"gaten" in kiezen

Author:
wachtwoord
Posted:
zo, 07/24/2005 - 21:48
Ik ben vandaag teruggekomen van vakantie en tijdens de vakantie (al erg aan het begin) zijn er "gaten" in mijn 2 eerste molaar kiezen onderin mn kaak ontstaan. Ze aan de lipkant aan de kant van de tanden op het kauwvlak (dus precies in spiegelbeeld van elkaar). Ze zijn niet zwart ofzo maar er zit gewoon een fysiek gat (of gaatje) ik gebruik het woord gat ipv gaatje omdat ik niet weet of het een gaatje is (heb ik ook nog nooit gehad dus geen ervaring mee). Ik heb wel het gevoel dat de er recht boven zittende kiezen misschien de schuldige zijn (slijtage oid) maar voor mijn gevoel (kijken) zijn ze al een tijd niet groter geworden (ik kan ze met mn tong wel voelen). Ze doen geen zeer (hebben ook geen zeer gedaan) hoewel ze soms een beetje gevoelig zijn en ik had heb al een afspraak met de tandarts (gewone controle) staan voor 10 augustus. Misschien ben ik nog wat vergeten te vermelden, dan meot je eht gewoon zeggen :)

Ok hoop tekst maar de vraag (voor zover daar via een forum antwoord op te geven valt): Heeft iemand een idee wat hetgeen ik beschrijf is, wat de ernst hiervan is en heeft misschien eventueel advies dat ik kan overwegen?
dj

Nou, zoals je beschrijft zit het in het kauwvlak. Daar zitten inderdaad "heuvels en dalen" zelfs bij volledig gave kiezen. Ook kunnen er groeven en allerlei vormen van slijtage aan zitten.

Als er geen pijnklachten of andere zorgelijke punten zijn denk ik dat 10 augustus op controle gaan prima is.
wo, 07/27/2005 - 01:49 Permalink
wachtwoord

Tis wel wat meer als een groef, meer een rond/ovaal "gat". Ik was eigenlijk ook al van plan het maar af te wachten, tandarts komt 1 augustus terug van vakantie, met een afspraak op 10 augustus en geen pijnklachten is 't een beetje raar te gaan bellen :)

iig bedankt voor de reactie, ik wacht het af (ik gok wel dat er iets aan gedaan moet worden)
do, 07/28/2005 - 15:51 Permalink
Lieneke

Misschien is het 'cupping'? Dit kan ontstaan bij erosie, wellicht in conbinatie met klemmen/knarsen. Het glazuur is dan opgelost/afgesleten. Het kan dan inderdaad soms wat gevoelig zijn. Je hebt dan een soort van kommetjes in de kauwvlakken zitten. Het oppervlak is dan glanzend.
za, 07/30/2005 - 08:57 Permalink
wachtwoord

t zou kunnen iig. De gaatjes (kommetjes) zitten beide aan de rand van de kies als dat nog invloed heeft (op een hoekpunt).

Maar ik ben 19 en heb nooit gaatjes of last van mn tanden gehad (geen gaatjes). T afgelopen jaar zijn wel veel van mn verstandskiezen doorgekomen en eruit gehaald (3 eruit) en mn gebit is wat scheef gaan staan. Eeen tijdje "pasten" de kiezen slecht op elkaar en dat is nog steeds een beetje. Ik was al van plan het met de tandarts het over evt. ortho bezoek te hebben. mms heeft dat ook invloed gehad.
za, 07/30/2005 - 14:35 Permalink
wachtwoord

Ok ik ben afgelopen woensdag geweest (sindsdien wat internet probleempjes vandaar de wat latere reactie). Ik kreeg de standaardvragen mbt tot tanderosie (frisdranks, klemmen ed), daar dacht de tandarts dus klaarblijkelijk aan, maar ik eet neit veel op verschillende tijden en drink weinig frisdrank (en ik denk dat ik niet klem). Hij heeft me sensodyne ph-control (ik gebruikte de gel variant al) aangeraden en dit heb ik sindsdien gebruikt. Voor mn gevoel helpt het wel wat, maar dat kan ook puur gevoel zijn.

Ik zei al dat iik weinig frisdrank drink maar afgelopen jaren (niet dit schooljaar maar de 2 jaar ervoor ofzo) heb ik op school elke dag ice-tea op. Ik heb gelezen dat dit ook grote erosiefe eigenschappen heeft en vraga me af of het 1 jaat erna pas effect kan hebben op zo'n manier. Ook zijn pas geleden mijn tanden en kiezen iets "scheef" komen te staan na doorkomen verstandskiezen, kan dit ook invloed hebben gehad?

Als iemand nog verdere info heeft verneem ik dat ook graag.
ma, 08/15/2005 - 19:24 Permalink