Met gemengde gevoelens naar Kerkrade.

Author:
Panfluit
Posted:
vr, 01/06/2006 - 16:32
Ik heb zojuist zo hard staan gillen dat mijn dochtertje er boven in de wieg wakker van werd. Kerkrade belde op om te zeggen dat ik nu Dinsdag al aan de beurt ben ipv eind februari. Wauw, dat is wel heel erg snel, maar ik ben zo blij en bang tegelijk dat ik van alle emoties alleen nog maar kon gillen. Ik kan het maar achter de rug hebben dan kan ik weer aan iets positiefs werken, nu kan ik alleen nog maar vloeibare en gepureerde dingen eten en heb constant pijn. Om maar niet te spreken over de angst die dat telkens oproept.
Hoewel ik nu ook angst heb hoor, al mijn boventanden laten trekken is een ding, maar onder narcose gaan vind ik ook spannend. Ik hoop maar dat ik me een beetje gedraag daar. Gelukkig gaat mijn moeder mee zodat ik in goede handen ben.
Ik zal jullie op de hoogte houden van het gebeuren. Ik heb zoveel gehad aan de verhalen van degene die me voorgegaan zijn(ik denk aan Madje, Missy en Patty en alle anderen die ik vergeet) dat ook ik mijn verhaal hier neer zal zetten. Hopelijk heeft iemand anders er dan ook weer wat aan.

Fijn weekend allemaal

Gabrielle
joek

Gabrielle, toch wel lekker voor je dat je snel terecht kan, toch?

Maar je moet me toch even wat uitleggen. Op een ander forum schrijft je, dat je kiezen al getrokken zijn en dat je zo'n napijn hebt.
Waarvoor ga je nu dan naar Kerkrade?

Gewoon nieuwsgierigheid, hoor :lol:

Groetjes,
Joke
vr, 01/06/2006 - 21:13 Permalink
scaredycat

Ik zal mijn best doen maandag positieve ennergie achter te laten voor je ;)
Maandag moet ik zelf op controle, 's morgens al, maar heb de hele dag vrij...

Dus als iemand nog iets leuks weet wat ik in de buuurt (alleen) kan gaan doen...

Gabrielle, veel sterkte, de narcose "stelt niks voor". Ik was daar ook bang
voor, maar werd door de TA afgeleid en was weg voor ik er erg in had.
za, 01/07/2006 - 00:31 Permalink
minique

@Gabriëlle, heel veel sterkte toegewenst. Ik kan me je gemengde gevoelens heel goed voorstellen. Enerzijds ben je er maar gauw vanaf en anderzijds komt het ineens wel heel dicht bij.
Ik zal in ieder geval voor je duimen!

@Joke: de kiezen die bij Gabriëlle zijn getrokken, zijn kiezen onder. Dinsdag gaat ze naar Kerkrade om boven te laten trekken.

@Scaredycat: leuk ook weer iets van jou te horen! Hoe gaat het ermee en laat je horen hoe het maandag is gegaan?

:smt006 Monique
za, 01/07/2006 - 07:26 Permalink
Panfluit

Wat lief dat jullie allemaal zo reageren. Ik heb zowiezo de laatste maanden veel aan dit forum gehad. En maar lezen en maar lezen en lezen en...
Vanacht voor het eerst sinds tijden eens goed geslapen, waarschijnlijk is mijn angst voor weer een ontsteking nu minder omdat ik weet dat er Dinsdag eindelijk wat aangedaan wordt.

Joke, in Kerkrade hebben ze alvast 2 kiezen getrokken onder plaatselijke verdoving omdat ik zo'n pijn had en ik zou pas eind februari aan de beurt zijn.

Ik had me voorgenomen om nog eens lekker uit eten te gaan met mijn gezin voor dat ik mijn prothese krijg, maar aangezien ik bijna niet meer kan eten stel ik dat maar uit tot over een tijdje en dan ga ik tezijnertijd wel voor een 7 gangendiner om de schade in te halen haha. Voordeel van dit alles is dat ik me niet kan herinneren wanneer ik voor het laatst zo slank ben geweest.

Scarycat. op de site van Kerkrade staat onder bij de routebeschrijving een link over wat er te doen is in Kerkrade en omgeving. Ik heb er zelf nog niet op gekeken maar misschien staat er iets leuks bij. Veel succes Maandag voor jou.

Prettig weekend voor jullie allemaal!
za, 01/07/2006 - 09:08 Permalink
Panfluit

Hallo allemaal,

Vandaag ben ik dan eindelijk naar Kerkrade geweest. Het liep heel erg uit. Om 11 uur zat ik in de wachtkamer en om kwart over een was ik pas aan de beurt. Mijn voorganger wilde maar niet wakker worden. Toch werd ik pas zenuwachtig op het moment dat ik naar binnen geroepen werd.

Ik heb nog even met de tandarts overlegd in welke volgorde de dingen gedaan zouden worden ivm eventueel tijdgebrek en ondertussen werd er vast een infuusnaaldje in mijn hand gebracht. Ik was nog druk aan het kletsen toen ik ineens verbaasd zei:'Hee, er zit al wat in want ik voel iets!' Iedereen lachen en dat is het laatste wat ik me kan herinneren.

Toen ik wakker werd was mijn moeder er alweer. Ik was vrij nuchter. Een beetje het gevoel van wat teveel gedronken hebben en je best doen omdat niet te laten merken. Ik werd in de rolstoel gezet want ik had wel een paar hele zware benen. In de auto eerst pijnstillers ingenomen en wat gedronken en toen op weg naar huis. Ik heb dus anderhalf uur lang gezellig met mijn moeder zitten kletsen. Ik had wel pijn, maar dragelijk.
Het bloeden viel mee.

Eenmaal thuis begon de verdoving uit te werken. Het bloeden is nu toegenomen. Handdoek ligt langs de pc hier zodat ik het telkens uit kan spugen. Ik voel wel pijn, maar vooral op bepaalde plekken onder de prothese. Mijn gezicht begint iets dikker te worden, dus zo meteen ga ik opnieuw koelen. Ik heb op dit moment een beetje keelpijn maar geen gescheurde mondhoekjes, iets wat regelmatig voor schijnt te komen. Ik heb mijn mondhoekjes wel net van te voren ingesmeerd met een vette creme.

Vervelendste op dit moment vind ik dat ik het gevoel heb dat de prothese niet past, dat had ik de eerste uren niet. Ik vraag me af of dit door zwelling ofzo zou kunnen komen. Als ik lach blijft mijn bovenlip op het bovenrandje van de prothese hangen en dat is dus echt geen gezicht, daarnaast heeft de prothese de neiging naar beneden te klappen op dat moment. Even afwachten maar tot morgenvroeg en eens kijken hoe het dan gaat.

Ik vind mijn tanden nu wel mooier dan mijn tanden van mijn brug. Ze lijken veel meer op mijn eigen tanden, daar ben ik dus heel blij mee.

Mijn wortelresten van kies 46 zijn niet weggehaald, de tandarts vond het niet nodig omdat deze zo mooi afgebroken waren. De kaakchirurg zei laatst dat ik ze moest laten verwijderen omdat hij verwacht dat ik er binnen een jaar of twee last van zal krijgen. De tandarts zegt dan weer dat als ik er last van krijg het dan tijd genoeg is om ze alsnog te verwijderen. AAAHHH, hier kan ik dus niet tegen. Ik laat ze dus over een paar weken alsnog verwijderen bij de kaakchirurg maar dan onder plaatselijke verdoving. Ik baal hier dus ontzettend van!!! A. Omdat het nu alsnog onder plaatselijke verdoving moet en B. Omdat nu alsnog de kans bestaat dat ik onverwacht voor een pijnlijke verrassing komt te staan. Bah.

Groetjes Gabrielle
di, 01/10/2006 - 18:32 Permalink
joek

Gabrielle, hartstikke fijn dat je het achter de rug hebt!

De vragen over je prothese: geen idee. Daar heb ik (nog) geen ervaring mee :roll:
Maar een ander vast wel.

Ik snap ook wel dat je naar de kaakchirurg gaat, jammer dat ze het niet meteen gedaan hebben. Je lag er toch.

Maar goed, rust nu maar lekker even uit.

Groetjes,
Joke
di, 01/10/2006 - 19:02 Permalink
Panfluit

De eerste nacht zit erop. Ik heb best goed geslapen, niet echt pijn gehad.
Ik merk dat de prothese wat plekjes heeft waar het klemt, daar is het wel gevoelig. De zwelling is al weer wat minder en mijn lip blijft ook niet meer op de prothese hangen gelukkig.

Ik merk tijdens het praten dat ik dit meer weloverwogen moet doen, gaat ook niet zo vlug als normaal, maar er zijn hier mensen in huis die dat wel prettig vinden haha. Ik heb al hardop gelezen om te oefenen.

Ik heb ook geprobeerd om een stukje brood te eten. Ik kon mijn nieuwsgierigheid namelijk niet bedwingen. Kauwen gaat wel een beetje, valt wel tegen hoor, maar doorslikken is ineens een probleem. Na 2 happen heb ik toch maar een shake genomen.

Verder is het gewoon allemaal een beetje wennen. Vol gevoel in de mond enzo, maar goed te doen tot nu toe.


Ik heb wel liggen piekeren over de kaakchirurg. Dus vanochtend in alle vroegte naar Kerkrade gebeld en met een tandarts gesproken. Zijn advies was om de wortelresten onder narcose te laten verwijderen en dus een nieuwe afspraak te maken. Het verwijderen zou nl zeker een half uur in beslag nemen. Dus ga ik nog een keer terug. Ook weer gerustgesteld.
wo, 01/11/2006 - 09:58 Permalink
Moon

Goed zo Gabrielle.

Het is natuurlijk ook ineens heel anders wanneer je een kunstgebit hebt. Ik ben blij dat je goed hebt geslapen en nu wel weer een beetje gerustgesteld bent door je tandarts om de wortelresten onder narcose te laten verwijderen.
Nu is het tijd om lekker bij te komen en verwend te worden!!!!

Heel veel sterkte!
wo, 01/11/2006 - 10:30 Permalink
Panfluit

Gistermiddag mocht ik voor het eerst de protheses eruit halen om even te spoelen. Onder stelde dat weinig voor, er was dan ook nog maar een kies getrokken en er staan nog 8 eigen tanden. Toen ik daar mee bezig was viel de bovenprothese vanzelf naar beneden, maar er zat een heel groot bloedstolsel onder. Dat zat vast aan mijn gehemelte en de stolsels in de wonden. Ik heb voorzichtig gespoeld maar daarmee ging het niet weg. Toen heb ik het dus maar heel voorzichtig losgetrokken en daarbij was ik vreselijk bang dat ik de stolsels uit de wonden mee zou trekken. Dat gebeurde gelukkig niet. Het bloedde nog wel hier en daar, dat is nu ook nog zo, maar geen grote hoeveelheden meer.

De pijnstillers werken goed, maar oh wee als ze uitgewerkt zijn. Ik krijg dan vreselijk veel pijn. Ik slik nu paracetamol erbij tegen de tijd dat ze uitgewerkt zijn om die tijd te overbruggen. Ik heb vooral last van de prothese die behoorlijk klemt op bepaalde plekken. Vrijdag kan ik hierbij de tandarts wat drukpunten laten verwijderen. Ik hoop dat dat verlichting geeft.

Daarnaast heb ik heel veel last van mijn keel en mijn onderlip is helemaal gezwollen, kijkt vuurrood en zit onder de witte vlekjes. Ik vraag me af wat dat is. Als iemand een idee heeft hoor ik dat graag. Voor mijn keel haal ik vandaag maar waterijsjes en kamille thee om de boel te verzachten.

Ik heb gistermiddag een boterham naar binnen gesabbeld, zonder korstjes. Ik dacht als mijn dochtertje zonder tanden een boterham kan eten, moet ik dat ook kunnen, haha. Gisteravond heb ik soep, een potje babyvoeding(bah) en vla op. Dus dat viel allemaal wel mee.


Het praten gaat al wat beter. Ik had wel af en toe last van braakneigingen door dat ik zo'n vol gevoel in mijn mond heb. Het is alsof je er heel moe van wordt in je mond en je wilt de prothese er het liefst uithalen.

Ik krijg veel positieve reakties van de mensen in mijn omgeving die op de hoogte zijn. Iedereen zegt meteen:"Oh, wat mooi!"

Het is dus niet alleen kommer en kwel, meer een kwestie van doorzetten!

Groetjes Gabrielle
do, 01/12/2006 - 07:00 Permalink
joek

Hallo Gabrielle,

Zijn die witte plekjes misschien aften?
Dan moeten ze behoorlijk pijnlijk zijn, anders is het wat anders.

Verder heel veel sterkte. Ik kan me voorstellen dat babyvoeding niet zo lekker is. Het ruikt ook zo smerig!
Ik snapte twaalf jaar geleden al niet, dat mijn kinderen dat lusten.

Groetjes,
Joke
do, 01/12/2006 - 15:07 Permalink
scaredycat

Hey Gabrielle,

Fijn dat het goed gaat! En goed dat je een afspraak hebt gemaakt
voor die wortelpunten, nu heb je tenminste duidelijkheid.

Groetjes en sterkte,
JAN
do, 01/12/2006 - 22:58 Permalink
Panfluit

Fijn dat jullie even reageren.

Het gaat nu even niet zo goed. Ik heb mijn onderlip en mijn hele keelholte onder de aften zitten. Dat doet zo zeer. Ik kan amper eten en drinken. Mijn huisarts schrok ervan. Ik heb antibiotica voor geschreven gekregen om te spoelen, maar dat moet eerst gemaakt worden bij de apotheek en is pas na 4 uur klaar vandaag. Ondertussen krijg ik steeds meer aften. Ook daar waar de prothese knelt.

Gelukkig kan ik om 10 uur even naar de tandarts om de drukpunten weg te laten halen. Zo zijn ze wel te verdagen, maar als ik de prothese terug moet plaatsen is het om door de grond te gaan.

Op dit moment stinkt het trouwens heel erg onder de bovenprothese, echt om niet goed van te worden. Er blijft veel slijm en wat bloed onderhangen van de wonden, dus veel spoelen en hopen dat het snel over is. Bah, bah.

Waarschijnlijk mag ik 9 februari opnieuw een dutje komen doen in Kerkrade. Dinsdag bellen ze terug om dat al dan niet te bevestigen.
Ik hoop niet dat ik dan weer zo'n reaktie krijg. Ik haat aften!!!
vr, 01/13/2006 - 07:41 Permalink
Panfluit

Ik ben dus naar de tandarts geweest om drukpunten te laten verwijderen. Dat scheelt enorm.

Ik voelde me wel heel naar bij de tandarts. Echt alsof ik een nummer was. Zo onpersoonlijk en afstandelijk. Mijn man is meegeweest en reageert nooit zo overgevoelig, maar dit vond hij zelfs bizar.
We gaan dus weer op zoek naar een nieuwe tandarts, want ik moet wel vertrouwen in mijn tandarts hebben. Mede omdat 2 van onze kinderen autisme hebben. Liefst zou ik met mijn gezin in Kerkrade blijven, de kinderen worden zowiezo onder narcose behandeld, maar het is zover weg. Van de andere kant zijn ze daar zo begripvol en aardig.

Ik ben geen reeel voorbeeld voor mijn nakomelingen realiseer ik me. Ik kan niet eten, maar dat heeft alles te maken met een mond vol aften. De zweertjes gaan open en nu is het helemaal niet uit te houden. Ik loop regelmatig te huilen van de pijn. Omdat ik niet kan slikken heb ik veel te weinig gedronken en nu ook nog blaasontsteking. Ik heb daar antibiotica voor gekregen en op de bijsluiter staat dat deze medicatie ook helpt bij ontstekingen in oa de mond. Dat is mooi meegenomen, want de antibiotica waar ik mee moet spoelen kan ik niet verdragen. 5 minuten dat bijtende goedje in die open wonden, het gaat gewoon niet.

Ik heb vannacht voor het eerst zonder prothese geslapen, wel eng, want ik ben bang dat ie zometeen niet meer past. Het blijft wel stinken onder de prothese, dus ik hoop dat dat wat minder wordt nu ik 'm 's nachts uit heb. Beetje luchten, zeg maar.

Voel me niet echt gelukkig nu.

Gabrielle
Gabrielle
za, 01/14/2006 - 06:20 Permalink
scaredycat

Hoi Gabrielle,

Wat verschrikkelijk vervelend met die aften.

Als je je niet prettig voelt bij je huidige TA kun je beter een andere zoeken,
zoals ik in mijn verhaal ook al aan heb gegeven blijf ik voorlopig client
(ik voel me geen "patient" (meer)) in Kerkrade, iig tot ik weet waar ik ga wonen.
Gelukkig vind ik autorijden niet zo'n straf, dat scheelt.
Als ik je verhaaltje goed gelezen heb had je toen je zaterdagmorgen zat te
tikken je prothese na het slapen nog niet ingedaan. Hoe is dat gegaan? Beter???
zo, 01/15/2006 - 01:05 Permalink
Panfluit

Hee scareycat,

Ja, je hebt helemaal gelijk wat betreft Kerkrade. Ik heb daar ook het gevoel dat ik zelf mee mag beslissen over, dat wat tenslotte mijn tanden zijn.

Ik heb nooit eerder zoveel vertrouwen gehad in een tandarts of meerdere zelfs in dit geval, hoewel ik wel al mijn voorkeur heb. Probleem is dat ik zelf geen auto kan rijden (nekhernia) en dus ook nog afhankelijk ben van anderen. En alleen voor een drukplekje naar Kerkrade is wel ver.
Ik heb contact gehad met een tandtechniker en die is nu ook bereid om ze te verwijderen. Deze man was aan de telefoon heel belangstellend, ook naar Kerkrade, en wilde graag met hun samenwerken. Geweldig toch!!! Ga er morgen of overmorgen even naar toe want het knelt nog op 2 plekjes.

Ik had inderdaad mijn prothese uit, ik ben de enige die zo vroeg op is hier, en het ging er vrij goed weer in. Ik voelde wel meteen waar het nog wat knelt, maar dat was gisteren te hebben. De pijn van de aften overheerst alles ondanks de sterke pijnstillers die ik van de huisarts heb. Ik heb nu de vellen in mijn keel hangen. Ik moet blijven drinken om de wondjes nat te houden anders gaat het echt niet. Probleem is dat ik eigenlijk niet meer onder narcose durf uit angst voor een zelfde reaktie. Dit is zo erg dat ik overweeg om te vragen of ze het in Kerkrade onder plaatselijke verdoving willen doen, want dit nog een keer. Nee, dank je wel.

Gabrielle
zo, 01/15/2006 - 06:50 Permalink
Senna

Hallo Gabrielle,

Wat is met 9 feb. wat gaat dan gebeuren. Mag ik vragen, waar je de brug had zitten. Wat krijg je dan onder, bij je 8 tanden die nog van jezelf is. Ik hoor het dan wel.... Dinsdag is de deadline voor mij, halfjaarlijkse controle en bespreking over doorverwijzing van de beugel.

Groetjes Senna.
zo, 01/15/2006 - 09:33 Permalink
Panfluit

Hee Senna,

Volgens mij kennen wij elkaar ook ergens anders van.

Ik moet nog terug naar Kerkrade om wortelresten te laten verwijderen.

Mijn brug van 6 elementen zat op mijn voortanden, die ben ik tijdens een ongeluk verloren. Beneden heb ik 8 tanden en een gedeeltelijke prothese met kiezen eraan. Die wordt over een tijdje vervangen door een frame prothese. Eerst moeten de kaken nu slinken.

Groetjes GAbrielle
zo, 01/15/2006 - 12:02 Permalink
scaredycat

Weet je zeker dat die aften een reactie zijn op de narcose?

Als je het aandurft zou ik daarover bellen met Kerkrade
of eventueel een email sturen als je dat prettiger vindt.

Ik heb geen mmedische diploma's, maar voor mijn gevoel
is het vreemd dat door een allgehele narsoce je zo'n
plaatselijke klachten krijgt. Tijdens de narcose krijg je
ook nog plaatselijke verdovingen, dus misschien is DAT
wel waar je nu soort van allergische op reageert???
zo, 01/15/2006 - 12:58 Permalink
Panfluit

Senna, ik heb je een privemailtje gestuurd. Ik heb geen msn, ben niet zo goed met de pc hoor.

Scaredycat, ik heb een mailtje naar Kerkrade gestuurd met de vraag of hun een mogelijke oorzaak weten. En vooral wat te doen om herhaling te voorkomen.

Ik had toen ik wakker werd wel een hele dikke lip, die had knel gezeten denk ik, daar kwamen de eerste aften. Ook had ik al meteen keelpijn, maar niet heel erg. Nu zit mijn hele keelholte vol. Het schijnt dat er iets in je keel geplaatst wordt om verslikken te voorkomen. Misschien ben ik wel overgevoelig voor de desinfektiematerialen, ik weet het niet. Ik denk ook niet dat het door de narcose zelf komt, maar eerder door iets wat gebruikt is tijdens de behandeling.
Sinds gisteren heb ik ook op 2 plaatsen een koortslip, ben meteen gaan smeren, dus het zet gelukkig niet door.

Het doet in elk geval zo'n pijn dat ik op dit moment overweeg om die wortelresten dan toch maar onder plaatselijke verdoving te laten doen, want dit wil ik niet nog een keer meemaken. Ik kan echt alleen maar voorzichtig kamillethee en water drinken. Een milkshake is al te dik.

Ik wil graag aan mijn prothese wennen maar dat gaat zo dus ook niet. Ik heb nu ook aften onder in mijn mond dus beneden de prothese uit, maar goed dat ik nog 8 tanden heb. Als het boven ook begint ga ik verhuizen of zo, want het ziet er niet uit zonder bovenprothese.

Ik zal er toch doorheen moeten, maar ik baal er wel van.

Groetjes Gabrielle
zo, 01/15/2006 - 15:08 Permalink
joek

Gabrielle, ik heb al jaren aften. Het is bij mij zo, dat als ik wondjes in mijn mond heb, deze bijna altijd een aft worden.
Als jouw mond beschadigd is, kunnen deze dus best wel daarom aften zijn geworden.
't Is maar een ideetje, hoor.

Groetjes,
Joke
zo, 01/15/2006 - 15:19 Permalink
Moon

Kunnen aften niet onstaan door spanningen?
verminderde weerstand doordat je je te druk om dingen maakt?

VOlgens mij komt ook een koortslip opzetten wanneer er een verminderde weerstand is?

Misschien zou er een verband kunnen zijn?
zo, 01/15/2006 - 15:41 Permalink
femm

koortslip is idd verminderde weerstand, maar antibiotica heeft daar ook wel weerslag op (komen soms ook schimmelinfecties van etc..) Dus misschien dat de aften en de antibiotica de weerstand toch wat beinvloeden en er dus ook nog een koortslip bijkomt. en natuurlijk het mindere eten dus minder vitamientjes en het herstel wat veel energie kost van het lichaam

Ik wil je heel veel sterkte wensen, ik lees en leef met je mee (al laat ik me niet vaak horen in je topics omdat ik niet echt een medische achtergrond heb)

Even een eetideetje.. misschien kan je wel boullion maken. groente ofzo.. hoeven geen stukjes in te zitten, maar krijg je ook weer wat zouten binnen en andere voedingsstoffen terwijl het niet dikker is dan thee en water..en misschien een vruchtensapje gezeefd?? misschien wel wat meer suikers, maar goed ook wel wat gezonde producten, maar toch dun..
zo, 01/15/2006 - 15:54 Permalink
Panfluit

Ik heb eigenlijk zelden aften. Ik voel er wel eens eentje opkomen, maar door een goede mondhygiene zetten ze niet door.

Een koortslip heb ik in het verleden eens gehad. Sindsdien weet ik waar ik op moet letten en doordat ik meteen begin met Zovirax of iets dergelijks zetten ook die niet door.

Mijn weerstand vermindert nu wel snel geloof ik. Ik ben normaal wel van de verse groenten, fruit etc en slik vit. pilletjes dus dat mis ik inderdaad en dan ook nog antibiotica om te spoelen en te slikken. Daar kun je overigens ook aften van krijgen zeiden ze bij de apotheek.

Soep lukt nu niet omdat de aften open zijn, het bijt vreselijk.

Opvallend vind ik het volgende. Ik heb het gevoel dat ik een hele droge mond heb sinds ik de protheses in heb, terwijl ik juist overal lees dat je juist meer speekselvloed krijgt. Juist doordat alles zo droog wordt doet het extra zeer. Alsof ik vel tekort kom zeg maar.
Nu heb ik sinds een aantal uren mijn onderprothese uit omdat ik ook onder in mijn mond aften begon te krijgen en ervaar ik ineens veel minder pijn. Ook vannacht toen ik de prothese uithad had ik veel minder pijn. (Ik bedoel niet de drukplekjes die door de prothese veroorzaakt worden.)
Je kunt toch niet allergisch zijn voor een prothese hoop ik.

In elk geval vind ik het fijn dat jullie met me mee denken.
Bedankt allemaal hoor.

Groetjes Gabrielle
zo, 01/15/2006 - 17:20 Permalink
margareta

Hallo Gabriëlle.

Met anst en beven jou hele lijdensweg gevolgd. Ik heb op 15 februari een afspraak om onder algehele narcose mijn hele gebit te laten verwijderen en gelijk de prothese erin.
Zie er als een berg tegenop en wordt niet vrolijk van jou belevenissen.
Heb het probleem dat ik erg gauw kokhals dus dat is mijn grootste angst. Tegen de narcose zie ik niet op omdat ik een 10 strippen kaart voor operaties heb en hij is na deze ingreep bijna vol :-?
Maar wel de periode daarna.
Het happen was al zo vreselijk.

Margareta :(
zo, 01/15/2006 - 17:49 Permalink
Panfluit

Hallo Margareta,

Toch heb ik van de prothese weinig last. Alleen wat drukplekjes. De eerste dag at ik al een boterham (zonder korstjes) Boven zit ie vrij aardig vind ik. Beneden wat minder, waarschijnlijk ook omdat het een noodprothese is.

Ja en eerlijk is eerlijk kokhalzen doe ik op dit moment ook nog wel eens. Vooral de stank was even niet te harden, wordt gelukkig al minder. Gelukkig kon ik op het forum hier dat bij verschillende mensen terug vinden en ook ik Kerkrade zeiden ze dat het normaal was.

Ik vond het niet vreemd toen ik wakker werd met protheses in, wel had ik wat pijn hier en daar, maar niet veel. Heb nog in de stoel mijn pijnstillers ingenomen. De hele weg met mijn moeder gekletst. Eigenlijk viel het allemaal best mee totdat die aften op kwamen zetten. Ik ken niemand die dat ook had, dus als ik jouw was zou ik me maar niet te druk maken.

Ga wel op tijd met de drukpunten naar de tandarts of zo, want die kunnen echt gigantisch pijn doen. Ik heb een dag te lang gewacht omdat de tandarts een vrije dag had. Niet doen, zoek iemand anders.

Ik zou het ondanks alles toch weer laten doen. Dit gaat ook over! (hoop ik?)

Waar ga je het laten doen, in Kerkrade of ergens anders, ben daar wel benieuwd naar.
Ga ervoor Margareta, die lijdensweg heeft weinig met de prothese zelf te maken. Lees anders ook het verhaal van Madje eens. Hij heeft uitgebreid verslag gedaan van begin tot einde. Ik heb daar heel veel aan gehad en ook het verhaal van Patty, die nog steeeds zo gelukkig is. Dat zijn veel betere voorbeelden voor jou.

Heel veel sterkte hoor in februari!!!!!!!!!!!!!!

Groetjes Gabrielle
zo, 01/15/2006 - 19:29 Permalink
femm

gabrielle ik zou als ik jou was vandaag wel even naar kerkrade bellen en het hele geval uitleggen.. van het niets kunnen eten, al die aften, het weinige speeksel en de pijnverschillen. Misschien hebben ze een idee over hoe je nu toch gauw weer kunt gaan eten, want ik ben bang dat alles elkaar een beetje in stand gaat houden..

je lichaam wordt zwakker door minder voedingsstoffen, maar je lichaam heeft juist extra nodig voor herstel.. snap je?? zeker ook voor het herstel van de aften.. dus ik zou er eens raad over gaan vragen..of bij je huisarts?
Zeker omdat het steeds maar niet beter wordt
ma, 01/16/2006 - 07:30 Permalink
Panfluit

Ik heb gisteren een mailtje gestuurd naar Kerkrade en heb er ook al een terug gekregen ondanks dat het zondag was. Ze gaan het even overleggen met de tandarts en dan krijg ik nog wat te horen.

Ik heb net even met de assistente van de kaakchirurg gesproken, eigenlijk ergens anders voor, en die zei dat dit wel een paar weken kon duren. Bah, ik dacht dat het wel eerder over zou zijn.

En Femm, mijn huisarts is al op de hoogte. Probleem is dat je er weinig aan kunt doen, hooguit proberen erger en herhaling te voorkomen. Daarom heb ik ook antibiotica om te spoelen.
ma, 01/16/2006 - 09:34 Permalink
femm

Dat laatste begrijp ik..Maar heb je hem ook verteld dat je al een paar dagen geen goed voedsel meer binnen krijgt (tenminste ik begrijp dat je op water en thee leeft). Misschien heeft hij een idee om toch voedingsstoffen binnen te krijgen zodat je lichaam zelf ook wat sterker wordt om voor herstel te vechten
ma, 01/16/2006 - 10:03 Permalink
Panfluit

Mijn moeder is voor me naar de huisarts geweest aangezien ik helemaal niet meer kon praten en dus niet zelf kon bellen. Jee, wat kunnen die dingen pijn doen zeg. Helaas was mijn eigen huisarts er niet en nu moet mijn moeder morgenvroeg bellen. Ik heb wel lidocaine spoelmiddel gekregen om te verdoven, het werkt niet lang, maar wel zo dat ik weer wat kan drinken.

Communiceren doe ik via de pc en met pen en papier, de jongste is bij mijn ouders, ik ben nl zo bang dat ik haar besmet omdat het mogelijk toch om een virale(herpes)infectie gaat.

Mijn prothese heb ik net pas in gedaan. Deur op slot gehad vandaag dus. Ik wil niet dat iemand me zonder ziet. Nu met dat verdovingsmiddel gaat het wel even, maar door de prothese heb ik mijn tong anders in de mond en daar heb ik nu ook aften, dus dan laat ik alles maar even uit. Het zij zo.
ma, 01/16/2006 - 18:22 Permalink
Panfluit

Hee Femm, wat aardig dat je dat vraagt.

Ik heb gisteren de hele dag zonder prothese gelopen en vandaag heb ik voor het eerst een glas water in een teug leeg kunnen drinken zonder dat ik verging van de pijn. Er zit dus verbetering in, eindelijk. Ik heb wel sterkere pijnstillers nu. Diclofenac 2 x 100mg

Ik ga zo meteen mijn bovenprothese weer indoen. Beneden nog niet, ik wil eerst dat de aften daar weg zijn. Op mijn lip lijkt het erop dat de wondjes iets kleiner worden, maar ik moet niet ineens lachen want dan barst het hele zaakje open.

Eten kan ik nog steeds niet, die velletjes in mijn keel zijn erg irritant. Je voelt ze de hele tijd zitten en ik krijg er kriebelhoest van, wat dan weer ontzettend pijn doet. Ik gebruik maaltijd drinks omdat daar alles inzit, maar dat is zelfs moeilijk met slikken. Misschien dat dat nu ook wat beter gaat. Ik moet er nog aan beginnen, maar merk dat ik dat telkens vooruit schuif.

Ik heb het wel een beetje gehad moet ik zeggen. De tranen komen nu om het minste of geringste. Ik denk er ook serieus over om mijn wortelresten niet onder narcose weg te laten halen, maar met plaatselijke verdoving.
Stel dat ik weer zo reageer, ik moet er niet aan denken. Van de andere kant als ik aan de kaakchirurg denk gaat mijn adrenaline ook meteen harder stromen. Ik heb ook telkens nachtmerries nu.

Ik heb me dus wel eens beter gevoeld en ik zal heel blij zijn als dit allemaal achter de rug is.

Oeps, het klinkt nu wel erg negatief allemaal, maar het is soms wel lekker om het er even uit te gooien. (Vooral omdat ik niet kan praten, zal wel een lage telefoonrekening krijgen deze maand, haha.)

Groetjes Gabrielle
wo, 01/18/2006 - 09:48 Permalink
femm

ik begrijp je gevoel van de kaakchirurg en algehele verdoving..beetje lood om oud ijzer zeg maar..

Probeer toch door te zetten met het eten hoor.. Je lichaam heeft het hard nodig omdat het moet herstellen..
misschien een pijnstiller slikken en daarna eten als die werkt.. misschie ndat dit dan beter gaat..

Ik hoop maar dat je gauw erbovenop komt..
wo, 01/18/2006 - 13:52 Permalink
joek

Gabrielle, aften zijn heel pijnlijk. Ik heb er regelmatig een of twee.
Maar jij hebt er heel veel! Het moet dus wel heel pijnlijk zijn.
Heel veel sterkte, hoor.
Fijn dat het wat beter gaat.

Groetjes,
Joke
wo, 01/18/2006 - 14:53 Permalink
Panfluit

Ik heb even niets van me laten horen. Ik kon weinig over mijn prothese zeggen, omdat ik een paar dagen zonder heb gedaan. Alle aften gingen open en dat was wat minder.

Nu draag ik mijn prothese overdag weer. Vooral het eerste half uur als ik alles in heb moet ik telkens even wennen. De wonden helen netjes.
Eten gaat vrij aardig, wel zachte dingen, maar een boterham, aardappelen etc. dat gaat allemaal al. Taaie en harde dingen niet, maar beschuit en zachte koekjes kunnen bijv weer wel. Alleen de eerste paar minuten doet het wat pijn met eten daarna went dat telkens.

Ik heb wel af en toe een drukplekje, die kunnen behoorlijk scherp en pijnlijk aanvoelen.

Praten gaat goed en ook mijn gezicht is niet meer gezwollen, pas achteraf zie ik nu dat ik een gewollen gezicht had. Niet zo vreemd natuurlijk na al dat geweld.

Het fijnste is dat mijn angst weg is. Wat een rust en wat is daar in het verleden veel tijd en energie in gaan zitten. Ik merk dat ik mijn aandacht weer op de leuke dingen kan richten nu. Eindelijk geniet ik van mijn dochtertje. Ik krijg ook van mensen uit mijn omgeving te horen dat ik veranderd ben, opgeruimder, energieker. Ik heb een paar keer een huilbui gehad, een soort ontlading van alle stress van afgelopen tijd.
Na alle ellende met mijn tanden de afgelopen jaren durf ik ook nog niet goed te geloven dat het zo blijft, een stukje angst dat het weer terug komt is er nog.

Nu moet ik Maandag nog naar de kaakchirurg. Ik heb besloten dat ik mijn wortelresten niet onder narcose laat verwijderen. Ik wil niet weer een reaktie en een mond vol aften. Daarbij kan ik pas in Maart terecht dan en dan hoop ik eigenlijk dat het allemaal goed gewend is en wil ik niet weer opnieuw 10 dagen niet kunnen eten ofzo. Ik laat het dus onder plaatselijke verdoving doen. Nu is het toch nog allemaal een beetje behelpen dus maakt het niet zoveel uit. Ik heb wel de bibbers hoor, moet er ook steeds vaker aan denken, maar de assistente zei dat het hooguit een kwartiertje zou duren.
Ik hoop van harte dat ze gelijk heeft.
do, 01/26/2006 - 07:48 Permalink
scaredycat

IIk krijg ook van mensen uit mijn omgeving te horen dat ik veranderd ben, opgeruimder, energieker.

Tof is dat he? Dat had ik ook na mijn behandelingen: klanten viel het op
dat ik vrolijker was en meer lachte :D HEEERLIJK gevoel was dat! :smt003
Ik heb besloten dat ik mijn wortelresten niet onder narcose laat verwijderen.

Ik heb wel de bibbers hoor, moet er ook steeds vaker aan denken,
maar de assistente zei dat het hooguit een kwartiertje zou duren.

Hartstikke goed van je, laat ons even weten wanneer je precies moet,
dan kunnen we aan je denken. Ik moet zelf de 20ste februari weer, heb
er ook geen zin in (wie wel), maar IK GA WEL en ook plaatselijk verdoofd.
do, 01/26/2006 - 21:34 Permalink
Panfluit

Nou, ik ga dus helemaal niet dapper wezen. Ik had hier mijn stukje getypt en las daarna weer zo'n eng verhaal van iemand bij de kaakchirurg waarbij de verdoving niet werkte. Daar raak ik volledig van in paniek en nu durf ik dus niet meer.
Ik heb er met mijn man over gesproken en besloten om dan toch maar naar Kerkrade te gaan, dan worden meteen mijn gaatje gevuld en een vullinkje vervangen.

Ik vind je wel dapper hoor Scaredycat. Als ik door mijn favoriete tandarts in Kerkrade mijn wortelretsen weg zou moeten laten halen zou ik dat wel durven met plaatselijke verdoving. Het heeft alles te maken met vertrouwen. Dat heb ik niet zo snel in mensen die aan me moeten zitten. In Kerkrade heb ik dat wel, maar de tanndartsen hebben besloten dat het toch door de kaakchirurg moet gebeuren.
Ik denk dat dat vertrouwen bij jou ook meespeelt of niet? Dat je weet dat ze er alles aan zullen doen om het pijnloos te laten verlopen.

Fijn weekend iedereen.
vr, 01/27/2006 - 16:53 Permalink
scaredycat

Hoi Gabrielle,

Jammer dat je niet meer durft, maar het gata erom dat JIJ je er goed
bij voelt, als dat niet zo is dan toch maar op een andere manier...

Het belangrijkste is natuurlijk dat je WEL gaat!

Ik denk dat dat vertrouwen bij jou ook meespeelt of niet? Dat je
weet dat ze er alles aan zullen doen om het pijnloos te laten verlopen.

Ja, dat speelt zeker mee. Of Isabelle mijn favoriet is kan ik moeilijk zeggen,
want
mijn narcose-behanndelingen zijn door Reinders zelf gedaan, net als 1 controle,
maar een tweede controle was door een anndere mannnelijke TA, terwijl
Isabelle mijn
intake heeft gedaan en mijn kroon heeft gerepareerd toen die met Kerst 2004 was afgebroken.

Bij Isabelle voel ik me iig wel het meest op mijn gemak, ook omdat ze me bij de laatste
controle ook meteen vroeg waarom ik voor nnarcose gekozen had enzo.

En de reparatie en een sealing heb ik ook doorstaan,
dus ik denk/hoop dat hhet me wel gaat lukken...
vr, 01/27/2006 - 20:32 Permalink
Panfluit

Het is nu drie en halve week geleden dat ik in Kerkrade ben geweest en het went al aardig. Ik eet vrij veel dingen en wat een week geleden niet ging gaat nu weer wel. Een Mc chicken op de hand eten bijv terwijl ik vorige week nog niet een stukje van een kipnugget kon bijten bij mijn dochter.

Mijn kaken beginnen nu te slinken en ik voel dat de protheses iets te ruim worden. Ik heb voor de zekerheid de kleefpasta al in het badkamerkastje liggen. Tot nu toe lukt het echter nog zonder.

Inmiddels heeft de tandtechniker de drukplekjes verwijderd. Ik ben eerst bij de tandarts geweest maar die die was bij lange na niet zo nauwkeurig. Deze man smeerde de prothese in met een pasta waarna ik moest bijten en toen kon hij precies zien waar de drukplekjes zaten. Ik ook trouwens, hij liet me alles zien en heeft het goed uitgelegd.
Ik zal blij zij als mijn noodprothese beneden door een frameprothese wordt vervangen. Dit ding heeft vanaf de eerste dag open ruimtes aan de onderzijde waardoor al het eten er onder blijft hangen.

Ik slaap 's nachts nog steeds zonder, maar nu is het eerste wat ik 's morgens doe mijn prothese poetsen en indoen. In het begin was ik blij als het ding er 's avonds uit mocht en stelde ik het de volgende dag zo lang mogelijk uit om het weer in te doen. Nu wil ze niet meer uit doen, maar het is wel beter, vooral in het begin. Ik krijg ook pijn in mijn kaken zonder. Beetje zeurderig, niet ernstig. Als ik kijk dat ik de laatste jaren constant pijn in mijn kaakgewrichten had dan is die pijn nu helemaal over.

Positieve ontwikkelingen dus.

Nu nog in maart naar Kerkrade voor mijn wortelresten en dan hoop ik er eindelijk vanaf te zijn.
vr, 02/03/2006 - 06:46 Permalink
Panfluit

Hallo allemaal,

Ik heb een tijdje niets laten horen. Ik word heel angstig door op deze site te lezen, dus doe ik dat niet meer. Ook veranderd er maar weinig. De prothese begint goed te wennen. Vooral beneden zit de gedeeltelijke prothese erg los. Als ik eet maakt ie af en toe een dubbele salto in mijn mond, maar ik ben er inmiddels handig in geworden om 'm dan weer op de juiste plek terug te krijgen. Ik gebruik nog steeds geen kleefpasta. Ik red het nog door de prothese boven flink aan te zuigen.

Met praten heb ik nergens last meer van en ook het eten gaat steeds beter, alleen taaie dingen zijn moeilijk. Harde dingen zoals borrelnootjes etc gaan wel allemaal.

Ik ben eigenlijk wel tevreden ondanks dat er nog een aantal zaken verbeterd moeten/kunnen worden, maar dat wist ik van te voren dus is het een kwestie van tijd en dan zijn die dingen ook verholpen. Ik heb er ook absoluut geen spijt van. Als ik ergens spijt van heb dan is het wel dat ik dit niet meteen na mijn ongeluk heb laten doen, wat had me dat een hoop ellende gescheeld. Daar heb ik het de eerste weken wel moeilijk meegehad, dat al die pijn etc eigenlijk niet nodig waren geweest, maar ja gebeurt is gebeurt en nu is het alsnog gedaan. Ik denk ook wel eens had ik maar alles beneden laten trekken, maar dat kan altijd nog als het nodig is. Ik ben er een ander mens door geworden. In positieve zin.

Volgende week ben ik aan de beurt bij de kaakchirurg, wel weer spannend hoor.
vr, 02/24/2006 - 17:17 Permalink
scaredycat

Hey Gabrielle,

Fijn om te zien dat het nu een stuk beter gaat!
En dat het enng is om hier te lezen wordt toch vanzelf
minder met positieve verhalen als dat van jou?
za, 02/25/2006 - 01:29 Permalink
Panfluit

Ik ben inmiddels naar de kaakchirurg geweest in Kerkrade om mijn wortelresten van kies 46 te laten verwijderen. Ik heb een flinke snee en 5 hechtingen, dat had ik niet verwacht, maar geen centje pijn aan de wond.

Ook hebben ze mijn laatste 8 tanden opgeknapt. (Een klein gaatje en 2 verkleuringen weggewerkt dus het ziet er prachtig uit.) Ik ben alleen bang dat ik het vullinkje een beetje los geflost heb en nu heb ik bij kou telkens pijn. Het houdt een tijdje aan en dan zakt het weer. Bij warmte en druk heb ik nergens last van dus wat dit nou weer is? Ik heb er een vraag over gesteld bij de probleemgevallen.

Ook heb ik wederom mijn mond vol aften, niemand weet waar het van komt. Waarschijnlijk een allergische reaktie op iets wat gebruikt wordt maar wat? Als ik geen aften had gehad had ik beide keren geen pijn gehad na de behandeling. Dit even voor zij die volgen.

Tja en dan de narcose deze keer. De vorige keer was ik meteen nuchter, maar deze keer was dat wel anders. Ik heb nogal wat verteld en geroepen toen ik eenmaal wakker was. Er zat nog alcohol in mijn bloed van de carnaval en ik ging niet weg voordat mijn tanden in orde waren want ik voelde nog wat, het ijzertje van mijn prothese, haha, hebben ze toch maar laten zitten. Mijn moeder heeft zich bescheurd en de wachtkamer lag in een deuk. En ik? Ik weet nergens wat van, helemaal niets. Ik heb de hele rit naar huis geslapen en thuis heeft mijn man me in bed gelegd. Ik werd pas 's avonds wakker en toen zag ik dingen die niet konden, maar dat besefte ik wel. Ik schaam me wel een beetje hoor, ondanks dat ik weet dat er wel meer vreemde dingen gebeuren in Kerkrade tijdens het ontwaken. Ik was daar juist de eerste keer zo bang voor, maar nu dacht ik dat het wel mee zou vallen. Ik heb echter wat langer geslapen, misschien heeft het daamee te maken.

Mijn protheses zitten hartstikke los, maar ik red het ermee. Het is nu goed 2 maanden geleden en na 3 maanden is het normaal om een tijdelijke opvulling te nemen en dat schiet al op. De tandarts in Kerkrade had mijn boven prothese vastgeplakt laatst. Ik begreep al niet waarom ik het ding er niet uitkreeg. Ik vond die kleefpasta zo vies en ik kreeg het ook niet van mijn gehemelte af. Zolang het zonder gaat mooi niet dus. Ik moet wel opletten hoor voor gekke taferelen. Ik ben verkouden en ik vergeet nu echt niet mijn hand voor de mond te houden. Stel je voor zeg.

Eten? Ja, het meeste lukt wel, maar taaie dingen blijven moeilijk. Daar zit wel vooruitgang in, maar langzaam. Voor de rest eet ik bijna alles. Ik merk toch steeds weer dat ik iets kan eten wat ik voor een tijdje terug maar weer liet staan omdat het nog niet ging.

Ik heb er nog steeds geen spijt van en ik word steeds gelukkiger nu ik het heb laten doen.

Groetjes allemaal.
wo, 03/15/2006 - 06:07 Permalink
margareta

Hallo Gabrielle en alle anderen

Voor mij is het nu 4½ week geleden dat ik onder narcose alles heb laten trekken in het ziekenhuis van Zaandam. Van de ingreep heb ik weinig last gehad. Ben ook niet beroerd uit de narcose gekomen wat me al ettelijke keren daarvoor wel overkomen is.
Maar ik heb veel last van drukpunten en kan er niet mee eten. De onderprothese zit veel te ruim en los. Moet deze met kleefpasta vastzetten, maar krijg dan al weer gauw pijn. De bovenprothese zit wel redelijk vast, maar daar ga ik s'avonds van kokhalzen.
Al met al voel ik me diep ongelukkig en heb spijt als haren op mijn hoofd dat ik niet op het laatste moment terug gekrabbelt ben en dat terwijl ik toch al huilend onder narcose ging.
Maar ik kon niet anders eigenlijk, vanwege de suiker was mijn tandvlees zo verschrikkelijk ontstoken zodat het al ging splijten en omdat ik ook zo'n verschrikkelijke angst voor de tandarts had, leek het me de oplossing, maar inmiddels ben ik nog vaker naar de tandarts en technicus geweest dan de laaste jaren en meer dan me lief is.
Ik weet het...er is geen weg terug, maar juist die gedachten maakt me gek en weet hier geen oplossing meer voor.
Yvonne Margareta
zo, 03/19/2006 - 00:37 Permalink
michellle

hoi hoi,

Vind ik sneu te horen allemaal yvonne. Maar als je kokhals nijgingen hebt kan het zijn dat je prothese IETS te lang. Dat heb ik me doen laten vertellen maar ook hier ergens gelezen. Een milimeter kan al een heel verschil zijn. Is er al eens geprobeerd daar wat aan te doen?

Ik had alleen de eerste 2 dagen die nijgingen maar dat kwam omdat ik werkelijk GEK werd van het slikken en praten en dat ik dat ding de hele tijd voelde met mijn tong. Daarna nooit meer gehad. De tweede nacht sliep ik ook weer als een roosje zo heerlijk.

Ik zelf heb er GEEN spijt van al is alles nog wel wennen zoals met name het eten. Voor mij is het nu twee weken geleden.

Sterkte met alles.
zo, 03/19/2006 - 10:12 Permalink
lotje

Hallo mede-kunstgebit-bezitters,
Ik ben nog maar een groentje (heb mijn prothese sinds afgelopen donderdag, volledig boven, partieel onder), maar ik kan al meepraten over drukpunten... Inderdaad, wat doet dat zeer! Maar we zijn vandaag zondag en ik kan pas morgennamiddag bij de tandarts terecht, dus ik zal de pijn ff moeten uitzweten, vrees ik. Heb ook erge keelpijn.
Nu las ik bij jou, Margareta, dat jij er na meer dan weken nog steeds last van hebt. Oeps, ik dacht dat je daar na twee weken wel zo ongeveer vanaf zou zijn...
En al die mensen die al zo flink boterhammen eten na een paar dagen, lukt mij niet hoor...
Gelukkig is er dit forum, daar put ik toch wat troost uit. :-?

:smt006
Lotje
zo, 03/19/2006 - 12:59 Permalink
michellle

Mij lukken boterhammen ook nog niet echt. Ik eet ze wel alleen dan wel zoals een baby ze eet haha. Korsten eraf en dan veel smeuige jam erop. Met bijvoorbeeld chocopasta of kaas krijg ik het niet weg. Gisteren ook een broodje visfile van de mac gegeten en dat was erg lekker.

Morgen ga ik voor nog een druk puntje die me weerhoud te kunnen kouwen dus hopenlijk is het dan beter.

Maar Lotje er zijn veel POSITIEVE verhalen hoor. Yvonne heeft enorm veel pech blijkbaar maar zoals het bij haar gaat lees je eigenlijk niet hier op het forum. (arme yvon)

Sterkte allemaal . Maar elke dag gaat het beter. ELke dag een stap in de goede richting :D
zo, 03/19/2006 - 22:23 Permalink