Beugel creeert overbeet

Author:
Kirst
Posted:
di, 09/14/2004 - 17:36
Hallo,
Ik heb twee achteruitstaande voortanden en een vooruitstaande hoektand. Mijn tandarts heeft een nieuwe methode waarmee ik slechts korte tijd met en plaatjesbeugel hoef te lopen, maar waarmee een lichte 'overbeet' gecreerd wordt. Dit is een klasse twee gebit en hebben veel mensen, zegt hij. Maar ik wil er niet bij lopen als een konijn! Hoe ziet een klasse 2 gebit eruit? Hoe weet ik of dit een verbetering is? Ben volwassen dus moet het allemaal zelf betalen...
Bliepmiep

Ik heb precies hetzelfde gehad en heb idd een lichte overbeet.
Toen ik zelf doorhad dat er een overbeet ontstont, was mijn ortho hefig gepikeer want mijn tanden stonden nu toch recht?
Je ziet er niets van, het gaat om een overbeet van (ff voelen) 5 mm. Maar, ik moet erbij zeggen, dat je mijn ondergebit ook niet ziet bij praten etc.
Konijnentanden heb ik ook niet echt, maar het irriteert me toch wel een beetje...
Maar ja, beter een konijn dan een dracula zeg maar...
di, 09/14/2004 - 18:25 Permalink
de digitale tandarts

Een klasse II is een versterkte overbeet: hierbij staan de ondersnijtanden verder dan normaal (>3mm) achter de bovensnijtanden.

Het is logisch... als je boventanden nu naar achterstaan en je gaat ze recht zetten, dus naar voren, dan zal de overbeet ook groter worden.
Vraag anders of er een set-up gemaakt kan worden op een gipsen gebitsmodel, dan kan jezelf het eindresultaat al enigzins beoordelen.

Bij de een zie je een overbeet meer dan bij de ander (grootte lippen/ grootte kin), dus dat moet je misschien ook in je overweging meenenemn.

Succes.
di, 09/14/2004 - 19:13 Permalink