Zwelling/bobbel op hechting na extractie verstandskies

Author:
palomar
Posted:
di, 07/12/2005 - 19:39
Ik ben vorige week naar de kaakchirurg geweest om een verstandskies (linksonder) te laten trekken. Hierna is het gehecht.

Nu is het dus een week later en er zit nog steeds duidelijk een soort zwelling op de plaats van de hechting. Het wordt niet groter, maar ook niet merkbaar kleiner. Dit is aan de binnenkant van mijn wang en iets achter de plaats waar de verstandskies zat. Het voelt aan als een bobbel. Het doet ook best pijn (wordt er 's nachts soms wakker van), maar als ik 1 paracetamol neem is het vrij snel weer over en voel ik alleen die bobbel.

Kan iemand mij vertellen of dit 'normaal' is en wat ik eraan kan doen? Is het misschien een abces? Ik ben sowieso van plan om morgen even met de tandarts of het ziekenhuis te bellen, maar wat informatie inwinnen vooraf kan nooit kwaad ;)

Misschien nog relevant om te vermelden dat ik 24 jaar oud ben.

PS. ik neem aan dat dit wel komt door de die extractie? Want er is van te voren 2 keer een rontgenfoto gemaakt en daar moest toch wel op te zien zijn als het er al zat? Ik dnek nl. meteen aan enge dingen als tumors enzo, maar dat zou dan toch al gezien zijn op die foto?
Geke

Zoals je het omschrijft lijkt het toch op een abces. Het kan zijn dat er wat vuiligheid is ingesloten in de wond, wat is gaan ontsteken en wat misschien een abces heeft veroorzaakt. Het beste kun je toch meteen morgen contact opnemen met je tandarts of eventueel met het ziekenhuis. Zij kunnen het beter bekijken dan wij op afstand en zo nodig de wond schoonspoelen. Over tumoren hoef je je geen zorgen te maken denk ik.

Succes ermee en laat even weten hoe het afgelopen is en of het een abces was.

:smt006 Geke
di, 07/12/2005 - 20:37 Permalink
palomar

Bedankt voor je reactie :smt003

Ik zeg dan gewoon dat ik denk dat het een abces is en dan zal ik wel langs moeten komen? Of is zoiets ook met medicijnen op te lossen? Wmb mogen ze het meteen opensnijden oid zodat dat irritante gevoel weg is. Ik heb al wel een aantal dagen meerdere keren per dag gespoeld met zo'n reinigend goedje (corsodyl), maar dat maakt niet zoveel uit (misschien ook wel logisch omdat het 'binnenin' zit).

Ik zal laten weten hoe het is gegaan!
di, 07/12/2005 - 22:03 Permalink
palomar

Ik zou de afloop nog even vermelden... Ik had gebeld met het ziekenhuis. Vrouw aan de lijn vertelde dat zo'n verdikking vrij normaal was en dat het ws. geen abces was. Ik moest met de tandenborstel de verdikking masseren en spoelen met waterstofperoxide.

Nu een paar dagen later begint de zwelling af te nemen (geen idee of het ook echt door bovenstaand advies komt of dat het gewoon natuurlijke genezing is ;)) en ik heb er geen pijn meer aan. Ik had ook het idee dat de hechting wat irriteerde, dus die heb ik er maar voortijdig uitgetrokken. Ik heb iig sinds een dag of 2 totaal geen last meer. Er zit alleen nog een bultje die al minder dik is dan een paar dagen geleden :)
za, 07/16/2005 - 17:31 Permalink