eerste kroon

Author:
pixel
Posted:
vr, 07/15/2005 - 12:58
HALLO,

2 weken geleden is mijn eerste kroon geplaatst. De pasvorm is perfect, alleen de kleur wat gelig. Nu heeft de tandarts de kroon met tijdelijk cement vastgezet zodat ik kon kiezen of ik toch een betere kleur wil.
Afgelopen vrijdag hebben ze geprobeerd de kroon los te krijgen, om deze ondanks het kleurverschil vast te gaan zetten.
(Aangezien de kroon vrij achterin mijn mond ziet maakt de kleur niet heel veel uit, het zag er tenslotte perfect uit.)
De kroon was echter niet los te krijgen, de tandarts heeft zo'n grof geweld toegepast dat er aan de binnenkant een stukje van mijn nieuwe kroon is afgebroken. Hierdoor zie je nu aan de binnenkant een zwarte rand, alsof ik een vulling heb. Mijn tandarts zegt dat dit normaal is, ikzelf vind het nogal lelijk. (Uiteindelijk is de kroon nu nog steeds tijdelijk vastgezet, totdat hij loslaat)

Is het normaal dat je bij een nieuwe kroon een zwart stuk van 1.5 mm breed ziet? Of ben ik gek als ik dit accepteer en moet ik gewoon een nieuwe kroon in de juiste kleur bestellen? De pasvorm van de kroon is perfect.
Geke

Het is wel zonde dat de kleur niet goed is. En die zwarte rand komt doordat er een stuk porcelein afgesprongen is. Dit kan gebeurd zijn doordat de hechting tussen het goud (donkere kleur) en het porcelein (wit) niet helemaal goed was, dus dan ligt het bij het tandtechnisch laboratorium, maar het kan ook door het grof geweld los zijn gesprongen. Hierdoor zou het volgens mij te regelen moeten zijn om een nieuwe kroon te laten maken, want je betaald er wel veel geld voor en dan verwacht je ook een goed/behoorlijk resultaat. Bovendien als er een stuk porcelein af is, kan deze oneffenheid een plaats zijn waar plaque (dus bacterien) gaan zitten, die daar weer voor ontsteking van het tandvlees kunnen gaan zorgen en dat ik ook een bijkomstigheid die je er niet graag bij wilt hebben.

Veel sterkte ermee en laat nog even horen hoe het afgelopen is.

:smt006 Geke
vr, 07/15/2005 - 16:45 Permalink
pixel

heel erg bedankt voor je reactie, de tandarts zegt me dat het 'normaal' is dat je een zwarte rand ziet aan de binnenkant van de kroon, maar mijzelf lijkt het niet zo'n groot stuk te horen zijn. Vanwege de kleur heb ik nu nog steeds de keuze om een nieuwe kroon te laten maken, waarschijnlijk moet ik dat dus toch maar laten doen, het is inderdaad geen klein bedrag tenslotte.
vr, 07/15/2005 - 18:31 Permalink