23 jaar en net pas kaasmolaren ontdekt in min. 4 kiezen

Author:
Chaya
Posted:
do, 01/13/2005 - 14:28
Ik (vrouw) ben 23 jaar en er is zojuist voor het eerst ontdekt (door mijn nieuwe tandarts) dat ik zogenaamde "kaaskiezen" hebt, of te wel kaasmolaren. Heb begrepen dat dit normaliter op jonge leeftijd al ontdekt wordt door de tandarts.
Is dit een teken van falen van mijn (vorige) tandarts?
Welke oplossingen zijn hiervoor? Kronen?

Groeten,
Maaike
prondel

Als het beestje maar een naam heeft zou ik bijna denken. Misschien is de nieuwe tandarts geneigd om meer te classificeren of heeft ie neiging in hokjes te denken. Belanrijker dan de term kaasmolaar, die ik zelf alleen gebruik als de stukken er ook echt af vallen , is de conditie van het glazuur nu!
Het is in feite een door een ontwikkelingsstoonis ontstaan beeld dat de kleur of vorm bepaalt. Maar als ze al 17 jaar zonder problemen functioneren, wat is dan nu, met die naam, ineens anders.
Precies, weinig, alleen het heet nu kaasmolaar, terwijl een hypoplasie, hypomaturatie of hypocalcificatie eigenlijk de echte term is.
Heeft die ouwe tandarts gefaald? neuh, hij/zij is gewoon niet van plan dining t maken voor het een probleen blijkt te zijn.
En kronen..........als er grote vullingen in zitten misschien, maar dat geldt ten dele ook voor de niet-kaas-molaar.

Dus, alles flex...............
do, 01/13/2005 - 17:28 Permalink
Chaya

Beste prondel,
dat het beestje nu een naam krijgt, heb je ergens wel goed. Maar toch begrijp je mij verkeerd. Het beestje heeft inderdaad een naam gekregen, maar dat betreffende beetje leeft wel al jaren in mijn mond.
Ben misschien niet duidelijk genoeg geweest in mijn oproep, maar de gaten vallen wel degelijk al jaren letterlijk in mijn kiezen en de vullingen vliegen er al jaren om de haverklap uit. Maar volgens mijn vorige tandarts was er nooit iets aan de hand en hij plaatste dan ook telekend weer doodleuk een nieuwe vulling terug. Zat gemiddels om de 4 maanden bij de tandarts omdat er weer een stuk kies was afgebroken om omdat éen van m'n vullingen er weer uit lag. Dat de vulling heel diep zitten klopt ook. Ik heb bij mijn nieuwe tandarts mee gekeken naar de gemaakte foto's en de vullingen zitten in sommige kiezen bijna tot op de zunuw. Dat noem ik toch vrij diep!!
Denk niet dat mijn nieuwe tandarts in hokjes denkt en het beestje een naam wil geven, ik denk dat zij direct iets herkend dat mijn vorige tandarts jaren over het hoofd heeft gezien, met alle gevolgen van dien.
Ik maak uit u bericht op dat u zelf ook werkzaam bent in de tandheelkunde? klopt dat?
Groeten,
zo, 01/23/2005 - 15:23 Permalink
prondel

Zoals u het nu schrijft maakt het het geheel wel iets duidelijker en verdient het zeker niet meer de schoonheidsprijs.

In uw eerste bericht liet u slechts vallen dat het een geconstateerd feit was, niet de problematiek. Dus vandaar mijn opmerking: "als het beestje maar een naam heeft".

En dan komt de oplossing ook uit een andere koker.

Je moet de qualiteit van die kaasmolaar (een term die ik niet graag gebruik wegens een hartgrondige aversie voor kaas in het algemeen) voelen, zien en op foto hebben om de wortel te beoordelen, om een zinnig antwoord te geven over wat en hoe.
Is het bevoorbeeld een probleem van die kies alleen of zijn er meer? Is het hele gebit aangedaan met qualitatief/quantitatief minder glazuur?

Als een tand of kies zolang zoveel problemen geeft is het vaak een calcificatieprobleem. In leken termen: het glazuur brokkelt af als natgips. Willen plakken aan dat glazuur heeft geen enkele zin want de hechting breekt de hele kap van glazuur los van de ondergrond. En als dat, naar nu bleek, al jaren zo was, dan moet je je serieus afvragen of een dergelijke kies behouden kan en moet blijven met veel kunst en vliegwerk. Of dat je kiest voor een oplossing waarbij de kies wordt verwijderd en de tanden ernaast alle aandacht krijgen die ze verdienen.

Kortom, het is een nogal complex probleem, waarbij ik nu ook veel sneller zou besluiten zo'n kies, (lees zo'n setje kiezen) in een vroeg stadium te verwijderen. En dan met een beugel de stand van de buren reguleren zodat je later, eventueel veel later ook nog met de verstandskiezen erbij, een mooie rij tanden hebt. Maar die beslissing is erg rigoreus is me (ons) vaak verweten, en die beslissing is ook vaak daardoor te lang uitgesteld met eigenlijk een negatieve resultante. Want te laat eruit halen maakt het alleen maar moeilijker voor de orthodontist.
Dus?

Je nieuwe tandarts weet waarschijnlijk net zo goed als ik wat de mogelijkheden zijn met die kiezen. En hij/zij kan met jouw waarschijnlijk aan de hand van de tandheelkundige mogelijkheden en jouw (tijd en financiele) mogelijkheden gaan afwegen wat voor jouw gebit het beste is.

NB, ja inderdaad uw gebitsproblemen zijn mijn werk
zo, 01/23/2005 - 22:03 Permalink