Moeite met flossen - hulpmiddelen: Flosshouder, Kolibri?

Author:
Dragonfly
Posted:
za, 05/13/2006 - 21:57
Hallo allemaal, ik ben nieuw op het forum en heb een vraagje met betrekking tot flossen.

Tot nu toe floss ik eigenlijk nooit, omdat ik het erg lastig vind om met zo'n draadje aan de slag te gaan. Mijn tanden staan heel dicht op elkaar, waardoor zelfs een draadje er moeilijk tussen te krijgen is. Doordat het zo moeilijk gaat, schiet ik ook gemakkelijk uit en belandt het draadje ergens diep in mijn tandvlees, wat natuurlijk niet de bedoeling is. Naarmate de tanden verder in de mond zitten (kiezen etc.) vind ik het ook best lastig om het flossdraad goed strak te houden. Af en toe probeer ik het eens weer, maar ik geef meestal op na de eerste paar tanden.

Aangezien ik flossen een nogal lastig karwijtje vind, vroeg ik mij af of het misschien beter gaat met een hulpmiddel. Ik heb wat gezocht op internet en vond flosshouders (vorkachtige houdertjes waar je flossdraad op kunt strakspannen), de Kolibri van OralB (een trillend apparaatje met wegwerp flossboogjes en kunststof stokers), wegwerp flossboogjes in een gewone houder (zoals Jordan Miracle).

Na wat ik er over kon lezen sprak een flosshouder mij het meeste aan, omdat ik dan gewoon flossdraad kan gebuiken. Wegwerp flossboogjes spreken mij minder aan vanwege het extra afval, de prijs en als er een houdertje gebruikt wordt, passen niet alle merken boogjes er op.

Heeft iemand ervaring met dit soort hulpmiddelen om te flossen? Ik ben heel erg benieuwd of deze hulpmiddelen het flossen inderdaad vergemakkelijken en of het net zo goed schoonmaakt.

Ik vraag me ook af of ze flosshouders gewoon bij de drogist verkopen. Ik heb ze wel Kolibri's en Jordan Miracles zien promoten, maar ik heb eigenlijk nooit een simpele flosshouder gezien. Ik heb ze wel bij enkele online winkels te koop gezien, maar ik krijg toch het idee dat deze manier van flossen niet echt 'in' is in Nederland.
dj

Niet helemaal ontopic, maar probeer ook eens de "microsticks" van parodontax, dit zijn hele dunne stokers. Ze breken snel en je hebt er daarom al snel 2 of 3 nodig voor het hele gebit maar het zijn goede stokers, omdat je op veel plekken komen.

Op de plek waar je stokers inzet is vaak meer ruimte dan waar je flos begint toe te passen. Ondanks dat stokers dikker zijn kan het daardoor toch makkelijker gaan.

Na verwijderen van (interdentaal) tandsteen kan er meer ruimte komen tussen de kiezen omdat:
- het tandsteen er tussen uit is, (duh :P)
- na het verwijderen van tandsteen zwelling van het tandvlees af kan nemen
zo, 05/14/2006 - 00:32 Permalink
femm

ik heb hetzelfde, tanden die heel erg tegenelkaar aanstaan en waar een flosdraadje er met geweld tussendoor gedrukt moet worden.. Ik herken je verhaal dan ook. Ook ik sla het flossen geregeld over omdat het niet een kwestie meer is van 'even' flossen.,

Ik ben dan ook zeer benieuwd of die kolibri wat is, heb het ook al eens zitten bekijken..
zo, 05/14/2006 - 07:23 Permalink
Chris888

ik krijg flosstape veel gemakkelijker tussen m'n kiezen (en er weer tussenuit!) dan gewone floss. Tape klinkt dikker, maar het zijn allemaal heel dunne draadjes naast elkaar, die dan zo'n beetje een voor een tussen je kiezen door gaan. Was tip van mijn tandarts.
zo, 05/14/2006 - 10:03 Permalink
Dragonfly

Bedankt voor de antwoorden.

Ik heb in principe wel dunne tandenstokers uitgeprobeerd eerder, namelijk de extra fijne variant van OralB, maar dat vind ik toch niet echt prettig. Ze voelen erg scherp aan en op veel plekken kan ik die er ook niet tussen krijgen. Daarnaast zijn snippers afgebroken tandenstoker erg moeilijk te verwijderen. Maar het zou kunnen dat die microsticks van paradontax beter zijn.

Sinds mijn verstandskiezen doorkomen is er zo weinig ruimte dat sommige tanden lichtjes overelkaar heen zijn geschoven. Mijn rechter voortand van mijn bovenkaak staat daardoor nu iets verder naar achter dan normaal en de tanden daarnaast zijn juist iets naar voren gekomen. Het is niet zo heel erg en daardoor valt het cosmetisch gezien niet echt uit de toon, maar het schoonhouden wordt er niet gemakkelijker door.

Ik denk ook niet dat er veel meer ruimte zal onstaan door interdentaal reinigen bij mij. Ik heb namelijk helemaal geen opgezet tandvlees en heb zelden tandsteen. Als er iets zit is het heel weinig. Mijn tandarts is altijd erg enthousiast over mijn gebit.

Ik wilde vooral gaan flossen om mijn gebit in deze conditie te houden. Aan de rechterkant van mijn bovenkaak heb ik iets teruggetrokken tandvlees, doordat ik vroeger iets te hard poetste met een te harde tandenborstel. Sinds ik een kleine borstel gebruik met zachte haren en mijn poetstechniek heb verbeterd is het niet erger geworden, maar als ik niet interdentaal reinig zou dit op den duur toch gemakkelijk erger kunnen worden.

Die flosstape klinkt wel aantrekkelijk, dus ik ga morgen eens kijken bij de drogist. Ik zal jullie op de hoogte houden van mijn ervaringen.
zo, 05/14/2006 - 14:28 Permalink
dj

Ja, dat kan lastig zijn een stukje afgebroken stoker, eens in de paar maanden overkomt me dat ook maar ik krijg het er altijd uit met een andere, kan soms eens een minuutje hannesen zijn dat wel. Of microsticks dunner zijn weet ik niet zeker maar ik dacht dat het wel de dunste zijn.

Meestal zijn er toch een paar plekken waar je met stokers wel tussen komt. Er is niks op tegen zowel te flossen als te stokeren, je bereikt wat andere plekken meestal.

Je hebt ook nog zoiets als superfloss, dat zijn losse stukjes met een verhard uiteinde. Waar je met normale floss bij de kauwvlakken begint kun je met deze floss aan de tandvleesrand beginnnen waar soms meer ruimte is.

/grapje
Dit is zeker geen indicatie voor orthodontie BJN?
/eindgrapje
zo, 05/14/2006 - 16:49 Permalink
Dragonfly

@dj: Haha! Ik heb al een beugel gehad. Mijn gebit zag er echt heel netjes uit toen het klaar was, maar als het niet blijft staan vind ik het toch best duur. Alleen de verstandskiezen aan de rechterkant zijn trouwens doorgebroken, de linkerkant moet nog...., maar ik heb ook gehoord dat dat wel eens niet de oorzaak hoeft te zijn van het verschuiven van mijn andere tanden. Anyway, het ziet er nog steeds behoorlijk recht uit. Het oogt best wel natuurlijk eigenlijk. En mijn tandjes zijn nog steeds glanzend schoon. :smt001
ma, 05/15/2006 - 00:13 Permalink
femm

Ik krijg nergens met goed fatsoen een stoker tussen..

Vind het wel leuk om te horen dat ik niet de enige ben.

Ik begin wel steeds meer te denken over een beugeltje mede hierdoor en een aantal scheve tanden. Ik heb vroeger de keuze gekregen van de ortho. Het moest niet, maar als we het wel deden, moesten er vier kiezen uit. voor mij reden genoeg om het niet te doen. Nu staan er een paar nog schever, alleen dat trekken. MOmenteel toch geen geld, maar misschien iets voor de langere termijn.. maar ja moet dan toch trekken en van het idee krijg ik al zweetaanvallen en trillende handen. Krijg er wel meer ruimte door en dat zal voor mij veel gaatjes schelen denk ik
ma, 05/15/2006 - 06:42 Permalink
femm

ik begreep het geintje ook, maar ik dacht er al over na.. als het zou helpen het makkelijker schoon te maken en dingen er makkelijker tussen weg te krijgen..

mijn tandarts gaf ook aan toen ik erna vroeg dat er idd wat weinig ruimte was..verder niet over gehad./
di, 05/16/2006 - 06:29 Permalink
Lieneke

Over de Kolibri:
werkt niet voldoende!!!
OralB geeft dit zelf toe; het is alleen bedoeld voor mensen die echt niet met een houten stoker willen prutsen en hierdoor misschien toch niet IETS tussen hun tanden doen..
zo, 05/21/2006 - 11:16 Permalink
DeWandelendeTak

Ik heb een kolibri gekocht, het leek me wel een redelijk alternatief, het is vooral sneller dan flossen, maar gewone flosdraad lijkt me inderdaad beter. Heb na drie weken gebruik alweer tandsteen op de plaatsen waar ik dat juist weg wilde houden met de kolibri.
zo, 05/21/2006 - 16:28 Permalink
inka1982

Over de Kolibri:
werkt niet voldoende!!!
OralB geeft dit zelf toe; het is alleen bedoeld voor mensen die echt niet met een houten stoker willen prutsen en hierdoor misschien toch niet IETS tussen hun tanden doen..



voor mij is de kolibri toch een goede oplossing. Hiervoor vond ik stokeren ontzettend eng, waardoor ik het ook niet deed. Had de irrationele angst dat ik m'n tanden er gewoon uit kon duwen. Door die nare ervaring durfde ik ook niet met flossen te beginnen.
Ik heb nu sinds kort een kolibri (voor een fractie van de originele prijs bij de Action te krijgen) wat ik veel minder eng vind om te doen. Hierdoor is de grens om 'gewoon' te gaan flossen al veel kleiner geworden. Een deel van m'n onzekerheid is nu weg.
ma, 03/05/2007 - 11:59 Permalink