Hoe nu verder.

Author:
madje
Posted:
za, 07/31/2004 - 14:42
Nou mijn behandeling is achter de rug. We zijn nu 48 uur verder. Maar ik zit met een paar kleine vraagjes en misschien weten jullie daar antwoord op.
Ik heb boven dus een volledig protese en onder een partiele protese. Mijn vraag is nu. Wanneer moet ik met ondergebit gaan poetsen. Kan dit gewoon nu al. Ondanks dat ik merk dat als ik spoel met water dat het allemaal gevoelig is. Of moet ik een paar wachten tot het iets beter genezen is. We zijn nu 48 uur verder. Nu let ik gewoon even op, op wat ik eet en drink.
Dus misschien een domme vraag. Maar wanneer kan ik poetsen. Want ik wil van dat beetje ondergebit wat ik heb geen puinhoop meer maken. Snap je.

Voor de rest probeer ik het zoveel mogelijk in te houden. Trouwens ik heb het liever in dan uit. Moet ik mijn gebit eigenlijk wel uit doen als ik slaap. Nu laat ik zowel het boven als onder gewoon in. Zo heb ik het ook het liefste.

Hoe zit het met bruistabletjes voor je kunstgebit. Nu poets ik het met een zachte borstel onder de kraan. Na iedere maaltijd maak ik het schoon.

Nou dit waren de vragen waarmee ik zit. Ik kan natuurlijk ook even de tandarts bellen. Maar dat gaat niet in een weekend.
Roxanne

Je kan het altijd een beetje voorzichtig proberen, niet poetsen maar eerder masseren bijvoorbeeld, je merkt vanzelf wel of het pijn doet of iets dergelijks...!

Hoop dat je veel plezier hebt van je nieuwe tandjes :D

GOED GEDAAN!!!!

Groetjes Rox :smt006
za, 07/31/2004 - 19:15 Permalink
madje

Nou ik heb al een paar keer geprobeerd.
Dus met een zachte tandenborstel wat tandenpasta erop en zachtjes m'n tandjes gepoetst. Het gaat goed.
Moet alleen uitkijken langs de randen. Want daar beginnen de wondjes en dat is nog pijnlijk. Maar ik kan ze wel door zachtjes in te wrijven met tandenpasta. Ze in iedergeval insmeren.
Daarna goed spoelen. Voelt ook wat branderig aan op de rest van de wondjes. Maar na een tijdje voelt ook dat heel verfrissend aan.

Dank je voor je antwoord Roxanne. Je hebt me weer een eind op weg geholpen.
Nu voelt het weer een stuk schoner. Ja het is wat met ons angsthaasjes. Op de een of andere manier is mijn mond na m'n bezoek bij de tandarts een soort obsessie geworden. Ik ben er best wel mee bezig.
Vooral het idee om het gebit uit te doen. En dan die wondjes en geen tanden in mijn mond. Daar kijk ik heel raar tegen aan.
Ik heb zowiezo liever mijn gebit in dan uit.

Want met m'n gebit in ben ik er heel tevreden over en het ziet er gewoon goed uit. Om het heel eerlijk te zeggen. Het heeft er nog nooit zo goed uitgezien. Want ik heb altijd al een "paarden gebit" gehad.
Nu is het echt mooi en ben er echt trots op. Als straks die wondjes goed genezen zijn. Dan gaat eten ook veel beter. Want nu ben ik heel voorzichtig. Hoewel een stukje brood met leverpastei heel goed gaat. Zelfs de korstjes eet ik al op. Het doet wel wat zeer. Maar het gaat wel. Alleen klappert het een beetje. Daar moet ik dan weer wel aan wennen.
ma, 08/02/2004 - 00:22 Permalink
madje

Zo we zijn nu 5 dagen verder. Hoe gaat het met me.
Op zich prima. Eten gaat nog steeds moeilijk. Maar er komt langzaam vordering in. Brood in kleine stukjes snijden dan kan ik het wel verwerken. Zelfs de korstjes lukt al aardig. Kauwen gaat ook. Maar het is een beetje wennen. Je tandjes staan wat losser dus is er meer beweging in. Datzelfde geldt voor het onderstuk. De kiesjes.
Maar door dat te accepteren kom je al een heel eind. Ook moet ik mijn tong een beetje anders gebruiken. Dan kan ik al aardig een eindje weg knauwen. Ik accepteer gewoon dat het een beetje anders moet.
Al stuntelent komen we wel op de goeie weg. Het is ook allemaal gevoelig. Dat speelt ook allemaal mee.
Met het avond eten gaat het beter. Aardappellen kun je prakken. Stamp eet al makkelijk weg en zoiets als aardappelsalade nou dat werkt wel. Soep vooraf. Meer een soort boullion en als toetje heerlijke schep-ijs. Met zachte vruchtjes, of stukjes ananas. Smaakt heerlijk.
Ja ik verwen me wel. Je kan wel denken ik kan voorlopig dit niet eten of dat niet eten. Beter is het om uit te zoeken wat je nog wel kan eten en daar iets lekkers mee maken. Zorg dat je de vitamines binnenkrijgt.

En op de kermis geweest. Kijk de atracties ben ik niet in geweest. Daar is het nog te gevoelig voor. Oliebollen heb ik me ook niet aan gewaagt. Maar ik had genoeg geld over. Dus een lekkere gerookte paling was niet mis. Dat is erg lekker. En de smaak lijkt nu wel erg lang te blijven hangen. Maar ook dat was erg lekker.

Nou hoe gaat het met de pijn. Valt allemaal wel mee. Soms doet het wat zeer. Soms pak ik een paracetamol. Vooral snachts. Maar het is goed om te hebben.

Ook ziet het er heel mooi uit. Ik durf weer te lachen. Als ik op straat loop of fiets, groeten sommige mensen me. Als ik iemand groet, groet men vriendelijk terug.
Ja wat dat betreft heb ik meer zelfvertrouwen. En dat straal je dan ook uit. Dus krijg je ook iets terug.
Ik voel me ondanks alles veel beter dan voor ik naar de tandarts ging. Op de een of andere manier doen rotte tandjes iets met je hele lichaam lijkt het wel.

Dus nog steeds geen spijt. Kan ook niet want je kan niet terug.

Alleen wel een rare smaak als ik mijn gebit uit doe. Wordt steeds beter trouwens. Maar in het begin keek ik daar erg tegenop.
Dus zolang het nu is. Doe ik na elke maaltijd het beetje tandjes wat ik nog heb poetsen. Ook poets ik mijn gehemelte met tandenpasta en een zachte borstel. Dan goed spoelen met water. En daarna met een spoelmiddeltje. Want ik wil het goed schoonhouden. Vooral na al dat getrek.
M'n kunstgebit gaat ook met een zachte borstel en een beetje tandpasta. Ook opdat het allemaal fris smaakt.

Sorry voor het lange verhaal. Maar ik wil jullie gewoon laten weten hoe het nu met me gaat. Als ik meer vorderingen maak, dan horen jullie het wel. Maar echt. Ondanks dat iedereen denkt dat ik me veel moet ontzeggen. Voel ik me hardstikke gelukkig. Elke keer weer iets meer proberen en als het nu niet lukt, komt het later.

Dus het komt gewoon hardstikke goed.


:D
wo, 08/04/2004 - 00:45 Permalink
madje

Zo toch nog even een update. We zijn nu iets meer dan 10 dagen verder. Eten valt nog niet mee. Maar er kan wel meer gegeten worden. Heb zondag een BBQ (Barbeque_ gehad. Heb zelfs al stukken vlees gegeten. Heb nl een paar worstjes op. Soort gehakt. Een kippenboutje en een hamburger. Heb me zelfs al aan gemarineerd spek gewaagd. Dat ging wel maar het voelt dan toch wel pijnlijk aan. Hoewel aan de rechterkant gaat dat prima. Maar als ik te hard knauw dan doet het wel zeer.
Maar we eten wel steeds meer.
Vandaag ook met iemand naar het ziekenhuis geweest. Die moest nl poliklinisch behandlt worden. Dus dan zit je daar in het ziekenhuis. En je wilt maar niet laten merken dat je een gebitje hebt. Dus bij de koffie toch met veel pijn en moeite een appelflap gegeten. Nou ik hoop dus dat je nooit suiker krijgt tussen je gebit en je gehemelte, want dat doe echt zeer hoor. Dus even naar de WC en vlug gezorgd dat het schoon werd. Maar heb toch de appelflap opgegeten. Geen suiker meer tussen gebit gehad. Gewoon een kwestie van flink aan laten zuigen. Heb ook een broodje kaas gegeten. Dus echt dorbijten met de tandjes en dan kauwen. Afbijten gaat wel. Maar dan kantelt het bovengebit een beetje.
Maar schaam je daar niet voor. Want je eet met je mond dicht. Dus niemand dat dat ziet. Zo kan je heel veel dingen eten. Kijk als straks de kaak is uitgeslonken en ze maken het definitiever, gaat het beter zitten.
Sommige dingen doen nu eenmaal een beetje zeer. Maar je moet er aan wennen. Je moet er doorheen. En ik wil me absoluut niet laten beperken door een gebit. Alles wat ik vroeger heb gegeten, wil ik nu weer eten. En ik ben stront eigenwijs en het zal me lukken. Al is het af en toe met pijn. Dat gaat wel over.

Ondanks de strubbelingen, heb ik er nog steeds geen spijt van. Ik heb alleen geen zin om alleen maar zacht eten en pap te eten.
Dus tobben we even door. Maar langzaam voel ik me er steeds meer vertrouwd mee, eten met een gebit.
Overigens heb ik ook nog een paar echte tandjes hoor.
di, 08/10/2004 - 01:38 Permalink
madje

Nou we zijn bijna een maandje verder.

Hoe is het ermee.

Met eten gaat het wel goed. Eet van alles. Zelfs de friettent wordt niet overgeslagen. Dus eten gaat steeds beter. Kijk een appel moet ik in stukjes snijden. En knauwen wil ook niet al te makkelijk gaan. Maar we geven niet op. Ook al doet het soms een beetje pijn. Eenmaal in de mond dan gaat het ook verder.
Wat dat betreft is een kunstgebit een hele gewenning. Het voelt ook anders.

Maar nu heb ik er een ander probleem bij. M'n kaken beginnen te slinken. Wat heel normaal is. Maar m'n gebit is gemaakt ten tijden dat het vol stond met tanden. Dus is het gebit een beetje te groot geworden en rammelt het in mijn mond.
Dus heb ik daar nu kleefpasta voor. Op aanraden van de tandarts uiteraard. Want eigenlijk moet het dus opnieuw aangemeten worden. Maar de eerste paar maanden slinken je kaken nog heel veel. Vandaar dat ik kleefpasta gebruik.
Maar fijn is dat niet. Als je gebit er in zit heb je er weinig last van. Maar met het eruit halen blijft die pasta aan je gehemelte plakken en dat is niet fijn. Ik hoop dat ik er een beetje aan kan wennen. Want nu krijg ik hele rare neigingen als ik het eruit haal.
Maar toch wil ik perse dat het goed zit. Dan maar even lastig.

Eerlijk is eerlijk. Het liefst zag ik mijn gebit aangepast worden. Maar goed. Heb contact opgenomen met de tandarts. Via email deze keer. Om te vragen hoe lang ik dit moet blijven doen. En ook of het verstandig is om mijn gebit s'nachts in te laten. Ik gebruik dan geen kleefpasta.
Nou tot zover mijn verhaal. Oja, waarom type ik het op. Nou misschien kan er iemand iets mee in de toekomst. Zelf heb ik ook een paar verhaaltjes hier ontdekt. En die lopen vrij parallel met wat ik nu doorloop. Dus is het wel makkelijk voor iemand anders.

Nou jullie zijn weer op de hoogte. Ja een kunstgebit is een hele verandering. Nog steeds geen spijt. Het ziet er mooi uit. Alleen moet je even door een periode. Het is niet anders.

Tot de volgende keer.
za, 08/21/2004 - 17:53 Permalink
minique

Hoi Madje,

Goed dat je je verhaal hier even doet! Hier hebben heel wat mensen iets aan. Het is ontzettend fijn om te horen dat je weer behoorlijk kunt eten, ook al gaan sommige dingen nog wat lastiger.

Heel veel succes ermee en probeer te blijven genieten van je stralende lach!

:smt006 Monique
zo, 08/22/2004 - 14:13 Permalink
madje

Nou het is vandaag 30 augustus. Dus iets meer dan een maand geleden. Hoe staan we er voor na een maand.

Als ik in de spiegel kijk, dan ziet het er nog steeds mooi uit. Dus dat zit goed. Maar soms erger ik me wel een beetje. Vooral aan die kleefpasta. De eerste paar uur, gaat het wel goed. Maar dan ga ik heel veel slijm produceren. Vooral onder het kunstgebit. Dan laat het langzaam los.
Tegen die tijd, moet ik eigenlijk het hele boven gebit eruit halen en opnieuwe schoonmaken. Maar op het werk gaat dat zo maar niet. Dan zit je dus echt met een hoop rommel in je mond. Als je dan ook nog eens moet eten.
Dus neem ik vanaf nu, toch mar iets mee om het tussen door vlug schoon te maken. Maar dat is niet leuk.
Wat dat betreft hoop ik maar vlug dat we een paar maanden verder zijn. Dan is het allemaal aangepast. Dan heb ik die kleefpasta niet meer nodig.

Wat eten betreft. ALs het goed vast zit kan ik eigenlijk bijna alles goed eten. Behalve nootjes, pinda's en dat soort dingen. Want die kleefpasta kleeft wel, maar door de geslonken kaak wiebelt het wel en dat is bij nootjes lastig. Het gaat wel, maar heel lastig.

Kortom het is even door de zure appel heen bijten. Een beetje aanpassen hier en daar. Maar dan lukt het wel.
di, 08/31/2004 - 00:47 Permalink
Moon

[quote="madje"]Nou het is vandaag 30 september. Dus iets meer dan een maand geleden.

In mijn agenda is het 31 augustus hoor..... :wink:

Mijn vader heeft 3 maanden moeten wennen aan zijn boven gebit... dus geef het tijd om te wennen!

Suc6 nog even!
Groetjes Monique
di, 08/31/2004 - 08:55 Permalink
ger

hallo madje
fijn dat het zo goed gaat.
maar ik wil wel even een opmerking plaatsen.
een paar weken geleden liet ik hier weten dat ik ook kleefpasta gebruikte.
jij zei toen daar mee te stoppen, dat zonder beter was. maar je kan op een gegeven moment niet meer zonder.
ik heb nu het geluk dat ik volgende week woensdag terug kan naar de arts, er word dan een nieuwe laag ingelegd, het zal daar na zeker beter zitten.
maar begrijp je madje wat een ellende het is waneer die klapper los zit.
die kleefpasta is ook niet alles, maar je kan er tenminste de boel nog een tijdje mee op zijn plaats houden.
ik zal je volgende week laten weten hoe het me is vergaan.

groeten ger
di, 08/31/2004 - 20:33 Permalink
madje

Hoi Ger.

Ik begrijp je heel goed. En dat is erg lastig. Die kleefpasta is ook rommel. Maar ik begrijp het nu. Op een gegeven moment moet je er doorheen. Maar fijn is dat niet.
Toch bedankt voor je reactie. Ik moet overigens a.s. vrijdag alweer naar de tandarts. Vooral een klapperend gebit is niet fijn. Vooral als ik glimlach. Dan valt het naar beneden en ben je bang dat iedereen dat ziet. Of je glimlacht en houdt je tanden op elkaar, anders valt dat kreng naar beneden. Zo lastig allemaal. Maar ik moet er doorheen.

Moon.

Ik snap niet hoe ik bij september kom. Het is inderdaad augustus.
Natuurlijk moet je wennen aan een kunstgebit. Maar ik wil gewoon mijn verhaal kwijt. Plus het feit, misschien kan er later iemand wat mee. Ik heb ook een paar verhaaltjes gevonden waarmee ik kan kijken en vergelijken. Daarom type ik het maar. Snap je? Trouwens wel bedankt voor jullie reacties. Vindt ik heel fijn.

Nu terug naar a.s. vrijdag.

Want ik heb er een ander probleem bij. Sinds enige tijd is mijn kaak aan de linkerkant dik. Althans, hij is dikker dan aan de rechterkant. Voelt ook hard aan. Doet gelukkig geen pijn. Aan de binnenkant van mijn mond links onder, daar waar het dikker is. Komt iets hard uit. Het is ook wit van kleur. Net of er nog een afegebroken tand of kies zit. Maar dat kan niet. Volgens de tandarts kan het een stukje kaakbot zijn wat naar buiten wilt. Daar gaan ze vrijdag naar kijken. Een dag voor mijn verjaardag en we gaan terug naar de tandarts-stoel. Wordt ik weer geconfronteerd met mijn angst.
Want die is er niet uit. Ik ga er nog steeds niet graag naar toe. Maar het moet. Dat voel ik. Ook wordt mijn gebit dan aangepast en krijg ik een tijdelijke voering. Dat is ook wel fijn. Afijn. Na de vrijdag kan ik meer vertellen.
wo, 09/01/2004 - 13:51 Permalink
dj

Hoi madje.

Zo'n stukje bot dat komt vrij veel voor, het heet een botsequester. Het lichaam werkt het er normaal uit of het kan dacht ik ook vanzelf oplossen.

Doeg he?
do, 09/02/2004 - 01:19 Permalink
madje

Nou we zijn weer terug. Ik ben alles bij elkaar meer tijd kwijt geweest aan het er naar toe rijden.

Als eerste het stukje kaakbot verwijderen. Nou de tandarts keek dus eerst met alleen zijn vingers. Doen ze daar altijd, is standaard. Hij vroeg me netjes of hij met de sonde (haakje) mocht werken. Dus met de sonde erin. Het zit al een beetje los. Nog een keer gekeken. Klaar. Hij had het er al uit. Stelde niks voor.
Dus DJ is maar goed dat ik je nu lees en niet voordat ik ging. Afijn, me heel druk gemaakt om 10 keer niks.
Mijn kaak voelt nog wel dik en stijf. Maar geen pijn. Rustig afwachten was het advies.

Toen was het bovengebit aan de beurt. Daar deed hij een soort pasta in. Daarna moest het in mijn mond en moest ik de tanden goed op elkaar doen. Voelde een beetje branderig aan. Kan ook zijn omdat mijn behandeling nog maar net een maand geleden is. Nadat ik een tijdje zo heb gezeten, bovengebit eruit. Het overtollige spul werd er vanaf gesneden en klaar was het.
Het past weer als gegoten. Het voelt nu aan als een grote zuignap. Nou durf ik weer vol te lachen. Hoef ik niet mijn tanden op elkaar te zetten. Bang dat het naar beneden valt.
Alleen dit blijft niet zo. Over een maand moet het waarschijnlijk weer. Ook is dit maar een tijdelijke laag. Ook zachter. Dus voorzichtig met schoonmaken. Ik maak mijn gebit schoon met tandanpasta en dan met een zachte borstel flink poetsen.

Nog een tip voor jullie internetters, Als je iets vraagt aan de tandarts in Kerkrade kun je dat beter per emaille doen. Ik heb namelijk eerst via de telefoon gevraagd hoe het zit met mijn gebit en kreeg als antwoord dat je het eerst moet kleven en na een paar maanden doen we het aanpassen. Ben je het aan halve dag kwijt.
Per emaille dezelfde vraag gesteld, kreeg als antwoord. Moeten we het gebit aanpassen. Krijg je een tijdelijke aanpassing. Of je het nummer wilt bellen voor een afspraak.
Dus bij niet dringende vragen, hanteer ik wel emaille.

Zo een heel verhaal. Maar we kunnen er voorlopig weer tegen. Ja, een goed vastzittend gebit geeft zoveel meer vertrouwen.
Nog een ding. Heb wel een beetje een rare nasmaak van de voering. Maar kan zijn omdat ik nog niet goed gespoeld heb. Maar ik ben nu heel tevreden en kan er voorlopig weer tegen. Voel me echt happy nu.

Oja, Heb nog nooit zoveel lol gehad in een tandarts-stoel.
vr, 09/03/2004 - 11:18 Permalink
madje

Zo. Heb nu net mijn verjaardag gehad. Het is geweldig gegaan. Kreeg heel veel complimenten over mijn gebit. Trouwens mijn hele uiterlijk is nu verandert. Geen snor en baard meer. Ziet er echt totaal anders uit. Fijn dat je zo'n complimenten krijgt.

Doet me denken aan gisteren avond. Was bij een collega aan zijn computr aan het werken. Komt zijn zoontje van 8 naar binnen. Kijkt me strak aan. En zei: oooohhhh kijk jij hebt allemaal nieuwe tanden. Zeg ik voor de grap terug, Ja, jongen. Ik heb gewisseld. Mijn collega lag haast krom.
Ja ik voel me geweldig met mijn gebit.

Hoe gaat eten nu. Nou mijn gebit zuigt nu dus geweldig goed vast. Dat merk je ook met eten. Heb een chinees-indische rijst-tafel gehaald en heb er alles van gegeten. Alleen zat er een gerecht bij met stevig grote rundvlees-brokke n. Daar had ik wat moeite mee. Maar ik was niet de enigste. Een kennis van me ook, en die heeft nog niet eens een gebit.
S''avonds een bakje met pinda''s en borrelnootjes op tafel gezet. Dus toch maar een proberen. Nou en of dat ging. Heb die hele bak voor het grootste gedeelte leeg gegeten. Ja we kunnen weer bijna alles eten.
Dat vastzetten van het gebit doet echt wonderen. Da's heel wat anders dan kleefpasta.
Nee, het gaat gewoon goed. Heb nu het volste vertrouwen in de toekomst. Sterker nog er zijn al momenten dat ik nog niet eens merk dat ik een kunstgebit heb.

We zijn er heel erg trots op.
zo, 09/05/2004 - 03:18 Permalink
ger

heeeee madje

ik ben blij te horen dat het allemaal zoveel beter is nu.
ook omdat ik met de zelfde problemen zit.
ik heb een onder en boven prothese sinds enkele maanden, en het staat werkelijk prachtig, maar voor mij is het een prothese die alleen funcioneert voor op de foto.
wat meer kan ik er eigenlijk niet mee.
ik moet op dit moment zo'n 3 a 4 keer per dag kleefpasta gebruiken,
anders valt er nog niet mee te praten, laat staan lachen.
als ik twee maal goed kouw op bijvoorbeeld een stukje vlees begint direct het geouwehoer, het gebit raakt los, en er valt niet meer fatsoenlijk te eten.
ik ben echt een genieter van lekkere dingen, en tijdens onze vakantie zijn we er vaak tussenuit geweest op zoek naar leuke dorpjes en stadjes,
normaal pakken we dan een terrassje, en nemen iets lekker te eten en drinken, nou dat drinken lukte me wel maar het eten, ik heb toch minigmaal voor schut gezeten, als tijdens het eten je ondergebit kantelt,
en ik mijn uiterste best moet doen om alles weer op de goeie plaats te krijgen zonder dat een ander daar notie van krijgt, ik denk dat je wel weet hoe je je dan voelt.................................echt klote.
dat is toch wel een grote domper, ik durf alleen maar thuis te eten.
maar nou lees ik jou relaas, en geloof me, ik kan niet meer wachten dat het woensdag is, want dan moet ik terug komen bij de arts, ik moet de prothese die dag enkele uren missen, er word dan een nieuwe laag ingebracht zodat het allemaal weer strakker gaat zitten.
ik hoop echt dat ik woensdag weer eens lekker kan eten, zonder kleefpasta, en eventueel weer eens buitenshuis.
ik heb weken lang een prachtig gebit gehad voor op de foto, maar wil nou toch weleens iets meer.

ik laat van de week wel weten hoe het is gegaan...................................

groeten ger
ma, 09/06/2004 - 15:15 Permalink
madje

Ger.

Ik weet precies wat je bedoelt. Dat is echt niet fijn. Nou ik kan je vertellen. Nu die soft-basing er in zit. Is het een wereld van verschil. Mijn ondergebit is nog niets aan gedaan. Maar ik heb een partiele prothese onder. Ik mis nl alleen mijn kiezen. Mijn voorste tanden heb ik nog. Ik heb nog 7 tanden in totaal van mezelf. Boven heb ik een volledige prothese.
Nu moet ik zeggen. Die voering heeft een beetje een eigen smaakje. Maar niets om bang voor te zijn. Die kleefpasta is echt tien keer erger.
Ik heb er zelf echt al van alles meegegeten. Zelfs pinda's gaat goed. En het scheelt echt een hoop. Trouwens over vier weken moet die zelfde behandeling weer.

Ger, het geeft zoveel meer zelfvetrouwen. Kijk het is niet je echte gebit. Er gaat niets boven je eigen tanden. Maar die hebben we nu eenmaal niet. Maar na die voering kijk ik heel anders tegen het dragen van een kunstgebit aan. Het gaat al wat losser zitten bij mij. Niet dat het super los zit. Of dat je bang moet zijn dat het klappert. Nee dat niet. Maar af en toe voel ik dat het valse lucht aanzuigt. Dat deed het vrijdag absoluut niet. Maar maak je daar niet te druk om. Want binnen no-time heb je dat vlug weggezogen en zuigt het weer goed vast.
Ik ben er nu gewoon heel tevreden mee. Kan echt vanallles eten. Ook heel fijn. Je hebt vast een voorproefje van hoe het gaat zitten. Dat neemt een hoop onzekerheid weg.
Want daar zat ik in het begin ook mee. Het blijft toch niet zo. Want dan zie je van alles aan je neus voorbij gaan.
Vooral dat voorproefje. Zo gaat het straks uiteindelijk worden. Dat geeft je heel goede moed.
Ik schaam me ook niet voor mijn kunstgebit. Niet dat je rondstrooit dat je een kunstgebit draagt. Maar als men naar mijn gebit vraagt, waarom het in een keer zo mooi is. Dan vertel ik er gewoon over.
Een kunstgebit hoef je je niet voor te schamen.
Maar als het woensdag goed vast zit. Nou dan zie je de toekomst heel wat beter tegemoet.

Ger, het is gewoon door de zure appel heen bijten. Hoe erg dat ook klinkt. Maar misschien helpt het je, als je weet dat er hier nog een hetzelfde meemaakt. Maar ik probeer wel altijd de positieve kant te zien. Ik kijk ook niet van oohh shit dat kan ik niet meer eten. Maar denk dat kan ik wel eten. Wat niet gaat, zie ik in de toekomst wel.

Ger, maak je niet druk. Het komt allemaal goed. Het is gewoon even door die zure appel heen.
ma, 09/06/2004 - 17:12 Permalink
joek

Beste Madje,
Ik volg je verhaal met interesse, want wie weet, ooit, zal ook ik er aan moeten geloven!
Je hebt het helaas nooit over je frame beneden in je mond. Hoe bevalt dit?
Misschien kun je hier wat over vertellen, want ik moet ook een frame en weet niet zo goed wat ik verwachten moet.
En oh ja, ik vind het heel goed dat je ondanks problemen zo optimistisch blijft.
Alvast bedankt.
Joke
di, 09/07/2004 - 15:03 Permalink
madje

Hoi Joek.

Bedankt voor je reactie. Ik heb het inderdaad weinig over mijn frame beneden. Dit komt vooral omdat ik met mijn partiele protese minder problemen heb.
Je hebt een partiele protese als frame en als plaatje. Wat ik heb is dus zowel links als rechts kiesjes. Dit zit met haakjes aan mijn voortanden. Het is eigenlijk net een kunstgebit, maar dan daar waar mijn eigen tanden zitten loopt dan alleen een draadje verpakt in plastic.

Hoe bevalt dit. Nou eigenlijk heel goed. Het zit wel los, maar met mijn tong kan ik het goed in balans houden. Alleen als je iets plakkerigs eet. Dan wil het wel loskomen. Maar met mijn tong heb ik het weer zo terug gezet. Wel een nadeel. Er kruipt heel vlug voedsel onder. Dus moet je het regelmatig schoonhouden.
In het begin moest ik er ook erg aan wennen. Maar heb met mijn ondergebit eigenlijk geen probleem. Wat wel belangerijk is. Maar dat geldt zowel voor onder gebit als boven gebit. Beide kanten dus zowel links als rechts gebruiken met kauwen. Eten goed verdelen. Dan kantelt het ook minder.
Maar onder zit het eigenlijk helemaal niet verkeerd, ondanks dat ik voel dat het los ligt. Geen last van kantelen. Wel wordt het soms opgetild als ik niet oplet.
Maar neem aan dat dat straks anders wordt. Want onder moet het nog een keer aangepast worden. Maar dat gebeurt over een paar maanden pas.

Verder. Ik probeer er gewoon het beste van te maken. Het is nu eenmaal wennen. Maar je moet gewoon doorgaan. En ik ben een optimist. Dus ik kijk niet naar wat ik niet meer kan eten. Maar wat allemaal nog wel lukt. Af en toe proberen en niet bang zijn dat het niet gaat of dat je afgaat. Het is nu eenmaal een omschakeling. Maar eigenlijk wil ik "bijna" alles kunnen eten wat ik daarvoor ook kon eten. En het lukt me al aardig.
di, 09/07/2004 - 18:03 Permalink
madje

http://users.senet.com.au/~dugglabs/Images/Valplast_B.jpg

Dit lijkt op mijn onder prothese. Alleen daar waar de gaatjes zitten. Dus waar de prothese steunt op de tanden, heb ik metalen haakjes. En door het plastic wat op de natuurlijke tanden rust, loopt bij mij een metaaldraadje.


heb je enig idee hoe mijn onder prothese eruit ziet.
wo, 09/08/2004 - 21:00 Permalink
ger

madje

ben gisteren teruggeweest voor een nieuw laagje, is inmiddels gebeurt.
het zit allemaal wat beter, strakker.
moet er nu goed mee leren kauwen,dat lijkt boven beter te gaan dan onder.
groeten ger
do, 09/09/2004 - 08:57 Permalink
madje

Ger.

Ik denk dat ik het geluk heb dat ik beneden nog een paar tanden van mezelf heb staan. Daardoor kantelt het ondergebit minder vlug. Het enige waar ik eigenlijk op moet letten is dat het niet opgetild wordt.
Net als vandaag in de bedrijfs-kantine. Ik heb soep gegeten, twee tosties met ham/kaas en pudding na. Alleen met de tostie moest ik echt op mijn ondergebti letten. Want het wil dan wel omhoog komen.
Ook een tostie doorbijten met je gebit valt erg tegen. Maar gelukkig kun je ook met mes en vork eten. Staat meteen ook wat netter.
Wat kauwen betreft. Daar wordt ik wel steeds handiger in. Soms gebruik ik mijn kiezen gewoon als molenstenen. Dus bijten en malen. Dan kom je er ook doorheen.
Dat is het enige wat ik merk. Soms moet je de dingen anders eten. Maar ik ga niks uit de weg. Ik eet alles wat ik tegenkom. Als het gebit dan moeilijk doet, dan accepteer ik dat maar. Zolang ik met mijn mond dicht eet ziet niemand dat het gebit moeilijk doet. Mond en lippen gaan bij iedereen op en neer.

Maar je hebt wel gelijk. Bij mij zit het boven beter dan beneden. Maar over het algemeen klaag ik niet. Het is anders. Maar met flink doorzetten lukt het allemaal wel.
do, 09/09/2004 - 16:33 Permalink
madje

Nou eigenlijk gaat het goed. Ik kan al heel veel eten. Zelfs nootjes en jawel hoor, ook M&M's gaan gewoon goed.
Gisteren een hamburger gegeten. Gaat ook goed. Alleen afbijten gaat dus totaal niet. Ik moet echt met mes en vork eten. Bij afbijten kantelt het boven gebit. Wel voel ik dat het weer losser zit. Maar nog niet te los.
Wat betreft mijn onder gebit. Mijn kaak doet een beetje zeer aan de kant waar ik het meeste eet. Net of ik ergens te hard in gebeten heb.
Misschien wel de hamburger. Want het vlees was wel wat taai. En dan die verse groente. Zou kunnen.
Waar ik wel heel erg van baal. Mijn onder prothese kruipt veel voedsel onder. Vooral bij pinda's en suiker is dat heel lastig. Dat voel je goed. Gelukkig doet mijn kaak al wel wat minder pijn. Vanmiddag was het moeilijker. Had zelfs met brood moeite.
Nu gaat het weer wat beter. Vanavond kon ik al weer chips eten. Net of ik het overbelast heb. Afijn. Gewoon even afwachten.

Maar het gaat dus nog steeds heel goed. Alleen die tijdelijke voering heeft een smaakje en dat proef je als je het uit doet. Niet dat het erg is. Maar ik merk het wel.
Voor de rest houden we de goede moed erin. Ook ben ik weer een paar kilo aangekomen. Want ik was toch een kilo of 4 kwijt en voor mij is dat best veel.
Maar we kunnen steeds meer eten. Alleen vindt ik het heel jammer dat ik niet meer een hamburger uit de hand kan eten. Misschien gaat dat later wel. Als het weer wat vaster zit. Maar zolang het zo zit, gebruik ik geen kleefpasta want dat vindt ik niet fijn.
Het gaat goed.
zo, 09/19/2004 - 03:02 Permalink
seal74

Hee madje,

Heb goede moed, want ik eet elke vrijdag (voor het sporten) zo'n lekkere vette bigmac en totaal geen last. Ik heb precies hetzelfde gebit als jij, en van de zelfde makers. Dus daar kan het niet aan liggen.

Alleen is de aardbeien shake zo dik. Ik kan nog niet goed zuigen, want ik moet nog een laagje erin laten zetten. Ik heb m'n gebit nu 2,5 maanden. Ik was geweest voor een laagje, maar toen was het nog niet goed geslonken.

En inderdaat, je voortanden heb je het langst last van. Het afbijten kan erg gevoelig zijn. Maar dat gaat ook over. Ik bijt al weer nagels hahaha

Succes verder,


Serge
ma, 09/20/2004 - 11:58 Permalink
madje

Hoi Seal.

Leuk wat van je te horen. Ja mijn gebit komt ook daar vandaan. Nou op zich gaat het wel goed. Alleen denk ik dat het weer eens opnieuw een voering moet krijgen. Want dan moet afbijten wel gaan. Toen ik net de nieuwe voering kreeg ging het namelijk heel goed. Maar het slinken is wel langzamer aan het gaan dan in het begin. Want de eerste maand ging het heel hard.

Voor de rest gaat eten heel goed. Alleen aan een kant, achter op mijn kaak doet het nu zeer. Ik heb toch last van mijn ondergebit. Maar ik laat daar morgen toch een tandarts naar kijken. Want het blijft maar duren. Misschien moet er toch nog iets aangepast worden aan het onder gebit.
Kan ik meteen kijken of ik een tandarts in de buurt kan vinden. Hoewel ik toch liever in Kerkrade blijf. Maar even een tandarts hier lokaal laten kijken kan geen kwaad, lijkt me.
Waar ik nu last van heb. Helemaal achteraan. Aan de binnenkant en dan net op het randje waar mijn partiele prothese ophoudt. Daar doet het zeer. Dan vooral tijdens het eten en als ik er met mijn vinger op druk. Ook als ik mijn tandvlees poets met tandpasta en de zachte borstel. Dan doet dat zeer. Daar moet gewoon even naar gekeken worden en wie weet iets aangepast worden.
Maar om nu helemaal naar kerkrade te rijden. Zal ze eerst bellen en dan horen wat er gezegd wordt. Maar vervelend is het wel.
Als ik dit probleem niet had, zou ik nu buiten het afbijten alles kunnen eten. Ja zo prutsen we even verder.
Maar Seal, na jou bericht zie ik het wel zitten. Als ik weer gewoon een hamburger uit de hand kan eten. Hoewel niet die dingen van de Mac. Maar zelfs die zou ik nu lusten....

Goed morgen even bellen en dan horen jullie het wel.
di, 09/21/2004 - 02:16 Permalink
madje

Nou ik heb dus gebeld.
Klonk hun bekend in de oren. Drukpunt was het antwoord.
Gebit moet aangepast worden. Ook omdat mijn zachte voering opnieuw moest, wat ik me herinner.
Dus dinsdag 28 september naar de tandarts. Alleen mijn tandarts is met vakntie dus krijg ik een andere. Maar dat zal wel goed gaan.
Zo zie je de tandarts maar amper en nu zie ik hem wel vaak.

Afijn. Oh wat ik ook te horen kreeg, maar ergens wel wist. Mijn onder prothese schijnt een noodprothese te zijn. Dus maar even op dor vragen wat er uiteindelijk inkomt.
di, 09/21/2004 - 13:34 Permalink
madje

Even nog een update.

Wat betreft de drukpunt. Er is een stukje van de onderprothese gefreesd. Nu heb ik er geen last meer van.
Mijn bovengebit zit nog redelijk vast. Alleen kan ik niet bijten. Dan kiepert het. Maar met mes en vork eten gaat heel goed. Heb geen voering laten doen. Dit laat ik in december doen, vlak voor ik op vakantie ga. Dan zit het tenminste goed vast. Tenzij het eerder te los gaat zitten. Want eigenlijk wil ik liever geen kleefmiddellen gebruiken.

Mijn ondergebit zit lossen dan boven. Maar ik kan het goed op zijn plek houden. Omdat die paar tandjes die ik heb veel steun bieden, heb ik niet zoveel last van kantelen van het ondergebit. Wel wordt het af en toe opgetild. Door daar rekening mee te houden, kan eigenlijk goed eten.

Heb vandaag in de bedrijfskantine zelfs een stuk piza naar binnen gewerkt. Dat gaat best goed. Ik kan dat ook goed knauwen. Het enigste wat ik merk is dat ik minder snel kan eten. Kauwen gaat toch wel minder. Maar ik heb er absoluut geen pijn bij. Eigenlijk knauwt het best fijn. Het werkt zelfs beter dan mijn eigen gebit. Nu merk ik pas goed hoe slecht mijn gebit eigenlijk was.
Heb nog steeds geen spijt van mijn kunst-gebit. Maar mijn gebit was slecht. Het is er niet voor niks uit. Want er gaat niks boven je eigen gebit. Dat zal ik wel blijven roepen.

En hoe ging het voor de rest eigenlijk bij de tandarts. Nou ik heb toch even naar 1 van mijn tandjes laten kijken. Want had het gevoel alsof er een stukje uit het glazuur was. Alleen had ik een nieuwe tandarts deze keer en die keek dus meteen met haakje. Zonder iets te vragen.
Dat veraste me. Vooral ook omdat hij er wel hard op kraste. Maar goed. Dat hooort er wel bij. Ik had ook gevraagd of hij er naar wilde kijken. Dus moet je even flink in de stoel knijpen. Want tanden op elkaar dat gaat niet (LOL). Maar er was niks aan de hand. Hoogstwaarschijnlijk tandsteen wat er wel heel vast opzit. Ja, dat krijg je als je het gebit slecht hebt verzorgd. Maar het hoefde geen behandeling. Ben ik ook weer gerust.
Wie had dat durven denken. Ik die vraagt aan de tandarts of ie even wil kijken. Ik denk dat ik ook wel naar een gewone tandarts kan. Maar Kerkrade is wel lekker vertrouwd. En het is ook nog een leuk reisje.

Zo dat was het weer. Ja eigenlijk heb ik niks te klagen. Als over een paar maanden de uiteindelijke voering in het boven gebit zit en de noodprothese onder ook goed is aangepast. Dan krijg ik misschien het gevoel dat het kunstgebit geen hulpmiddel is, maar een beetje natuurlijk aanvoelt. WIe zal het zeggen. Maar mopperen, nee. Het gaat gewoon goed.
do, 09/30/2004 - 16:56 Permalink
madje

Nou nog een korte update.
December haalde ik dus niet. Mijn gebit zit weer zo los. Op het moment dat ik dit intype, zit ik thuis achter mijn computer. Zonder tandjes in. Die liggen in Kerkrade. Heb ze vanmorgen gebracht en mag ze om 3 uur weer ophalen.
Maar om nu zonder tandjes daar te blijven zitten. Of om zonder tandjes door de Kerkrade te wandelen.
En even een restaurant binnen lopen is ook moeilijk zonder tandjes. Dus maar naar huis gereden. Ritje van een uur dus valt wel mee.

Vanmorgen heeft de tandarts gekeken. Zit nu een nieuwe voering in. De witte rubberen laag is eruit. Nu zat er van dat rode spul in. Moest weer bijten en even wachten. Daarna werd het uit mijn mond gehaald. Vooral het boven gebit zat goed vast. De tandarts moest heel moeilijk doen om het eruit te halen. Als dat straks zo vast zit. Nou dan ben ik weer heel tevreden.
Daarna werd mijn partiele en de volledige prothese in een blauw bakje gedaan. dit ging naar de tand-technieker. Die zit trouwens wel heel dicht bij. Daar mijn gebit afgegeven en die gaat er nu iets moois van maken.
Ben daar heel blij mee. Want zoals het nu zat, beet ik zelfs af en toe op mijn voorlip. Het zat echt los.

Zo dat was het. Wat eten betreft. Dat gaat eigenlijk heel goed. Alleen een loszittend gebit is lastig en kost ook meer kracht om te bijten.
Nou dat was het. Dus straks benieuwd.
do, 11/11/2004 - 13:17 Permalink
madje

Nou we hebben het nieuwe gebit.
En verandering van het kunst gebit is wennen. Vooral de onder prothese. Deze zit nu echt vast. Daar moet ik echt aan wennen. Je krijgt het er ook zo maar niet uit. Het klikt als het ware over de hoektanden heen.
Ook had ik vandaag al een drukpunt. Het gekke is. Precies op de plek waar ik al eerder last van heb gehad. Ik kan daar niks op hebben. Nu heb ik gelukkig een tandarts in de buurt gevonden die het gebit heeft bijgewerkt. Dus geen last meer van.
Maar ik denk dat ik dat toch even met de tandarts moet kortsluiten. Want het is raar dat dat nu weer meteen naar boven komt.

Voor de rest. Ik moet er gewoon weer even aan wennen. Ook met eten. Maar het zal wel moeten inslijten. Zo'n partiele prothese lijkt wel op een soort van beugeltje. Ik heb nooit een beugel in gehad. Maar kan me nu voorstellen hoe dat in het begin moet voelen.

Ja, het is weer even wennen.
vr, 11/12/2004 - 15:59 Permalink
joek

Ik heb het geloof ik al een keertje gezegd, Madje. Maar ik vind het prettig om eens een keer van het begin af te lezen hoe het nu bevalt, zo'n gebit. Ik moet zeer binnenkort een frame en kan nu al een beetje bekijken hoe dat zit.
Bedankt.
Groetjes,
Joke
vr, 11/12/2004 - 16:29 Permalink
madje

Joek.

Ik kan je vast 1 tip geven. als je aan een frame gaat.
Je moet goed opletten op wat je in je mond voelt.
Want ik voel dat op een bepaalde plek het toch nog wringt.
Niet dat ik veel pijn heb. Maar wel een zeurderig gevoel.
En dat hoort niet. Mijn natuurlijke tanden beginnen een beetje pijn te doen.
Dus moet het ietsje losser. Maar ik probeer het wel zoveel mogelijk in te houden. Misschien dat het nl rustiger wordt.
Maar dit soort aanpassingen blijf je in eerste instantie toch houden. Want iets wat een beetje klemt kan later overgaan in lichte pijn.
Maar ik heb er nog steeds vertrouwen in. Het hebben van een kunstgebit of frame is definitef, maar het kan wel altijd aangepast worden.
vr, 11/12/2004 - 23:40 Permalink
madje

Nou ik hed dus last van een gigantisch drukpunt.
Ben bij de tandarts geweest en het is verholpen. Maar nu, de volgende dag voel ik de napijn nog. Maar het wordt wel minder.
Nu merk ik ook hoe erg mijn eigen gebit wel was. Want wat ik nu heb, bevalt me beter dan mijn oude gebit. Dat zegt toch wel iets. Nu die andere kant nog beter worden en dan kan ik voorlopig weer vooruit.
Totdat de boel weer teveel geslonken is. Want dan moet het weer allemaal verandert worden.
Want het hebben van een kunstgebit, verlost je niet van de tandarts.

Afijn. We zijn nu eigenlijk best tevreden. Het voelt nu als een werkbaar gereedschap.
di, 11/16/2004 - 20:36 Permalink
Monica

Hallo Madje,

Heb gisteren met angst en beven je hele relaas gelezen .
Vandaag was voor mij dé dag en vanmorgen is alles er boven uitgegaan .
(niet omdat mijn tanden/kiezen slecht waren, ik had zelfs al bijna 7 jaar geen gaatjes)
Mijn probleem zat 'm in loszittende tanden, veel ontstekingen, veel pijn daardoor (en aandelen bij de pharmaceutische industrie vanwege het grootverbruiker zijn van pijnstillers)

Enfin, de verdovingen zijn nu uitgewerkt en behalve wondpijn heb ik iets anders wat ik absoluut niet fijn kan vinden.

Als je aan de buitenkant onder je neus voelt, dat stuk van je prothese..daar doet het megapijn en het voelt zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant alsof het er niet hoort. Went dit? Hoort dit? Of fixeer ik mij gewoon nu veelste veel op alle veranderingen?

(spuug trouwens 6 uur na de behandeling hedenmorgen nog steeds bloed, hoor er ook bij las ik, maar toch, de smaak is vies!)
wo, 11/24/2004 - 17:56 Permalink
Monica






Ik voel me ondanks alles veel beter dan voor ik naar de tandarts ging. Op de een of andere manier doen rotte tandjes iets met je hele lichaam lijkt het wel.


:D

Dit artikel was 1 van de redenen waardoor ik de beslissing heb genomen (knoop heb doorgehakt)
Ontstoken tandvlees kan tot vroeggeboortes leiden



groningen - Verloskundigen moeten zwangere vrouwen vaker controleren op ontstoken tandvlees. Volgens de Gro­ningse hoogleraar parodontologie Frank Abbas kan dan in veel gevallen een vroeggeboorte worden voorkomen.

Uit onderzoek blijkt dat de kans op vroeggeboorte groter is bij moeders met ontstoken tandvlees dan bij alcohol drinkende moeders. ''Bij vrouwen die voor de 25e week van de zwangerschap zijn behandeld aan ontstoken tandvlees, neemt de kans vrijwel geheel af. Alleen weten ze vaak niet dat ze ontstoken tandvlees hebben. Dat moet je dus controleren'', zegt de Groningse hoogleraar. De test die verloskundigen moeten uitvoeren, is hen volgens Abbas in een uur te leren en binnen tien minuten met minimale kosten uit te voeren.

Ontstoken tandvlees is volgens Abbas niets meer of minder dan een zwerende wond die een aanzienlijke oppervlakte kan krijgen als de ontsteking zich rond de tandwortels nestelt. ''Een wond met soortgelijke afmetingen op je arm en je wordt in het ziekenhuis opgenomen. In het tandvlees blijft zo'n ontsteking meestal echter verborgen. Als er geen klachten zijn, hoef je er niets van te merken. Maar ondertussen reageert het lichaam wel op de bacteriën die na het dichtbijten, tanden poetsen of flossen via de bloedbaan in het lichaam komen.''

Door de afweerreactie produceert het lichaam stoffen die bij zwangere vrouwen weeën opwekken. Waarschijnlijk is een groot deel van de vroeggeboorten die tot dusver een onbekende oorzaak hebben, te wijten aan tandvleesontsteking.



wo, 11/24/2004 - 18:32 Permalink
madje

Ik had onder mijn neus ook zo'n randje. Dat deed een beetje zeer. Maar of ik er veel last van heb kan ik me niet herinneren. Het is een randje dat aan bovenkant van het kunstgebit loopt. Ik heb daar zelf niks aan laten doen.
Nu nadat ik opnieuw heb moeten happen is dat randje verdwenen.

Voor de rest. Hardstikke goed dat je de knoop hebt doorgehakt. Op een gegeven moment weet je gewoon welke richting het allemaal opgaat. En je voelt je daarna zoveel beter.
Ik heb er wel aan moeten wennen. Maar nu weet ik zeker dat ik de goede keuze heb gemaakt. Het zal niet altijd makkelijk zijn. Maar een positieve instelling is belagerijk. Ik ben altijd blij geweest met wat wel goed ging en heb me niet teveel bezig gehouden met wat niet meer ging.
Nu op dit moment kan ik eigenlijk alles eten. Afbijten blijft een probleem. Maar daar hebben we mes en vork voor. Je zal je eet-manier aan moeten passen. Maar zekers niet wat je eet.
Het kost gewoon tijd voordat je goed met je gebit kunt eten. En het is wennen.

Nog een tip. Als je teveel pijn hebt van je kunstgebit, moet je naar de tandarts gaan. Want buiten het trekken van de tanden, mag een kunstgebit je geen pijn doen. bij twijfel gewoon terug. Doe ik ook.
do, 11/25/2004 - 14:38 Permalink
Monica

Hallo Madje,

Je schrijft dat je na de 2e keer happen (bij een nieuwe prothese neem ik aan?) geen "last"meer had van dat randje. Ik ben toch even langs die prothesemaker meneer en de tandarts gegaan hedenmorgen en hij zei dat het opzwellen en de lichte pijn best kon komen door de hoektand die behoorlijk vast zat.

Mocht het nu morgen nog zo zijn dan wil hij er eventueel wel een heel klein stukje afhalen.

Moet eerlijkheidshalve zeggen dat ik doodsbang was om het ding de eerste keer na 24 uur eruit te halen (wat nu als ik 'm niet meer terug krijg? wat nu als het waanzinnig gaat bloeden? hoe zie ik eruit zonder dat ding?)

Veel dingen die door je hoofd spelen tijdens "de eerste keer" 8)

Gisteren om 12 uur is alles eruit gegaan, vandaag om 12 uur zou 't er dus even uitmogen.
Om half 12 ben ik op de fiets gestapt en even onwijs gaan shoppen, daarna koffie gaan drinken bij een vage kennis (die ik ook niets had verteld, dus heb ik dat maar zo gelaten, smoesje over een kies die er net uit was om de lichte zwelling aan 1 kant te verklaren)

Je kan zeggen wat je wilt maar je gaat er niet mee te koop lopen , er is bij mij toch een vorm van gêne . (zal wel door de leeftijd komen, ben nog geeneens 40 )

Om half 3 kwam ik thuis en na wat drentelen en voelen probeerde ik voorzichtig of ik het ding kon lostrekken zonder dat ik meteen een mond vol bloed had, wrik wrik wrik..oeps...en terugdouwen.

Daarna de douche in, deur op 10 sloten en doorgezet. (woon alleen met mijn kind in huis, maar toch....)

Het ging goed !
Hééééél snel spoelen, ding schoonpoetsen en er vlug weer in (wat overigens een enorme hap is zeg!!)

Madje, hoevaak per dag doe je dat ding de eerste week uit?
Mijn tandarts adviseerde om 'm zo lang mogelijk in te houden dus vraag ik mij af of eens per 24 uur genoeg is ?

Mijn tanden poets ik namelijk 3/4 maal per dag normaliter (nu nog steeds trouwens) en het idee dat je dat ding maar eens per dag kunt afboenen is voor mij een beetje vreemd.
do, 11/25/2004 - 16:20 Permalink
madje

Nou ik heb geen tweede prothese gekregen. Maar een imediaal prothese, dus een die meteen na het trekken gezet is. Moet aangepast worden. Je zal merken dat hij op den duur losser gaat zitten. Dit komt omdat je kaakbot slinkt. Dit aanpassen kan op twee manieren gebeuren.
De ene manier is een "zachte" voering. en de andere manier is een "harde" voering.
De eerste keer, zo ongeveer een maand na het trekken kreeg ik een zachte voering. Dan doen ze een witte drap in je prothese. Dan gaat deze in de mond en moet je even de tanden op elkaar zetten. Dan wordt dat spul hard en wordt de prothese uit je mond gehaald. Daarna het overtollige weggesneden en kan je er voorlopig weer even tegen.
De tweede keer kreeg ik een harde voering. Bijna dezelfde procedure. Alleen het witte spul wordt er dan uitgehaald en wordt vervangen door rode spul. Zoals jou prothese er nu dus uitziet.
De eerste drie tot zes maanden slinkt het kaakbot nl heel veel. Na drie tot zes maanden komt het in rustiger vaarwater.
Maar dat randje is bij mij dus bij het toevoegen van het rode spul, dus de harde voering. Verdwenen. Ik heb dat randje niet meer.

Eigenlijk raad ik je zonder meer aan om bij pijn contact op te nemen met de tandarts. Want ik ben geen tandarts.
Ik hoop dat hhet eruit halen geen probleem was. Wat ik gedaan had, een beetje spoelen en dan hup eruit. Vlug schoonmaken, spoelen en weer vlug erin. En de spiegel vlug weggedraaid. Want je zonder tanden ziet het er niet uit. Ik zal heel eerlijk zijn. Ik heb daar lang aan moeten wennen. Mezelf zien zonder tanden. Nu sluit ik nog de deur. Want ik wil niet dat men dat ziet. Ik ben ook nog geen 40. Volgend jaar wordt ik 40.

Ik heb na elke maaltijd alles goed gespoeld. Dus het gebit eruit. Schoonmaken. Mond spoelen. Kan met een spoelmiddeltje of kamille thee. Vooral zolang de wondjes nog vers zijn is het goed om veel te spoelen. Want er kan altijd etensresten onder het gebit kruipen.
Waar ik ook last van gehad heb. Een vreselijke geur onder mijn gebit. Heeft ruim een week geduurd. Op de een of andere manier krijg je een vieze smaak. Heeft te maken met de wondjes die genezen en bacterieen-groei. Precies weet ik het ook niet.

Nu poets ik mijn gebit. Je kan daar zeep voor gebruiken. Er is zelf speciaal spul om protheses schoon te maken. Maar wat ik doe wordt eigenlijk niet aangeraden. Maar ik gebruik gewoon tandenpasta. Ik heb nog een paar natuurlijke tanden in mijn onderkaak. Daarom gebruik ik overal eigenlijk tandenpasta voor. Dus voor mijn tandjes, mijn tandvlees en ook mijn gehemelte. Tenminste dat gedeelte wat afgesloten wordt door het kunstgebit. Ik poets ook het kunstgebit zelf met tandenpasta. Wel gebruik ik een pasta die niet teveel schuurt. Daar moet je wel opletten. Mijn mond en mijn tandjes poets ik met een zachte borstel en het kunstgebit met een speciale borstel voor kunstgebitten.
Ook doe ik een keer in de week mijn gebit in bakje. Half gevuld met water en half met witte natuurazijn. Daar laat ik hem een uur of 8 in liggen. S'morgens eruit en goed spoelen en meteen goed poetsen.
Net als je tanden, komt er nl ook plak op je kunstgebit en dit kan tandsteen veroorzaken. Dat kan je met azijn er goed af krijgen. Anders heb je ook een middeltje van ecosym. Ecosym forte. Dat werkt ook goed maar azijn is veel goedkoper
Het schoonhouden van je kunstgebit en vooral het goed bijhouden van je tandvlees is heel belangerijk. Want hoe gezonder het tandvlees hoe gemakkelijker je dingen kunt eten. Het hele kunstgebit steunt erop.

Wat het erin houden betreft. Ik raad je aan om de eerste week ook s'nachts gewoon met het gebit in te gaan slapen. Dus vooral zoveel mogelijk in houden. Daarna is het beter om het gebit s'nachts uit te doen. Je moet het wel altijd in water bewaren. Het mag nl niet droog worden. Ook bij de tandarts worden aangeleverd in een vloeistof.

Wat betreft schaamte voor mijn kunstgebit. Kijk je hoeft er natuurlijk niet mee te koop te lopen. Maar als men mij rechtstreeks vraagt, krijgen ze van mij eerlijk antwoord. Maar goed, bij mij zag mijn eigen gebit er niet uit. Eigenlijk ben ik van het begin af aan erg trots geweest op mijn nieuwe lach.
Maar ik laat me liever niet zien zonder gebit in. Ik heb voor de spiegel gestaan en ben echt verschoten. Heb daarna een hele lange tijd allemaal gekke bekken getrokken. Net zolang tot ik er eigenlijk zelf om moest lachen. Nu is het uit nemen van het gebit eigenlijk hetzelfde als dat ik mijn bril afzet. Het hoort erbij.
Wel doe ik mijn gebit in een mooi afgesloten bakje. Ik wil niet dat als ze een kast-deur open doen dat daar een paar van die bijtertjes je aan staan te staren. Dus daar heb ik een mooi plastic doosje voor.

Monica. Ik probeer er eigenlijk heel nuchter mee om te gaan.
Als er wat is, dan hoor ik het graag.
vr, 11/26/2004 - 02:41 Permalink
Monica

Zo je besteed er aandacht aan Madje (doel op je megalange posting, lief van je :smt008 )

M.b.t. de *geur* heb ik dezelfde ervaring en ik ontdekte dat de pijn die er nog is komt door twee miniscule blaartjes onder het ding (aan de voorzijde op het tandvlees) Lijkt een soort aften? (maar daar heb ik nooit last van gehad :-? )

Nu is de tandartspraktijk gesloten en weet ik dus niet wat ik moet doen :(

Uithalen is geen optie want dat is absoluut niet goed de eerste weken, inhouden doet pijn vanwege de druk op die stomme blaartjes.

Er rommel opsmeren (pyralvex?) lijkt mij ook geen goede zaak(dat spul lijkt op jodium en zal verkleuringen op de prothese veroorzaken vrees ik)

Ik maak de prothese wél schoon met Ecosym (is beter voor de prothese en de glans daarvan begreep ik)

En je hele verhaal van de douche en de spiegel zou de mijne kunnen zijn hoor, ergens gek dat je zo vastzit aan het beeld van *de perfecte mens* met alles d'r op en d'r aan ;-)
vr, 11/26/2004 - 14:49 Permalink
madje

Die blaartjes die lijken op aften. Dat zijn nu drukpunten. Die kunnen heel gemeen zijn. Als je het niet kunt uithouden, kun je misschien het gebit uitdoen. Maar je moet wel een uur of vier voor je naar de tandarts gaat het gebit indoen. Anders kan de tandarts niet zien waar hij het gebit moet bijwerken.
Misschien kun je een weekend-tandarts vinden. Want dat bijwerken is echt in 5 minuutjes gebeurt. Gebit eruit, frase erop en klaar.
Je kunt er wel spul op doen, op die blaartjes. Maar ik ben bang dat dat niet helpt. Gebit uitdoen of de drukpunten bijwerken.
Vooral in het begin heb je veel last van drukpunten.
za, 11/27/2004 - 01:17 Permalink
Monica

Madje, wat ben ik blij dat jij een nachtdiertje bent.
De tranen sprongen mij net in m'n ogen toen ik dat kreng weer terugplaatste :cry:
Heb écht bijna 5 minuten met een koud compres en een handdoek tegen m'n gezicht aan gezeten...

Voelde mij plotseling zo'n aansteller. :(

Die drukpunten/blaartjes doen echt gemeen zeer als je dat ding na schoonmaken terugzet zeg, onvoorstelbaar.

(van de "normale wondjes" heb ik eigenlijk totaal geen last, die voelen tijdens het eten aan alsof het een beetje blauw is (een blauw plek elders op je lichaam als het ware) maar die stomme blaartjes mogen wat mij betreft wel héél snel weggaan.

Maar het is dan eigenlijk ook amper 2 dagen geleden, misschien wil ik té snel ofzo.

Overigens zuig ik wel op kauwgom en zodra het zacht is geworden kauw ik er wel voorzichtig op (is aangenaam voor de smaak tussen het spoelproces door)

(Freedent is trouwens de enige kauwgom die niét aan je prothese blijft plakken wist je dat? Niet die met White erop maar die normale )
za, 11/27/2004 - 02:04 Permalink
madje

Ik ben vooral een nachtdier omdat ik drie ploegen werk. Deze week avond-dienst gehad. Dus een paar uur internetten voor het slapen gaan.

Je bent geen aansteller. Drukpunten kunnen gemeen zeer zijn. Ik heb er een gehad waarvan de tranen me in de ogen sprongen. Heb zelfs aspirines gegeten omdat ik zo'n last had van een drukpunt.
Voor iemand met een kunstgebit is een drukpunt eigenlijk net zo erg als voor ieder ander tandpijn. Dus als je er last van hebt kun je ook een weekend-arts bellen. Als je het uitlegd is daar best begrip voor. Je hoeft niet met pijn rond te lopen. En zonder gebit een heel weekend, dat doe ik ook niet.

En je gaat niet te snel. Een drukpunt ontstaat op een plek waar het kunstgebit te hard drukt. En als dat maar lang genoeg duurt dan doet dat zeer. Het begint heel flauw. Daarna voel je een drukkend gevoel en dan doet het gewoon echt zeer.

Dat van freedent wist ik niet. Misschien toch wat freedent halen. Want nu mis ik toch wel kauwgum.
za, 11/27/2004 - 03:32 Permalink
Monica

http://henar.free.fr/auto-collants/freedent.jpg
Alleen de bovenste en de donkerblauwe "winterfresh" plakken absoluut niét aan je prothese vast.

Die waarop "whitener"staat moet je dus niét hebben.

Je moet wel bij de wat grotere supermarkten kijken met een breed assortiment (kleine AH's verkopen het niet, de grote wél)
Doorgaans heeft een supermarkt alleen die soorten die plakken ;)

Ik heb net ook maar een pijnstiller genomen en hou het nog wel tot maandagochtend uit (bikkeltje!) .
Sta maandag dan ook als eerste patient voor de deur van de tandarts/tandprotheticus !

Heb jij trouwens lang last gehad van zwellingen in je gezicht? Ik heb naast m'n neus toch nog steeds (al 3 dagen) een lichte zwelling, volgens de tandarts die ik donderdag belde komt dat "gewoon"doordat er enkele tanden best vast zaten en is het heel normaal dat daardoor je gezicht wat dikker gaat worden, maar ik heb het gevoel, ter hoogte van m'n linkerbijholte, dat het niet slinkt..)

Het ziet er niet uit alsof ik een klap in m'n gezicht heb gehad ofzo maar ja, je weet hoe vrouwen soms zijn, die maken dingen altijd erger dan ze daadwerkelijk zijn..misschien ;) .

Ook doet de huid van m;n gezicht een beetje pijn, maar dat kan natuurlijk ook gewoon komen omdat ik er min of meer de hele dag mee bezig ben en mij teveel fixeer op alles 8)
za, 11/27/2004 - 11:00 Permalink
madje

Bedankt voor de tip van de kauwgum. Moet ik toch eens naar kijken.
Wat betreft het dikker zijn van mijn gezicht. Ik heb heel lang aan de linkerkant een verdikking gehad van mijn onderkaak. Mijn gezicht voelde daar ook dikker. Heeft meer dan een week geduurd. Maar daar zat ook een botsplinter. Die gaan er op de een of andere manier wel uit.
Ik heb dat ook op de een of andere manier gehad, dat ik me overal op fixeerde. Er is ook zoveel verandert.
zo, 11/28/2004 - 21:55 Permalink
Monica

Bedankt voor de tip van de kauwgum. Moet ik toch eens naar kijken.
Wat betreft het dikker zijn van mijn gezicht. Ik heb heel lang aan de linkerkant een verdikking gehad van mijn onderkaak. Mijn gezicht voelde daar ook dikker. Heeft meer dan een week geduurd. Maar daar zat ook een botsplinter. Die gaan er op de een of andere manier wel uit.
Ik heb dat ook op de een of andere manier gehad, dat ik me overal op fixeerde. Er is ook zoveel verandert.

Hm, heb nu idd een rare bobbel aan de onderkant van mijn onderkaak (terwijl er onder niets is getrokken???)

Kan het zijn dat je lympheklieren half overspannen zijn van alle problemen in de bovenkaak?
di, 11/30/2004 - 10:15 Permalink
Monica

Madje, 'k wil je in ieder gavel bedanken dat je mij deze eerste week heb doorgeholpen met je berichtjes hier ;)
Morgen is het precies een week geleden! :smt003
di, 11/30/2004 - 22:36 Permalink