Door een val in het verleden was ik onlangs genoodzaakt om een voortand te laten trekken.
Dit moest gebeuren bij een kaakchirurg om te bepalen of een implantaat een optie was. Helaas kreeg ik te horen dat er veel te weinig bot meer is.
Nu stelde hij voor om bot te transplanteren uit mijn kaak, maar ik heb daar heel erge twijfels over.
Andere optie is een brug, maar dan moet ik één gezonde tand opofferen.
Maarrr, nu las ik laatste een artikel in de Volkskrant dat er nieuwe technieken zijn om bruggen te maken met behulp van een soort kunsthars, waarbij er niet hoeft geslepen te worden aan gezonde tanden!!!
Wie weet hier iets (meer) van?
Dit moest gebeuren bij een kaakchirurg om te bepalen of een implantaat een optie was. Helaas kreeg ik te horen dat er veel te weinig bot meer is.
Nu stelde hij voor om bot te transplanteren uit mijn kaak, maar ik heb daar heel erge twijfels over.
Andere optie is een brug, maar dan moet ik één gezonde tand opofferen.
Maarrr, nu las ik laatste een artikel in de Volkskrant dat er nieuwe technieken zijn om bruggen te maken met behulp van een soort kunsthars, waarbij er niet hoeft geslepen te worden aan gezonde tanden!!!
Wie weet hier iets (meer) van?
Wanneer je aan bruggen denkt waarvoor minder of nauwelijks geslepen hoeft te worden, dan kom je terecht in de de categorie van etsbruggen (plakbruggen). Deze zijn wel minder geschikt om kiezen te vervangen, er is dan een grote kans dat ze los zullen komen.
Een tussenvorm die wat meer stevigheid biedt is het Crownless bridge work, waarbij er ankertjes worden geplaatst in de buurelementen, zie http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?t=95&highlight=uda%2A
Niemand die het artikel ook gelezen heeft of hier meer van weet?
Bij mij gaat het niet om een kies, maar om een voortand, een etsbrug zou dus wellicht ook een optie zijn?
De kaakchirurg zegt dus dat er nu helemaal geen bot meer zit en dat het dus niet zonder transplantatie kan.
Ik vraag me af hoe het zou zijn als ik nu voor een (ets)brug zou kiezen en over 10 jaar toch een implantaat zou willen. Maakt het geen verschil (omdat er toch al geen bot meer zit) of is de situatie dan nog slechter geworden?
In principe is het mogelijk om een etsbrug te vervangen door een implantaat meen ik. Het is natuurlijk bij iedereen wel apart de situatie inschatten. Sommige implantologen zijn er erg op tegen om te implanteren bij mensen die roken bv, zeker als ook nog eens de mondhygiene slecht is.
Hoelang is het geleden dat die tand is getrokken? Waarom twijfel je over de bothersteloperatie? Je weet dat er een ruig verschil is in prijs tussen een etsbrug en een implantaat met botherstel?
Ik twijfel omdat ik het zo eng vind, die ingreep met bottransplantatie. Het schijnt nogal een behoorlijke ingreep te zijn. De betreffende kaakchirurg zei ook dat hij veel bot nodig had en dat het best een tijd gevoelig zou zijn. Nou, als een kaakchirurg dat al zegt...dacht ik.
Vervolgens las ik in de krant het verhaal van die nieuwe hechtmiddelen en die nieuwe restauratietechnieken. Ze doen daar in Groningen onderzoek naar.
Toch: gevoelig is duidelijk een andere uitdrukking dan pijnlijk. Ik denk dat je kunt verwachten: een paar weken pijnlijk (en je kunt wel wat pijnstillers gebruiken natuurlijk, dat scheelt bij de meeste mensen aanzienlijk) daarna wordt het minder en is het nog "gevoelig". Vaak "zeurt" het een beetje, beschadigd bot. Voordat dat helemaal weg is ben je maanden verder maar de meeste mensen zitten daar nauwelijks mee.
Tja, stel de vraag maar aan je tandarts of aan de kaakchirurg denk ik: "Hoe groot is de kans dat de bottransplantatie veel zwaarder wordt als ik bv een jaar of een paar jaar wacht?" Goede vraag denk ik.
Het is inderdaad een prangende vraag momenteel; wordt de bottransplantatie moeilijker/zwaarder als ik een paar jaar wacht?
Volgens mijn tandarts trouwens wordt de ontwikkeling van kunstbot steeds beter. Misschien heb ik over een paar jaar geeneens meer een bottransplantatie nodig!!??
Dit komt omdat het lichaam behoorlijk goed is in het "tegenwerken" van vreemd materiaal/weefsel. Er zijn allerlei manieren om dat op te lossen, sommige materialen kunnen beter worden geimplanteerd dan andere, zoals donorweefsel vaniemand die verwant aan je is, dat lijkt nou eenmaal meer op je eigen weefsel, materialen die op een of andere manier beter worden geaccepteerd, zoals titanium of RVS, of medicatie, die in het geval van transplanties dan permanent is.
Hoe goed die technieken ook worden, en daar zit ongetwijfeld verbetering in, zo goed als je eigen bot zal het in ieder geval voorlopig naar alle waarschijnlijheid niet worden. Er zijn wel tussenvormen waarbij eigen bot gemengd wordt met ander materiaal, en er is inderdaad materiaal wat best aardig eigen bot vervangt.
Er zijn dus alternatieven, soms redelijk goede alternatieven, maar dat het zo goed wordt als eigen bot is niet zomaar te verwachten meen ik.
Uiteindelijk loop je rond met nog al wat kilo's bot, op sommige plekken kun je best 10 20 gram ofzo missen, en dat is de hoeveelheid die je voor een tand nodig gaat hebben lijkt me. Er worden echt behoorlijk heftiger operaties uitgevoerd wat betreft bottransplantaties hoor...
Doeg,
Inmiddels ben ik in contact met de Turkse tandarts van het artikel uit de Volkskrant. Zij is bereid mij te zien en te bekijken of er een brugconstructie gemaakt kan worden van aan de ene kant conventioneel op de kronen, en aan de andere kant te plakken zonder te beschadigen.
Als dit kan, en als blijkt dat ik eventueel later (hier heb ik nog geen antwoord op) toch altijd nog een implantaat kan krijgen, ga ik in eerste instantie dit traject in.
Het wordt dus nog even spannend. Vriendelijke groet!