Wortelpunt ontsteking

Author:
Broek
Posted:
zo, 12/04/2005 - 18:10
Hallo,

Gisteren bij de tandarts een volledige gebits x-ray gehad. Hierop was een flinke ontsteking te zien bij een kies. Gebied rond een wortel is redelijk zwart. Het gekke is nu, ik heb nooit last gehad van deze kies, nooit gevoelig geweest bij kou en ik kan er op drukken en kauwen totdat ik een ons weeg maar pijn doet die niet.
Ik heb een WKB aan een andere kies gehad (precies dezelfde plek maar dan aan de andere kant van mijn gebit) en daar had ik van te voren wel heel vaal last van. Ook tijdens de behandeling ging ik redelijk door de grond.

Nu weet ik dat een ontsteking moeilijk te verdoven is, dus kan ik veel pijn verwachten bij deze wkb? (gezien de grote ontsteking) Of is het feit dat ik geen pijn heb een teken dat de zenuw(en) al dood zijn en dus me minder zorgen hoef te maken over de pijn? Ik klink nogal bang voor de pijn maar gezien mijne ervaring met mijn 1e WKB (die noggeen eens tot de wortepunt gedaan is) zie ik er toch behoorlijk tegen op.

Bedankt alvast voor de input
Geke

Als er echt een ontsteking onder aan de wortel zit, zoals op de foto te zien was, is de zenuw al afgestorven en zal de wortelkanaalbehandeling dan ook geen pijn doen. Wortelpuntonstekingen kunnen soms pijnlijk zijn bij druk of kauwen, maar dat hoeft vaak niet. Soms zit er een fistel in de buurt van deze kies. Vaak ziet dat eruit als een klein pukkeltje en het is eigenlijk een klein afvoergangetje die vanaf de ontsteking gevormd is, hierdoor wordt wondvocht afgevoerd, waardoor de druk op de ontsteking weg is en je er dus ook geen last van hebt. Het kan zijn dat hij er zit, maar je hem zelf niet goed kunt zien. Over deze wortelkanaalbehandeling hoef je je dus geen zorgen te maken, deze kunnen ook zonder verdoving gedaan worden, omdat de zenuw al dood is.

Heel veel succes en laat nog maar even weten hoe het is gegaan en als er nog onduidelijkheden zijn kun je het ook altijd laten weten.

:smt006 Geke
zo, 12/04/2005 - 20:25 Permalink
Broek

Bedankt voor het antwoord. Waar ik mij zorgen om maak is het feit dat de ontsteking maar bij 1 wortel punt zit, dus ik ben bang dat de zenuw in de andere wortelkanaal nog prima in orde zijn en dus nogal wat pijn kunnen geven als deze kanaal(en) schoon gemaakt worden.

Maar het moet toch gebeuren, ik ga de endo bellen en hopen dat die volgende week zaterdag kan. Blij dat de ontsteking ontdekt is voor dat die echt problemen gaat geven (hopelijk houd ik nog een of twee weekjes uit, endo moet namelijk eerst toestemming hebben van de verzekering voordat die de behandeling kan uitvoeren)
zo, 12/04/2005 - 22:49 Permalink
fransaki

(hopelijk houd ik nog een of twee weekjes uit, endo moet namelijk eerst toestemming hebben van de verzekering voordat die de behandeling kan uitvoeren)

Leuk zo'n verzekering, wat doe je dan als je acuut last krijgt?
zo, 12/04/2005 - 23:52 Permalink
Broek

Duimen dat ze het toch vergoeden.

Ik zit in de USA dus verzekering doen iets moeilijker. De behandeling kost zo'n 1000 euro.

Mijn vriendin had eens een paar injecties nodig (anti biotica of zoiets) wat behoorlijk in de centen liep en de verzekering weigerde achteraf te betalen. Op zich kan er vrij snel toestemming gegeven worden als je er maar eerst om vraagt. In het weekend wordt het wel moeilijker.
ma, 12/05/2005 - 00:24 Permalink
Broek

Gebelt met de endotoloog maar kan pas over 2 weken terecht.
Ik heb op dit moment geen last van de ontsteking, en ik weet niet hoelang ik er mee loop, waarschijnlijk al een tijdje. Dus kan deze twee weken wachten erg veel kwaad? Er is een duidelijke donkere vlek te zien rond mij wortel(punt).
ma, 12/05/2005 - 19:55 Permalink
de digitale tandarts

Peri-apicale ontstekingen/ granulomen zijn vaak chronische ontstekingen die er al jaren onopgemerkt kunnen zitten en zeker niet altijd aanleiding geven tot klachten.
Hoewel het niet met zekerheid is te zeggen natuurlijk, denk ik toch dat je voor de komende twee weken je niet teveel zorgen moet maken.
Met vriendelijke groet.
ma, 12/05/2005 - 22:26 Permalink