3 dagen na trekken pijn aan tong

Author:
Ge
Posted:
ma, 03/06/2006 - 16:08
Het lijkt misschien een ander onderwerp maar zou toch graag een advie hebben. Vorige week is uit mijn onderkaak een kies getrokken. De eerste dagen had ik geen last maar na 3 dagen kreeg ik behoorlijke pijn, met name ook aan mijntong. het blijkt dat een stukje bot bloot ligt en dat dat de oorzaak van mijn pijn is. Wat kan ik doen om de pijn te verminderen want eten en ook drinken is een zeer pijnlijke aangelegenheid.
Ge

Van vieze geur of smaak is geen sprake. Ben wel teruggeweest en tandarts zei dat het bot iets bloot lag. Dat veroorzaakt de pijn aan mijn tong door het erlangs schuren. Hij kon er niets aan doen. Met 1 week a tien dagen moet het de pijn verdwenen zijn. Wel heefthij een pijnstiller en spoelmiddel voorgeschreven.
ma, 03/06/2006 - 16:56 Permalink
dj

Dan is het naar alle waarschijnlijkheid geen alveolitis alvast. Het stukje bot is niet scherp of ruw, dat het echt wondjes aan de tong veroorzaakt?
ma, 03/06/2006 - 16:59 Permalink
Ge

Het is wel scherp en dat is waarschijnlijk het probleem. Mijn tong is dus op die plaats geirriteerd. Ik had gehoopt dat het stukje bot wat minder scherp gemaakt kon worden, maardat bleek geen optie.....helaas
ma, 03/06/2006 - 17:02 Permalink
dj

Nou, ik wil die behandelaar niet direct afvallen maar ik heb begrepen dat een scherp puntje van bot wat bijslijpen in principe wel kan.

Wel is het zo dat je het bot hier natuurlijk mee beschadigt en je daar ook weer wat napijn van kunt krijgen. Bij bot kun je hier wel vrij lang last van houden. Vaak wordt het scherp puntje vanzelf overgroeid door nieuw bot en/of tandvlees, en als het los zit kan het eruit worden gewerkt of vanzelf oplossen. Dit kunnen dus redenen zijn om het even aan te kijken. Wel vind ik een week a 10 dagen wat kort voor een aantal van deze dingen.

Tja, ik zou aan de tandarts vragen waarom het bijslijpen van het stukje bot een probleem is en waardoor volgens hem het probleem vanzelf minder zou worden na ongeveer een week.

Tenslotte: welk spoelmiddel? Chloorhexidine en waterstofperoxide kunnen ook wel wat irritatie veroorzaken heb ik begrepen. Niet zomaar mee ophouden maar wel is het de moeite waard even na te gaan of een eventueel agressief spoelmiddel de klachten niet juist verergert.
ma, 03/06/2006 - 17:27 Permalink
Ge

oke. zal ik doen. moet overigens wel zeggen dat de pijnstiller (Brufen) een geschenk uit de hemel is.
bedankt voor je reacties
ma, 03/06/2006 - 21:07 Permalink