Gesloten: tandarts gezocht (A'dam). Waar moet ik op letten?

Author:
Breedbek
Posted:
wo, 04/13/2005 - 19:28
Al een jaar of 10 ben ik niet meer bij de tandarts geweest. Vorige week brak er een stukje vulling af, dus nu zal ik er toch aan moeten geloven, want ik wil niet elke dag na het eten die zonnepitten uit m'n holle kies blijven pulken.

Nu zoek ik dus een tandarts, in het centrum van Amsterdam. Via deze site heb ik een aantal namen gevonden. Maar welke tandarts is nu goed? En vooral: welke is aardig? Zijn er veel verschillen tussen de manier waarop een tandarts de behandeling aanpakt? Is de ene tandarts degelijker dan de andere, of 'hipper', of zijn er grote verschillen in prijs?

Wie weet waar ik op kan letten als ik opbel om een afspraak te maken. Wat voor vragen kan ik stellen?

Ik ben niet bang voor pijn of voor boren en wroeten. Wel ben ik bang voor arrogante, onvriendelijke mensen die doen alsof ze de baas zijn over MIJN tanden.

Tips welkom. Vast bedankt.
minique

Misschien kun je eens in je omgeving (familie/buren/collegae/vrienden) informeren welke tandarts zij hebben en wat voor een persoon dat is (of hij/zij aardig is of niet).
Je kunt ook gewoon bellen met een praktijk en over jouw angst vertellen aan de assistente. Je merkt dan al snel hoe erop wordt gereageerd, of men er open voor staat of niet. Zo niet, dan kun je ook vragen of zij een praktijk kennen waar ze wel goed met angstige patiënten kunnen omgaan (en die ook nog patiënten aannemen).

:smt006 Monique
do, 04/14/2005 - 07:40 Permalink
Breedbek

In mijn omgeving heb ik al geïnformeerd. Helaas zijn bekenden zelf niet tevreden over hun tandarts, of, als ze dat wel zijn neemt hun tandarts geen patiënten meer aan, of zit die heel ver weg.

De assistente bellen over 'mijn angst', hoe zie je dat voor je?
"Dag mevrouw, ik ben bang dat uw baas een botte *** (m/v) is, is dat ook zo?"
do, 04/14/2005 - 08:59 Permalink
minique

Nee, hoor, zo bot zou ik het niet brengen... Ik zou bellen en als 1e vragen of ze nog patiënten aannemen.
Zo nee, dan kun je hen ronduit vragen of ze een praktijk kennen waar men nog wel patiënten aanneemt en waar men goed met angstige patiënten kan omgaan.
Zo ja, dan kun jij iets zeggen in de trant van: 'nou is het zo dat ik bang ben voor de tandarts. Kan hij/zij daarmee omgaan?' (Hou je angst nog maar even 'algemeen' - bij de kennismaking met je nieuwe tandarts kun je hem/haar er meer over vertellen. Sterker nog: dat moet je zelfs doen om een goed contact te krijgen!).
Maar goed, ik durf te wedden dat als haar baas niet met angstige patiënten overweg kan, dat je dat aan haar reactie merkt. Want als hij/zij er wel mee om kan gaan, zal je bij haar al een stuk begrip voelen. Merk je niets van een stuk begrip, dan is het niet de juiste praktijk voor jou.
Lees maar eens wat rond op het forum, maar er zijn heel wat mensen geweest die bij het 1e contact met de praktijk meteen gemeld hebben dat zij bang zijn voor de tandarts. Vaak wordt er door de assistente/aan de balie heel goed op gereageerd en vaak blijkt later ook dat de betreffende tandarts echt begrip heeft.

Je weet nu in ieder geval wel al van tandartsen waar men in jouw omgeving niet tevreden over is. Die zou ik dus in 1e instantie maar overslaan met bellen...

Succes!

:smt006 Monique
do, 04/14/2005 - 13:49 Permalink
Breedbek

Botheid is er in verschillende vormen.

Blijkbaar heb ik een woord gebruikt, dat men hier niet fatsoenlijk vindt, want er staan ineens sterretjes in mijn bericht.

Persoonlijk zie ik niet in wat er schokkend of kwetsend aan dat woord is, anders had ik het niet gebruikt. Ik ben er niet op uit om iemand te kwetsen, ik spreek er niemand direct mee aan, en een krachtterm zou ik het ook al niet noemen. Maar goed, als dat hier de mores zijn, het zij zo.

Wat ik dan persoonlijk weer onfatsoenlijk vind, is dat mijn post geredigeerd is, zonder de vermelding 'bewerkt door moderator'. Het lijkt me niet meer dan normaal om even te melden, dat de moderator hier heeft ingegrepen.

@ minique,
Dank je wel voor je reactie. Maar is het je opgevallen dat ik een heleboel vragen gesteld hebt, waar je niet op in gaat, en dat je antwoord het algemene verhaal is voor mensen met angst voor pijn? Dit is precies waar ik tegenop zie bij het bezoek aan de tandarts: dat ik een algemeen praatje te horen krijg, dat eigenlijk niet van toepassing is op mijn situatie, en dat ik geen antwoord krijg op mijn vragen. (En dat en passant mijn taalgebruik nog wordt gecorrigeerd ook.)

Dit is niet kwaad bedoeld. Ik zeg het, omdat het in me op kwam dat je misschien zelf in een tandartspraktijk werkt, of gaat werken - dan kun je daar op letten. Als je niet in die situatie bent, vergeet dan maar wat ik gezegd heb.
do, 04/14/2005 - 15:47 Permalink
dj

Wat precies wel en niet mag qua taalgebruik,tja, de ene moderator vindt er net weer wat anders van dan de andere. Zolang je het niet heel bot maakt is er niets aan de hand, er wordt eens wat weggehaald en dat is het dan. Kritiek op moderatie hoort overigens met een pm: http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?t=4100

Dat vragen deels beantwoord worden is normaal.. iemand kan even geen tijd hebben of het niet weten, of, of, of. Een tandarts moet eigenlijk je vragen beantwoorden. "Wij" niet. We doen het vaak wel trouwens.

Een paar vragen snel (en dus niet al te genuanceerd) beantwoorden: nee over het algemeen zijn de vrschillen in prijzen vijwel nul, een aantal tandartsen uitgezonderd die echt veel hogere tarieven hanteren (alhoewel ik nog altijd niet snap hoe dat kan). Vrijwel alle tandartsen houden zich aan de aogenaamde CTG tarieven, zoek er maar eens op, zie het forumdeel algemeen.

Wat voor de een goede tandarts is hoeft dat voor een ander niet te zijn. mensen willen verschillende dingen. Jij wilt veel controle houden meen ik te mogen stellen. dat helpt: weten wat je wilt. En ja de verschillen in aanpak kunnen vrij groot zijn natuurlijk.

Zie trouwens ook uit de forumregels:
http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?t=4103

Over het algemeen is in je omgeving vragen de beste methode, samen met gewoon op kennismakingsgesprek gaan. Wat je zou kunnen doen is er gewoon 3 of 4 op een tijtje zetten, gewoon binnenlopen en bij allemaal een kennsmakingsgepsrek vragen, maar niet direct, over minstens een week of zo, of twee. Direct zeggen dat je het nog niet helemaal zeker weet wie het wordt. Soms zul je zien dat een praktijk direct al een bepaalde indruk maakt. Een of twee beste houden, daarnaartoe gaan, de rest direct afzeggen! (Als je dat korter dan 24 uur van tevoren doet loop je forse kans op een rekening..)

waar je mee zit is natuurlijk een veelvoorkomende situatie, die helaas niet op een eenvoudige manier op te lossen is. Uiteindelijk is het toch een kwestie van proberen.

Ik hoop dat het je lukt.

En dan nog iets, ik meende dat Amsterdam een soort tandartscentrale had, die je verteld wie er nog patienten aanneemt en zo. Ik kan geen gegevens vinden trouwens, helaas.
do, 04/14/2005 - 16:19 Permalink
minique

Beste Breedbek,

Ja, hoor, had ik wel gezien dat ik niet op al je vragen antwoordde. Maar eigenlijk denk ik dat je zelf het antwoord op veel van die vragen ook wel weet c.q. heel gemakkelijk had kunnen vinden: ja, natuurlijk is de ene tandarts 'hipper' dan de ander. Lees wat rond op het forum en je vindt van alles over tarieven e.d. Welke tandarts is goed? Tja... vragen waar ik geen antwoord op kan geven beantwoord ik liever niet dan dat ik een fout antwoord geef.
Maar goed, jij vroeg o.a. naar een tandarts die jou past. Welke vragen je kunt stellen. Daar heb ik antwoord op gegeven. Vervolgens komt er een nogal botte reactie, waarna ik de moeite neem om nog eens te verduidelijken hoe je het zou kunnen aanpakken. Of je dat ook op die manier doet, moet je zelf weten. Jij moet je er goed bij voelen.

Ja, het is een algemeen praatje voor mensen met angst. Ik heb heel duidelijk aangegeven dat je moet aangeven angstig te zijn, het in 1e instantie algemeen moet houden en dat de nuancering later wel komt. Naar mijn idee kun je er vanuit gaan dat als een tandarts met angstige patiënten kan omgaan, het ook geen arrogant, onvriendelijk iemand zal zijn...
Uiteindelijk ben jij ook angstig, al is het dan niet voor pijn maar voor arrogante, onvriendelijke mensen. En je bent ook niet voor niets 10 jaar niet geweest. Doe me een lol en lees eens wat rond op dit forum, met name in het angst-gedeelte. Je zult zien dat je niet de enige bent die niet zozeer bang is voor pijn maar wel voor andere zaken omtrent de tandarts.

Oh, en nee, ik ben zelf niet werkzaam in de tandheelkunde, 'slechts' geïnteresseerd door het feit dat ik zelf angst voor de tandarts heb gehad. Dus.... Ik heb al eens met het bijltje gehakt... Mijn advies over hoe je het zou kunnen aanpakken was goedbedoeld en deels vanuit eigen ervaringen. Doe ermee wat je wilt...

Monique
do, 04/14/2005 - 18:31 Permalink
Breedbek

Kritiek op moderatie hoort overigens met een pm: http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?t=4100

ja, sorry, dat zag ik pas toen ik het al getypt had. zal het niet meer doen.

Vrijwel alle tandartsen houden zich aan de aogenaamde CTG tarieven, zoek er maar eens op, zie het forumdeel algemeen.

Ja, die had ik gevonden. Maar dan hoor ik weer van een tandarts die een ''intake'' doet voor 125 euro. Dan denk ik: wat zit daar allemaal in, en welke bedragen moet ik dan bij elkaar optellen. Is dat ook standaard, of verschilt dat per tandarts.

Een of twee beste houden, daarnaartoe gaan, de rest direct afzeggen!

Pfoe, wat een onderneming! Maar ja, als het lukt is het de moeite natuurlijk wel waard. Ik hou je op de hoogte.
vr, 04/15/2005 - 08:45 Permalink
Breedbek

@Monique, excuses voor mijn enigszins overgevoelige reactie. Ik geloof dat ik iets op jou afreageer wat niet voor jou bedoeld is. Nogmaals sorry.

Bij het angst-forum had ik al veel gelezen, maar daar herkende ik juist heel weinig in van mijn eigen situatie.
vr, 04/15/2005 - 08:57 Permalink
minique

Excuses aanvaard, hoor

Oh, en lees de poll in het angstgedeelte eens: http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?t=4811
Absoluut niet representatief voor de Nederlandse bevolking natuurlijk, maar om een idee te krijgen wat mensen met tandartsangst het meest eng vinden: 12% roept dat de tandarts boos/verwijtend zal doen. Past naar mijn idee aardig bij jou opmerking dat hij niet arrogant o.i.d. moet zijn...

:smt006 Monique
vr, 04/15/2005 - 11:41 Permalink
prondel

Wat me wel opvalt is de houding die meteen wordt ingenomen: de tandarts mag niet doen offie de baas is over de tanden van de patient. Ik denk dat als je een advies geeft dat een professioneel advies is wat door veel mensen als een aanval op de persoon wordt ervaren. heeft dus niet per se met arrogantie maar eerder met het gevoel van de ontvanger van de boodschap te maken.
Vaak denken patient ook in termen van een leuk overleg als er eigenlijk helemaal geen meerder opties tot behandleen zijn. Dat wekt vaak de indruk van een starre houding van de behandleaar terwijl ook hier de kennis/inzicht in het probleem van de patient zelf de werkelijk beperkende factor is.

En of een tandarts een hippe vogel of een degelijke meneer/mevrouw is zou mijn keuze helemaal niet beinvloeden als ik wist dat het een kundig mens is. Je hoeft namelijk geen vriendjes te worden met elkaar, een prettige omgang binneskamers in dit soort situaties is meer dan genoeg. Al dat andere moet je maar in je kennissenkring zoeken en vinden.

Cynisch? nee, eerder gebaseerd op een realistische manier van omgaan met je slager, scoenmaker en in dit geval je tandarts.
En als iemand een houding aanneemt die je niet bevalt is het vaak een spiegeling van je eigen persoonlijkheid, dus dat van die botte *** en dat gevoel van het zijn MIJN tanden past wel een beetje in het plaatje. Want na 10 jaar geen controles of behandeling heb je deels bewezen niet voor je eigen gebit te kunnen zorgen zonder hulp van buiten........ da's soms onontkoombaar al wil je dat niet misschien weten.

En nee, ik neem geen patienten aan.
vr, 04/15/2005 - 11:53 Permalink
dj

Op het gevaar af als cynicus over te komen: het is ook mijn ervaring dat in de hele gezondsheidszorg toch wel veel behandelaars zijn die, althans naar mijn mening, simpelweg "over patienten heenwalsen", Althans, gedrag wat ik zo heb geinterpreteerd heeft mij echt geschokt de afgelopen 10 jaar. Ik hoor het ook veel om mij heen en ik lees het veel hier.

10 jaar niet naar de tandarts gaan als "brevet van onvermogen" zien is een gedachtengang die ik me wel een beetje kan voorstellen, maar het is mijns insziens benadering die vaak grote risico's met zich meebrengt.
vr, 04/15/2005 - 12:18 Permalink
dj

Oh en die 12 % ligt hoger bij angstpatienten, ga daar maar vanuit. Twee oorzaken:

1 Je kunt hier maar op één ding stemmen.
2 Er hebben waarschijnlijk toch ook mensen zonder (aanzienlijke) tandartsangst op deze poll gestemd.

Het betreft hier dus de grootste angst voor mensen die hebben gestemd.
vr, 04/15/2005 - 12:28 Permalink
prondel

Persoonlijk houdt ik ook meer van een overleg of een interactie. Maar vooraf al een mening/wens = behandeleis hebben omdat er op internet staat dat zus of zo kan, maakt de patient zogenaamd assertief maar is voor de behandelaar doodvermoeiend als het om een niet van toepassing zijnd iets gaat. Je wilt iemand helpen maardie wil eigenlijk alleen bevestiging van jou van een al bestaande mening.
Dan denk ik, prima moet je vooral doen, maar heeft u er dan bezwaar tegen een andere hulpverlener te zoeken?
En dat laatste wordt dan als arrogant afgedaan terwijl het slechts een afbakening van eigen kennis en kunnen aangeeft. En juist dat stellen van grenzen en slaan van piquetpaaltjes wordt door menig angstpatient niet geaccepteerd van de tandarts. E weten toch zelf wel wat goed voor ze is. Nah, blijkbaar niet anders zat je hier niet met zo'n enorm probleem denk ik dan. En dat is meestal wegens een klein beetje ontkenning van de problematiek en een voorgeschiedenis die er ook geen mooi verhaal van maakt.
Blijft staan: zijn hulpverleners bot? Nee, misschien is duidelijk, zakelijk of kortaf en to the point meer van toepassing, maar dat kan je verwarren met bot en arrogant, zeker als je dacht dat je voor wollige gesprek met fijne babbel eromheen dacht te komen.

En menig angstpatient kwam me zo voorbij, de een nog harder harder briesend vooraf dan de ander, en uiteindelijk zijn ze allemaal behandeld op de manier die bij ze pastte en die ik kon bieden. Een enkeling mocht zijn heil elders zoeken want de eis om te kunnen toveren kon ik niet altijd waarmaken.
vr, 04/15/2005 - 12:33 Permalink
minique

Naar mijn idee heeft arrogantie meer met de toon te maken waarop je iets zegt/advies geeft, dan met het feit dat het advies professioneel/zakelijk zou zijn. Je kunt als tandarts botweg 'nee' zeggen of een toelichting op dat 'nee' geven. Ik ben met je eens dat dit meer tijd en geduld van de tandarts (kan) vragen, maar aan de andere kant: de patiënt gaat wel met een goed gevoel naar huis en komt de volgende keer met een toch iets beter gevoel terug dan wanneer er 'bot' of 'arrogant' (of hoe je het maar wilt noemen) wordt gereageerd. En ik denk dat er zat 'botte' hulpverleners te vinden zijn hoor... Gelukkig is er ook een grote groep die wel dat beetje extra tijd en dat geduld kunnen opbrengen. Een beetje 'service' geven, net als de slager en de schoenmaker e.d. dat doen... Mag best hoor!

:smt006 Monique
vr, 04/15/2005 - 14:31 Permalink
dj

125 euro voor de intake, bijvoorbeeld zoiets:

E 17.80 ... periodiek onderzoek C11
E 17,80 .. anamnese C22
E 84,20 .. schriftelijk behandelplan C28

Een centrum als Kerkrade zal deze kosten bij veel patienten standaard maken. Een intake bij een gewone tandarts zal vaak uit alleen C11 bestaan, misschien foto's erbij..

(CDC heb ik nooit begrepen, zijnn die eingelik uberhapt gebonden aan de CTG tarieven?)
vr, 04/15/2005 - 15:10 Permalink
Breedbek

En of een tandarts een hippe vogel of een degelijke meneer/mevrouw is zou mijn keuze helemaal niet beinvloeden als ik wist dat het een kundig mens is.

Mee eens. Het maakt mij niet uit of die tandarts als persoon hip of degelijk is, mijn vraag ging over de behandeling. Er is op dit forum namelijk ook een groot gedeelte gewijd aan ''cosmetische behandelingen''. Een vriendin van mij kwam laatst thuis met een diamantje op haar voortand. Ik kan me voorstellen dat de ene tandarts dat een beter idee vindt dan de andere. De tandarts van een vriend van mij stelde voor, om al zijn grijze vullingen stapsgewijs te gaan vervangen door witte. Bij zoiets heb ik geen idee of het noodzakelijk is, of dat het een leuk projectje is voor die tandarts.

Want na 10 jaar geen controles of behandeling heb je deels bewezen niet voor je eigen gebit te kunnen zorgen zonder hulp van buiten........ da's soms onontkoombaar al wil je dat niet misschien weten.

Goh, stel jij diagnoses via internet, handig! Kun je dan meteen van daaraf zeggen wat er zoal gevuld moet worden, dan ben ik een beetje voorbereid.

Je wilt iemand helpen maardie wil eigenlijk alleen bevestiging van jou van een al bestaande mening.
Dan denk ik, prima moet je vooral doen, maar heeft u er dan bezwaar tegen een andere hulpverlener te zoeken?

Dat iemand zijn grenzen aangeeft, en duidelijk zegt: dit doe ik niet, want daar sta ik niet achter, dat vind ik volstrekt niet arrogant. Had ik maar zo'n tandarts.

Wat ik wel arrogant vind:
- Stellen dat iemand die 10 jaar niet bij de tandarts is geweest, DUS niet in staat is voor zijn eigen gebit te zorgen, voordat je ook maar een tand of kies gezien hebt.
- De behoefte aan een respectvolle behandeling afdoen als behoefte aan ''een wollig gesprek met een fijne babbel eromheen''.

Als mijn schoenmaker zo'n toon aan zou slaan, zocht ik een andere schoenmaker. ("Hoezo UW schoenen? U kunt er duidelijk niet voor zorgen, hebt u ze wel eens gepoetst? Nee, dat dacht ik al. Inlegzooltjes? Dat hebt u zeker op internet gelezen, nou, daarvoor moet u niet bij mij zijn. Iedereen denkt maar dat-ie verstand van schoenen heeft.)

edit door dj
laatste opmerking wegehaald, is te onvriendelijk naar mijn smaak. Ik begrijp dat het een scherpe discussie is, dat mag best, maar zo krijg je al snel een soort Flintstone-fight, als iemand begrijpt wat ik bedoel.
vr, 04/15/2005 - 15:13 Permalink
Breedbek

edit door dj
laatste opmerking wegehaald, is te onvriendelijk naar mijn smaak.

maar mocht dat lachebekje dan niet blijven staan? die keek toch heel vrolijk? :smt003 :smt003
vr, 04/15/2005 - 18:24 Permalink
prondel

cursus lezen:

ik schreef: Want na 10 jaar geen controles of behandeling heb je deels bewezen niet voor je eigen gebit te kunnen zorgen zonder hulp van buiten........ da's soms onontkoombaar al wil je dat niet misschien weten.

DEELS. wat is er onduidelijk aan dat woord? En ik stel geen diagnoses, die concluse is aan jezelf. Het enige dat ik weet is dat je een kies met een vulling met een gat ernaast hebt. Verder, totaal onbelangrijk voor me wat zich onder je neus afspeelt. Echter je presentatie hier binnen 5 berichten.........
En dat er weer geredigeerd en gemodereerd moest worden geeft eens te meer de Arrodamse houding aan die je waarschijnlijk blind maakt voor het toch wat overassertieve, zeg maar gerust bijna onbeschofte gedrag. Juist dat wat je bij een andere absoluut niet accepteert. Alles afdoen met smailies is geen reden om de basis van je uitlating niet eens tegen het licht te houden. En die is uit de grond van je hart.
Ennuh met mijn schoenmaker heb ik geen overeekomst als het om totaal behandelen gaat, die heb je bij de wet (WBGO) nu eenmaal wel met een arts of tandarts.

Maar ik wens je inelk geval succes met zoeken, al zou een tip zijn, kijk eerst de kat uit de boom bij die tandarts die je gaat bezoeken zonder meteen hoog van de toren te blazen. Het is namelijk een wederzijds belang dat iedereen zich op zijn gemak voelt in de aangegane relatie. Snap je?
vr, 04/15/2005 - 18:45 Permalink
Basset

Bij het zoeken naar een nieuwe tandarts zou ik eerst even op neutrale wijze proberen na te gaan waarom je angstig bent en wat dit veroorzaakt heeft.

Een aantal redenen kunnen vragen om een specifieke tandarts te zoeken. Of doorverwezen te worden naar bijzondere tandheelkunde. Zo kan behandeling met lachgas of narcose een mogelijkheid zijn. Ook kan eventueel een tandarts die laserbehandeling kan doen (spijtig genoeg zeldzaam) een hulp zijn om je angst te overwinnen.

De tandarts weet dat bij 10 jaar geen kontrole er heel vaak een heleboel verdoken en zichtbare problemen kunnen ontstaan zijn. Dat angst daaraan mede aan de basis ligt zal elke tandarts begrijpen.

Dat je de draad terug wil oppakken is een goede zaak en alvast proficiat.

Bij het zoeken naar een goede tandarts zijn er echter ook persoonlijke zaken die spelen. zo moet het tussen jou en je nieuwe tandarts ook klikken. Geef je nieuwe tandarts alleszins een kans. Vertrouwen kan met één enkele tegenvallende behandeling te vedwijnen, (en dat hoeft nog niet om een fout te gaan) het opbouwen van een nieuw vertouwen vergt echter meerdere possitieve ervaringen.

Uiteraard is mond op mond reclame de beste manier om een tandarts te evalueren. Wat je aan je kandidaat tandarts kan vragen is of hij eventueel voor zijn praktijk tervredenheidsonderzoeken heeft laten uitvoeren. dit gebeurt nog niet zo veel maar steeds meerdere collegae doen dit. dit is eventueel ook een referentie. Resumerend raad ik je aan een tandarts te kiezen die je wil inschrijven en een eerste raadpleging te nemen. Dan kan je al voelen of het min of meer klikt. Uiteraard zijn er betere, socialere en mindere tandartsen de beste tandarts is niet altijd de sociaalste . Echter bewuste beulen lopen er gelukkig niet te veel rond. Die worden wel op een andere manier uit de markt gehaald of ze halen zichz\elf uit de markt. Dus tandarts uitproberen en als het niet klikt een andere. Vergeet echter niet dat je je nieuwe tandarts niet kunt verwijten waar het vroeger fout is gegaan, want dan lukt het nergens en nooit meer.
vr, 04/15/2005 - 19:24 Permalink
prondel

Beste Dirickx

Je gaat er vanuit dat hij angstig is, maar dat hoeft niet zo te zijn. Soms is gemakzucht, geen klachten of vergeetactigheid de oorzaak van 10 jaar niet komen. Die route van de angst had ik ingebracht maar sloeg niet op "breedbek".

groet

P.
vr, 04/15/2005 - 19:39 Permalink
minique

Vriendelijk verzoek om vanaf nu weer terug te keren naar de oorspronkelijke vraag van breedbek, nl.: hoe vind ik een (voor mij) goede tandarts en welke vragen kan ik stellen?
Bedankt voor je bericht daarover, Dirickx.

:smt006 Monique
vr, 04/15/2005 - 19:42 Permalink
minique

Ja, ben ik met je eens dat de vraag meer om het lijf heeft dan ik in mijn bericht even vrij samenvatte. Maar de discussie die nu wordt gevoerd dwaalt m.i. toch echt van de oorspronkelijke vraagstelling af en dreigt naar mijn idee toch iets teveel op de man af gespeeld te worden. Vandaar...

:smt006 Monique
vr, 04/15/2005 - 20:06 Permalink
dj

Dat van die handen en voeten is waar maar het is tijd dit los te laten, mi.

Officieel oordeel:

Breedbek wil een voor hem/haar goede tandarts. Impliciete kritiek op andere tandartsen (uit het verleden) is (nu even) bijzaak, en voorzover dat in deze thread staat gaarne ignoreren.
vr, 04/15/2005 - 20:11 Permalink
Breedbek


Ennuh met mijn schoenmaker heb ik geen overeekomst als het om totaal behandelen gaat, die heb je bij de wet (WBGO) nu eenmaal wel met een arts of tandarts.


Ik heb even opgezocht waar die wet over gaat. Maar ik snap niet goed waarom je dat in dit verband aanhaalt. Kun je dat toelichten?
ma, 04/18/2005 - 12:04 Permalink
joek

Ik wil me er niet al te veel mee bemoeien, maar ik denk wel dat zoals Prondel reageert, dat dit precies is waar Breedbek mee zit.
Een ta mag echt wel kritiek hebben als iemand 10 jaar niet is geweest, maar zoals Breedbek al zegt, daar zal iemand ook wel zijn redenen voor hebben.
Als mijn ta zo reageerde als Prondel af en toe, zou ik niet blij zijn.
Ik vind je nl. af en toe behoorlijk bot.
Misschien komt dat wel doordat alles geschreven is, zodat je iemands gezichtsuitdrukking er niet bij zit. Maar ik vind dat een ta nu eenmaal iemand moet zijn die zich in mensen kan verplaatsen.
Dat hoort bij zijn beroep.
Sterkte, Breedbek, bij het vinden van een ta. Maar .... wel regelmatig blijven gaan. :lol:
Groetjes,
Joke
ma, 04/18/2005 - 15:43 Permalink
prondel


Ennuh met mijn schoenmaker heb ik geen overeekomst als het om totaal behandelen gaat, die heb je bij de wet (WBGO) nu eenmaal wel met een arts of tandarts.


Ik heb even opgezocht waar die wet over gaat. Maar ik snap niet goed waarom je dat in dit verband aanhaalt. Kun je dat toelichten?


Beste Breedbek, eerder in de draad vertelde je me dit:

Als mijn schoenmaker zo'n toon aan zou slaan, zocht ik een andere schoenmaker. ("Hoezo UW schoenen? U kunt er duidelijk niet voor zorgen, hebt u ze wel eens gepoetst? Nee, dat dacht ik al. Inlegzooltjes? Dat hebt u zeker op internet gelezen, nou, daarvoor moet u niet bij mij zijn. Iedereen denkt maar dat-ie verstand van schoenen heeft.)


En daar reageerde ik op. Wat ik er mee bedoel is dat je na de vrije artsenkeus die je hebt, een soort onderlinge verstandhouding met je tandarts hebt waarbij de arts verplicht is je zo goed mogelijk voor te lichten en duidelijk ta maken wat je probleem is, hoe dat kan worden opgelost en wat daarvoor de inspanning (fysiek, emotioneel,financieel etc) van jou als patient is. Daar mag je bij de hulpverlener verwachten dat zijn kennis up to dat is en niet gebaseerd is op winstbejag. Van de patient mag je een common sense aanpak verwachten.
Dat betekent dat je onredelijke verzoeken, onhaalbare verzoeken zo goed mogelijk moet zien te verkopen als onmogelijk en wel hierom......
De patient kan de verbintenis wel eenzijdig verbreken door een andere arts te zoeken, de tandarts moet zwaarwegende redenen hebben om dat te kunnen.
En bij de schoenmaker die jezelf aanhaalde ga je zonder probleem naar een andere hakkenbar en klaar. Je betaalt en je hebt nieuwe zolen.
Heb je na een jaartje weer zin om terug te gaan naar die ander, geen probleem, het is een volledige vrije keus en die schoenmaker zal denken, ha handel!
Bij een tandarts zou er een soort vertrouwensband mogen worden geacht te zijn, en als je die bij een beetje tegenwind al als niet meer bestaand ervaart, dan is er wat mis met die overeekkomst. Of inelk geval de basis waarop die zou moeten zijn gefundeerd. Ga je naar een andere tandarts dan zeg je het vertrouwen in de eerste op. Dan kan je niet verwachten dat die tandarts je als het even tegenzit bij zijn "opvolger"weer als de verloren zoon ontvangt en gewoon weer net doet of er niets gebeurd zou zijn. Dat hoeft hij/zij niet te doen, mag natuurlijk wel. En als di etandarts denkt: pfff lekker belangrijk wie er komt,als er maar geboord en gevuld kan worden, dan is het een economisch belang wat hem stuurt en dat heeft maar een heel wankele basis.

Dus dat was de strekking verder niets dan dat. En, je had die schoenmaker dus zelf ingebracht in de discussie. Ik gaf slechts mijn onbescheiden mening en daarmee kan je doen wat je wilt. Feit blijft dat je helaas niet teveel kan plannen hoe de relatie met je nieuwe tandarts getslate krijgt, daar moet je dus zelf stevig in investeren en zo niet, dan is het afwachten wat je krijgt

nogmaals, succes met de verdere zoektocht

NB, na wat over en weer mailen met de moderatoren zal ik verder niet meer ingaan op andere delen van de draad waarin we voor de meute rollend over straat gingen maar waar ik slechts aan hoor en wederhoor dacht te doen.
Peter
ma, 04/18/2005 - 20:01 Permalink
prondel

Ik wil me er niet al te veel mee bemoeien, maar ik denk wel dat zoals Prondel reageert, dat dit precies is waar Breedbek mee zit.
Een ta mag echt wel kritiek hebben als iemand 10 jaar niet is geweest, maar zoals Breedbek al zegt, daar zal iemand ook wel zijn redenen voor hebben.
Als mijn ta zo reageerde als Prondel af en toe, zou ik niet blij zijn.
Ik vind je nl. af en toe behoorlijk bot.
Misschien komt dat wel doordat alles geschreven is, zodat je iemands gezichtsuitdrukking er niet bij zit. Maar ik vind dat een ta nu eenmaal iemand moet zijn die zich in mensen kan verplaatsen.
Dat hoort bij zijn beroep.


Tot op zekere hoogte kan ik me wel in je verplaatsen echter, als een patient een grote mond heeft kan je zomaar tegen een tandarts aanlopen die dat ook heeft. Ik ben geen heilige, ik kan me prima in mensen verplaatsen en heb echt niet zo'n moeite om te begrijpen dat er meer is of zou kunnen zijn, dan nalatigheid bij 10 jaar niet komen.
Echter, om de hete brij heen draaien, net doen of patienten altijd zielig zijn, de tandarts bot en de rekening te hoog is een trend die me door de consumentenbond al te vaak is geprobeerd aan te wrijven. Ik heb in principe gewoon een winkel, de patient heeft een onderhoudsgevoelig gedeelte van zijn lijf bij mij in het onderhoud, de patient maakt afwegingen op diverse gronden, ik ook. En als dat wordt gezegd of de vinger wordt evident op de zere plek gedrukt is het ineen hier t ebreed en daar te lang.

Lees mijn andere reacties her en der, tis niet allemaal hak en breek, het is meestal een antwoord gebaseerd op 15 jaar werken in de gezondheidszorg. Maar blijkbaar wordt en van een tandarts hier op het forum een andere rol verwacht. Jammer, maar zo ben ik niet en ik speel niet graag een rolletje

Dus, jammer dat het voor sommigen teveel is, en blijkt dat vaker, dan lees ik alleen nog maar af en toe mee en kan iedereen blind varen op de inzet van andere tandartsen hier of zijnkennis elders van internet halen.

Let wel, het is een forum geen praatgroep voor gelijkgestemden en zo hoort een forum ook te zijn.

Peter
ma, 04/18/2005 - 20:12 Permalink
minique

En nu is deze discussie echt gesloten.

Beide 'partijen' hebben hun punten duidelijk neergezet en iedereen kan zich vanaf nu hierover bezinnen. En hoewel de meningen van beide zijden soms hard uiteen zijn gezet, is er voor beide kanten van het verhaal begrip op te brengen.

Komt er nog een nieuw bericht die opnieuw inhaakt op de gevoerde discussie, zal deze topic worden gesloten.

:smt006 Monique
ma, 04/18/2005 - 20:20 Permalink
warie

Ik heb ergens gelezen (maar ik weet niet meer waar) dat er in Amersfoort een kliniek zou zijn speciaal voor angstpatienten die met o.a.laser werkt (Vo Laan afk., ik weet niet of ik het adres mag noemen) Zelf kom ik niet uit Amersfoort, maar ik ben hier toch benieuwd naar, kun jij daar misschien iets meer over vertellen, Maja?
do, 05/12/2005 - 14:05 Permalink
Basset

Lasertherapie bestaat al meer dan 15 jaar in de tandheelkunde, alleen loopt Nederland verschrikkelijk achter ten opzichte van de buurlanden en vooral ten opzichte van Duitsland. De behandeling met laser heeft zeer veel voordelen en geeft een flinke kwaliteitstoename van de behandeling. In combinatie met cofferdam worden de uitgeboorde gaatjes volledig steriel wat met een boor niet kan. Bij wortelkanaalbehandelingen worden de kiemen gedood die in alle zijkanaaltjes van het wortelkanaal zitten.
spijtig genoeg komt laserbehandeling in Nederland nauwelijks van de grond. Een laser kost immers als snel 60000 euro en dat is meer dan een volledig uitgerustte tandartspraktijk. Een doorgedreven laseropleiding kost al snel 23000 euro.
zo, 05/15/2005 - 05:52 Permalink
Breedbek

Dag allemaal,
Ik wou even laten weten dat het eindelijk (!) gelukt is.

Ik heb inderdaad een paar praktijken gebeld om te vragen hoe lang de eerste afspraak duurde en wat daarin precies gebeurde. Ook of je bij een groepspraktijk steeds dezelfde persoon kreeg (bedankt voor de tip!); en of er een mondhygienist in dezelfde praktijk zat, zodat ik niet opnieuw op zoek hoefde.

Ik heb aan alle vrienden en bekenden gevraagd naar hun ervaringen, en uiteindelijk iemand gevonden die mij van harte werd aanbevolen, omdat ze goed is, aardig, en veel toelichting geeft.

Daar ben ik inmiddels geweest en guess what?? Niks verborgen problemen! Prima gebit, niks aan de hand, die ene gebroken vulling repareren en een beetje tandsteen weghalen.
:D :D

Iedereen nog bedankt voor de adviezen.
ma, 06/06/2005 - 14:45 Permalink
Carlos

Ik heb aan alle vrienden en bekenden gevraagd naar hun ervaringen, en uiteindelijk iemand gevonden die mij van harte werd aanbevolen, omdat ze goed is, aardig, en veel toelichting geeft.
Welke was dat nou? Je mag haar best noemen.
vr, 03/17/2006 - 12:41 Permalink
dj

Enige berichten zijn verwijderd, aangezien het vanaf hier ontspoorde.

Het noemen van de naam van de tandarts in dit soort situaties is niet verboden op het forum, maar we moedigen aan het per privebericht te doen. Er worden soms namen door moderatie verwijderd maar dit is een beslissing die van geval tot geval bekeken wordt en waarin wordt meegewogen of een bericht niet al tezeer reklame is en of er mogelijkerwijs andere problemen voorvloeien uit het noemen van de naam. Dat laatste is denkbaar maar is totnutoe geen groot probleem geweest, naar onze inschatting.

Aangezien dit topic al oud was en afgerond zie ik geen reden waarom dit topic nou weer open zou moeten, hij blijft daarom gesloten tenzij bv maar vooral Breedbek alsnog zou willen posten.

PS lees de forumregels.
di, 03/21/2006 - 16:50 Permalink