gebitsproblemen na kaakoperatie en orthodontie

Author:
uguchu
Posted:
zo, 02/05/2006 - 11:39
Ik heb in 1987 een kaakosteomie gehad en na de operatie ondervind ik vele problemen met mijn gebit. Dit wordt steeds erger. Het lijkt ernstig verzwakt en ook mijn tandvlees is erg teruggetrokken. Ik zou graag te weten willen komen of de osteomie en orthodontische behandelingen hier oorzaak van zijn. En hoe zit het met de behandelingen die ik nu allemaal moet ondergaan, als de kaakoperatie e.d. oorzaak zijn, wordt het dan vergoed? Zijn er mensen met dezelfde ervaring?
uguchu

Dank voor uw snelle reactie. Maar zijn de kaakosteotomie en de orthodontische behandelingen oorzaak van het verzwakte gebit en het teruggetrokken tandvlees? En is dit algemeen bekend? Waarom wordt men hier weinig tot niet over geinformeerd voor de operatie en de behandelingen? Als ik dit had geweten had ik er toentertijd zeker over nagedacht of ik de operatie wel zou doen.
zo, 02/05/2006 - 12:09 Permalink
robinson

Normaal gesproken niet, ik neem aan dat u geregeld uw tandarts bezoekt?
Deze zou moeten kunnen beoordelen wat er precies aan de hand is.
Helaas zijn veel problemen direct terug te leiden naar de mondhygiëne van de patiënt(e).
zo, 02/05/2006 - 12:21 Permalink
uguchu

Ik bezoek mijn tandarts geregeld, elk half jaar en geregeld tussendoor ivm mijn problemen. Ik onderhoud mijn gebit erg goed, juiste poetstechnieken, tandpasta, flos en stook, spoelmiddelen en dergelijke.
Als ik de foto's bekijk van mijn gebit voor en na de operatie, zie ik dat mijn tandvlees na de operatie al teruggetrokken is. De orthodontiste die mij heeft behandeld toentertijd heb ik gevraagd of het vaker voorkomt na deze operatie. Zij vertelde dat ze wel wat vaker klachten kregen over teruggetrokken tandvlees van patienten, maar ze weten (nog) niet of dat door de operatie komt. Over 2 weken heb ik een afspraak met de kaakchirurg die mij behandeld heeft om dit na te vragen.
Mijn tandarts weet hier weinig over te vertellen.
zo, 02/05/2006 - 12:54 Permalink