tandarts geen kans. Je hebt je angst in je eigen controle. Je kan je achter je angst verschuilen en roepen "ik ben zo bang ik ben zo bang" of je kan er daadwerkelijk iets aan doen om over je angst heen te komen.
En daarvoor moet je de confrontatie aangaan met je eigen angst. Ik snap dat die weg niet makklijk is en het is een weg vol met bobbels en bulten die onwijs moeilijk te beklimmen zijn...

Waardoor is je angst ontstaan?
wo, 05/31/2006 - 22:47 Permalink
Gretha

alles bij "mijn' tandarts gaat nu ook wel goed
ik ben nu deze week 2x geweest
rest zal tot volgend jaar moeten w88, ben niet verzekerd
en heb de boot gemist wat betreft verzekeringen maar ja, ik dacht ik ga toch niet naar tandarts en er wordt toch niet vergoed als je gebit niet gesaneerd is, tenminste dat dacht ik
dat je wel kon verzekeringen, maar dat er pas betaald werd vanaf het moment dat je gebit gesaneerd was, anders had ik me echt wel verzekerd voor 1 mei :( snif snif

dit moet ik al zelf betalen en alleen van maandag was al 300 euro, daar komt vanavond nog bij
terwijl we elke maand net uitkomen met geld, dus dit kan er niet echt bij maar goed

en tja, mijn angst vooral is dat ik tandartsen niet vertrou....
dus daar kan je niet echt aan werken als je neit gaat

en verstandkiezen laten trekken bij kaakchrirug onder narcose
tja, daar gaat mn angst neit van over
mar zonder narcose laat ik het gewoon niet doen, klaar

ben al bij tandarts geweest, dus mn angst is al heel stuk minder
dat staat los van mn verstandskiezen!!
die zitten achter in mn bek
en wil gewoon NIET bewust meemaken dat er keizen uitgaan
op mn 11e meegemaakt, 4 kiezen in 1x voor beugel, te weinig ruimte
maar t idee dat er iets uit mn mond gaat wat daar hoort
nee

ik ga m tegenhouden als ik wakker ben, dus t moet wel onder narcose
sta t anders gewoon neit toe
dus ben gewoon bang dat met enkel gewone verdoving ik alleen maar zn tijd verdoe en er niets getrokken gaat worden
schiet niemand wat mee op
dus vveeeeeel liever narcose dan ben ik er vanaf zonder dat ik t allemaal bewust heb meegemaakt
wo, 05/31/2006 - 22:54 Permalink
Gretha

heb geen geld om naar tandarts te gaan
ben druk bezig ta verzekering voor volgend jaar te regelen
maar alles zelf betalen van een schamel loontje is niet te doen

besef ondertussen wel dat ik toch echt naar ta zal moeten om de pijn van afgelopen week te voorkomen

dat komt dus wel goed, mits er verzekeringen zijn die saneren (al is t totaal in paar jaar) ook vergoeden...
wo, 05/31/2006 - 23:00 Permalink
Gretha

die heeft deze week toch echt al 2x in mn mond gezeten of niet?
en zeg net ook al dat ik nu wel besef dat wil ik de pijn van afgelopen week voorkomen dat mn gebit bijgehouden moet worden
maar dan zal ik toch echt eerst een verzekering moeten hebben of niet?
op straat leven schiet ook niet echt op :S
wo, 05/31/2006 - 23:06 Permalink
Gretha

dat mag ik gelukkig ook
maar dan nog kost saneren heel veel geld
denk gerust aan 2000 euro
dan ben ik ehm, 50 p/m 40 maanden, is dik 3 jaar aan t afbetalen alleen voor t saneren :S

pfff heb nu sterke pijnstillers tramadol 100mg
ben er best duizelig en misselijk van, bijwerkingen
maar t helpt goed tegen de pijn, voel nog wel wat, maar meer dezelfde pijn als je bijv in je arm knijpt, vol te houden dus :)
is met gereguleerde afgifte, mag er daarom maar 2 op een dag

en heb antibiotica gekregen

afspraak gemaakt bij kaakchirug, tandarts zei dat ik waarschijnlijk volgende week al terrecht zou kunnen :S
vond dat al snel
ziekenhuis zei 30 juni gesprek, over narcose etc
en dan daarna waarschijnljk nog half jaar wachttijd..

ben benieuwd hoe alles gaat nu
do, 06/01/2006 - 11:19 Permalink
scaredycat

dan ben ik ehm, 50 p/m 40 maanden, is dik 3 jaar aan t afbetalen alleen voor t saneren

Als dat zo kan ben je goedkoper uit dan met een lening...
do, 06/01/2006 - 12:56 Permalink
SakitGIGI

Heb ook hetzelfde probleem als Gertha...
hele week pijn van de verstandkies (linkstboven)...Ibuprofen 600 HET HELP NIET !!! NIET VERZEKERD voor TA en ook bang om naar de TA te gaan.
Maar toch vandaag naar de TA geweest.
eerst controle en wat gaatjes vullen. (Ik zit daar te janken!!! net als een kind).
Gelukkig zij is zo geduldig met me. Meevallen achteraf denken!!!
Kreeg verwijskaart naar kaakchirurgie voor de verstandkies te verwijderen en naar mondhygienies en eventuele naar tandprotheticus. huh?! wat zou me kosten ? GEEN IDEE ... :(

Na behandeling van vandaag ben ik toch een beetje durven om naar de TA. Nu zit ik alléén maar te piekeren voor de kosten!!!
do, 06/01/2006 - 13:53 Permalink
minique

Goed dat je bent gegaan!

De kaakchirurg valt onder je basisverzekering.
Tandarts, mondhygiëniste en tandprotheticus vallen evt. onder aanvullende verzekeringen.

Vraag anders aan je tandarts een begroting voor wat het opknappen van je gebit moet gaan kosten. Je kunt ook vragen alleen die begroting uit te splitsen naar de dingen die nu echt moeten te gebeuren. Dingen die minder urgent zijn, kun je dan wellicht naar volgend jaar te schuiven. Maar dat vraagt van jou wel de commitment dat je dan ook echt volgend jaar weer gaat en blijft gaan.

:smt006 Monique
do, 06/01/2006 - 14:12 Permalink
Elvia

Gretha,

Iedereen is hier bang of was bang voor de tandarts. Je zegt dat je geen geld heb, waarom dan een narcose? De tandarts heeft deze week al 2 x keer in je mond gezeten, kan daar niet nog 1 keer bij? Scheelt je zo al ruim 300 euro. Bovendien ben ik van mening dat narcose niet je angsten wegneemt. Ik heb eerst therapie gehad om mijn trauma te verwerken, voordat ik naar de angsttandarts ging (ik dacht nl ook dat alleen narcose bij mij zou werken).
Ik ben helemaal van mijn angst af en een maand geleden heb ik een verstandkies laten trekken en dat was binnen 10 seconden(!!!!!!) eruit. Ook deze kies was afgebroken. Ze heeft hem eigenlijk niet getrokken maar eruit gewipt. Ook helemaal geen napijn gehad.
Voordat ik het vergeet: geen zin om naar de huisarts te gaan? Je hebt pijn of geen pijn hoor. Als je echt pijn heb, heb je er alles voor over!
Ik neem ook trouwens aan dat je een mond i.p.v. een bek....
do, 06/01/2006 - 17:03 Permalink
joek

Sjonge, wat zijn we aanvallend vandaag :roll:

Sterkte Gretha, angst is iets vreselijks.
Je weet heus zelf wel dat je naar de ta moet en dat je niet altijd onder narcose kan.
Maar iedereen die hier op het forum leest, weet dat er veel meer mensen zijn die onder narcose willen en gaan. Ik lees daar alleen maar steun voor.

Een beetje begrip is soms wel prettig!

Groetjes,
Joke
do, 06/01/2006 - 17:09 Permalink
Gretha

narcose wil ik bij mn verstandskiezen
angst voor gaatjes vullen enzo ben ik gelukkig beetje kwijt
maar trekken...
achter in mn mond?

kaakchirug moet zowiezo de onderste trekken omdat ze horizontaal groeien
dus kan die de bovenste, beide afgebroken, ook wel meenemen

en dat neemt mn angst niet weg, maar dan hoef ik mn angst niet te beleven

tandarts durf ik nu wel redelijk, ga nog wel met angst en moet precies weten wat er gaat gebeuren, mar dat gaat nu wel
maar trekken
neeeeee dat echt niet
zeker niet zo ver in mn mond, 2 dwarsliggers en 2 waar enkel nog tandvlees te zien is mdat ze helemaal afgebroken zijn

en daarbij valt kaakchirurgie onder basisverzekering dusd at kost me niets...
do, 06/01/2006 - 18:47 Permalink
joek

Gretha, toch valt het mee, hoor.
Bij mij is er ook een verstnadskies "uitgesneden". Ik ben ook beslist een angstpatient en was dan ook erg zenuwachtig.
Maar het viel me reuze mee. Natuurlijk was er napijn, maar dat vind ik niet zo erg.
De behandeling zelf was geheel pijnloos en ze waren erg vriendelijk tegen me.
Ook een narcose heeft zijn nadelen, vergis je daar niet in.
Probeer er over te praten met je kaakchirurg en neem dan een overwogen beslissing.
Sterke.
Joke
do, 06/01/2006 - 20:49 Permalink
Gretha

t gaat mij erom dat ik t niet bewust wil meemaken en zeker niet de mogelijkheid wil hebben om net zo lang te janken en panisch te doen dat t niet doorgaat....

dat gebeurde toen mn verstandskies afgebroken was
helse pijnen maar tandarts mocht er niet eens naar kijken zo bang was ik

er zjin eerder kiezen getrokken
t gaat me niet eens zo zeer om de pijn, maar om t idee dat er bot wordt weggehaald uit mn mond (mn kiezen)
en omdat ze alle 4 gewoon k*t zitten
boven beide afgebroken en onder beide plat...:S

maar goed, verzekering vind t geen probleem, nu kijken wat kaakchirurg wil 30 juni
do, 06/01/2006 - 22:28 Permalink
Gretha

pfff
ondertussen ook de stap naar de kaakchirurg gezet voor mn verstandskiezen
heb ze al 6 jaar (rond mn 16e kwamen iig de bovenste door).

had afgelopen vrijdag afspraak, t ws erg druk dus veel w88
was erg gespannen

eerst foto maken, das niet zo eng :p
daarna kamer binnen

tandartsassistente van mn tandarts snapt t ook niet zo goed volgens mij
er stond op verwijsbrief operatief verwijderen van element 4.8
ik zoeken op internet, 48 is bepaalde verstandskies, links onder geloof ik??
dus ik bellen, van er moeten toch 4 v.kiezen uit??
ja, maar 4.8 is de code voor alle 4 zegt ze dan

kaakchirurg dacht uiteindelijk dat er ook maar 1tje uit zou moeten.....
ik gelijk nee, alle 4!!

zei hij doodleuk zullen we maar met 1 beginnen?

ik d8 wat the f*ck, help!!
echt niet!!

ik gelijk ben zo bang, denk t dus niet
wil t graag onder narcose laten doen
anders gebeurt t gewoon niet, al moet ik er nog 80 jaar mee lopen

hij had op de foto wel gezien hoe slecht mn kiezen zijn, dus zei gelijk dat ik dan met ontstekingen zou zitten etc

ik gelijk uitleggen dat ik met veel pijn en moeite en vooral elke keer een oxazepam naar de tandarts ga, voor t eerst sinds jaren
en dat ik die ontstekingspijn er wel voor over heb (en ondertussen weet ik hoe ondraaglijk dat is!!!!! heb zware pijnstillers etc gehad)
hij hoorde aan mn stem en zag t ook wel aan me dat ik echt heel erg bang ben en t ook meen dan er dan echt niets gebeurd

hij gaf me formulier mee voor de balie voor dagopnames.
heb in september een pre-operatieve afspraak en dan ergens in november/december (5 a 6 maanden w88) de operatie zelf

ben echt zo blij dat dat ongeveer geregeld is en dat ik de stap heb genomen en daar naar binnen durfde etc
was gelukkig niet alleen hoor!! scheelt echt!!
ma, 07/03/2006 - 22:17 Permalink
Gretha

dank je
ben gewoon beetje trots op mezelf dat ik gegaan ben
en ben gewoon heeeeeel blij dat hij inzag dat die verstandskiezen er toch echt uit moeten en dat t bijna onbegonnen werk is om dat gewoon onder verdoving te doen
di, 07/04/2006 - 10:57 Permalink
Haggy

Waarom wil iedereen toch altijd onder narcose behandeld worden?

Waareom zijn er mensen die alleen onder narcose durven vliegen?
Omdat al die vliegtuigen die wél landen niet in de krant staan.
Nederland loopt ver achter wat dat betreft.
Laser,NO2 zijn in sommige landen al heel normaal.
en dat is niet omdat het allemaal zo prettig is.
Dat is omdat het een wereldwijd probleem is.
Het is makkelijker iemand een fobie aan te praten dan iemand ervan af te helpen...
wil je weten hoe een vliegtuigmotor inelkaar zit,ik garandeer je dat je nooit meer vliegt.
wo, 07/05/2006 - 23:18 Permalink
Gretha

t gaat er bij mij gewoon om dat ik niet zo ontzettend bang wil zijn dat ik t helemaal niet durf en dus zo erg sta je janken van angst dat ik de behandeling niet door laat gaan

onder narcose kan ik niet gillen, janken, krijgen, behandeling stoppen etc

plus dat ik t gewoon niet hoef mee te maken

daar bij worden er vast geen 5 kiezen in 1x getrokken en ik wil er echt in 1x vanaf zijn

trek t gewoon niet om dat 2x mee te maken plus alle pijnlijke gevolgen..
dan loop ik nog liever heel mn leven met mn bek teklooien dan dat bewust mee te maken
onderste moeten weggesneden en gedaan worden, brrr moet er niet aan denken

kort gezegd, heb gewoon geen vertrouwen in mezelf dat ik die vent in mn bek laat wroeten lang genoeg dat die dingen eruit zijn..
wil gewoon niet nogmaals meemaken dat er letterlijk kiezen uit mn mond getrokken worden
t id alleen al..brrr

wil t dus gewoon NIET meemaken
:S
sorry, jammer dan
ze gaan er gewoon niet uit zonder narcose, erg jammer dat er blijkbaar veel mensen zijn die dat niet snappen
wo, 07/05/2006 - 23:29 Permalink
Elvia

Blijf erbij dat je zo niet van je angst afkomt. Als je eerst je angst laat behandelen, hoef je zo je verdere leven niet door te lopen. Angst-vrij is super! Plus dat je geen extra kosten heb die je wel hebt, omdat je de narcose zelf moet betalen. Kan een duur geintje worden. Je zegt zelf dat je niet veel geld hebt.
Ga je eens verdiepen in EMDR-therapie. In de meeste gevallen ben je na 3 à 4 behandelingen angst-vrij (goed, ik heb er zo'n 9 behandelingen achter de rug), maar ik loop rond met een big smile en ga fluitend naar de tandarts.

Groetjes, Elvia
wo, 07/05/2006 - 23:33 Permalink
Gretha

narcose schijnt gewoon vergoed te worden hoor bij verstandskiezen trekken???

en tandarts ga ik nou wel normaal heen
eh nou ja, normaal
een vriend moet mee en neem een oxazepam vooraf

dus ben toch echt wel bezig met mn angst of niet??


ik vind de kaakchirug die achterin mn bek er kiezen uit haalt die op zn kant zitten en boven helemaal afgebroken stukken verder gaan dan een gaatje vullen bij de tandarts :S
wo, 07/05/2006 - 23:35 Permalink
Elvia

Tuurlijk ben je op de goede weg!
Ik had ergens gelezen dat die narcose voor je eigen rekening is, maar misschien bij jouw verzekering niet.
Let je ook op je ademhaling in de ta-stoel? Helpt ook heel goed als je je daarop concentreert...
wo, 07/05/2006 - 23:39 Permalink
Gretha

let daar totaal niet op
doe mn ogen dicht, met mn hand hou ik mn broek vast, zodat mn handen niet omhoog kruipen van spanning en richt me dus vooral op mn handen :p
of hou de hand van die vriend vast als daar mogelijkheid toe is, 1e keer gelukkig wel, 2x daarna had ik andere kamer (ze heeft in dr eentje wel 4 kamers!!! :S)
k ga er uiteraard nog niet met plezier naartoe maar met een oxazepam is t zeker te doen op t moment
ga alleen wel op zoek naar andere tandarts, ze is pools en begrijpt me totaal niet :S
wel jammer..
wo, 07/05/2006 - 23:51 Permalink
Elvia

probeer anders voor de volgende keer je handen te vouwen op je buik en door je neus in en uit te ademen, concentreer je daarop en voel dat je buik op en neer gaat door je ademhaling. Werkt bij mij heel goed om rustig te blijven. Ook ik had eerst oxazepam, maar met mijn kies trekken mocht ik er geeneen nemen van haar, omdat ik het toch niet nodig had. En ze had gelijk. Heb genoeg aan die ademhalingsoefening, al wordt het wel moeilijk gemaakt door een grapjesmakende tandarts zodat ik uiteindelijk lig te schuddebuiken van het lachen (erg vervelend met je mond open :wink: )
wo, 07/05/2006 - 23:57 Permalink
Gretha

mn tandarts verstaat me nauwelijks en ik haar
maar goed

en nee, mn handen op mn buik werkt dus totaal niet bij mij
dat deed ik vroeger bij de orthodontist en die klaagde altijd dat mn handen dan langzamerhand omhoog schoven
dit dus van spanning

bij mij werkt t dus erg goed heb ik gemerkt dat ik mn broekrand vast pak en die vast moet blijven houden en me dus daarop controleer
ademhaling is wel goed volgens mij
do, 07/06/2006 - 00:31 Permalink
Elvia

als dat goed bij jou werkt, dan moet je dat natuurlijk doen! Iedereen reageert verschillend natuurlijk. Ik wens je succes met het vinden van een goede, geduldige en verstaanbare ta!
do, 07/06/2006 - 00:34 Permalink