Nieuw zorgstelsel, nieuwe kansen??

Author:
Dokus
Posted:
zo, 10/30/2005 - 01:34
Ik weet dat het nog allemaal vaag is wat de zorgverzekeraars gaan aanbieden, maar misschien is het leuk om alvast een topic te hebben over welke zorgverzekeraar mensen die in het zelfde schuitje als mij zitten onze nieuwe tanden betalen :)

Ik heb een slecht gebit, altijd al gehad en liet het vaak opknappen bij de tandarts.
Toen raakte ik werkloos, kon mijn ziekenfonds niet meer betalen, kreeg schulden, blabla.

Toen kreeg ik weer werk, ben m'n schulden aan het afbetalen maar mijn gebit is er slecht aan toe.
In de tussentijd was er wat nieuws verzonnen, de aanvullende tandartsverzekering.
Ik kreeg die niet omdat er teveel werk aan mijn gebit was, dus moest alles zelf betalen.

Ik heb een paar pogingen gedaan om weer alles te laten repareren, maar het is simpelweg te duur.
Dus in de tijd dat ik mijn rekeningen aan het afbetalen ben verslechteren de andere gaatjes meer en meer.
Ik moet nu echt weer naar de tandarts, want het doet gewoon erg pijn en het is vies.

Dus wat kan ik doen? Naar welke zorgverzekeraar kan ik het beste gaan?
Ik heb geen tandarts, die moet ik nog zoeken.
Ik wil een aanvullende tandartsverzekering zonder dat er iemand een papiertje in moet vullen wat er aan gedaan moet worden.

Echt, ik ben niet (heel erg) bang voor de tandarts, over mijn schaamte kan ik me wel heen zetten, het is immers hun werk.
Al zou het fijner zijn als de tandartsassistenten niet van die mooie vrouwen zijn :)
Maar ik wil gewoon een gezond gebit en ik kan het niet betalen, het is te frustrerend dit, dus ik hoop echt dat dit nieuwe zorgstelsel nieuwe kansen heeft voor mij en meer mensen!
minique

Gisteren zag ik toevallig bij Kassa een heel stuk over de nieuwe zorgverzekering. Het schijnt dus dat er verzekeringsmaatschappijen zullen zijn die mensen zonder tandartsverklaring en zonder wachttijden accepteren voor de aanvullende tandartsverzekering (soms overigens alleen als men zich op het moment van inschrijven in de basisverzekering ook direct de aanvullende tandartsverzekering neemt).
Er waren 3 grote zorgverzekeraars: Menzis hanteert een wachttijd (een half jaar voor tandheelkunde dacht ik), CZ wil een verklaring als het gaat om de meest uitgebreide aanvullende verzekering(en) voor tandheelkunde en volgens mij was Zorg en Zekerheid degene die mensen direct en zonder wachttijden accepteert.

Ik denk dat je er goed aan doet in de komende tijd veel informatie bij verzekeringsmaatschappijen aan te vragen en alles goed te vergelijken.

:smt006 Monique
zo, 10/30/2005 - 05:03 Permalink
Mahmoud

ik heb exact hetzelfde probleem en DSW neemt je ook aan zonder verklaring of iets dergelijks...dus ik heb vanaf 1-1-06 een tandartsverzekering....
wo, 11/02/2005 - 13:51 Permalink
vV

wacht af met het nu reeds aangaan van een overeenkomst per 1-1-06! daar heeft u straks t/m maart de tijd voor! Wacht eerst eens de voorwaarden etc af. Menzis bv gaat de vergoedingen voor kronen fors beperken in de aanvullende verzekeringen, en de verzekeringen hoeven pas half december met hun definitieve bepalingen te komen! ga dan eens op de diverse internetsites kijken om de anbiedingen te vergelijken. En kijk niet alleen naar kosten van de polissen, maar ook goed naar de voorwaarden. Iedereen weet wel ongeveer welke kosten er aan het gebit te verwachten zijn (uit het verleden, en wellicht uit wensen die er bestaan), en selecteer daarop. De NMT (tandartsenberoepsorganisatie) zal nog met een campagne komen, en de door de verzekeraars aangeboden aanvullende polissen naar ik begrepen heb van een keurmerk gaan voorzien.
zo, 11/13/2005 - 12:07 Permalink
vV

even toevoeging: bv Menzis heeft op hun internetsite de polisvoorwaarden bekend gemaakt ook voor hun aanvullende verzekeringen. Iemand die nu Amicon verzekerd is komt wel enigzins bedrogen uit. Werd door Amicon een kroon voor 75% vergoed vanuit AIP en ATP, en zelfs bijna 100% vanuit AZP (afhankelijk van andere gedane behandelingen in het jaar), in de nieuwe verzekeringen is dit beperkt tot € 125,- dan blijft er dus een eigen bijdrage van ongeveer 325 euro kroon , ipv nu ongeveer 115,-. (voorbehandeling buiten beschouwing gelaten.). Echter er wordt nu wel 2x per jaar ook tandsteen verwijderen vergoed itt voorheen.

En ook nieuw: de tandartsverzekering is apart van de andere aanvullende verzekeringen af te sluiten. Goed opletten dus bij de aanbiedingen die gedaan worden, en goed de kleine lettertjes lezen!
zo, 11/13/2005 - 12:24 Permalink