Een gebit op je 22ste?

Author:
Kimmie
Posted:
zo, 02/06/2005 - 10:53
Ik heb sinds ik klein ben al telkens gaatjes.
Op een gegeven moment is de tandarts zo tekeer
gegaan tegen me (was toen 9 jaar) dat ik er een
grote angst aan over heb gehouden.

Ben 5 jaar niet naar de tandarts geweest en leefde
op pijnstillers en liet alles met suiker staan.

Nu ga ik weer naar de tandarts en hij heeft al 2
verstandskiezen eruit gehaald, 1 zenuwkanaalbehandeling
gedaan, 3 kiezen gevuld en hij is nog lang niet klaar!

Ik vroeg hem: "Komt u het wel eens erger tegen?" en
toen zei hij "Nee!" daar schrok ik van. Hij vertelde mij
dat ik geduld moest hebben voor een mooi gebit zonder
gaten, want ik heb ik ELKE tand een gat of gaatje. Ik moet
nog zeker 7 zenuwkanaalbehandelingen laten doen en wel
15 tanden laten vullen.

Gisteravond kreeg ik weer flinke pijnscheuten en toen kwam
ik eigenlijk pas tot het besef dat het onbetaalbaar is wat de
tandarts allemaal gaat doen. Ik woon nu samen met mijn
vriend en moet toch wel op het geld letten, want zoveel geld
hebben we nou ook weer niet.

In mijn familie hebben al veel mensen een gebit gekregen
voor hun 30ste en toen dacht ik...waarom halen ze niet gewoon
al mijn tanden eruit en maken ze een gebit voor me?
Ik ben het zo zat om dagelijks te leven met pijn en pijnstillers
te slikken. Steeds als ik bij de tandarts ben geweest heb ik
alleen maar meer pijn.

Ik zit nu 2 keer in de week in de tandartsstoel en mis ontzettend
veel van school en ik word er helemaal depressief van. Mijn hele
gebit zit vol gaten.... :cry: en mijn hele leven draait op dit moment
om mijn gebit. Het gekke is dat iedereen zegt Wat heb je mooie tanden!
Want aan de buitenkant is helemaal niet te zien....

Ik wil zo graag van al die pijn af en van mijn tanden :(
En ik heb niet het geld om mijn hele gebit te repareren...

Wat moet ik nu doen?
de digitale tandarts

Dit is inderdaad een lastig dilemma, maar ik vind het goed van je dat je nu de stap hebt genomen om naar de tandarts te gaan en ik begrijp naar aanleiding van je verhaal dat je er nu over nadenkt om alles eruit te laten trekken.

Een kunstgebit op jonge leeftijd nemen, lijkt mij echter geen verstandige oplossing. Bij het verlies van tanden en kiezen zal het kaakbot gaan slinken.
De druk van een prothese op het tandvlees zal dit proces versnellen, waardoor na verloop van tijd te weinig kaak over zou kunnen zijn om later in je leven nog met een prothese goed te kunnen functioneren.

Er zijn ook tussenoplossingen mogelijk, zoals het behouden van de tanden en (kleine) kiezen voorin de mond en het verwijderen van de (slechte) kiezen (verkorte tandboog concept). Vaak geeft een kunstgebit in de onderkaak de meeste problemen dus zou je eventueel kunnen kiezen om tijd en geld te steken in de onderkiezen en die van boven eerder op te offeren.

Dit alles zou je moeten overleggen met je tandarts, waarbij je ook duidelijk moet vertellen dat er zowel met geld als de tijdsduur problemen ontstaan en dat je zoekt naar een andere oplossing waarbij misschien gebitselementen moeten worden opgeofferd.

Met vriendelijke groet.
zo, 02/06/2005 - 12:36 Permalink
Kimmie

Echt ontzettend bedankt voor je reactie!
Maar ik voel me nog steeds niet helemaal lekkertjes :oops:
Ik zou zo graag eens in contact willen komen met iemand
van mijn leeftijd die ook zoveel leed heeft met zijn of haar
tanden, want ik heb het idee dat ik de enigste persoon van
22 ben met zo'n slecht gebit :cry:

Ik zit komende week weer bij de tandarts en dan zal ik het
er eens met hem over hebben!
zo, 02/06/2005 - 23:31 Permalink
sasha

Hoi Kimmie,
Nou je bent echt niet de enige met een slecht gebit hoor!
Ik ben dan wel wat ouder(30),maar mijn gebit is ook bereslecht.
Ik was ook jaren niet geweest door angst voor de tandarts en ben nu via een angsttandarts weer bij een gewone tandarts en geloof me ik ben denk ik z'on 20 keer geweest in een half jaar tijd,maar ik ben nu ook bijna klaar.
Ook ik heb geen 1 gave tand of kies meer,alles is gevuld.
Maar wat ben ik blij dat dat kan,want een kunstgebit is toch eigelijk de allerlaatste oplossing.(maar dat is mijn mening natuurlijk).
Er is bij mij een kies getrokken en bij 3 kiezen een wortelkanaalbehandeling gedaan en die zijn weer opgebouwd,verder zijn er tal van tanden en kiezen gevuld.
Ik kan nu weer lachen en ik kan weer alles eten zonder pijn.
Het was het mij echt waard, zowel de moeite als het geld.
Je hoeft het toch allemaal niet in 1 keer te laten doen?,dat heb ik ook niet gedaan en dat was voor mij ook financieel beter op te brengen.
Je bent nog hartstikke jong en als je gebit nog op te knappen is, moet je het doen hoor!een kunstgebit kan nog altijd.
Stel je voor dat je er niet aan kan wennen,die mensen heb je ook.
Verder vind ik het niet zo tof van je tandarts dat hij zegt dat hij z'on slecht gebit nog nooit heeft gezien,het is misschien wel eerlijk maar je wordt er niet echt vrolijk van,toch?.
Ik wens je heel veel sterkte toe bij wat je ook besluit,en ik vind het heel knap van je dat je ondanks je angst toch naar de tandarts gaat(ik weet zelf hoe moeilijk het is)
Groetjes van Sasha
do, 02/10/2005 - 07:30 Permalink
Jurgen

Ik ben 28 en heb al geen tandarts bezocht in zeker 10 jaar. Behalve gevoelige tanden heb ik eigenlijk nooit veel problemen gehad. Na ja soms wel pijnlijke tanden (misschien poets ik te hard).

Moet naar de tandarts omdat een kies aan achterzijde voor de helft is ingebroken. :s

Ik ben vooral bang voor het boren. Hoop dat het geen gatenkaas is omdat ik meestal wel goed poets :P

Ik denk vanaf nu dat ik gewoon elk jaar naar de tandarts ga en waarschijnlijk vooral de nodige dingen fix, beetje prijzig. Hoop alleen als het zeer erg is of ik een extra tandarts verzekering kan nemen, want mijn basis pakket denk nada :s
zo, 02/20/2005 - 10:09 Permalink
hy

Ik heb ook een basispakket bij mijn ziekenfonds.
Vorig jaar heb ik een hoop problemen gehad met mijn gebit en heb alles gedeclareerd. Ik kwam ver boven mijn maximum vergoeding uit en heb dus een hoop zelf moeten betalen. Voor dit jaar wilde ik switchen naar een ander pakket, waarbij de vergoedingen voor de tandarts hoger zijn. Ik ben dus afgewezen voor dat pakket, omdat ik tot aan mijn max. vergoeding heb gedeclareerd vorig jaar.
Als ik jou was, zou ik dit jaar nog maar niks fixen, als het nog niet nodig is, maar eerst je laten verzekeren voor een ander pakket en pas volgend jaar het e.e.a. te laten fixen.

Succes,

HY :D
zo, 02/20/2005 - 11:40 Permalink
minique

Het scheelt volgens mij nogal per verzekering, daarom is er denk ik niet zomaar een antwoord op te geven. Lees de polisvoorwaarden (ook van de aanvullende verzekering) of bel met de verzekeringsmaatschappij om te vragen hoe het precies zit.

Volgens mij is het vaak zo dat je (voor een aanvullende verzekering)gesaneerd bent en/of een verklaring van je tandarts hebt. Ook kan het zijn dat je een 'wachtperiode' hebt van 6 of 12 maanden voordat de aanvullende verzekering ingaat. Maar je kunt het gewoon het beste navragen bij je verzekeringsmaatschappij.

Natuurlijk kun je wachten, maar dat is óók wachten op kiespijn, realiseer dat wel. En het gevaar dat je over een jaar denkt 'ach, ik heb er nog steeds geen last van, ik laat het maar zo.' Ga je nu wel naar de tandarts, kun je overleggen wat er echt 'nu' zou moeten gebeuren en wat nog wel even kan wachten...

In ieder geval heel veel succes ermee!

:smt006 Monique
zo, 02/20/2005 - 15:11 Permalink
Golden

Ik ben zelf 18 en heb gister mijn gebit gekregen, had altijd last van gaatjes(Had vroeger teveel peneciline gehad, met Wolf in de tanden, het was gewoon niet meer te repareren, zelfs als ik mijn tanden poetsten braken kiezen\tanden af)

Na 3 jaar bijna elke week naar de tandarts te zijn geweest hebben we samen gewoon besloten om alles er maar uit te halen.

Dus je bent absoluut niet de engiste met een slecht gebit(alhoewel ik nou natuurlijk geen slecht gebit meer heb).

Het enigste nadeel is dat ik 18 ben en al een gebit heb, en ik ken verder niemand van mijn leeftijd die al een gebit heeft.
di, 02/22/2005 - 12:56 Permalink
Jurgen

Hoe voelt dat als al je tanden eruit zijn. Ik vraag me af dat af is het slechter beter?

Ik denk dat je beter kunt zoenen :p Maar is het dat je tandvlees verandert? harder word of zo? Wat verandert er als jeje tanden verliest. Behalve het kauwen en zo.

Ja... Ik heb rare vragen :p

J.
di, 02/22/2005 - 19:10 Permalink
minique

Jurgen, wat er veranderd als je tanden/kiezen getrokken worden, is in ieder geval dat je kaakbot gaat slinken!. Op jonge leeftijd tanden/kiezen laten trekken kan dus betekenen dat je op latere leeftijd problemen krijgt met het passend krijgen van een kunstgebit. Dat is dus ook de reden waarom tandartsen die moment zo lang mogelijk uitstellen. Met dien verstande dat het ook een keer ophoudt natuurlijk...

:smt006 Monique
di, 02/22/2005 - 19:59 Permalink
Golden

Hoe voelt dat als al je tanden eruit zijn. Ik vraag me af dat af is het slechter beter?

Ik denk dat je beter kunt zoenen :p Maar is het dat je tandvlees verandert? harder word of zo? Wat verandert er als jeje tanden verliest. Behalve het kauwen en zo.

Ja... Ik heb rare vragen :p

J.


Voelt natuurlijk heel vreemd zonder tanden(zonder kiezen was ik nu al een tijdje gewent)maar ik probeer zo lang mogelijk het gebit in te houden zodat ik me niet .. 'tandloos'( >< ) voel.
di, 02/22/2005 - 21:24 Permalink
Pagani

Kimmie,

Ik denk dat er ontzettend veel mensen een slecht gebit hebben, ook op jonge leeftijd. Maar het idee erachter is dat je dat niet weet, omdat mensen dat niet laten blijken. Ikzelf, man/jongen(tje), 24, niet onaantrekkelijk, maar gebit wel, maar dat is te verdoezelen. Het is zo simpel. Alleen mensen die mij dichtbij staan weten dat ik een slecht gebit heb, de rest niet.

Het zou bijna te vergelijken zijn met een soortement van drugs-circuit, het is veel groter dan je denkt.

Groeten van henry met heel veel gaatjes, wat wkb's en een paar getrokken kiezen

*Always look on the bright side of life*
wo, 03/02/2005 - 23:48 Permalink
merewen

Ik heb al diverse malen op dit forum gelezen dat een kunstgebit (vooral op jonge leeftijd) afgeraden word vanwege het slinken van de kaak.
Is dit onvermijdelijk? Krijgt IEDEREEN hier last van?
do, 03/03/2005 - 19:03 Permalink
Wil

Ik heb al diverse malen op dit forum gelezen dat een kunstgebit (vooral op jonge leeftijd) afgeraden word vanwege het slinken van de kaak.
Is dit onvermijdelijk? Krijgt IEDEREEN hier last van?
Ja.




helaas...

Wil
do, 03/03/2005 - 20:28 Permalink
hw

Ik ben dan misschien wat ouder, 48 jr maar vanaf mijn 6e jaar elk half jaar naar de tandarts geweest (lagere schooltijd de schooltandarts). Had altijd heel veel gaatjes mijn record is 18 vullingen bij de schooltandarts. Toch trouw naar de tandarts blijven gaan totdat ik in militaire dienst ging en daar een dienstplichtig tandarts kreeg (net klaar met zijn opleiding). Ik was 22 jaar en deze man adviseerde mij om alles er uit te halen. Na zoveel jaar behandeling bij de tandarts vond ik dit wel erg grof en heb geweigerd.
Na einde diensttijd ben ik verhuisd en moest ook een nieuwe tandarts zoeken, nadat ik die had gevonden een eerste controle.
De eerste opmerking was "slecht gebit maar goed onderhouden". Toen is er een plan gemaakt om de slechte tanden en kiezen te voorzien van kronen en bruggen. Nu zeg ik wel eens "ik heb aan waarde een hele mooie auto in mijn mond zitten". Maar na 10 jaar plaatsen van kronen en bruggen heb ik nu nog steeds mijn eigen gebit met daarop wat mooie kapjes. Ik ben blij dat ik op mijn 22e niet heb ingestemd om alles eruit te laten halen. Kronen en bruggen moet je verdelen over een lange periode, ok het blijft duur in totaal maar het is dan betaalbaar en zeker de moeite waard.
za, 03/19/2005 - 13:51 Permalink
Balaam's Miracle

Okee, ik zou hier eigenlijk alleen even rondkijken en niet meeposten, maar deze post trok mij over de streep.

Ik ben 35 en heb al zolang als ik me kan herinneren geklooi met mijn tanden en kiezen, om de haveklap had ik gaatjes.
De afgelopen 2 a 3 jaar is het erger geworden. Er is een kies aan de voorkant afgebriken (de vulling heeft 'm gespleten), ik heb ernstige slijtage van de voortanden door nagelbijten, mijn achterste kiezen (links en rechts, boven en onder) zijn overgevoelig voor kou waardoor ik alleen maar lauw water kan drinken (ik drink alleen water als ik dorst heb) dus vor mij geen ijsjes of een koud biertje in de zomer. Zelfs gewoon brood moet eerst even worden opgewarmd in de magnetron of koekepan voordat ik het kan eten.

Komt daar nog eens bij dat ik panisch ben voor de tandarts, dit wordt verergerd door het feit dat mijn huidige tandarts niet in Nederland is geboren waardoor ik nooit zeker ben of hij me wel begrijpt (en vice versa) of niet.
Deze angst is zo groot dat ik ooit 2 maanden lang met kiespijn heb rondgelopen, totdat de 500mg paracetamol + 20mg codeine niet meer hielp.

Maar goed, dit gedonder met mijn "vreetstenen" hangt mij nu zo ontzettend de keel uit dat ik mijn tandarts eindelijk zo gek heb gekregen om mij door te verwijzen naar het ziekenhuis, waar ze mij onder algehele narcose van mijn ivoren stompjes zullen ontdoen.

Goed, ik ken de nadelen. Slinking van het kaakbeen, afgenomen smaakzin (zo is mij verteld) en de eerste tijd pijn.
Maar voor mij wegen de voordelen vele malen zwaarder. een normale glimlach in plaats van een lege ruimte. Het vermogen om zowel koude als warme dingen te eten en drinken. En als bijkomend voordeel: nooit meer boren!!!

Ik heb het gebit overigens nog niet, a.s woensdag moet ik naar de tandtechnieker (waarom heet het eigenlijk niet tandtechnicus?) om te happen.
Maar oh, man, wat zie ik er naar uit!!!
vr, 04/29/2005 - 17:15 Permalink
femm

Echt ontzettend bedankt voor je reactie!
Maar ik voel me nog steeds niet helemaal lekkertjes :oops:
Ik zou zo graag eens in contact willen komen met iemand
van mijn leeftijd die ook zoveel leed heeft met zijn of haar
tanden, want ik heb het idee dat ik de enigste persoon van
22 ben met zo'n slecht gebit :cry:

Ik zit komende week weer bij de tandarts en dan zal ik het
er eens met hem over hebben!


Nee, je bent zeker niet de enige.. sinds ik 16/ 17 ben gaat het echt bergafwaarts hier.. ik ben nu ook 22.. Het enige verschil is dat ik wel ben gegaan, maar dan nog zijn nu bijna al mijn kiezen gevuld. ik ben ook erg bang..de reden dat ik ben blijven gaan is omdat ik juf wilde worden en een juf met een slecht gebit (omdat ze niet naar de tandarts durft) is niet echt een goed voorbeeld voor jonge kinderen. Dat is wat me elke keer weer dreef..toch wordt het elke keer moeilijker..ik heb gewoon in een half jaar tijd 7 gaatjes erbij gekregen en geen kleintjes..

Ik wil je heel veel sterkte wensen kimmie (als je dit nog leest, het is al een tijdje geleden je post)
vr, 04/29/2005 - 18:10 Permalink
joek

Ik wil ook ff reageren. Ik ben 42, al mijn kiezen en kleine kiezen zijn gevuld. Dit is al zo vanaf mijn twaalfde jaar (schooltandarts he).
Het heeft zo 30 jaar in mijn mond gezeten, en pas het afgelopen jaar heb ik zulke problemen gekregen dat er het e.e.a. uit is gehaald.
Dus als het even kan, laat alles er dan zo lang mogelijk in zitten.
Maar in ieder geval sterkte, want problemen met je kiezen zijn heel vervelend.
Groetjes,
Joke
za, 04/30/2005 - 13:33 Permalink
Senna

iK ken het probleem, van Kimmie. Maar ik ben ook een paar jaar niet naar de tandarts gegaan, die vet kiebel. Die tandarts had van die gele handschoenen aan, als hij klaar was bij de vorige patient dan deed hij ze wassen met een special zeep, en dan bij jouw in de mond. Als ik thuis kwam dan moest ik eerst 3 a 4 keer mijn mond spoelen. Hij had ook altijd wat te mekeren moesten beter poetsten (mijn zus, moeder, ik) Mijn vader moest wat minder hard poetsten. Vanaf nu (1997) ben ik weer onder behandeling van een belg. vrouwelijk tandarts, ze weet dat wij bang zijn (mijn vriendin en ik). Ze legt ook alles heel goed uit.

Gr. Maurice.
zo, 05/01/2005 - 13:00 Permalink
saskia27

hai hai, ik ben inmiddels al ruim 11 jaar niet naar de tandarts geweest en ben 27 jaar. geloof me je bent zeker niet de enigste al weet ik als geen ander dat je je zo wel voelt. ik loop al ruim 3 jaar met dag in dag uit pijn pijn en nog eens pijn veel medicijn gebruikt want ja je moet iets he.

ik wil best wel wat ervaringen met je delen ik ben sinds kort onder behandelingen bij het cbt in nijgen en tot nu toe is er nog niks gebeurt maar dat zal niet erg lang meer gaan duren en krijg ik bijna alles vergoed. laat maar weten als je met me in contact wil komen misschien dat je msn hebt?
wo, 02/01/2006 - 15:39 Permalink
MandyAngel

Echt ontzettend bedankt voor je reactie!
Maar ik voel me nog steeds niet helemaal lekkertjes :oops:
Ik zou zo graag eens in contact willen komen met iemand
van mijn leeftijd die ook zoveel leed heeft met zijn of haar
tanden, want ik heb het idee dat ik de enigste persoon van
22 ben met zo'n slecht gebit :cry:

Ik zit komende week weer bij de tandarts en dan zal ik het
er eens met hem over hebben!


Hoi Kimmie

Ik ben 18
Ik heb geen slechte tanden (gelukkig)
Maar ben wel door een val een tand krijtgeraakt
Inmiddels is hij hersteld met een Implantaat maar ik heb heel wat jaren met een plaatje gelopen.
Je kaak valt in (dit is ook kwa grip van een gebid heel vervelend)
Dat is wel op te lossen. (implantaten)
maar het haalt niet weg dat hij elke avond uit moet, eten niet altijd even lakker gaatm. Je voelt hem altijd hij is altijd aanwezig en als je een beetje pech hebt hij iriteerd.

Ik heb gelukkig een fijne huisgenoot (en zoals ik las jij een fijne vriend) waar het niet uitmaakt dat je een tand of meerdere mist.

Mijn vader heeft als kind er wel voor gekozen ze er allemaal uit te trekken en ik denk dat het per persoon verschillend is of je het wel of niet erg vind. (mijn vader niet)

Ik zou het idee van Kronen niet vergeten! en niet gelijk uitsluiten! Het is een duur grapje maar wel iets vasts. (ik weet niet of dat bij jou mogenlijk is)

Groetjes Mandy als er iets is! PM
wo, 02/01/2006 - 19:44 Permalink
Kimmie

Hier ben ik weer, een jaartje verder.....
Ik heb alweer een hoop ingrepen achter de rug en ik moet 22 maart weer terug. Mijn tanden brokkelen af en ik heb constant pijn. Nu ben ik 2 maanden geleden voor controle bij een longarts geweest vanwege mijn astma. Hij vertelde dat ik na het medicijngebruik mijn mond goed moest spoelen, want anders steeg de zuurgraad en kon ik tandbederf krijgen. Fijn dat ze dat vertellen nadat ik de medicijnen al ruim 4 jaar dagelijks gebruik! Weet ik meteen de reden van mijn tandbederf.....
do, 02/02/2006 - 16:33 Permalink
joek

Wat voor medicijnen gebruik je dan, Kimmie?
Ik heb namelijk ook astma.
En schrik er dus wel een beetje van.
Van Bricanyl weet ik dat je na gebruik moet spoelen, omdat je dan een soort poeder in je mond krijgt.

Groetjes,
Joke
do, 02/02/2006 - 18:32 Permalink
remikiso

Hier ben ik weer, een jaartje verder.....
Ik heb alweer een hoop ingrepen achter de rug en ik moet 22 maart weer terug. Mijn tanden brokkelen af en ik heb constant pijn. Nu ben ik 2 maanden geleden voor controle bij een longarts geweest vanwege mijn astma. Hij vertelde dat ik na het medicijngebruik mijn mond goed moest spoelen, want anders steeg de zuurgraad en kon ik tandbederf krijgen. Fijn dat ze dat vertellen nadat ik de medicijnen al ruim 4 jaar dagelijks gebruik! Weet ik meteen de reden van mijn tandbederf.....


Ja is zeker lekker zeg. Mosterd na de maaltijd.
do, 02/02/2006 - 19:22 Permalink
Kimmie

Ik gebruik Ventolin en Flixotide voor mijn astma!
Ik was echt zo kwaad op die arts...want het staat
zelfs niet in de bijsluiter!
do, 02/02/2006 - 23:03 Permalink
joek

Volgens mij is Bricanyl net zoiets als Ventolin.
Ik ga het in elk geval aan de ta of de dokter vragen als ik er weer ben.
Wel heel stom dat je dat niet hoort.
Ik weet dus ook echt van niets.

Groetjes,
Joke
vr, 02/03/2006 - 12:38 Permalink
remikiso

Ik gebruik Ventolin en Flixotide voor mijn astma!
Ik was echt zo kwaad op die arts...want het staat
zelfs niet in de bijsluiter!


Ja dat kan ik mij heel goed voorstellen dat je kwaad was. Zou ik ook zijn geweest. In ieder geval goed dat het dan op het forum vermeld wordt, dan kunnen andere mensen hier ook lering uit trekken.
vr, 02/03/2006 - 13:42 Permalink
Just.Danielle

Ik herken mezelf heel erg in jou verhal en bij mij heeft mijn vorige tandarts ook alles weer mooi gemaakt maar dat bleef maar heel even zo ze beginnen nu ook weer af te breken en barst ook van de gaatjes

Zelf ben ik ook 22 en nu krijg ik samen met overleg van mn nieuwe tandarts een nieuw bovengebit
Ik weet niet of dat slecht is voro als je nog zo jong ben maar als je er ongelukkig mee ben en het is zoals je al zei onbetaalbaar om alles mooi te laten maken tsja waarom niet?

Maar als het slecht zou zijn had de tandarts het ook niet willen doen bij mij lijkt mij want het is echt de beste tandarts bij ons dus hij weet wel wat goed is of niet .

Heel veel sterkte ermee
za, 04/15/2006 - 15:50 Permalink
RJF

Zit een kunstgebit niet raar? Net alsof dat het eruit valt bijvoorbeeld..
Kan je dan wel sporten enzo waarbij je veel beweegt en springt en zie je bij een kunstgebit niet een groot verschil als je maar een halve hebt dus alleen boven of onderkaak, dus b.v onderkaak/bovenkaak nog de eigen tanden..
zo, 10/19/2008 - 04:25 Permalink
Anoniem1214

Hoi,
Ik ben 20 jaar en ik heb ook een hele slechte gebit.
Ik ben al 10 jaar niet meer naar de tandarts geweest en ik heb vroeger nooit mijn tanden gepoetst.
Ik ben heel ongelukkig en dat komt voornamelijk door mijn gebit, ik droom er zelfs over dat mijn tanden uit mijn mond vallen. :(

Mn tanden zijn geel schuin en er zitten spleten tussen, er zitten ook allemaal bruine vlekjes op.
Ze zitten ook los en ik kan geen koude dingen drinken dan doet het pijn.

Ik schaam me er heel erg voor, ik poets mijn tanden elke dag 3 keer maar het word alleen maar erger.
Ik ben gestopt met roken maar ook dit helpt niet.
Ik weet niet meer wat ik moet doen

Ik ben heel erg bang voor de tandarts maar ik wil er iets aan gaan doen. Want het verpest mijn leven. Ik word er depressief van.
Morgen wil ik me inschrijven voor een tandartspraktijk maar ik weet niet of ik wel durf.

Ik ben vooral bang voor de reactie van de tandarts.
Me gebit is zo erg slecht ik denk dat hij mij toch niet kan helpen

Ik heb wel is op internet rond gekeken voor een cosmetische operatie maar die zijn heel erg duur.
Ik ben een student en ik heb niet zoveel geld maar ik ben echt ten einde raad

Ik wil niet zielig overkomen maar het is nou eenmaal zo

Wat kan ik het beste doen?
zo, 10/11/2009 - 16:16 Permalink
somebitch

Zit een kunstgebit niet raar? Net alsof dat het eruit valt bijvoorbeeld..
Kan je dan wel sporten enzo waarbij je veel beweegt en springt en zie je bij een kunstgebit niet een groot verschil als je maar een halve hebt dus alleen boven of onderkaak, dus b.v onderkaak/bovenkaak nog de eigen tanden..


Ik ben 20 jaar sinds 6 oktober, 30 september zijn al mijn tanden getrokken en heb ik dus ook een kunstgebit gekregen. Boven en onder.
Is helemaal niet raar en het zit vast. :) Niet zo dat je tanden opelkaar vallen ofzo als je gaat springen haha!
Mijn onderste zit nog te los. Maar dit is een noodgebit, hij is nu 1x opgevuld en 4 jan. krijg ik mijn goede gebit. Je hebt hier kleefpasta voor, een soort lijm zegmaar wat het vast houdt.
Ik ben er erg blij mee.. Sinds deze week.. De eerste week was een ramp om het eruit te halen en schoon te maken omdat alles nog 'vies' was.
do, 10/15/2009 - 10:10 Permalink
Tandarts_Richa…

Neem een jas en probeer het aan een muur waar geen haakje is op te hangen. Dat lukt mij niet. Uw tanden zijn onze haakjes. Als het gebit zo slecht is dan zou ik de aandacht vestigen voor behoud v e paar cruciale tanden (ophang punten) waar een frame prothese aan"opgehangen" kan worden. Ik zou mijn ergste vijand niet eens een kunstgebit gunnen. Tja dan neem ik een "klik"gebit hoor ik vaak zeggen. Maar dat krijg je niet altijd zo maar uit de basis verzekering vergoed. En daar moeten implantaten voor geplaatst worden die dezelfde zorgvuldige zorg nodig hebben als uw eigen tanden/kiezen. Dat is blijkbaar helaas niet gelukt. Ondanks alle toestanden, er gaat niets boven uw eigen gebit. Wees er heeeeel zuinig op.
zo, 07/04/2021 - 23:18 Permalink