Kiespijn en zwangerschap

Author:
Mandy26
Posted:
wo, 01/18/2006 - 15:54
Ik heb sinds ik zwanger ben( nu 5 maanden) al heel erg het idee dat mijn tanden en kiezen achteruit gaan.
Zo is er al een piepklein stukje van mijn voortand afgebroken.
Nu kreeg ik gisteren ploteseling gelijk na het tandepoetsen kiespijn en nu anderhalve dag later is het er nog steeds.
Het lijkt wel of het zeer doet tussen twee kiezen. 1 kies heeft daar al jaren een vulling en die andere lijkt wel een gaatje te hebben, maar als ik aan die kies zit voel ik niks. Ook geen warmte of kou gevoel.
Na het poetsen begint dat tandvlees ook te bloeden daar, rondon mijn kies heen.
Wat zou dit kunnen wezen?
Ik ben nogal bang om naar de tandarts te gaan.
Dan ben ik alvast een beetje voorbereid.
carabelli

Tijdens de zwangerschap treden er (uiteraard logisch) hormonale veranderingen op in het lichaam, deze hormonale veranderingen hebben invloed op het tandvlees.

Door deze hormonale veranderingen wordt het tandvlees gevoeliger voor ontsteking door tandplaque, het tandvlees gaat sneller bloeden en er kunnen pijnklachten ontstaan (ook tussen de tanden of kiezen, daar wordt over het algemeen niet zo grondig gereinigd).

Verder is het niet zo dat de zwangerschap de kwaliteit van de tanden of kiezen zelf aantast, maar het kan natuurlijk altijd zijn dat er een gaatje aanwezig is, maar het ontstaan van dit gaatje vind zijn oorsprong dan wel voor de zwangerschap en heeft met de zwangerschap an sich niets te maken.

Het is dus zaak goed te poetsen en ook tussen de tanden en kiezen eenmaal per dag grondig te reinigen met bijv. een stoker.
vr, 01/20/2006 - 17:49 Permalink