volgende week kaak operatie

Author:
denise18
Posted:
wo, 10/05/2005 - 08:39
volgende week word mijn onderkaak "verschoven" naar voren omdat ik een overbeet heb
nu kan ik wel veel informatie vinden dat je beugel dan met elastiekjes vast gezet word..
alleen draag ik geen beugel..
kan iemand mij vertellen hoe mijn kaken dan vast gezet worden?
en of ze uberhaupt vast komen te zitten??
en weet iemand misschien of je na een operatie in je mond mag roken?
alvast bedankt!!
groetjes denise
Geke

Afhankelijk van de soort operatie kan de mond gewoon worden geopend of blijven de kaken vier tot zes weken aan elkaar bevestigd. Het spreken met de kiezen op elkaar is niet zo moeilijk als het lijkt. Heb je vantevoren geen informatie gekregen wat er allemaal bij je gaat gebeuren? Meestal als je onderkaak verschoven wordt, wordt deze aan beide kanten los gemaakt naar voren verschoven en moet daar dan weer vastgroeien. Voor deze genezing worden de boven en onderkaak vaak aan elkaar vast gemaakt met ijzerdraadjes. Het zou kunnen zijn dat, omdat je geen beugel hebt, ze tijdelijk iets op je tanden vastzetten, zodat ze de kaken beter aan elkaar vast kunnen zetten, maar dat weet ik niet precies. Verder is het het allerbeste om te stoppen met roken, hier liefst ook al een aantal dagen voor de operatie. Roken vermindert namelijk de doorbloeding van het tandvlees en andere slijmvliezen in de mond, waardoor de genezing vaak ook moeizamer verloopt. Voor de genezing is het dus het beste om te proberen zo snel mogelijk te stoppen als je volgende week de operatie hebt.

Heel veel sterkte en mochten er nog onduidelijkheden zijn, kun je het altijd vragen.

:smt006 Geke
wo, 10/05/2005 - 08:55 Permalink
denise18

Ik moet zo voor de laatste keer naar het ziekenhuis voor een algeheel onderzoek maar ik vroeg het me ineens af..
ik hoop zo al me antwoorden te krijgen!!
zat van te voren alvast een beetje rond te kijken voor informatie:)
ik hoorde van iemand dat als je rookt je een infectie gevaar heb na de operatie??
en stoppen met roken is helaas niet zo makkelijk :(
dank je wel voor je antwoord!
wo, 10/05/2005 - 10:53 Permalink
carabelli

Bovenkaak en onderkaak worden tegenwoordig niet altijd meer op elkaar gezet met ijzerdraadjes. De technieken zijn tegenwoordig zo ver dat de onderkaak met schroeven aan elkaar vast gezet wordt en de bovenkaak na het verschuiven met kleine plaatjes in het bot. Dit geheel is vaak zo stevig dat daarna niet nog eens de tanden en kiezen van onder en bovenkaak aan elkaar vast gemaakt moeten worden om een stabiele genezing te verkrijgen.

Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, vraag ernaar bij het komende onderzoek, dan weet je waar je aan toe bent straks.
wo, 10/05/2005 - 11:22 Permalink
denise18

jaa heb t gevraagt
krijg alleen elastiekjes:D
en mag gewoon roken :roll:
beter van niet uiteraard:D
misschien dat mijn kin ook wat korter gemaakt word
maar dat weet hij nog niet zeker
afwachten dus
nog een weekje en dan mag ik
spannnend!!!
wo, 10/05/2005 - 18:20 Permalink
denise18

nou het is gebeurt...!
het was pijnlijker als verwacht
en ik heb een ontzettend dik hooofd :P
wat ik alleen erg rot vind is dat ik me tanden totaal niet kan poetsen :S
nu heb ik wel een mondwater gekregen maar ik ben als de dood dat ik gaatjes krijg!!!
woensdag mogen de elastiekjes van het soooort beugeltje ofzo dat ze op me tanden hebben gezet eraf
ik hooop dat ik me tanden dan weer normaal kan poetsen!!
weet iemand wanneer de zwelling weg trekt?
en na hoelang ik me tanden weer kan poetsen en gevoel in me onderlip weer terug krijg
en het is denk ik wel normaal om heel erg oorpijn te hebben?
groetjes denise
za, 10/15/2005 - 07:37 Permalink
Geke

Het is vrij logisch dat je nu niet helemaal lekker in je vel zit en pijn hebt op verschillende plaatsen in de buurt van je kaak. De zwelling zal waarschijnlijk geleidelijk wegtrekken, ik denk dat na ongeveer een week de zwelling wel grotendeels weggetrokken moet zijn. Verder is het niet erg dat je nu je tanden niet kunt poetsen, ik kan me voorstellen dat het een vies gevoel geeft. Je hoeft niet bang te zijn voor gaatjes, want het spoelmiddel dat je hebt meegekregen (waarschijnlijk corsodyl of perio-aid = chloorhexidine) doodt de bacterien in je mond. Deze bacterien kunnen normaalgesproken gaatjes veroorzaken, maar doordat ze gedood worden door het spoelmiddel nu niet meer. Het is natuurlijk uiteindelijk beter om te poetsen en niet te lang dit spoelmiddel te gebruiken, want ook de goede bacterien worden bestreden en het geeft soms een bruinige aanslag op je tanden en je tong.

Heel veel sterkte en ik hoop dat de pijn en zwelling snel verdwijnt.

:smt006 Geke
zo, 10/16/2005 - 16:49 Permalink
denise18

Dank je voor je antwooord:)
nu heb ik alweer n paar vraagjes
kan me voorstellen dat je moe van me word:P
gisteren zijn de elastiekjes van het ijzerdraad afgehaald
maar nu keek ik thuis in de spiegel
en me onderkaak hangt als het ware scheef:S
is dit normaaal?
en ik kan me kiezen totaal niet op elkaar krijgen want dan raken me voortanden elkaar eerst
trekt dit nog weg?
want nu is de zwelling wel grotendeels weg
maar nu hangt me hele mond scheef:(
en ik hoef pas over 3 weken voor controle dus kan t ook niet aan me kaakchirurg vragen
en het is echt heeel irritant dat ik geen gevoel heb in me lip links onder en ook me kin is aan de linker kant helemaal gevoelloos
me kaakchrirug zei dat dit wel weg trekt...
maaar wanneeer!!! ik word er gek van :D
alvast weer heel erg bedankt voor je antwoord!
:smt006
do, 10/20/2005 - 10:18 Permalink
Geke

Voor ons is dat erg moeilijk te beoordelen. Vaak is wel alles veranderd als je kaak verplaatst is, zoals je aangeeft dat je alleen op je voortanden dichtbijt. Soms wordt dat met een beugel nog gecorrigeerd. Ik weet niet of jou ook verteld is dat dit misschien nodig zou zijn. Als dat niet zo is, kun je het beste contact opnemen met je tandarts of je kaakchirurg en het probleem uitleggen, zij kunnen je waarschijnlijk precies uitleggen of er iets mis is, of dat het normaal is en juist de bedoeling is dat de situatie nu is zoals deze is. Mocht het niet goed zijn, is het wel belangrijk dat er wat aan gedaan wordt. Dus als je twijfel hebt kun je het beste contact opnemen met een van beiden. Verder is het moeilijk te zeggen wanneer het gevoel weer terug komt, dat kan erg verschillen, soms duurt het wat langer dan anders. Verandert het gevoel wel?

Heel veel sterkte ermee en laat nog maar even weten hoe het afloopt.

:smt006 Geke
vr, 10/21/2005 - 21:02 Permalink
denise18

ik had vandaag controle bij mijn kaakchrirurg
en fotos gemaakt en dergelijke
en t zag er supergoed uit
me mond hangt wat minder scheef
en het gevoel komt langzaam terug
dat ik me kiezen niet op elkaar kan krijgen komt omdat het nog moet volgroeien ofzo zei me kaakchirurg
maar ook dat gaat elke dag een beetje beter

was wel even schrikken want normaal gaat het ijzeren soort spalkje er na 6 weken uit, maar hij zei dat t er zo goed uit zag dattie dat wel gelijk zou doen wowww dat was echt even eng
heeel veel verdovingen gehad
en het klonk supereng die dingen die ze met grof geweld tussen me tanden uit trokken
maar op zich is dat reuze mee gevallen

en het resultaat is ook wel heel mooi nu
ook al is het nog niet helemaal recht!!

nog bedankt voor al je antwoorden!!!
groetjes denise :smt006
di, 11/08/2005 - 11:53 Permalink
Yasmine15

Hey ! Mijn operatie is donderdag gebeurd dus nu 3 dagen geleden ... mijn kaak is nog steeds opgezwollen ... Ik doe er de hele tijd ijs op ... ze hebben ook elastiekjes gestoken en moet ik ze er uit halen om te poetsen ( zover ik kan natuurlijk want dat lukt ook niet zo goed ) ik heb ook nog steeds een beetje pijn ... mijn onderkaak heeft et koud zelfs al zit heg ijs er niet op ... na hoeveel dagen zou de zwelling weg gaan ... En na hoeveel dagen is de pijn een beetje weg ... na hoeveel dagen voel ik mijn kin en mijn lippen eer en zelfs de zijkant van mijn neus....
za, 09/07/2019 - 18:20 Permalink