5e keer noodvulling

Author:
joetje
Posted:
di, 07/22/2003 - 09:56
Ik heb gisteravond na het eten een vervelende ontdekking gedaan, mijn noodvulling was er voor de 5 keer uit. Ik vraag me steeds af waarom er een noodvulling in komt en niet direct de definitieve vulling. De ellende begon in november. Ik was voor controle heen geweest, niets aan de hand een keurig gebit!!! Na 2 weken had ik zo'n last van mijn verstandskies, dus moest ik naar de tandarts voor een verwijzing naar het ziekenhuis. Na heel veel moeite kwam de verstandskies eruit. In het ziekenhuis deelden ze me mee, dat ik een gaatje had in een kies en er waarschijnlijk wel snel last van kan hebben. Inderdaad na twee weken, ontzettend veel last. De tandarts gaf aan, dat hij het gaatje niet gezien had. Dus hij deed er een vulling in (daar moest ik een aparte afspraak voor maken). Na 1 maand dat de vulling erin zat, deed het tandvlees en de kies pijn. De tandarts gaf aan, dat de zenuw onstoken was, en er een of ander toxisch goedje moest worden gebruikt om de zenuw lam te leggen. En er moest een nieuwe afspraak worden gemaakt om de wortelkanalen schoon te maken. Maar alvorens deze afspraak heb ik weer 2 keer problemen gehad met een losse vulling, want de noodvulling bleef niet goed zitten. Toen ik de definitieve vulling zou krijgen, bleek dat de zenuw niet dood was en er geen vulling kon worden gegeven. Ik vind dit dus ware geldklopperij, want ik ben particulier verzekerd en moet alles zelf betalen. En ik heb iedere keer gevraagd of dit niet onder garantie valt. Hij geeft aan alleen als de (nood)vulling er helemaal uit is, dat vind ik belachelijk. Want dan kan hij er een rommeltje van maken, zodat ik iedere 3 weken terug moet komen en maar betalen!!!!Ik werk zelf in een ziekenhuis en ben van plan om hier mijn kies te laten vullen en ik ga zeker op zoek naar een goede tandarts. De rekening van de vorige maand heb ik nog niet betaald, omdat ik vanaf het begin al last had van de noodvulling. En vind dat dit onder garantie valt! Woensdag heb ik sowieso een afspraak met hem, maar ik zie er wel tegenop!!!
Wie kent een goede tandarts in Groningen/Haren by the way???
Rick

Tandarts Bieckman in Helpman/Weijert geloof ik was altijd goed. Ik weet alleenniet of hij er nog is. Wie ook goed is, is tandarts Meijer. Daar ben ik jaren patient bij geweest en zonder klachten. Meijer zit in Selwerd.

Succes!

Groeten,

Rick.
do, 07/31/2003 - 09:47 Permalink
joetje

En vandaag tijdens mijn lunchpauze ging er weer een stukje van mijn noodvulling af...dat is dus de zoveelste keer!!! En het doet toch zeer!!!
Maar ik moet tot 11 augustus wachten, want dan krijg ik een echte vulling...Ik ben nu echt radeloos!
do, 07/31/2003 - 15:31 Permalink
Caro

tandarts doet dit niet zomaar, als hij een echte definitieve vulling gaat geven, ben je verder van huis...

hij gaf toch aan dat die zenuw nog niet goed is, ..zolang dat aan de orde is...zal je die nodvullingen moeten houden, dat ie er elke keer uitvalt, tjah, dan moet de tandarts m beter plaatsen,
do, 07/31/2003 - 19:06 Permalink
de digitale tandarts

Weet je zeker dat je elke keer voor het plaatsen van een noodvulling een rekening krijgt?

Bekijk de rekening die je hebt goed, mogelijk dat er hele andere dingen opstaan dan het vullen van de kies.

Belangrijk is wel dat de wortelkanalen goed worden schoongemaakt en ontsmet, maar ook dat in de tussenliggende periode geen lekkage vanuit de mond/speeksel naar het binnenste van de kies plaatsvindt.

Bij wortelkanaal behandelingen geldt veel liever in 1 keer goed dan later opnieuw!

Zie onze uitgebreide informatie over wortelkanaalbehandelingen.

Met vriendelijke groet.


[ Dit Bericht is bewerkt door: de digitale tandarts op 2003-08-05 19:08 ]
di, 08/05/2003 - 19:07 Permalink
joetje

Ik ben afgelopen vrijdag weer naar de tandarts geweest, vanwege de enorme pijn. Hij kon me niet helpen en heeft me doorgestuurd naar het ziekenhuis met spoed!
Bleek ten eerste dat hij het ziekenhuis niet had ingelicht over mijn komst en wilden ze me eerst niet helpen. Gelukkig dat ik er zelf werk.
En ten tweede gaf de arts in het ziekenhuis te kennen, dat hij de wortelkanalen niet goed heeft schoongemaakt en dat de wortelkanalen opnieuw ontstoken zijn geraakt. Ik ben heel blij, dat hij me heeft geholpen. Een snee in mijn gehemelte en er kwam heel wat bloed uit en de pijn was daarna gelukkig snel over. Deze tandarts deelde ook mee, dat mijn eigen tandarts dit had moeten doen...dit was een normale ingreep.
Maar ik moet maandag wel weer naar mijn eigen tandarts. Ik ben dan benieuwd, wat er dan gaat gebeuren.
do, 08/07/2003 - 14:16 Permalink
joetje

Nadat de tandarts de zoveelste vulling heeft geplaatst en niet bij mijn wortelkanalen kon. Heeft hij me doorverwezen naar een ander ziekenhuis. En daar hebben ze me netjes de wortelkanalen schoongemaakt.Maar nadat klaar was, had ik nog een beetje raar gevoel over de vulling die geplaatst was. Wat blijkt nog geen 2 maanden later???? Weer de vulling stuk. Ik word er erg verdrietig van. Heb ik het ziekenhuis gebeld en het blijkt dat zij alleen de wortelkanalen hebben behandeld. En zij vullen geen kiezen, dus het lag aan mijn tandarts. Dus ik mijn tandarts voor de zoveelste keer gebeld met de mededeling dat mijn vulling los zit. Zegt hij dat is vast de noodvulling.... En ik heb hem expliciet de vorige keer aan hem gevraagd of dit de laatste behandeling was (behalve nog het bezoek aan het ziekenhuis..)Toen gaf hij volmondig toe, dat ik niet weer hoefde te komen (behalve bij de jaarlijkse controle). En nu blijkt dat ik een noodvulling heb gekregen en dat deze verwisseld moet worden. Terwijl ik bijna zeker weet dat hij geen noodvulling heeft geplaatst...Is dit geen ware geldklopperij???
do, 11/13/2003 - 13:29 Permalink
de digitale tandarts

Een tijdelijke vulling bovenop een wortelkanaalbehandeling moet uiteindelijk wel vervanegen worden door een definitieve restauratie.

Enerzijds om de tand/kies tegen breuk te beschermen en anderzijds om herinfectie van de wortelkanalen te voorkomen.

Vertel dat in het ziekenhuis alleen een tijdelijke vulling vervaardigt is en dat een definitieve vulling/kroon noodzakelijk is.

Sterkte!


[ Dit Bericht is bewerkt door: de digitale tandarts op 2003-11-13 15:34 ]
do, 11/13/2003 - 14:05 Permalink
Ricky

Zoals de digitale tandarts al aangaf, is het in zo'n situatie niet gebruikelijk om telkens de noodvulling in rekening te brengen! Dat de noodvulling er telkens uitvalt/beschadigt kán komen doordat het element zwaar beschadigd is, maar dat had uw tandarts u kunnen melden. Extra zittingen (boven het aantal van 3) mogen bij een WKB gerekend worden, maar dan alleen als de wortelkanalen telkens worden gereinigd en gespoeld. Een nieuwe noodvulling alleen mag niet gerekend worden! Welke codes vermeldt hij op uw nota?

Groeten, Rick :smile: (niet die van 31-07-2003)

[ Dit Bericht is bewerkt door: Ricky op 2003-11-13 16:31 ]

[ Dit Bericht is bewerkt door: Ricky op 2003-11-13 16:41 ]
do, 11/13/2003 - 16:30 Permalink
joetje

Wat blijkt, na 1,5 jaar ben ik nog steeds met dezelfde kies bezig!!!
De wortelkanalen zijn na de behandeling van augustus 2003 alweer ontstoken. De tandarts gaf aan, dat dit bijna nooit voor kwam. Maar natuurlijk wel bij mij :-?
Hij verwees me door naar het ziekenhuis, waar ze me uitstekend hebben geholpen. Ik had van de tandarts alvast peniciline en brufen gekregen. Dus ik was al lichtelijk uitgeschakeld...

Maar na twee weken, blijkt mijn kies weer pijn te doen. Als ik in de spiegel kijk zie ik een klein bruin plekje...voor de vulling... nee he, begint het nu al weer. Helaas is mijn tandarts al op vakantie. Maar de arts in het ziekenhuis had gezegd bij pijn etc. direct naar hem toe.
Ik krijg hier wel wat van. Morgenvroeg maar direct bellen of ik er 's middags terecht kan!!!
:roll:
ma, 07/19/2004 - 16:01 Permalink
joetje

En na vele euro's is eindelijk de kies eruit getrokken.
Daar had ik wel 2 keer van op vakantie kunnen gaan!!! :-?

En dan vraag ik aan de kaakchirurg hoe het kan dat die wortelkanalen nu weer zijn gaan ontsteken na de zoveelste keer. Krijg ik een antwoord waar ik bijna stijl van achterover val. Komt doordat je niet goed poetst.... Nou vraag ik me echt af, ik poets mijn tanden 3 keer per dag met zo'n beetje de duurste tandpasta (Meridol) (en dan niet snel, maar enkele minuten), tevens gebruik ik ook mondwater (Meridol) en flos ik 2 keer per dag... Hoezo ik poets niet goed :smt001 . Ik was erg teleurgesteld van deze opmerking.
Ik heb zelf het idee dat het komt van de plaatjesbeugel die met een ringetje om die kies werd bevestigd en daardoor het glazuur is aangetast... Maar dat was niet zo volgens de kaakchirurg. Ik vraag me af of dit niet is onderzocht (dat een beugel schade kan aanrichten aan je gebit!!).

maar ik voel me nu wel stukken beter :smt006 . Maar ik wil geen kroon, dat kost me een rib uit mijn lijf. En ik kan prima zonder die kies!!!
di, 08/10/2004 - 12:30 Permalink
Sunny

Hoi,

Ik ben zelf ook op zoek naar een goede tandarts in de stad Groningen.
Ik heb sinds 2 jaar een nieuwe tandarts (praktijk was overgedragen) en ga met tegenzin heen. Gaatjes worden lelijk gevuld (op voortand dus zichtbaar lelijk) en alles wat hij doet van tandsteen verwijderen en controle is echt pijnlijk. Dit was vroeger nooit zo. Ik vind hem verder kortaf; voel me gewoon onprettig bij hem!

Dus.. je begrijpt ik ben op zoek naar een goede en vriendelijke tandarts met een zorgvuldige manier van omgaan met mijn gebit.

Zijn er meer mensen met positieve ervaring met tandarts Ids de Boer? Las ik 1 bericht over. Of andere tips??

Ik hoor het graag.

Groetjes,
Sunny
ma, 01/10/2005 - 15:46 Permalink