Gaatjes in Voorste Tanden.

Author:
BJ
Posted:
za, 10/08/2005 - 00:07
Ja , ik heb het zitten. Ik zat onlangs nog te denken dat ik nog nooit gaatjes gehad had in mijn voorste tanden en dat dat wel heel vuil moet zijn als ze dat vullen. (In een andere kleur dan wit is dat echt vuil en wanneer men in wit vult is er altijd wel een contrast met de huidige kleur van de tanden , hoe wit ze ook zijn). Een gebit is tegenwoordig heel belangrijk en daarom zit ik met veel vragen. Ik had vroeger een sterk gebit maar plots is het beginnen verzwakken en ik heb al vele gaatjes gehad (in achterste tanden) , ongeacht hoeveel ik poets. Die werden steeds in zwart gevuld.

Maar nu dus over mijn snijtanden (voorste tanden dus) : plots (tijdje geleden) kwam er een gat in mijn voorste tand. Ik was ervan verschoten en plots begon er ook aan een andere tand vooraan en nog 1 hetzelfde zich voor te doen. (Bij de ene tand is het wel het grootst). Ik voel het ook als ik met mijn tong schuur tegen mijn tanden dat hij echt wel aan het uithollen is en dat er echt al een stuk van mijn voorste tand weg is langszij. Ook bij mijn andere voorste tanden wordt het erger. (Bij het grootste gaatje komt er al een witte kring rond gelijk). Kan dit van een bacterie zijn ? of van te roken ? Want ik had nog nooit een gaatje vooraan en ik heb daar wel schrik voor , ik durf niet meer lachen , wat ik juist heel graag doe.

Heeft er hier iemand raad en tips over of ervaringen mee ? Help mij aub. Binnekort raadpleeg ik mijn tandarts , maar wil graag eerst tips. (in mijn gedachten heb ik al een vals gebit :( , waarom heb ik altijd problemen met mijn tanden , de natuur zit mij tegen).
Geke

Dat is heel erg vervelend. Alle gaatjes worden veroorzaakt door bacterien, die in de plaque zitten. Plaque ontstaat op alle plaatsen in je gebit waar niet goed schoon gemaakt wordt. Door heel goed poetsen alleen worden vooral de voorkant en de achterkant van je tanden goed schoon. Het probleem zit echter vaak tussen de tanden. Als je niet op elke plaats in je gebit tandenstokers of floss gebruikt en dan ook het liefste elke dag, gaat de vorming van plaque tussen de tanden gewoon door. Floss is over het algemeen tegen gaatjes het beste, omdat je dat door het contactpunt van je tanden heen haalt. Verder is het wel belangrijk dat de gaatjes behandeld worden, want zo kun je ze niet goed schoonhouden en zullen ze alleen maar dieper worden en kunnen ze uiteindelijk ontsteking van de zenuw veroorzaken en dan kan een wortelkanaalbehandeling nodig zijn. Tegenwoordig hebben ze veel verschillende kleuren composiet (witte vulling). De tandarts zal goed kijken welke kleur het dichtste bij de kleur van jou tanden komt. Je hoeft er tegenwoordig bijna niks meer van te zien. Vaak ben je zelf de enige die het kan zien als je heel dicht op de spiegel staat.

Heel veel succes ermee en ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, mocht je nog vragen hebben kun je het altijd laten weten.

:smt006 Geke
za, 10/08/2005 - 07:43 Permalink
minique

Naast schoonmaken tussen tanden en kiezen zou je misschien ook eens kunnen letten op het aantal eetmomenten dat je op een dag hebt. Op het forum is hier al veel over geschreven, dus gebruik de zoekfunctie maar eens met termen als bijv.: eetmomenten, zuur, zuuraanval. Dan wordt het wel duidelijker wat ik bedoel.

:smt006 Monique
za, 10/08/2005 - 08:25 Permalink