kijkoperatie kaak

Author:
Annelies
Posted:
zo, 01/22/2006 - 21:00
Vorige week ben ik op verwijzing van de tandarts en fysiotherapeute van de Bijzondere Tandheelkunde bij de kaakchirurg geweest. Ik heb al een jaar of veertien last van een knappende en soms pijnlijke kaak, heb er jaren geleden een splint en fysio voor gehad, maar de afgelopen maanden blokkeert mijn kaak geregeld volledig en heb ik er veel pijn aan. De pijn blijkt uit het gewricht te komen, niet uit de spieren eromheen.

Nadat de kaakchirurg een verdovende injectie in het gewicht had gegeven en die bleek te werken, stelde hij voor om óf het gewricht te spoelen onder plaatselijke verdoving, óf een kijkoperatie onder volledige narcose te doen. Zijn voorkeur ging overduidelijk naar het laatse uit, omdat hij daar het meeste effect van verwacht (qua pijnvermindering, de beweeglijkheid wordt er volgens hem niet beter van). Ik moest maar nadenken of ik dat inderdaad wil. Er wordt eerst nog een MRI gemaakt en daarna bespreken we de verdere gang van zaken.

Is er misschien iemand op dit forum die een dergelijke operatie heeft gehad, en zo ja, met welk resultaat? Kan iemand me vertellen hoe het komt dat de pijn vaak minder wordt door het gewricht te spoelen? En loop ik met een kijkoperatie niet het risico op nog meer beschadigingen, met een nog geringere mondopening tot gevolg?

Overigens nog een aanvullende opmerking om het plaatje compleet te krijgen: ik ben 28 en heb t.g.v. een gegeneraliseerde bindweefselziekte (mogelijk Marfan) een ernstige vorm van hypermobiliteit.
sandy geelhoed

Zelf heb ik ook een kijkoperatie aan mijn gewricht ondergaan, nadat er eerst een keer gespoeld is geweest om er toch zeker van te zijn dat het het gewricht was en niet de spieren (mijn probleem beperkte mondopening en klemmen). Bij de kijkoperatie werd vooral verklevingen weggehaald, het resultaat wat ik uiteindelijk heb gehad was minimaal. Mijn kaakchirurg vertelde wel dat het vrij uitzonderlijk is dat het resultaat minimaal was. Uiteindelijk hebben ze tijdens een operatie een stukje bot weggehaald zodat mijn meniscus weer vrij kon bewegen. De resultaten zijn de laatste 8-9 maanden fantastisch geweest tot een maand geleden toen zijn de klachten in mindere en nu steeds ergere mate teruggekomen, overigens draag ik nog steeds een splint maar dan voor de onderkaak.

Succes ermee
Sandy
di, 02/21/2006 - 11:38 Permalink
Annelies

Hoi Sandy,

Lees nu je reactie pas... nog bedankt voor het plaatsen van je verhaal!

Jammer dat de kijkoperatie je nauwelijks heeft geholpen. Had je vóór de operatie ook veel pijn of was de beperkte mondopening je belangrijkste klacht? Op dat laatste heeft de kijkoperatie volgens mijn kaakchirurg nl. bijna geen effect.

Had je veel napijn van de kijkoperatie? En hoe lang hield die aan?
Die operatie waarbij bot is weggehaald, was dat een gewone open operatie?

Je merkt, ik heb nog wel wat vragen. Aanstaande vrijdag krijg ik (eindelijk) de MRI, twee weken daarna moet ik voor de uitslag en het bespreken van het vervolgtraject weer naar de kaakchirurg. Alle informatie vooraf is dus welkom!

Groetjes,
Annelies
di, 03/28/2006 - 22:20 Permalink
sandy geelhoed

Dag Annelies.

Mijn belangrijkste klacht was de pijn en zelf vermoed ik ook dat dat mijn beperkte mondopening heeft veroorzaakt. De kijkoperatie is op zich vrij senl gegaan, nauwelijks pijn gehad wel een beetje beurs maar dit alles was niet te vergelijken met de pijn die ik daarvoor had. Op donderdag was de kijkoperatie (dagopname) en op maandag was ik alweer aan het werk. Nadat het beurse gevoel weg was is bij mij de pijn teruggekomen, alleen iets minder heftig. Conclusie kijkoperatie: pijn lichtelijk minder, beperkte mondopening is nog aanwezig. Het enige waar ik wel lang last van heb gehad is vocht in mijn oor, maar dat blijkt vrij normaal te zijn om dat ze daar in de beurt ook bezig zijn.
Bij die andere operatie (opname voor 3 dagen) heb ik iets meer last gehad, maar dit komt ook doordat ze nu aan je bot bezig zijn, ze hebben tenslotte iets van het bot afgeschaafd. Ze zijn net boven mijn oor naar binnen gegaan waardoor je nauwelijks een litteken ziet. Vergeleken met mijn kijkoperatie is deze zeer tegengevallen, dit is mede veroorzaakt door de pijn die ik heb gehad na de operatie. Door deze laatste operatie was, na de napijn van de operatie, mijn pijn in mijn kaak weg en mijn mondopening was lange tijd niet zo groot geweest tot een maand of twee geleden. Ik ben na deze operatie ruim 1,5 week thuis geweest o.a. door de pijn en de beursheid, zodra de hechtingen eruit waren ben ik weer gaan werken.
Beide operaties waren onder algehele narcose, dit komt omdat ze boven je hals/nek bezig zijn waardoor plaatselijke verdoving moeilijk wordt.

Succes vrijdag en maar hopen dat de uitslag meevalt.

Groet Sandy :smt006
wo, 03/29/2006 - 08:03 Permalink
Huismus

Hoi Sandy en Annelies,
Het is even geleden, maar hoe gaat het nu met jullie? Ik zit momenteel met hetzelfde, beperkte mondopening door kaakklemmen in m'n slaap. Ik vraag me af of operaties gaan helpen, volgens de fysio ontstaat er dan juist extra bindweefsel. Ik hoor graag van jullie!
Groetjes,
Huismus
vr, 07/22/2022 - 17:56 Permalink