Ben voor het eerst op deze site en het doet mij (met gemengde gevoelens) deugd te lezen dat ik niet de enige ben met problemen aan het gebit.
Mijn probleem is het volgende. In de afgelopen 2-3 jaar is mijn tandvlees zich snel aan het terugtrekken en volgens mijn tandarts is mijn kaakbot ook flink aan het slinken/krimpen. Hierdoor hebben mijn tanden en kiezen steeds minder houvast. Heb al een loszittende kies moeten laten verwijderen, en sommige andere tanden en kiezen wiebelen ook al een beetje.
Ik ben 38 jaar, maar volgens de tandarts is dit een verschijnsel wat zich eerder bij oudere mensen voordoet, dus voor mijn leeftijd vrij abnormaal.
Daarnaast heb ik ook geregld de 'reguliere problemen' als gaatjes en heb ik al een aantal wkb ondergaan.
Ik poets, ik flos, rag en spoel alles dagelijks, heb een jaar geleden al eens een uitgebreide reinigingssessie bij de mondhygieniste gehad, ga 2 x per jaar naar de tandarts, maar mijn gebit blijft mij niet gunstig gezind.
Ik moet bekennen dat ik rook. Zou het hier allemaal vandaan komen?
Zou het nog mogelijk zijn om deze aftakeling te stoppen of om te keren? Ik slik al extra vitamines en kalktabletten. En ben ook niet bang voor de tandarts. Wel om straks tandeloos door het leven te gaan......
Mijn probleem is het volgende. In de afgelopen 2-3 jaar is mijn tandvlees zich snel aan het terugtrekken en volgens mijn tandarts is mijn kaakbot ook flink aan het slinken/krimpen. Hierdoor hebben mijn tanden en kiezen steeds minder houvast. Heb al een loszittende kies moeten laten verwijderen, en sommige andere tanden en kiezen wiebelen ook al een beetje.
Ik ben 38 jaar, maar volgens de tandarts is dit een verschijnsel wat zich eerder bij oudere mensen voordoet, dus voor mijn leeftijd vrij abnormaal.
Daarnaast heb ik ook geregld de 'reguliere problemen' als gaatjes en heb ik al een aantal wkb ondergaan.
Ik poets, ik flos, rag en spoel alles dagelijks, heb een jaar geleden al eens een uitgebreide reinigingssessie bij de mondhygieniste gehad, ga 2 x per jaar naar de tandarts, maar mijn gebit blijft mij niet gunstig gezind.
Ik moet bekennen dat ik rook. Zou het hier allemaal vandaan komen?
Zou het nog mogelijk zijn om deze aftakeling te stoppen of om te keren? Ik slik al extra vitamines en kalktabletten. En ben ook niet bang voor de tandarts. Wel om straks tandeloos door het leven te gaan......
Wel denk ik dat als jij zoveel last hebt van je tandvlees, dat 1x naar de mh (een jaar geleden) niet voldoende is en dat regelmatig bezoek aan de mh beter is.
:smt006 Monique
Het kan ook zijn dat er sprake is van bepaalde bacterien waarvoor je anti-biotica nodig hebt. Om hier achter te komen wordt er meestal een kweektest gedaan. Hierbij stop je opgerolde papierstrookjes even in het tandvlees. Het papier zuigt dan de bacterien op. Die worden dan naar het laboratorium gestuurd om te zien wat voor een bacterien er in zitten.
Het zou goed kunnen dat er bij jou ook bacterien zitten waarvoor je anti-biotica nodig hebt omdat parodontitis inderdaad meestal bij wat oudere mensen voorkomt.
Antibioticakuur heb ik ook al eens gehad, in aansluiting op de uitgebreide behandeling bij de MH.
Ik ga daar maar weer eens een afspraak mee plannen.........
ook terugtrekkens tandvlees
ik ben 21 jaar en ik heb al last van terugtrekkens tandvlees!! Waarschijnlijk is dit door mijn beugel gekomen 8 jaar geleden.
Laatst ben ik hiervoor naar de tandarts gegaan en die heeft een soort laagje op de wortel van twee tanden gelegd (voor zover ik begreep!), maar ik merk dat er steeds meer tanden komen met terugtrekkend tandvlees! Wat kan ik hier aan doen behalve voorzichtig poetsen met een zachte tandenborstel? Ik heb het gevoel dat dit niet genoeg is!
Alvast bedankt!