te veel tandbeen boven/immediaat past niet

Author:
lotje
Posted:
vr, 03/17/2006 - 19:12
Wie heeft raad/ervaring?
Ik heb sinds gisteren bovenaan een volledige prothese, onderaan een gedeeltelijke.
Bovenaan blijk ik meer tandbeen te hebben dan gemiddeld (als ik lach zie je ook steeds een stuk tandvlees), waardoor de immediaatprothese niet past. Het lijkt wel alsof ik een gebit in heb zoals boksers dragen tijdens de match. Vreselijk...
De tandarts heeft er vanmiddag al een stuk afgevijld, maar gaat volgende week een nieuwe bovenprothese maken, zonder tandvleesstuk boven de voortanden. Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik ben nog geen 40 en wil absoluut niet dat mijn gezicht verandert door een prothese te dragen, die 'apesmoel' die ik nu heb is echt verschrikkelijk.
Trekt dat tandbeen bovenaan ook veel terug? Kan ik een 'normale' bovenprothese dragen over een half jaar?
Ik vind de stap naar een prothese echt heel wat, en op deze 'uiterlijke gevolgen' was ik absoluut niet voorbereid. :(
Ik zou heel blij zijn met een antwoord, ik voel me heel onzeker nu...
lotje

Ik hoop zo dat er toch nog andere prothese-dragers met zo'n bovenprothese zonder 'roze stuk' boven de voortanden zijn...
En ik zie er vreselijk tegenop om zo dadelijk voor het eerst zelf mijn protheses uit te halen om m'n mond te spoelen. Het deed al zo'n pijn bij de tandarts, vanmiddag. :cry:
Trouwens, hoe vaak per dag moet je spoelen?
En ik moet van de tandarts telkens kleefpasta gebruiken, terwijl ik op dit forum al gelezen heb dat je dat net zo veel mogelijk moet vermijden.
vr, 03/17/2006 - 21:03 Permalink
dj

Lotje, zal ik dit bericht van je in het angstgedeelte zetten? De ervaring leert ons dat in het angstgedeelte relatief de meeste mensen posten die zelf ervaring met protheses hebben.
za, 03/18/2006 - 18:27 Permalink
dj

Gebeurd.

Ja, net als jij of niet iets anders, maar het kan soms even duren he. Nou, nu heb je in ieder geval een bericht staan in twee forumdelen (wat eigenlijk best wel wat nadelen kent he).
za, 03/18/2006 - 19:06 Permalink
michellle

Hoi Lotje,

Ik heb een paar weken geleden het hele forum doorgelezen en ik stuite ergens op een verhaal over een meisje/vrouw die dezelde prothese heeft als jij. Ook zonder rose rand erboven. En daar reageerde weer een andere vrouw op die dat OOK heeft dus misschien moet je even zoeken. Maar het ging NIET over teveel kaakbeen.

Ik zelf heb ook een prothese en dan alleen boven en mijn linkerkant van het kaakbeen is ook dik. Toen ik de prothese voor het eerst zag bij het ophalen dacht ik... o jee wat een rare bobbel is dat wel goed? Maar als ik nu zonder prothese goed met de lip opgetrokken voor de spiegel sta dan kan ik GOED zien wat een bobbel ik daar eigenlijk heb zitten en die prothese past dus erg goed rond die bobbel pffff gelukkig :D

Het is echter niet aan de buitenkant te zien zoals jij dat hebt. Ik heb hem nu 2 weken en ik begin er al aardig aan te wennen. Gisteren weer voor een druk punt geweest en nu zit ie echt weer een STUK beter.

Succes Lotje
di, 03/21/2006 - 08:48 Permalink
lotje

Hai Michelle,
Ik heb het forum ook nog een uitgespit en ben ook op een bericht gestuit van iemand met een 'opengewerkt front' of zoiets. Was dat hetgeen jij bedoelt?
Dus ja, blijkbaar lopen er hier en daar nog mensen met zo'n soort bovenprothese. Alleen zou die, door dat open front, minder houvast hebben. Nu tja, ik zal het maar afwachten wat de tandarts beslist.
Die drukpunten is inderdaad een ellende, hè. Zal zoooo blij zijn als ik daar vanaf ben. Ik spoel nu met een gewoon mondwater, en extra met verdunde goudsbloemtinctuur (calendulatinctuur). Dat zou de wondgenezing moeten bevorderen. Misschien een tip voor anderen...
Nu, als ze me dadelijk vertellen dat tien rondjes op je hoofd lopen ook helpt, dan doe ik dat ook, hoor! :D
Veel succes nog!
:smt006 Lotje
di, 03/21/2006 - 13:13 Permalink
michellle

Hoi Lotje,

Nee het ging echt over dat je van die boogjes zag nog van je eigen tanden. Het was een vrouw in iedergeval alleen ikw eet echt niet meer waar dat stond. Wel bij de angst dingen in iedergeval zover ik me herinner.

Of het houvast heeft.... ze zeggen dat het ding blijfd hangen vanwege de vacuúm en het speeksel van je gehemelte en ze zullen heus wel weten wat ze doen. Alleen las ik in dat bewuste bericht dat er wel sneller kans was dat er voedsel tussen je gebit en gehemelte kan gaan zitten.

Maar Lotje... ook het kaakbeen slinkt he. Dus is het een tijdelijke oplossing?? Mijn achterste kiezen had ik al jaren niet meer en daar is echt ook maar bar weinig over van het kaakbeen echt hele dunne randjes. Dat zal het bij de voorkant straks ook wel worden.

Maar goed.... laat je maar goed voorlichten. Ze weten tegenwoordig heel veel. Dit is mijn tweede dag dat ik me super voel in iedergeval. Ik ehb dus 2 weken tijd nodig gehad om aan alles te wennen. Het eten gaat ook steeds beter maar sinds gisteren praat ik ook weer normaal. Ze hebben in iedergeval geen opmerkingen gemaakt waar ik was vanmiddag en ik heb toch aardig veel gepraat. Ook pijn stillers slik ik niet meer sinds zondag. Ineens gaat alles in ras tempo vooruit lijkt wel.

Succes dag dag
di, 03/21/2006 - 15:30 Permalink
lotje

Hai Michelle,
Fijn om te horen dat er na 2 weken schot in de zaak komt... :lol:
Ik ontdekte vanmiddag een botsplintertje en vroeg aan de tandarts om dat even te verwijderen. Tjonge jonge, geen goed idee! Alleen het topje van de ijsberg was zichtbaar, in het tandvlees zit nog een groot stuk.
Pijn! (was niet verdoofd) En veel bloed. Moet er maar mee naar de kaakchirurg als het niet vanzelf verdwijnt. Ben het zo zat. :-?
Eten lukt nog niet, ttz kauwen lukt nog niet; alles gaat nog hap-slik, zoals pudding, soep...

Heb me nog eens verder geïnformeerd over die prothese met open front en blijkbaar is dat toch niet de ideale oplossing. (laat makkelijk los)
Dus moet ik misschien toch maar kiezen voor een gewone prothese en bijgevolg een iets dikkere lip. Al valt me dat wel tegen, ik had niet op 'een ander gezicht' gerekend.

Succes nog!
:smt006 Lotje
di, 03/21/2006 - 19:09 Permalink
yo46

pfoei, dat is even een tegenvaller ja.

Als je "een ander gezicht" echt heel erg vind, dan kun je ook nog denken aan implantaten denk ik. Dan hoef je namelijk niet zoveel plastic, tenminste, je zou eens kunnen kijken wat de mogelijkheden zijn. Misschien kan je dan mbv een paar drukknopjes of iets dergelijks toch aan een open front prothese!

Ik had tandarts moeten worden..... :smt002

:smt006
di, 03/21/2006 - 20:11 Permalink
lotje

Implantaten, van m'n leven niet! Nee echt, dat zie ik absoluut niet zitten. Ik denk dat ik nu gewoon een paar weken moet afwachten hoe mijn kaakbot evolueert. En desnoods moet het dan maar met een 'nieuw gezicht'.
Hoe is het met jou, Yo? Kun jij al fatsoenlijk eten/kauwen?

Bedankt voor je reactie!
:smt006
Lotje
di, 03/21/2006 - 20:24 Permalink
yo46

Toen ik "het" pas had, dacht ik echt: wat overkomt me nu!!! Na een dag of 3 deed ik nog een kwartier over een half sneetje brood zonder korst.
Levenslang soep en yoghurt, daar leek het toch echt sterk op.

Maar nu, plusminus 8 weken later (heb niet geteld) loop ik vanalles te eten en knabbelen: fruit, noten, drop, chocola, harde broodjes, werkelijk alles. Ik let er nauwelijks meer op.
Alleen bijvoorbeeld een hap uit een appel nemen, daar waag ik me niet aan, voor de rest merk ik het bijna niet. Fruit maak ik hapklaar.
Ik weet nog wel dat ik "destijds" heel blij was toen ik merkte dat ik mijn brood met korst en al kon eten.

Achteraf lijkt het of het allemaal een beetje vanzelf is gegaan, maar ik heb me ook niet laten afschrikken. Als ik alleen ben en geen risico loop, dan probeer ik waar ik zin in heb. En public ben ik wat voorzichtiger nog, moet eerst heel zeker van mijn grenzen zijn :)
Ik heb ergens gelezen dat de vele kleine spiertjes in je kaken zich moeten aanpassen aan de nieuwe bewegingen en aan het leren vasthouden van de prothese. En daar geloof ik ook wel sterk in, want zo heel bewust is het allemaal niet gegaan.

PS: oh eeeh....wat ik nou eigenlijk wilde zeggen: kop op, want het gaat bijna als vanzelf beter, min of plus een weekje. Ahum wat een verhaal he?
:smt006
di, 03/21/2006 - 20:41 Permalink
michellle

Ja hier gaat het ook vanzelf. ZO denk ik geen stap vooruit te komen en dan ineens merk ik dat ik weer een boterham zomaar kan eten. Oke de korsten blijven een apprt geval. Ik merk ook dta je tong meer behendigheid gaat krijgen in het tegenhouden van de prothese bij wat moeilijker eten.

De eerste dag na het trekken dacht ik ..... hier kan ik NOOIT aan wennen.... dit gaat NOOIT meer goed komen,... en nu.... sinds gisteren loop ik weer de hele dag te zingen :D :D

Lotje.... vervelend dat jij de dingen anders meemaakt. Ik hoop dat er snel verbetering komt in jou situatie.

Ik heb/had ook een IETS vollere bovenlip.... nu zie ik het niet eens meer. Het went zo snel en er was ook niemand die raar keek of er wat van zei dus het viel denk ik ook allemaal wel mee. Volhouden Lotje... ook voor JOU komen er betere tijden aan !!
di, 03/21/2006 - 23:01 Permalink
yo46

hoi, ik deel in je vreugde! Heb mijn "ik kan weer eten en lachen moment" zelfs opgeschreven hier ergens, zo fijn is dat.
Heerlijk he? het is niet het einde....het wordt weer normaal. En wat niet helemaal normaal kan worden, daar wen je aan, vermoed ik optimistisch.
Als je je eigen tanden hebt, dan is het soms ook niet optimaal.
Ik begin eigenlijk ook wel een beetje te wennen aan mijn iets vollere bovenlip. Wie weet dat ik dat ook niet meer erg vind als er op de definitieve constructies wat kleine aanpassingen worden gedaan.
di, 03/21/2006 - 23:24 Permalink
lotje

Zo, dat klinkt wel opbeurend van jullie twee! Geeft weer wat moed.

Hebben jullie nooit last gehad van botsplinters of scherpe botrandjes die door het tandvlees komen?

En hoe lang hebben jullie de hechtingen laten zitten? Een week of langer?

En wat hebben ze jullie geadviseerd voor 's nachts? Daar hoor je zo'n tegengestelde dingen over: in laten, uitdoen, alleen onder uit doen...

Zingen en lachen jullie lekker voort, ik zal eraan denken als het hier wat minder gaat. :lol:

:smt006
Lotje
wo, 03/22/2006 - 07:56 Permalink
michellle

Hallo daar ben ik weer :-)

Nee ik heb geen last gehad van bot splinters en scherpe randjes. Ik weet natuurlijk niet wat er nog komen gaat als de boel gaat slinken.
Mijn hechtingen zitten er voor de helft nog in !! Aan de linkerkant zijn ze allemaal weg en rechts beginnen ze los te hangen. Erg irritant als ik de prothese uit heb want je blijfd er aan pielen met je tong :-? Toch is het nu al ruim 2 weken geleden. Ik hoop dat ze er voor vrijdag uit zijn want dan moet ik bij de kaakchirurg op controle.

De kaakchirurg stelde me voor hem snachts uit te laten zodat mijn kaken tot rust kunnen komen. DAT kan ik dus niet. Ik heb hem snachts mooi in maar bedacht me dat er wel wat in zit natuurlijk.... mijn kaken waren de eerste twee weken best wel moe dus besloot ik hem wat vaker uit te doen als ik helemaal alleen was. Ik merk dat mijn kaken er nu aan gewend zijn het voelt o zo veel beter allemaal.

Dus lotje.... vol houden hoor het word echt beter allemaal
wo, 03/22/2006 - 10:42 Permalink
yo46

Ik doe 'm 1 a 2 nachten per week uit, om te weken in een schoonmaakbadje, en rust voor je gehemelte enzo. Alleen als ik alleen ben natuurlijk, in absolute, totale afzondering verkeer....!

En huh? Van de 6 extracties boven heb ik helemaal geen hechtingen gehad!
wo, 03/22/2006 - 12:38 Permalink
lotje

Merci, ben weer wat wijzer dankzij jullie reacties. :D
Ik heb 20 extracties gehad, dus zal ik maar op een paar extra dagen recuperatie rekenen, zeker?! En er piept tandbot door sommige wondjes, en dan drukt die prothese daar venijnig tegen, natuurlijk.

:smt006
Lotje
wo, 03/22/2006 - 13:12 Permalink
michellle

LOTJE,.. ik vraag me af hoe het nu met je is !

Ik ben overigens BLIJ met zo'n extra bot hihi Ik heb gehoord dat de prothese er bij veel mensen uit vliegt met hard praten na een paar weken maar ik heb het idee dat de mijne DANKZIJ dat uitstekend stukje bot beter blijfd hangen. Hij heeft nu wat meer houvast zodat ie niet meteen naar beneden kan vallen nu mijn kaak slinkt.

Afgelopen vrijdag heeft de kaakchirurg de laatste 4 hechtingen er maar zelf uitgehaald. Die dingen zaten er ook al bijna drie weken is maar wilden maar niet los laten.

Hoe gaat het nu met JOU Lotje? Kan je ook al zingen?? :D
wo, 03/29/2006 - 08:34 Permalink
lotje

Hai Michelle,
Hier ben ik weer! Hoe het nu met me gaat? Wel, met ups en downs.
Deze week zijn de hechtingen eruit gehaald, viel goed mee. Maar onderaan heb ik aan een kant allemaal stukjes bot die komen piepen. Kaakchirurg wil wachten of het niet vanzelf dichtgroeit. Maar daardoor kan ik voorlopig mijn onderprothese niet dragen, doet te pijn. Gelukkig heb ik nog zes tanden vooraan, en valt het eigenlijk niet op. :)
Eten lukt bijgevolg ook niet goed, want ik kan niet kauwen.
Bovenaan heb ik nog last van pijnlijke plekken, we zijn nu ongeveer twee weken ver en mijn kaakbot begint te slinken. Zit allemaal wat wiebelig nu.
De eerste week vond ik echt moeilijk. Nu ben ik het al beter gewend. Op de momenten dat ik geen pijn heb, vergeet ik soms zelfs al dat ik een prothese in heb. :D
Deze week krijg ik ook nog die nieuwe bovenprothese (omdat deze die ik nu heb niet goed gemaakt was), en ik ben benieuwd of die 'natuurlijker' gaat ogen. Het zou uiteindelijk toch een worden met een 'tandvleesstukje' boven de voortanden, dus geen open front. Hoop dat het wat meevalt.
Eigenlijk varieert het van dag tot dag, heb inderdaad al vrolijk gezongen (yesss!!), maar vandaag gaat het weer wat minder (pijnplekken bovenaan).
Maar jouw berichtje geeft weer steun en moed, dus doen we dapper verder! :smt002

Lotje
wo, 03/29/2006 - 11:39 Permalink
michellle

HOERAAAAA ze kan zingen :D Zie je wel alles heeft z'n tijd nodig. Ja in het begin had ik ook alle dagen wat anders. Dan ging het ronduit zalig en zo had ik weer ergens last van of gewoon een baaldag van dat "ding".

Ik heb nu ook zo mijn momenten waarom ik hem waarachtig blijk te vergeten. Helaas nog maar wel zeer korte momenten. EIGENLIJK gaat er nu weer bijna geen moment voorbij waarop ik er niet aan denk. Die van mij zit ook wat wiebeliger nu en dat leid weer aan tet "spelen" en/of gewoon dom weg steeds vast drukken met mijn tong vooral als ik buitens huis ben. Ik wil toch niet dta dta ding op een onbewaakt moment mijn mond uit floept

Ik heb getest,... hij zit wel erg los maar nog niet zo los dat ik hem zomaar kan verliezen haha mede misschienw el door dat extra randje bot waar die toch aan "hangt" zeg maar.

Een rose stukje boven aan lijkt me wel prettiger hoor. Lijkt me anders toch dat er anders heel veel eten tussen kan gaan zitten. En ZONDER rose stukje is wel mooi in het begin want dan heb je je eigen boogjes van de tanden nog maar die trekken na verloop van tijd allemaal weg en dan zie je precies waar die rand van de prothese loopt. Lijkt me niet mooi maar eerlijk gezegt ken ik niemand in het echt die zoiets heeft alleen maar iemand met een plaatje voor de voorste tanden en daar zag ik het dus.

Ik heb ook nog een klein plekje maar ik denk ja als ik er weer heen ga en ze halen het weg dan krijg ik wel ergens anders weer zo'n plekje dus ik wacht even af over een paar dagen is WEER alles anders in mijn mond. Uitstekende harde bot splinters of randjes lijken me wel heel pijnlijk ja. Hoelang gaan ze dat afwachten? En het eten zonder onder kiezen lijkt me ook een ramp. Brood eet ik ook en dat MET korsten alleen makkelijk gaat dat zeker nog niet. Ik eet tegen woordig graag wat smeuigs op brood. chocoladepasta eet nog niet zo makkelijk haha dat blijfd allemala plakken aan mijn gehemelte en slik het dan moeilijker door dan bijvoorbeeld sandwich spread of jam.

We zijn weer een dag verder lotje. Drie maand na het begin moet alles zo'n beetje goed gaan komen en daar vestig ik al mijn hoop dan maar op en kijk er nu al na uit :D

Ik ben benieuwd hoe de nieuwe prothese van jou je bevalt. Laat je het even weten?

Groetjes en hopenlijk heb je morgen (en de dagen erna) een dag dat je weer kan zingen
wo, 03/29/2006 - 17:12 Permalink
yo46

Ik ben ook benieuwd!
En fijn Michelle, dat het jou ook goed vergaat! Het is toch niet niks hoor!!

Ik ben een beetje verbaasd over het feit dat mijn "ding" gewoon uitstekend zit nog steeds! Niks loszitten, ik kan niezen, lachen, eten. Alleen frontaal een hard broodje..dat is opletten hoor, of helemaal niet.

De immediaat die ik nu nog heb is helemaal van kunststoftanden, ik vind het wel ietsjes witter had gemogen, hoewel de tanden nu ook al de een na witsten waren.
En ik denk dat bij de volgende constructie de voor- en snijtanden van porselein moeten zijn, dat oogt volgens mij natuurlijker.
Maar het tandvlees van "het ding" vind ik nog mooier dan mijn eigen was. Als er ietsjes van zichtbaar wordt bij het lachen, dan zit ik daar helemaal niet mee moet ik zeggen.

Maar 1 ding: ik heb nog niet hartstochtelijk gekust, dat hou ik een beetje af. Daar ben ik wel nerveus over, want dat kan je partner toch voelen lijkt me. Maar goed, ik zal daar maar geen adviezen over gaan vragen, precair onderwerp.
:smt006
do, 03/30/2006 - 15:17 Permalink
michellle

hahahahahahaha sorry ik moest wel zo hard lachen Yo haha ik las je zinnetje over hartstochtelijk kussen en schoot vreselijk in de lach. Ik heb het zelfs mijn man voorgelezen nadat hij vroeg waarom ik zo lachen moest :D

Ik moet eerlijk bekennen dat ik dat ook NOG niet gedaan heb. Ik maak me wel om meer dingen zorgen als alleen het zoenen :oops: :smt008
Maar euh... je partner zal toch wel weten hoe of wat Yo? Ik ben er gewoon even nog niet aan toe. Komt wel weer.

Maar verder gaat alles goed. Ik heb zitten testen en MIJN ding zit ook wel snor dacht ik. Ik vereacht niet dat hij zomaar uit mijn mond kan floepen maar hey... ik ben ook nog maar 3 en een halve week ver he.
Tijd zal het leren.
do, 03/30/2006 - 22:15 Permalink
Missy66

Lekkere meiden zijn jullie hahaa
Ik lag ook bijna in een deuk om de verhalen :)
maar geloof dat het eerder tijd is om in bed te gaan liggen :)
Ga vooral zo door en hou ons op de hoogte haha...
IK ben heel trots op jullie en hoe jullie er nu zo mee omgaan ik ga binnenkort ff alles goed doorlezen :)
vr, 03/31/2006 - 03:04 Permalink
yo46

Hi hi....

Ik maak me ALLEEN ongerust over zoenen....de rest van het hartstochtelijk gebeuren is al geen probleem gebleken, geruststelling, geruststelling..... :wink: Maar het ding zit natuurlijk wel goed bij mij, het wordt misschien wel een probleem als het niet goed past.
Ik heb er niet over gepraat met mijn vriend, omdat het, lijkt me, een onaantrekkelijk onderwerp is en omdat ik het ook wel erg prive vind voor mij. Voor zover ik weet, weet hij het niet, of hij moet heel veel tact aan het oefenen zijn op mij :oops: Bij die gedachte word ik wel een beetje paranoide :o

:smt006
vr, 03/31/2006 - 11:16 Permalink
lotje

Dag dames,
Ik ben er weer, en wel met mijn NIEUWE bovenprothese. Stukken beter dan de eerste, ze hebben de tanden zelfs een beetje scheef gezet, zoals bij mijn echte! (nooit gedacht dat ik daar ooit zo blij mee zou zijn :D ) Alleen heb ik nog steeds dat 'veel tandbot', en staat mijn lip een beetje naar voren. Maar dat zou over zo'n zes weken nog bij te regelen zijn. Is wel wennen, dat nieuwe, moet er zelfs terug een beetje mee leren praten. En er zitten nog/weer een paar venijnige drukpunten (drukpunten zijn eigenlijk altijd venijnig, niet?! :) ), maar daar zal ik weer het weekend mee door moeten. :cry:
Onderaan kan ik die gedeeltelijke prothese nog steeds niet in. Dus kauwen kan ik niet oefenen.
Zoenen daarentegen... :lol: Nee, grapje, de eerste tien dagen leek het mij niet zo aan te raden, per slot van rekening is je mond een hele grote wonde.
Ben nu twee weken ver en kijk echt uit naar het moment dat je vergeet dat je een prothese in hebt. En dat ik weer kan kauwen! (Nog iemand een menu-suggestie, ben de soep, puree en pudding zo zat!)

:smt039
Lotje
vr, 03/31/2006 - 15:53 Permalink
yo46

Hee gefeliciteerd!!!! :lol:
Is dit nu toch nog een immediaat, of is dit dan de permanente?

Fijn dat je jezelf weer herkent in de spiegel! Gek he, inderdaad, dat je weer gewoon je eigen tandenopstelling wil, wat scheef en al!

Nou, geef het maar weer wat tijd he, ivm wennen. Het zal "deze keer" wellicht wat makkelijker gaan, omdat je er al een keer mee te maken hebt gehad. En tegen de drukplekjes zou ik 'm toch af en toe uit doen 's nachts als dat kan, dan kan het wat helen en harden e.d.

Ik heb geen geweldige recepten, maar bv chilli en spaghetti, met de ingredienten heel fijn gesneden is toch ook wel te doen? Mmmm, ik krijg er zin in.

Groetjes :D
vr, 03/31/2006 - 17:04 Permalink
lotje

Dit is een nieuwe immediaat, Yo. Over een half jaar zou ik een definitieve krijgen, tenzij dit ding zo goed zit dat ik het er een jaar mee kan doen.

En 's nachts uitdoen lukt me niet, ik bijt met mijn onderste (echte) tanden in die wondjes bovenaan. :roll: Slaapt niet lekker. Dus als ik overdag alleen thuis ben, doe ik hem uit. Maar dat gebeurt niet zo dikwijls.

Ja, die spaghetti in kleine stukjes heb ik net op! :D

Hebben jullie, geroutineerden en ervaringsdeskundigen, al kleefpasta moeten gebruiken? En zo ja, valt dat een beetje mee?
Volgens de tandarts mag ik me eraan verwachten dat die bovenprothese de komende weken naar beneden kletst. Jakkes!

:smt006
Lotje
vr, 03/31/2006 - 18:31 Permalink
yo46

Ik heb helemaal geen last van naar beneden kletsen hoor, aldus de ervaringsdeskundig sinds een week of 8.. :) Maar jij had veel meer extracties dan ik, dus ook een groter slinkpercentage, uche :o
Maar mocht het gebeuren dat jij er eerder last van krijgt, dan moet je maar zo bedenken dat je over 3 maanden weer opnieuw kan gaan happen. En daarna kunnen ze ook weer gaan relinen.
Als ik er last van had, dan ging ik op de stoep kamperen tot er iets aan was gedaan. Oh wat ben ik toch een held op anonieme forums.... :smt002

Ik gebruik soms kleefpoeder, een heel klein beetje, en dan zou ik 'm zowat moeten losbikken.

Blij dat je eten smaakte, ik heb op wat harde crackers zitten knabbelen :D
vr, 03/31/2006 - 19:08 Permalink
michellle

OOW fijn Lotje dat je de nieuwe hebt en dat ie zoveel beter zit op die paar puntjes na dan :-) Dat je lip IETS naar voren staat gaat vast snel wennen hoor. EN wat ik al eerder zei.... ik weet niet hoe dat kaak bot bij JOU zit maar bij mij valt de rose prothese rand aan de linker voorkant er met een bochtje omheen. Hij hangt dus als het ware aan een kapstokje haha en daarom denk ik dat ie van mij niet zo HEEL snel naar beneden zal kiepen. (oow ik hoop dat maar zo he dat dat niet gebeurd ooit)

Eten... ik at meteen al spinazie met aardappels of bloemkool met aardappels en zacht vlees zoals tartaartjes. Ik kan geen biefstuk wegkouwen ofzo nog. Ik heb eigenlijk maar bar weinig soep gehad alleen wel brinta in plaats van brood de eerste tijd. En tja maccaroni en rijst gerechten gaan er ook altijd makkelijk in. Wat dacht je van lazagna kant en klaar uit de winkel. Ook ERG lekkerrrr en zalig zacht :D

Ik gebruik nog geen kleefpasta of poeder en heb ook gelezen op meerdere site's dat je dat moet zien te voorkomen. Waarom weet ik niet haha Ik heb hem nu 3 en een halve week en het gaat nog prima. Ik ehb gehoord dat je zo met drie maand de definitieve prothese krijgt maar Lotje jij na 6 maand misschien een jaar??
Mijn tand techniker had het erover dat die van mij wel eens de blijvende kan zijn en dat ie deze over drie maand helemaal kan rebasen is dat normaal?? Zal ik hem wel een dag kwijt zijn ofzo :( en DAAR moet ik toch helemaal niet aan denken hoor.

En YO... dank je voor de mededeling dat andere "zaken" geen probleem zijn. Pfff mijn man weer opgelucht hahahahahahahahahahaha
Wat betreft je vriend... het lijkt me ZO vreselijk sterk dat ie niks gemerkt heeft. Hoe KAN dat nou??? Je hebt toch anders gepraat in het begin en hij ziet toch hoe moeilijk je eet/at? en als je hard lacht??? Ben je een maand op vakantie geweest ofzo zodat hij je neit zien kon?? Ik ben zelfs al bang dat mijn buren het zien maar ik zou zoiets NOOIT voor mijn beste vriendin bijvoorbeeld verborgen kunnen houden die zou zoiets meteen door hebben. Ik vind het dus reuze knap dat dat jou lukt.

Goed... ik merk wel dat de tijd heel snel gaat. Nu al bijna 4 weken. Over een jaar weet ik niet beter en zullen er uren zijn dat ik niet met mijn prothese bezig ben :D
vr, 03/31/2006 - 22:27 Permalink
yo46

Ik woon niet samen met mijn vriend, in dat stadium zitten we niet. Dus ik kon hem vermijden, hij had geloof ik ook andere dingen.
Maar er kwam wel onverwachts een hele goeie vriendin langswippen, en toen heb ik inderdaad tot mijn eigen horror, zitten slissen :-? Ik zag haar even kijken, maar verder geen woord meer erover gesproken.
Die vriend heeft me wel zien eten, maar ik bijt heldhaftig van alles hoor, dus..Ik vond het wel vreemd dat hij opeens begon te vertellen dat hij naar de tandarts moest voor nieuwe vullingen....maar ja, ik ben een tikkeltje paranoide natuurlijk, gezien mijn zwijgzaamheid.
Mijn kids zeggen dat ze niets onechts aan me kunnen ontdekken, dat ik er heel natuurlijk uitzie. Zij weten het wel. Ik heb ze ook beloofd dat ze nooit een een gebit in een glaasje water zullen tegenkomen...brrrrr! Dat zou ik ze echt niet aandoen. Na de eerste mededeling dat dit met mij was gebeurd, heb ik er verder nooit meer over gepraat.

Alleen met jullie beste mensen....

Ik ben blij te horen dat je man opgelucht is Michelle, ha ha ha! Ik vraag me echt, serieus af, hoe mannen hier tegenover staan. Of ze het een griezelig idee vinden, of afstotend?
Als ik een vriend had met een "constructie", dan zou ik vinden dat dat zijn prive-zaak is, en als hij er discreet mee omgaat, dan kan ik ermee leven. Een mens is natuurlijk altijd meer dan 1 lichaamsdeel.

Nou, ik zat even op mijn praatstoel!
Ik ben blij dat jullie berichten vergezeld gaan van vele "lachende bolletjes"! Moed erin!
:smt006
za, 04/01/2006 - 12:24 Permalink
lotje

Weet je, dames, wat ik zo gek vind: als je al je tanden laat vervangen door implantaten, dan kraait geen haan daarnaar. Dat vindt iedereen 'normaal'. Maar o wee als je prothese uitneembaar is, dan is die schaamte blijkbaar toch veel groter. Terwijl je ervoor kunt zorgen dat niemand je ziet zonder tanden. Of die dan vast zitten of uitneembaar zijn, maakt toch niet uit. En dat blijkt toch ook uit alle berichtjes hier op het forum: voor een kunstgebit ben je beschaamd.
Bij mij is heel de naaste omgeving op de hoogte. Heb ook vreselijke maanden achter de rug van tanden-ellende. Dus ik kon dat niet verborgen houden en heb ook tegen iedereen verzucht dat ik een kunstgebit wilde. Ik heb daardoor ook heel veel steun en warmte gekregen, en dat is een van de positieve dingen aan deze historie: dat doet heel veel deugd! Kreeg daarnet nog een paar opmerkingen 'dat je het echt niet ziet' :lol:
Toch sterk van je, Yo, dat je dat dan zo helemaal 'alleen' doorworstelt!
Heb er wel met mijn man over gepraat, of hij dat wel zag zitten, een vrouw met een kunstgebit, maar hé, hele generaties hebben het ons al voorgedaan en ik vermijd het van hem ermee te confronteren (bij het tandenpoetsen, ofzo). Die schaamte zit er toch steeds. Maar hij maakt er geen probleem van. (Een vrouw die constant tandpijn heeft, is natuurlijk ook niks :smt003 )

:smt039
Lotje
za, 04/01/2006 - 13:21 Permalink
yo46

Hai,
Ja dat is wel zo, die vergelijking implantaten/prothese, en die ontzettende schaamte...dat ervaar ik inderdaad zo.
Niet in het gewone dagelijkse leven, maar ivm omgang met het andere geslacht met name! Als het niet daarom was, dan zou ik zeker weten dat ik niet eens ga beginnen aan implantaten...dat geeft wel te denken inderdaad.
Misschien is het wel nuttig om tegen de schaamte, wat haar op de tanden te groeien...Per slot van rekening gaat het niemand wat aan hoe je prive-constructies precies geregeld zijn, uitneembaar of niet, of tot aan je schedeldak ingeschroefd. Het is allemaal al moeilijk genoeg, om je dan ook nog druk te maken over wat een ander er allemaal van vindt misschien?
Fijn dat jullie mannen er vriendelijk op hebben gereageerd, dat is tof.
:smt006
zo, 04/02/2006 - 13:37 Permalink
michellle

Mijn man vind het TOTAAL geen probleem dat ik een prothese heb.... sterkter nog,... hij gaf me zelfs dat ene duwtje :D Ik heb nu tenminste weer een STRALENDE glimlache en dat zien mannen ook graag he. Kan ie weer trots naast me lopen hahaha

Een vriend die ik het vertelde voor die tijd zei ook ,.. je zult er BLIJ mee zijn straks en was ook erg motiverend. Die vriend heeft zelf ook een prothese mijn man NIET.

Ik schaam me inderdaad wel voor mijn prothese. Ik houd het dus ook zoveel mogelijk voor me. Alleen mijn naaste familie weet het zoals broers,zussen en ouders en ja die ene vriend en mijn beste vriendin. Toch reageert iedereen DIE het weet heel erg normaal en vinden me juist bere dapper dat ik die stap heb ondernomen :D

Mijn eigen kind weet het niet eens. Toch MOET hij het wel weten. Ik heb bijna 3 weken lang de korsten van mijn brood afgesneden of laten liggen haha en HIJ moet ze altijd op eten van me hihi Ik denk dat hij denkt.... ze zal wel niet willen dat ik het weet dus zeg ik maar niks. Kweetnie hoor. Zodra mijn prothese ZO los begint te zitten dat ie spontaan uit mijn mond kan vallen ik het hem wel vertel want anders schikt het jochie zich kapot. Ook wil ik niet net als jij Lotje dat hij het "ding" tegen komt als ie een badje neemt haha Getver.

Nu zit ie nog aardig sollide alleen met kouwen is het net een schip op woeste oceaan hahahaha Hij schommelt dan echt alle kanten op :lol:

Maar goed... het gaat allemaal goed komen met ons hoor.

Groetjes maar weer :D
zo, 04/02/2006 - 20:25 Permalink
lotje

Als ik het zo naga, weet ongeveer iedereen het in mijn omgeving... Zelfs mijn collega's allemaal. Maar ja, die hebben dan ook die acute tandenellende van nabij gevolgd. Kun je gewoon niet verzwijgen, ik liep rond als een levend lijk.
En de nieuwe bovenprothese is door iedereen goedgekeurd! Hè hè.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik toch telkens weer uitkijk naar jullie reacties, van lotgenoten dus. Schept toch een band, al kennen we elkaar van haar noch pluim. Zeg tegen een buitenstaander 'drukpunt' en die kijkt je niet begrijpend aan. Maar jullie weten meteen 'Auwww'! :lol:
Liep daarnet in de keuken van kast naar kast, op zoek naar iets hartigs, genre frieten (alsof die in de kast liggen :smt002 ). Ik kan sinds januari niet fatsoenlijk kauwen, en nu al helemaal niet meer, en ik wil zo graag mijn tanden in iets lekkers zetten. Grrr :smt003 Hebben jullie dat ook?
Enfin, de kilo's vliegen er zo af, en da's dan weer positief.
(moet allemaal nieuwe kleren kopen, yess, yess!!)

:smt039
Lotje
ma, 04/03/2006 - 20:45 Permalink
yo46

Hoi!
Ik ondervind er ook veel plezier en vooral steun aan. Dank aan dit forum!

Ik ben ook afgevallen, waar ik niet om kan treuren :D Eten is gewoon wat moeilijker en bewerkelijker, mijn hapjes zijn kleiner en ik eet minder van alles.
Maar appeltaart en ijs blijft toch wel goed te doen hoor :smt002
Ik heb ook heel vaak dat ik zin heb mijn tanden in iets lekkers te zetten, en dat doe ik dan ook, alleen is het niet meer hetzelfde! Of het blijkt opeens te moeilijk, of de smaak is niet hetzelfde, het is wel jammer soms!!
Maar over het afvallen klaag ik niet!
Wat leuk dat je allemaal nieuwe kleding kan gaan kopen! Al een bepaalde stijl in gedachten?
Ik ben me nu aan het richten op "bruin" (laarzen, sandalen en stadsschoen, plus natuurlijk kleding) Hi hi hi. We dwalen af!

:smt006
ma, 04/03/2006 - 22:28 Permalink
gemma

hoi
erg herkenbaar dat afvallen alhoewel dat in mijn geval niet positief is ben zelf erg slank van me zelf ik weegde 59 kilo en ben 1.70 in de lengte nu weeg ik net geen 50 kilo meer en met mijn maatje 34 ben ik echt niet blij hoor dan ook steeds in mijn omgeving van mensen ben je alweer afgevallen echt niet leuk,ook mijn energie is niet meer wat het was. ben dan ook nu aan het vechten voor kilos aantekomen

groetjes gemma :smt006
wo, 04/05/2006 - 09:40 Permalink
lotje

Dag support-team :)
Na drieëneenhalve week zijn bijna alle botsplinsters onderaan er vanzelf uitgekomen. Er zit er nog eentje. Heb er nu bovenaan een paar nieuwe bij... :cry: Hoop dat die me niet te veel parten gaan spelen, want zonder boventanden kan ik echt de deur niet uit!
Heb ook zowel boven als beneden twee 'bobbels bot' die aan de zijkant van het tandbeen uitsteken. Pijnlijk!
Heb geprobeerd om te eten met die partiële prothese onder in. Maar dat ding zit superlos! Moet opletten dat ik het niet inslik tijdens het eten! :D
De bovenprothese begint ook al serieus te wiebelen, en ik praat ook moieilijker dan een week terug.
Het gaat dus inderdaad met ups en downs... Toen die botsplinters er vanzelf uitkwamen, dacht ik 'hèhè, dat gaat goed', maar met die bobbels en nieuwe splinters vind ik het weer helemaal gedoe. Bah, bah!!
Ik hoop dat het bij jullie wel helemaal de goeie kant opgaat!

:smt039
Lotje
zo, 04/09/2006 - 16:22 Permalink
yo46

Wat griezelig dat je allemaal splinters hebt!! Sorry, maar ik moet er ook een beetje om lachen, want ik stel me voor dat ik dat zelf zou hebben en steeds weer loss splinters en stukjes bot uit mijn mond moet plukken...lijkt me toch een verdraaid vreemde ervaring hoor!

Bij mij zit-ie nog hetzelfde als een week na het plaatsen, niet strak, maar wel gewoon goed dacht ik. Maar ja ik had maar 6 extracties he, wellicht scheelt dat.

Angst voor inslikken kan ik me heel goed voorstellen! Laatst dacht ik: die mensen in films die zich in een restaurant in een botje verslikken en....., die hadden zeker een kunstgebit? Ik denk van wel....want (lichte) angst voor verslikken is een nieuw fenomeen bij mij.

:smt006 Groetjes!
zo, 04/09/2006 - 16:29 Permalink
lotje

Hai Yo!
Zullen we ff lekker 'smilen' naar elkaar, live on internet :lol: :lol:
Gisteren voor het eerst uit eten geweest, en had mezelf een beetje overschat! Zo goed als niks binnengekregen en maar denken dat iedereen naar mijn gekke bekken zat te kijken... Niet echt ontspannend :lol: Heb trouwens nog steeds drukpunten.
Ja, die splinters en uitsteeksels komen blijkbaar toch niet zo vaak voor in die hoeveelheid/frequentie. Maar dat is de laatste tijd 'the story of my life'. Laat er nu 1% kans zijn op een of andere bijwerking bij een tand-behandeling, en ik had ze! Om gek van te worden. En ik dacht er met een prothese vanaf te zijn. Ja, mooi niet dus! :cry:
Zal dus nog wat afwachten zijn. Mijn weg is blijkbaar nogal 'bochtig'...
Als ik me goed herinner, gebruik jij wel af en toe kleefpasta, niet? Herinner jij je nog wanneer je daarmee begonnen bent? Ik probeer het maar zo lang mogelijk uit te stellen. Thuis is een losse prothese niet zo erg, maar op het werk ofzo wel! :smt003
zo, 04/09/2006 - 16:36 Permalink
michellle

Agossie Lotje... wat een ellende voor je. Het lijkt mij inderdaad ook een hele vreemde ervaring om al die bot splinters steeds uit je mond te moeten vissen.
Ik heb laatst trouwens een stuk pizza gegeten op de hand. Behalve de korst die heb ik niet gegeten omdat dat me echt teveel moeite kost en helemaal in het openbaar.

Ik begin steeds meer te wennen aan mijn nieuwe tandjes en heb gisteren zelfs een paar borreltnootjes weg weten te kouwen. Toch is hij soms ineens weer meer aanwezig alsof ik hem net een dag heb. Dan vind ik het weer even vreselijk. Maar de meeste dagen gaat ie lekker. Toch vraag ik me wel eens af of je er ooit ECHT aan went aan zo'n ding. Ik hoop dat de definitieve echt zalig zit. Nu "speel" ik er nog af en toe mee (te vaak na mijn idee) omdat er best wel veel speling in zit. Dus ik wip hem van voor naar achter van links naar recht.... (jaja zing maar mee :D ) ALleen WEL als ik alleen ben hoor. Mag echt niet gebeuren met anderen erbij dan doe ik het straks overal hahaha nee nee mag niet gebeuren!!

Lotje.... ik heb met je te doen hoor maar je ziet.... je support team is er altijd :D AL kunnen we verdraaid weinig doen he. ALleen luisteren euh... lezen dus en je wat antwoorden. Vaak niet altijd even zinnig hahaha tenminste.... ik niet altijd :smt110 Ik bedoel het goed moet je maar denken.

Groetjes maar weer en sterkte verder
zo, 04/09/2006 - 22:40 Permalink
lotje

Dag dames!
Yo, dat was een grapje! Heb zelf ook geen webcam en vind de anonimiteit van dit forum net geweldig!
Goh Michelle, borrelnootjes, pizza... Ik kan er alleen maar van dromen. :smt022
Heb dus twee 'botuitsteeksels' of exostosen ondertussen (ook botsplinters, maar daar heb ik al genoeg over gezeurd :smt003 ), en naar het schijnt komen die uitsteeksels terug mocht ik die laten weghalen. Iemand ervaring mee? Anyone?
Zou dat zoiets zijn Michelle als jouw 'kapstokje' waar je gebit zo goed aan blijft hangen??
Vandaag toch maar dat ene drukpunt bovenaan laten bekijken in het tandlabo. Ze hebben een stukje weggeslepen maar voorlopig heb ik nog maar weinig verbetering. Afwachten, dus...
Hebben jullie dat ook dat je iedereen z'n tanden kent. Zelfs van de kassiersters in de supermarkt, de mensen in de rij; ik weet van iedereen hoe hun tanden eruit zien. En af en toe denk ik: 'Zou die ook???...' :D

:smt039
Lotje
ma, 04/10/2006 - 19:24 Permalink
margareta

:lol:
Hallo Allemaal....
Ik kan het niet nalaten om even te reageren op de meeste reacties hierboven.
Even voor de goeie orde, ik heb al een paar keer met mijn verhaal hierop gestaan, heb sinds febr een onder en boven prothese en heb daar veel problemen mee gehad en doordat alles nu gaat slinken zijn de problemen nog lang niet over. Wennen kan ik maar moeilijk en ik heb echt heel erg diep in een depressie gezeten.
Maar Dames, wat is dat nu....Gaan we ons schamen?
Dat is nou één van de dingen die ik absoluut niet heb ervaren.
Waarom?
Ik zeg het gewoon eerlijk dat ik een kunstgebit heb, afgelopen zaterdag kreeg ik bij wildvreemde mensen in Zeeland (ik was daar om iets op te halen i.v.m Marktplaats) een Zeeuwse bol of een soort koffiebroodje. Ik heb eerlijk gezegd dat ik sinds kort en prothese heb en het niet aandurfde. Totaal niets aan de hand.
Mijn buurvrouw is vanaf het begin elke keer meegeweest naar de tandarts/technicus en heeft mijn zonder prothese gezien.
Buren vragen hoe het gaat en familie lacht zich een deuk als ik zeg dat ik het met 10 sec.lijn vast moet plakken.
Iedereen is trots op me omdat ik zeker mijn bovengebit er altijd in heb omdat ik een ernstig kokhals probleem heb.
Ik loop de drogist plat voor kleefpasta omdat ik door ervaring nu eindelijk de goeie heb en ze vragen meelevend of het nu iets beter gaat.
S'nachts gaan allebei de protheses uit en ik schaam me niet vor mijn man.
Van de week haalde ik zelfs een geintje uit.
Wij werken s'avonds altijd samen de afwas weg. Ik spoel en mijn man plaatst het in de machine (hij vind dat ik hem niet optimaal vul). En ik haalde mijn boven prothese eruit, spoelde het af en wilde het mijn man aangeven.
Nou, die zit er nergens mee, pakte het aan en plaatste het in het bestekbakje van de machine.
Ik gilde dat het een grapje was en zijn opmerking was..."nou, mij heb je er niet mee, als jij dat in de afwas wil doen, ik zit er niet mee en pak het gewoon aan".
We hebben er samen best omgelachen en ik deed mijn prothese er maar weer in.
Dames, als er iets is wat we absoluut in 2006 niet moeten doen is schamen.
Alles kan toch tegenwoordig...Botox, laseren, borstvergrotingen, facelift en ik weet al niet meer.
We leven nu in een wereld van dik, dun, lang, kort, echt en onecht.
Dus blijf jezelf en schaam je niet voor een prothese.
Het leed dragen met anderen verlicht het ongemak een beetje want als je het ook nog moet zien te verstoppen heb je nog veel meer problemen.
Veel liefs en sterket van Yvonne Margareta
di, 04/11/2006 - 13:30 Permalink
margareta

:lol:
Hallo Allemaal....
Ik kan het niet nalaten om even te reageren op de meeste reacties hierboven.
Even voor de goeie orde, ik heb al een paar keer met mijn verhaal hierop gestaan, heb sinds febr een onder en boven prothese en heb daar veel problemen mee gehad en doordat alles nu gaat slinken zijn de problemen nog lang niet over. Wennen kan ik maar moeilijk en ik heb echt heel erg diep in een depressie gezeten.
Maar Dames, wat is dat nu....Gaan we ons schamen?
Dat is nou één van de dingen die ik absoluut niet heb ervaren.
Waarom?
Ik zeg het gewoon eerlijk dat ik een kunstgebit heb, afgelopen zaterdag kreeg ik bij wildvreemde mensen in Zeeland (ik was daar om iets op te halen i.v.m Marktplaats) een Zeeuwse bol of een soort koffiebroodje. Ik heb eerlijk gezegd dat ik sinds kort en prothese heb en het niet aandurfde. Totaal niets aan de hand.
Mijn buurvrouw is vanaf het begin elke keer meegeweest naar de tandarts/technicus en heeft mij zonder prothese gezien.
Buren vragen hoe het gaat en familie lacht zich een deuk als ik zeg dat ik het met 10 sec.lijn vast moet plakken.
Iedereen is trots op me omdat ik zeker mijn bovengebit er altijd in heb omdat ik een ernstig kokhals probleem heb.
Ik loop de drogist plat voor kleefpasta omdat ik door ervaring nu eindelijk de goeie heb en ze vragen meelevend of het nu iets beter gaat.
S'nachts gaan allebei de protheses uit en ik schaam me niet voor mijn man.
Van de week haalde ik zelfs een geintje uit.
Wij werken s'avonds altijd samen de afwas weg. Ik spoel en mijn man plaatst het in de machine (hij vind dat ik hem niet optimaal vul). En ik haalde mijn boven prothese eruit, spoelde het af en wilde het mijn man aangeven.
Nou, die zit er nergens mee, pakte het aan en plaatste het in het bestekbakje van de machine.
Ik gilde dat het een grapje was en zijn opmerking was..."nou, mij heb je er niet mee, als jij dat in de afwas wil doen, ik zit er niet mee en pak het gewoon aan".
We hebben er samen best omgelachen en ik deed mijn prothese er maar weer in.
Dames, als er iets is wat we absoluut in 2006 niet moeten doen is schamen.
Alles kan toch tegenwoordig...Botox, laseren, borstvergrotingen, facelift en ik weet al niet meer.
We leven nu in een wereld van dik, dun, lang, kort, echt en onecht.
Dus blijf jezelf en schaam je niet voor een prothese.
Het leed dragen met anderen verlicht het ongemak een beetje want als je het ook nog moet zien te verstoppen heb je nog veel meer problemen.
Veel liefs en sterkte van Yvonne Margareta
di, 04/11/2006 - 13:32 Permalink
lotje

Tatarataaaa!! Heb vandaag voor het eerst een volledige dag mijn boven- en onderprothese in gehad. En heb een mals broodje met zalm kunnen eten als lunch, ik bedoel dus 'echt gekauwd'. :lol: :lol:
Vond ik toch wel heel wat. :smt003
En ja, Margareta, van dat schamen heb je natuurlijk helemaal gelijk. Ik merk bij mezelf wel dat ik voor ik een prothese had, er veel meer problemen rond maakte. Nu denk ik toch als sneller 'voilà, het is zo, en ik maak er maar het beste van'.
Al gaat dat natuurlijk met ups en downs. Maar tot hiertoe ben ik veel depressiever geweest voordat ik mijn prothese had (cf. tanden-ellende) dan daarna.
En we zullen Michelle en Yo maar geloven, hè, het komt goed!
Succes!

:smt023
Lotje
di, 04/11/2006 - 19:15 Permalink
michellle

Hoi Yvonne en Lotje,

Yvonne,... Ik schaam me ook niet voor de mensen die ik lief heb en die MIJ lief hebben hoor. Alleen het iets iets van MIJ en ik vind niet dat anderen het hoeven te weten. Ik maak er met mijn man ook wel geintjes over natuurlijk. Sta ik mijn tanden te poetsen... in mijn hand haha komt hij naar boven en kijk ik hem lachend aan zonder tandjes en zeg ik,... kom je er gezellie naast staan tanden poetsen :smt001 hihi

Mijn ouders broers en zussen plus alle aanhang weten het ook en zelfs sommige mensen daarbuiten maar ik vind het gewoon weg onnodig dat verdere buitenstaanders het weten. En tja... ik vind het vervelend dat jij zulke problemen hebt met je prothese. Het kan bij mij ook altijd nog komen natuurlijk. Ik heb nu 5 weken en het gaat gelukkig nog steeds goed al word die van mij wel losser natuurlijk en moet ik de spinazie er ook onder weg spoelen haha Ik heb alleen een boven prothese dus dat geeft ook minder problemen.

En reageren yvonne .... dat mag ALTIJD :D Ieder zijn ervaring is toch weer anders he en uit elke ervaring put je weer hoop OF weet je dat je niet de enige bent bij wie het NIET zo goed loopt allemaal.

Lotje........ GEWELDIG gefeliciteerd :D Dat is dan toch nog weer wat sneller gegaan dan verwacht of niet. En ook bij MIJ gaat het wel eens down hoor. Er zijn wel eens momenten maar gelukkig NIET vaak dat dat ding weer vervelend aanwezig is maar vandaag had ik een heel goede dag. Ik kon hem zowaar "vergeten". Hij zit momenteel even als gegoten alhoewel hij wel los zit hoor. Maar hij voelt gewoon wat plat en dun en flexibel aan al is hij dat natuurlijk niet.
Ik ben ook heel benieuwd hoe het verdere verloop is want ook IK ben er natuurlijk nog lang niet. De slink periode is nog lang niet voorbij en bij de 1 gaat het sneller als bij de ander. Dus misschien ligt alle ellende nog op me te wachten voor later :( TOCH positief blijven denken. Hm jaja positief michelle haha.

We spreken elkaar wel weer :smt121
di, 04/11/2006 - 22:12 Permalink
poppe

heerlijk om even mee te lezen hoe anderen die eerste weken doorkomen.
Om gelijk maar een vraag te beantwoorden. Ik ben dag 2 al met de kukiplak :smt003 begonnen. niet te veel, vanwege de hechtingen.
En nu elke dag even smeren en plakken maar.
En wat mijn sexleven betreft, mijn lief durfde een week lang niet te zoenen, maar toen was hij er ook heel snel overheen. Kwam ook omdat ik vrij lang "hamsterwangetjes" heb gehouden. Nu heb ik mijn oude gezichtsvorm weer terug.

En wat kids en man betreft, als de badkamerdeur dicht is, mag er niemand in !!! en daar houden ze zich aan !
za, 04/15/2006 - 07:52 Permalink
yo46

Goh,

Het vergt toch een hoop aanpassing he? En grappig dat we qua "discretie" toch wel op ongeveer dezelfde lijn zitten allemaal. Goeie cultuur, helemaal mee eens :D
Mijn tandarts vertelde me spaarzaam te zijn met kleefmiddel, omdat het een bodem voor bacterien is bij uitstek. Kan je daar in ieder geval op letten nietwaar, goed schoonmaken.

Ik heb momenteel kramp in mijn kaken, omdat ik de laatste week de rare gewoonte heb ontwikkeld mijn kiezen steeds op elkaar te klemmen. Om te bijten moet ik mijn onderkaak voor mijn gevoel nogal naar achter schuiven...Heb eigenlijk het gevoel of mijn kaken helemaal niet op elkaar passen.

Nou slik ik paracetamol tegen de kaakpijn en probeer ik om het niet te doen.....

STOUT, NIET DOEN zeg ik steeds tegen mezelf.... :(


Wat een problemen he?? :D

:smt006
za, 04/15/2006 - 14:05 Permalink
lotje

Oeps, Yo, da's niet fijn. Komt die pijn misschien omdat jij alleen bovenaan een prothese hebt (dat was bij jou toch zo, hè, ik war op de duur iedereen z'n 'prothesetoestand' door elkaar. Sorry mocht ik me vergissen.) En het ging net zo lekker met jouw prothese!
Spontaan zou ik zeggen: ga ff langs de tandarts. Maar daar zijn wij hier allemaal niet zo blij mee, zeker?! :smt003
En van een beetje paracetamol ga je niet dood hoor, da's zo ongeveer de meest onschuldige pijnstiller die er is, geloof ik.

Zit zelf met een vraag: heb nog zes tanden onderaan, en de tandarts had me al van tevoren verwittigd dat hij twee van die tanden zou moeten 'behandelen' (een vulling) vooraleer ik mijn definitieve prothese onderaan aangemeten krijg.
Geloof het of niet, maar sinds een paar dagen doet mijn linker hoektand pijn! Ik ben het eigenlijk zo zat. Ik durf alleen nog naar de tandarts na een paar tabletten valium... (bij de laatste vullingen die ik kreeg, werkte de verdoving niet). Dus nu overweeg ik om die resterende zes tanden ook maar meteen te laten trekken en onderaan ook een volledige prothese te nemen. (ook de gedachte dat die gedeeltelijke prothese dagelijks langs die vulling schampt als je die prothese in of uit doet, benauwt me)
Doe ik daar heel fout mee? Raak ik dan serieus in de problemen? Is het een domme keuze?
Wie heeft daar ervaring mee?
Ik weet dat normale mensen fluitend naar de tandarts gaan, maar ik ben ondertussen panisch. En de gedachte dat ik de komende jaren nog vullingen moet krijgen of laten repareren, hangt eigenlijk constant als een donkere wolk boven mij. Het zou voor mij zo'n opluchting zijn om te weten dat ik NOOIT meer tandpijn kan hebben, NOOIT meer vullingen hoef. :(
Oef, terwijl ik dit tik, voel ik hoe graag ik eigenlijk van heel die tanden-handel vanaf wil. Maar een volledige prothese onderaan is naar het schijnt niet ideaal... Wie kan mij helpen?

(misschien moet ik een nieuwe topic beginnen met deze vraag?)

Voor de rest: veel complimentjes gekregen over mijn nieuwe slanke ik (-10 kg) Da's dan weer wel leuk! :)

Hou jullie taai, lotgenoten/steunpilaren!

:smt039
Lotje
za, 04/15/2006 - 16:27 Permalink