Ik ben 56 jaar en heb vele vullingen in mijn gebit. Daarnaast draag ik sinds een jaar een splint voor behandeling atypische aangezichtspijn.
De laatse 10, 15 jaar zijn er geen nieuwe gaatje meer bijgekomen, zo af en toe wordt een vulling vervangen, normale slijtage volgens de tandarts.
Bij de laatste controle, door een nieuwe jonge net afgestudeerde tandarts werd een gaatje in de kies ontdekt, net op de rand van het tandvlees. In de kies zit al een drievlaksvulling.
Ze gaat het gaatje over een maand vullen.
Hoe kom je aan een gaatje op die plek? Ik poets twee keer per dag electrisch en ik gebruik tandenstokers voor de kiezen.
Tandsteen zit er niet, dat heb ik alleen op de ondertanden die niet in het gelid staan en daardoor moeilijke hoekjes hebben.
Loop ik risico's bij het vullen van het gaatje omdat de kies al zoveel uitgeboord is?
Moet er verdoofd worden bij de behandeling? Ik heb dit liever niet, je zit veel langer met de naweeen, maar ja soms moet het. De vorige pas afgestudeerde motiveerde met dat hij hij beter kon werken als ik verdoofd was.
Cijferaar
De laatse 10, 15 jaar zijn er geen nieuwe gaatje meer bijgekomen, zo af en toe wordt een vulling vervangen, normale slijtage volgens de tandarts.
Bij de laatste controle, door een nieuwe jonge net afgestudeerde tandarts werd een gaatje in de kies ontdekt, net op de rand van het tandvlees. In de kies zit al een drievlaksvulling.
Ze gaat het gaatje over een maand vullen.
Hoe kom je aan een gaatje op die plek? Ik poets twee keer per dag electrisch en ik gebruik tandenstokers voor de kiezen.
Tandsteen zit er niet, dat heb ik alleen op de ondertanden die niet in het gelid staan en daardoor moeilijke hoekjes hebben.
Loop ik risico's bij het vullen van het gaatje omdat de kies al zoveel uitgeboord is?
Moet er verdoofd worden bij de behandeling? Ik heb dit liever niet, je zit veel langer met de naweeen, maar ja soms moet het. De vorige pas afgestudeerde motiveerde met dat hij hij beter kon werken als ik verdoofd was.
Cijferaar
Er kan ook weefselverlies bij het tandvlees optreden door het tandenpoetsen, zog. poetstrauma. Hoewel de kans daarop met een electrische tandenborstel vrij klein is.
Verder kan het weefselverlies veroorzaakt worden door wat in het tandheelkundig veld 'abfractie' wordt genoemd. Abfractie ontstaat doordat de knobbels van met name kiezen ongunstig belast kunnen worden bij met name knarsen en klemmen, deze krachten werken zodanig door dat aan de tandhals kleine stukjes glazuur en tandbeen (dentine) afsplinteren (het zijn hele kleine stukjes dus je merkt er zelden iets van). Abfractie heeft als typische eigenschap dat het gaatje onder het tandvlees kan liggen (zonder dat de tand verder door tandplakbacterien is aangetast) en meestal een kenmerkende wigvorm vertoont. Het uiterlijke verschil tussen abfractie en poetstrauma zit hem in het feit dat bij poetstrauma alles glad en afgerond is en bij abfractie de randjes scherp begrenst zijn en dat het tandvlees over de randjes heen kan liggen.
Bij caries kun je twee dingen doen, poetsen zodat de bacterien weggepoetst worden en remineralisatie op kan treden ( het cariesproces wordt gestopt) of als dat niet mogelijk is (bijv omdat het diep onder het tandvlees zit zodat het niet schoon te poetsen is) vullen. Bij een poetstrauma kun je vullen overwegen, maar enkel om verdere slijtage tegen te gaan. Bij abfractie is behandelen moeilijk omdat composietvullingen de neiging hebben om er weer vanaf te springen door de aard van de afwijking.
Diagnose is in dit geval dus belangrijk.