Gehemeltegaatjes

Author:
Erdgi
Posted:
do, 06/30/2005 - 17:36
Hallo,

Ik heb zolang ik mij kan herinneren 2 gaatjes in mijn gehemelte die in directe verbinding staan met mijn neus. precies bovenin mijn mond, 1 links van het midden en 1 rechts van het midden, netjes naast elkaar, vrij groot en zeer duidelijk.

Als ik ziek wordt gaan deze altijd een dag ervoor irriteren, waardoor ik weet dat ik mijn afspraken af moet gaan zeggen omdat ik dus ziek wordt ;)

Ogenschijnlijk lijkt 'niemand' dit te hebben?! ik vraag namelijk mijn halve leven al aan mensen of ik eens in huhn mond mag kijken, maar kom altijd bedrogen uit.

Ik zou zou graag eens willen weten waarom ik dit heb..? Gehemeltegaatjes dus..
al lijkt het duidelijk dat deze vraag bij de KNO arts oid beter op zijn plek zou zijn, maar tandartsen kijken toch ook dagelijks in monden..?!
Van de week is een achterste kies getrokken (ontsteking), maar het vieze smaakje dat ik sindsdien heb lijkt uit mn gehemeltegaatjes te komen.. soort van witte drab die als ik mijn neus ophaal dus in mijn mond terecht komt. :(

ik dacht, kom we proberen het eens op tandarts.nl 8)
carabelli

Wanneer het twee gaatjes zijn die zich achteraan in het midden op het gehemelte bevinden, dan zijn het zeer waarschijnlijk de fovea palatina. Het zijn twee deukjes die bestaan uit een samenklonteringetje van speekselklierweefsel.

Ze worden overigens vaak gebruikt om de lengte van een bovenprothese te bepalen omdat ze een redelijke indicatie geven van de overgang van het harde naar het zachte gehemelte.

Ze zijn dus volstrekt normaal, alleen zijn ze bij de ene persoon prominenter aanwezig dan bij de andere.
vr, 07/01/2005 - 00:05 Permalink
Erdgi

Bedankt.

Maar het gaat dan dus niet om 'deukjes' maar om echte (behoorlijke) gaten.

ik had oa. een onsteking aan een kies, deze is getrokken. het probleem nu is gewoon dat elke keer als ik mijn neus ophaal, er een ontzettend smerige witgelige drab uit die gehemeltegaatjes komt die smaakt naar rattenpus :smt003

daar word ik niet blij van, en mijn vriendin zoen ik maar even niet :( maar volgende week heb ik weer een afspraak met mijn tandarts
vr, 07/01/2005 - 13:02 Permalink
de digitale tandarts

Mijn gevoel zegt me dat carabelli gelijk heeft, antrumperforatie op die plek is zeer onwaarschijnlijk en dat geldt tevens voor een opening naar de neusholte. Dat wil niet zeggen dat er geen plak etc in die fovae kunnen zitten, laat het eens controleren bij de tandarts...
vr, 07/01/2005 - 14:28 Permalink
carabelli

Twee openingen in het gehemelte die in verbinding staan met de neusbijholte is idd onwaarschijnlijk.

Je kunt eens bolle wangen blazen en voelen of er lucht vanuit je mond naar je neus gaat, als dit zo is dan is er een verbinding tussen de mond en den neus(bij)holte. Een andere variant is je neus dichtknijpen, proberen door je neus uit te ademen (dus druk zetten) en voelen of er lucht van je neus naar je mond gaat.

Maar vanaf de zijlijn kunnen wij het niet bekijken, dus ook mijn advies is om het een keer door de tandarts te laten controleren.
vr, 07/01/2005 - 16:29 Permalink
Erdgi

ja, ik kan mijn neus 'opblazen' zeg maar met mijn mond door bovenstaande test. maar er kan ook eten inschieten (behoorlijke stukken) in die gaten als ik me verslik en evenzo komt de frisdrank mijn neus uit als ik me bv. verslik met drinken. en normaal gesproken komt ook het snot dat ik ophaal met mijn neus via daar in mijn mond terecht.. echter is dit nu die vieze blurrie.

maar bedankt voor alle antwoorden, ik heb net een nieuwe tandarts, ik ga het hem zeker vragen!! helaas nog wel even een weekje wachten (en ik vind het wel zoooo vies smaken blegh)
vr, 07/01/2005 - 16:39 Permalink
Erdgi

http://home.wanadoo.nl/erdgi/gehemeltegaatjes.jpg

kan niet echt scherp inzoomen en juist belichten tegelijk :oops:
en niet op het gebit letten ;) want daar gaat de vraag niet over :smt003
t zit niet diep in mn mond, een cm of 2 voor de 'amandel', net over de
grens van het zachte stuk.. als ik ziek word worden ze vrij groot en
geirriteerd en kunnen dan vreselijk veel pijn doen..
za, 07/02/2005 - 00:16 Permalink
joek

Dit herken ik niet hoor!
Zoiets heb ik volgens mij nog nooit gezien en ook nog nooit gehoord van iemand die dit heeft.
Ben wel benieuwd wie dit ook heeft.
Groetjes,
Joke
za, 07/02/2005 - 11:16 Permalink
carabelli

Qua plaatsing zouden dit toch echt de fovae palatina moeten zijn, maar ze zijn inderdaad behoorlijk groot.
(Als je nu een lijntje trekt vanachter de laatste kiezen door de fovae dan geeft dat ongeveer de scheiding van het harde naar het zachte gehemelte aan, zoals Erdgi ook al zelf zegt)

Laat, wanneer je bij de tandarts komt, even controleren of er echt lucht via deze gaatjes via de mond in de neusholte komt (of vice versa). Als dit echt zo is, kan het zijn dat de sutura palatina mediana(het gehemelte bestaat uit een linker en een rechter deel welke aan elkaar moeten groeien) niet gesloten is en tevens de bekleding van de neusbijholte niet intact is gebleven, waardoor er een open verbinding is ontstaan. De kans dat dit zo is is qua percentage wel iets dat zich een eindje achter de komma bevindt, maar echt onmogelijk is het niet.

Verder is het wel zo dat bij openingen van deze grote dit wel een retentieplek is voor voedselrestjes en bacterieen die ook voor irritatie kunnen zorgen.
za, 07/02/2005 - 17:05 Permalink
Erdgi

Nou, mijn tandarts heeft er naar gekeken, in gepord en naar gestaard..
en kwam met, behalve een verbaasd gezicht, het volgende:

"Eeeh... nee, dat heb ik nog nooit gezien ofzo, iets uit je kindertijd ofzo,
het lijkt me met name als je verkouden bent heel lastig en vervelend, ik
geef je een verwijzing naar de kaakchirurg."

dus eeh, nog niet opgelost ;)
wo, 07/06/2005 - 20:00 Permalink
Roswita

Zitten duidelijk zichtbare gaatjes, zowel links als rechts achter in het gehemelte. Zat wit spul in en opeens kwam het eruit. Ze maakt zich zorgen. Zei dat het al een keer vaker was gebeurt. Het doet geen pijn. Kan me herinneren dat ik als kind ook soort van die kneedbare vieze kloddertjes uit m'n keel spuugden. Maar weet niets van gaatjes achterin waar t uit kwam. Zie dat bij mezelf ook niet. ???????
Attach
do, 01/05/2017 - 20:42 Permalink
Anticlan

Als antwoord op door joek

Ik heb het 9ok aan een kant. Er is toen een stokje doorheen gegaan om te kijken of het gat in verbinding stond met de neus . En dat was zo.
Best irritant nu ik een prothese heb. Het zuigt niet goed vast.
zo, 09/13/2020 - 01:59 Permalink