Kinderen onder de 18 jaar

Author:
joek
Posted:
di, 09/27/2005 - 10:43
Ik heb een vraagje:
Hoe zit het nu als een kind van 16 een baantje krijgt voor een paar uur in de week?
Mijn zoon is nu nog particulier verzekerd bij mijn man.
Door dit baantje is hij ziekenfonds verzekerd.
Hoe zit dit nu volgend jaar? Moet hij dan ook de nominale premie van EUR 1.100,00 gaan betalen? Dan moet hij maar gauw stoppen met werken!
Ik zelf denk van niet, maar kan eigenlijk nergens exact vinden hoe het nu zit.
Ik heb mijn ziektekostenverzekering gebeld, die snapten het zelf ook nog niet helemaal.
Ik hoop dat iemand me kan helpen.
Groetjes,
Joke
de digitale tandarts

Kinderen zijn 'gratis' meeverzekerd in de basisverzekering, dus hij hoeft gelukkig geen 1100 euro te betalen.
De werkgever betaalt echter wel een premie, waar mogelijk ook weer belasting over geheven wordt, zodat het nettoloon wat lager kan uitvallen.
Met vriendelijke groet.
di, 09/27/2005 - 11:14 Permalink
vV

dit is wel een punt waar omduidelijkheid over is. Kinderen zijn gratis meeverzekerd, maar naar ik nu begrepen heb is dat alleen als meeverzekerden bij de ouders!

Indien zij door een bijbaantje een eigen polis krijgen zal daar naar ik begrepen heb van iemand die zeg maar in verzekeringen thuis is toch de volle mep moeten gaan bepalen..

Zal wel niet de bedoeling zijn neem ik aan, maar is wel zo`n fijn punt waar waarschijnlijk geen rekening mee gehouden is... en waar dus een reparatie in de wet/regelgeving moet komen..

Maar vraag het voor de zekerheid wel na bij de verzekering, misschien ben ik verkeerd voorgelicht...
di, 09/27/2005 - 12:25 Permalink
joek

Ik had vandaag de verzekering gebeld en zij vertelde mij dat hij niets hoefde te betalen.
Maar eerst zei ze dat iedereen de EUR 1.100,00 moet betalen!
Dus ze was niet helemaal goed op de hoogte.
Overigens, kinderen onder de 18 jaar zijn alleen gratis meeverzekerd voor de basisverzekering, aanvullend moeten ze dus wel betalen.
Weet iemand anders misschien nog hoe het zit, of waar ik moet zijn om het uit te laten zoeken?
Als hij zelf moet gaan betalen, is het simpel en stopt hij met zijn bijbaan.
En met hem vele anderen lijkt me.
Groetjes,
Joke
di, 09/27/2005 - 17:16 Permalink
vV

dit is denk ik weer typisch zo`n punt wat of niet goed overdacht is, of wat niet goed op papier staat voor de mensen die info moeten geven.

Toch is de verzekering hiervoor het enige juiste loket , die moeten hier een juist antwoord op kunnen geven!
wo, 09/28/2005 - 06:59 Permalink
jane

Het klopt inderdaad dat minderjarige kinderen gratis zijn mee verzekerd en dus niets hoefen te betalen. Mochten ze wel een bijbaantje hebben, dan is dat niet van belang voor de zorgtoeslag, alleen maar voor de huurtoeslag. (alleen maar als je natuurlijk in een huurhuis woont)

Is het kind 18 jaar of ouder dan is hij zelf verantwoordelijk voor zijn of haar zorgtoeslag, en dan betaalt hij of zij dus wel die 1100 per jaar, voor de gewone basisverzekering.

Heeft het meerderjarige kind een bijbaantje waarvan het niet zijn eigen premie van kan betalen, of heeft het helemaal geen inkomen, dan moeten inderdaad de ouders er voor betalen, of het kind moet op zoek gaan naar werk dat een hoger inkomen verschaft.

Tevens wou ik er ook nog even bij vermelden dat studiefinanciering niet als inkomen voor de zorgtoeslag word gerekend.

jane
wo, 09/28/2005 - 20:56 Permalink
joek

Dank je wel, Jane.
Maar vanaf 18 jaar heb je toch ook recht op de zorgtoeslag? Ook als je (nog) geen inkomen hebt?
Wij zitten nu met het probleem dat onze zoon van 16 per 1-10 een baantje heeft. Hij is nu particulier verzekerd. Wij moeten hem eigenlijk tot en met december in het ziekenfonds doen. Per 1 jan. moet hij weer aangemeld worden (ik wil hem bij de zelfde verzekering als waar hij particulier verzekerd is, houden).
Een heel gedoe dus. Ik denk dat we hem maar niet verzekeren tot en met december en hem bij mijn man in de particuliere verzekering houden.

Groetjes,
Joke
do, 09/29/2005 - 08:55 Permalink
vV

en heel fijn geregeld in Nl, dat mag dus niet.... Overigens maakt het niet uit waar en hoe hij op 1-1 verzekerd is, dan is eigenlijk alles open en zijn er 3 maanden om desnoods van verzekeraar te wisselen. Dat is het minste probleem hierin.

Ik begrijp verder dat ook al heeft hij eigen werk, en in principe zelfstandig verzekerd wordt, dit geen invloed uitmaakt op de premie van de basisverzekering. Het maakt dus niet uit voor de situatie per 1-1.
do, 09/29/2005 - 11:06 Permalink
jane

Hallo Joke,

Is je zoon 18 jaar geworden, en heeft hij geen eigen inkomen, dan heeft hij inderdaad recht op zorg toeslag.
Zit hij onder het drempel inkomen van 17.500 euro per jaar, dan heeft hij recht op de maximale toeslag per jaar (400 euro)

Voor partners is dat een bedrag van € 1.155 per jaar, mits ze inderdaad ook weer onder het drempelinkomen zitten.

Het is niet aan te raden om je zoon voor 3 maanden niet te laten verzekeren, want dat mag namelijk niet.

Jane
vr, 09/30/2005 - 08:05 Permalink
joek

Hallo Jane,
Hij is wel verzekerd, nl. particulier via mijn man. Daar betalen we een heleboel premie voor!
Mijn probleem is dat hij bepaalde medicijnen krijgt, die wel vergoed worden via die particuliere verzekering.
Aangezien het hele systeem weer veranderd per 1 januari 2006, denk ik toch dat wij er voor kiezen om hem niet in te laten schrijven bij een ziekenfondsverzekering. Hij betaalt overigens wel premie.
We zullen wel zien.
Groetjes en bedankt.
Joke
vr, 09/30/2005 - 12:01 Permalink