last van oor na kies trekken

Author:
lisa s
Posted:
za, 02/25/2006 - 12:28
Eergisteren ben ik naar de kaakchirurg geweest om een foto te laten maken van mijn gebit. Er is toen meteen een kies getrokken.

Ik ben ernstig ziek en was hierdoor al 15 jaar niet naar de tandarts geweest. Ik kan alleen op bed liggen en ben te ziek om ergens heen te gaan. Omdat ik nu toch last kreeg van mijn gebit ben ik met veel moeite toch naar het ziekenhuis gegaan. Daar kreeg ik voorrang en is dus meteen een kies getrokken in mijn onderkaak. Ik ben nu nog veel zieker hiervan geworden en denk niet dat ik voorlopig weer zo'n uitstapje kan maken.

Het probleem is nu dat ik last heb van mijn oor en de kies voor de getrokken kies. Ik ben behoorlijk bang dat er een complicatie is opgetreden waardoor ik terug moet, wat op dit moment dus gewoonweg niet zal lukken.

Als ik mijn mond open of mijn kaak beweeg dat trekt dat aan mijn oor, ik denk mijn trommelvlies, het is een naar gevoel. Dit is erger geworden sinds gister. Hetzelfde gevoel krijg ik als ik achter mijn oorlel druk.

En de kies voor de getrokken kies doet pijn als ik erop druk, met mijn vinger of gewoon als ik mijn kiesen opelkaar doe.

Zijn deze dingen gewoon? Gaat dat gewoon weer over? Ik maak me behoorlijk zorgen omdat ik de eerstkomende tijd vanwege mijn ziekte echt de kracht niet heb om terug te gaan naar de kaakchirurg.

Alvast bedankt,
Lisa

edit

Sorry, vergat te zeggen dat de getrokken kies in mijn onderkaak zat, het was de derde kies van voren.
drbart

Lisa,
Dit is inderdaad gewoon en zal zeer waarschijnlijk vanzelf binnen een paar dagen tot maximaal 2 weken overgaan. Duurt het langer dan moet je teruggaan. Het is gewone wondpijn die uitstraalt naar de omgeving zoals de kies ervoor en het oor. Als de klachten langer aanhouden dan 2 weken is er meestal sprake van ontstoken tandvlees rondom de wond. Het is daarom belangrijk dat je na een dag of 5 met een zachte borstel het wondgebied begint te poetsen.
Een enkele pechvogel (minder dan 5%) krijgt wel een wondinfektie die meestal vanzelf overgaat. Heel soms ontstaat er een abces dat moet worden geopend. Vaak gaat zoiets gepaard met een gevoel van algemeen ziek zijn en koorts boven 38.5 graad Celsius. Bij zulke symptomen is het verstandig om met de (dienstdoende) kaakchirurg contact op te nemen.
Bart van de Ven http://www.drbart.nl
zo, 03/05/2006 - 16:43 Permalink
lisa s

Bedankt drbart!

Het is nu anderhalve week terug en het is al een stuk minder. Dus ik denk/hoop dat het over een weekje wel weg is.

Er is in de wond een bloedprop en daarop zit wat wittigs wat een beetje groen wit is. Ong 6 mm diep in de wond (het is niet gehecht, was het gat te groot voor.)
Ik weet niet zo goed wat ik daarmee aanmoet. Ik spoel met zout water na alles wat ik gegeten heb en heb het proberen te verwijderen met een uitgekookte pincet maar dat lukte niet. Ik heb ook gedept 1,5% waterstofperoxide 1 keer per dag. Mijn tandvlees is licht geirriteerd, maar volgens mij niet echt erg ontstoken.

Doe ik er goed aan dit witte spul er voorzichting uit te proberen poetsen? Volgens mij zijn het geen voedselresten, daar heb ik goed opgelet. Het enige wat ik kan bedenken is dat het van de bloedprop komt.

De reden waarom ik zo voorzichting ben, en met zoiets standaards zoveel vragen heb, is omdat ik zo ziek ben dat ik niet terug kan naar de kaakchirurg. Zoals ik ik zei, ik ben ernstig ziek en de terugslag die het bezoek heeft veroorzaakt is nog lang niet voorbij. Dus ik wil koste wat koste een complicatie vermijden.
ma, 03/06/2006 - 01:32 Permalink
drbart

Lisa,
Buiten het tandvlees met een zachte borstel poetsen zou ik de wond zo veel mogelijk met rust laten. Het stolsel in de wond verbindweefselt eerst en in de volgende genezingsfase wordt het bot, waarmee het gat dat ontstond door verwijdering van je kies wordt opgevuld. Wat je ziet is waarschijnlijk dat verbindweefselde stolsel. Door dit te verwijderen verstoor je de wondgenezing.
Beterschap!
Bart van de Ven http://www.drbart.nl
ma, 03/06/2006 - 01:55 Permalink
lisa s

Het is nu twee weken later en de pijn aan de kies ernaast is zo goed als weg. Gister heb ik tijdens een middagdutje liggen klemmen (spaningen rond menstruatie) en daarna had ik last van dat als ik tegen die kies drukte het uitstraalde naar mijn oor en keel. Niet echt pijn, maar een beetje druk. Dat is nu weer beter dus dat zal wel goed komen.

Maar ik heb nog steeds last van mijn oor en keel en zo af en toe pijn in de kaakholte linksboven, boven de getrokken kies. Die hele erge druk op mijn trommelvlies bij het bewegen van mijn kaak is wel over. het is nu meer sluimerend geworden. Minder erg maar toch nog irritant. Ook een rare druk (wat eerst pijn was) in mijn keel. Vooral 's avonds.
Het tandvlees rondom de wond voelt nog steeds pijnlijk aan. Het ergst ongeveer 1 1/2 cm onder de opening van de wond, gewoon aan de buitenkant.

De wond ziet er netjes uit.

Moet ik nu gewoon nog wat langer wachten of is er iets ontstoken wat met peniciline te verhelpen is?

Ik heb vorige week opgebeld en toen zeiden ze dat mijn klachten normaal waren. Dat het een zenuw was in mijn kaak. Ik ben nu bang dat deze geirriteerd is en ontstoken zal raken. Ik wil dit graag voor zijn omdat ik te ziek ben om terug te gaan (Kan een terugslag in mijn ziekte veroorzaken waar ik nooit meer bovenop kom. Ik heb liever de rest van mijn leven deze klachten.) Maar ik wil ook niet hun onnodig blijven bellen alleen omdat ik bang ben voor evt complicaties waarvoor ik terug zal moeten. Vandaar dat ik het maar hier vraag.
do, 03/09/2006 - 14:49 Permalink
lisa s

Vreemd. Alles leek beter te gaan en nu doet al een dag of drie het bot pijn bij aanraking. Daar waar de kiesgetrokken is, aan de buiten/wangkant. Eerst lette ik er niet zo op maar nadat ik gisteravond een steek door mijn kaak kreeg viel het me op dat dit pijn deed, iets wat er vorige week nog ongevoeling was. Mijn tandvlees ziet er goed uit. Het voelt ook niet als ontstoken tandvlees. Het doet gewoon aardig pijn als ik op die plek druk. Alsof je je net gestoten hebt, maar dat heb ik niet.
zo, 03/12/2006 - 14:52 Permalink