Toeslag instrumentarium wordt niet vergoed door verzekering?

Author:
Liberty1
Posted:
wo, 12/07/2005 - 18:23
Paar weken terug een zenuwbehandeling gehad bij de tandarts en na een paar dagen een gespecificeerde rekening gekregen van de tandarts deze naar IZZ (incl. aanvullende verzekering) gestuurd.
Gisteren de uitkeringsspecificatie terug gekregen alles vergoed op een punt na: Code E04 kosten 40 euro.

In geen enkel pakket van de zorgverzekeing wordt dit vergoed dus klant moet het maar betalen.

In feite is dat een toeslag kosten instrumentarium en als ik de prijzen vergelijk op deze website met die van mijn tandarts zie ik dat hij gewoon de maximum prijzen hanteert.

Gewoon belachelijk duur, waarom betaald de zorgverzekeraar het niet gewoon en waarom moet ik een deel van de instrumentarium (40 euro)betalen als ik al toch een dure premie moet betalen?
Uiteraad wordt het volgend jaar alleen maar duurder :((((
carabelli

Code E04 is pas dit jaar (met het nieuwe tarieven hoofdstuk endodontologie) in het leven geroepen voor zog. roterend instrumentarium, dat wil zeggen vijltjes die in een hoekstuk ('boor') worden gebruikt. Deze vijlen zijn gemaakt van nikkel-titanium dit is een vrij duur materiaal en veel tandartsen stellen dat wanneer deze vijlen meerdere keren worden gesteriliseerd er een verhoogde kans is op breuk van de vijlen.

In de nieuwe tarievenstructuur is er vanwege dit risico de mogelijkheid opgenomen om een nieuwe roterende vijlenset in rekening te brengen, zodat voor iedere patient een nieuwe set vijlen gebruikt kan worden, zonder dat dit voor de tandarts een onevenredig grote kostenpost wordt en voor de patient het risico op breuk verminderd wordt.

Dat uw verzekeraar deze code niet vergoed is een keuze van de verzekeraar en niet de schuld van uw tandarts. Informeer eens naar de reden voor het niet vergoeden, het is nl. geen techniekcode.

Met vriendelijke groet
do, 12/08/2005 - 15:04 Permalink
Liberty1

Dank je wel voor dit antwoord en de informatie, ik zal zeker opnieuw kontakt opnemen met IZZ daarover en eens kijken wat ze daarop willen zeggen.
do, 12/08/2005 - 17:45 Permalink
de digitale tandarts

Overigens zijn er wel verzekeringsmaatschappijen die het wel vergoeden. Hiermee wil ik niet zeggen dat IZZ een slechte verzekering is, want kronen, bruggen en/of implantaten worden bijv. tot 1230 euro per jaar vergoed (na machtiging).
Met vriendelijke groet.
do, 12/08/2005 - 17:54 Permalink