6 jr geen tandarts gezien.

Author:
druifje
Posted:
do, 07/29/2004 - 20:09
Ik zit er over te denken om eerdaags misch toch maar es een tandarts op te zoeken. Gezien ik het stille vermoeden heb dat een van me kiezen eerdaags uit elkaar zal vallen oid (zit al een jaar of 3 een reuzachtig gat in -hij's meer hol geworden eigenlijk- en ikheer dus ook al al die tijd ontstekingen ed aan). Nou zou ik het liefst denk ik onder narcose willen en dan 1 zo'n prothese ding met zo'n schroef geval en de rest afschuren en van die kroon dingen er op. Of anders het hele zooitje er uit laten trekken en een kunstgebit, maar daar vind k mezelf eigenlijk iets te jong voor (20). Dus ik heb een redelijk idee van wat ik wil. En ik verzorg me tanden ook goed (als in ik poets braaf en ik gebruik flos en mondspoel troep) buiten dat ik niet naar de tandarts ga.
Maar....
zo ie zo zit een tandarts al niet meer in me ziektenkosten pakket omdat ik er al zo lang geen gezien heb, en dan laten ze dat niet meer toe. Dus vraag ik me af wat dat wel niet zou gaan kosten, gezien ik met huur ed eigenlijk minder dan niks over houd elke maand, en een lening heb ik ook al op me naam staan.
En ik vraag me af waar ik dat zou kunnen laten doen??
Gezien ik absoluut zeker weten ko zou moeten zijn. (gezien ik zo ie zo al niet tegen dingen in me mond kan en dus waarsch de tandarts div xen zou onderkotsen als ik bij bewustzijn zou zijn, en ik zou em waarsch div x slaan gezien ik dus dingen in me mond hebben haat en dus na een tijdje heeeeeel erg gefrustreert zou raken, dat was me laatste tandarts bezoek ook al mis gegaan, zij duwde een boor in me bek zonder wat te zeggen ik sloeg dat ding + haar arm me mond uit.).
Dat zijn dus denk ik voornamelijk mijn vragen, wat zou zo iets kosten?
En waar zou ik heen moeten, tandarts/ziekenhuis?????

Alvast hardstikke bedankt.

groetjes druifje.
Bliepmiep

bij Univee is het zo, dat je tot 244 euro verzekerd bent. Dat houdt in, dat ze tot dat bedrag 75% vergoeden. Alles wat daar boven komt, is eigen kosten. tenzij die grens bij jou hoger is (aanvullend verzekerd).
Ik heb diverse vullingen gehad, uitgebreide reiniging. Wortelkaanlbehandeling. En ik moet zelf 500 euro betalen.
Ik lach me dood, want dacht altijd dat het min 2000 moest gaan kosten (zag alles somber in), maar ja, 500 is toch nog een aardig bedrag, zeker als je het niet hebt.

Ik werk niet of je werkt of in de bijstand zit, maar bijzondere tandartskosten wil de bijstand nog wel eens vergoeden.

En voor jouw probleem moet je so wieso eerst naar een tandarts, hoe moeilijk dat ook is...
do, 07/29/2004 - 21:49 Permalink
scaredycat

Gezien je verhaal denk ik dat een angsttandarts misschien wel slim is,
maar als het alleen die ene kies is is de narcose wel erg prijzig...

Uit je verhaal word me niet echt duidelijk hoe het met de
rest van je gebit is, dus naast die kies met dat gat...
Als dat allemaal nog gezond is zou ik die dus zeker
nog niet laten trekken of kronen laten zetten.
Kronen zijn duur aan minstens zo'n €400 per stuk
voorzover ik weet en toch niet zo sterk als je eigen gebit.

Een kunstgebit is ook gene oplossing "voor altijd", want zeker
als je nog zo jong bent zal er nog veel aan je kaak kunnen
veranderen en zal er nog regelmatig aan gewerkt moeten worden...

Kijk sowieso even in de lijst met Instellingen voor angstbehandelingen
Daar staan er volgens mij meerdere bij jou in de buurt.

Ik heb zelf alleen ervaring met Kerkrade en een beetje met
CDC-Kliniek in Best, bij beide doen ze eerst een intake-gesprek
met totaal-foto en bespreken ze wat nodig zou zijn en wat je zelf
zou willen... Zo'n intake kost alleen al wel tussen de €100 en €150
Narcose wordt vrijwel zeker niet vergoed, kost ongeveer €300
Dan zit je al aan de €450 en is er eigenlijk nog nix gedaan...

Dit klinkt allemaal heel negatief, maar is in mijn ogen wel realistisch.
Na mijn intake in Best zag ik het ook totaal niet meer zitten;
zij schotelden mij voor 6 a 7 behandelingen en o.a. 13 kronen
doodleuk een begroting van €12.000 voor (GEEN tikfout) en naar
later bleek was dat nog EXCLUSIEF narcose ook!!!

In Kerkrade was/ben (over een week tweede/laatste behandeling) ik
ongeveer €2500 kwijt. Daarvan krijg ik van VGZ €341 terug en met
een beetje mazzel nog zo'n €285 via mijn bedrijfsfonds.
Dan blijft er nog een aardig bedrag over, daarvoor gebruik ik nu
mijn vakantiegeld, ik heb mijn overuren laten uitbetalen en mijn
doorlopend krediet aangesproken. Dan is het gelukkig financieel
goed te doen met het inkomen en mijn woonsituatie (thuis nog)
zoals ik die nu geniet.

En genieten doe ik, want ik kan eindelijke weer lachend het leven door!
Ik heb ook even de score opgemaakt; er zijn nu 15 tanden/kiezen
al gedaan, donderdag doen ze er nog 8 en dan zou het goed moeten zijn!

Druifje (M/V???) veel sterkte met je besluit,
ik weet zo even iet wat nog meer te zeggen.

"Sta even met mijn mond vol tanden" :P

Groet,
JAN
vr, 07/30/2004 - 00:30 Permalink
minique

Hoi Druifje,

Allereerst: goed dat je je verhaal op dit forum zet! Dat is toch vaak de 1e stap gebleken.

Wat de verzekering vergoedt is niet te zeggen. Wel is het zo dat de regel dat je netjes gesaneerd hoort te zijn, niet vaak meer gehanteerd wordt. Dus ook in jouw geval zou in aanmerking voor vergoeding kunnen komen. Het beste kun je even informeren bij je eigen verzekering.

Ik denk dat het verstandig is een (angst)tandarts op te zoeken en die te laten beoordelen wat er zou moeten gebeuren om het weer helemaal mooi te krijgen, wat nu 'moet' en wat evt. nog een tijdje uitgesteld zou kunnen worden.
Je hebt het over die ene kies en over 'de rest afschuren en kronen erop.' Maar hoe de conditie van 'de rest' is daar praat je niet over. Zijn er echt wel kronen nodig? Als de rest nog behoorlijk gezond is, dan zou ik er zeker geen kronen op laten zetten!!!
Laat de tandarts dan ook een begroting maken: wat gaat het allemaal kosten, dan weet je tenminste waar je over praat, daar is nl. via internet niet zomaar een uitspraak over te doen. Als je met 'een prothese ding met zo'n schroef geval' toevallig een implantaat bedoelt dan gaat die ene kies je tussen de € 1800,= en € 2300 kosten (en de meeste verzekeringen vergoeden helemaal niets van implantaten, tenzij het in een volledig tandenloze kaak is)

Afhankelijk van hoeveel er zou moeten gebeuren, zou je je onder narcose kunnen laten behandelen. Maar wat Jan ook al zei: als het om 1 kies gaat, is het misschien een beetje duur om je daarvoor onder narcose te laten behandelen.

Succes!

:smt006 Monique
vr, 07/30/2004 - 07:41 Permalink
druifje

Ten 1e: dankje voor de reacties.

Kwa mijn verzekering, is het duidelijk, ben namelijk kort geleden van pakket verandert (zit bij zilveren kruis, heb eerst een jr geprobeert naar een ander over te stappen, dat lukt gewoon niet, dus ben daar maar van pakket verandert) en daarbij is mij heel duidelijk verteld dat ik absoluut niet voor een tandarts kon verzekert zijn (had tot die tijd een aanvullend pakket voor tandarts er bij zitten), niet in me normale pakket en niet in een aanvullend pakket.
Ik heb momenteel een aow uitkering.
De rest van me gebit: ben in het bezit van 1vulling, en een paar kleine gaatjes die er al jaren zitten waarvan me vorige tandarts zei dat het niet nodig was er wat aan de doen. Tandsteen ed heb k niet, me tanden zijn witter dan die van de meesten mensen die k ken (en k rook). Dus opzich zouden denk k een paar vullingen waarsch meer dan genoeg zijn. Maar het probleem daar mee is, dat die dingen er 1x in de zoveel tijd uitflikkeren en k dan als nog meer gaatjes kan krijgen etc etc etc. En dat houd in dat k wat minimaal 1x per jr oid naar een tandarts moet, om t zooitje bijgewerkt te houden. En dat is iets waarvan ik heeel zeker weet dat ik dat nooit zou doen. En ik denk ook niet dat een tandarts mij graag meerdere malen ziet. Gezien ik een heel sterk als ik iets niet wil gebeurt het niet, probeer je het toch dan doe ik je pijn instelling heb. En gezien ik niet tegen dingen in me mond kan (tandenpoetsen is bij mij al echt een feest -is waarsch iets lichamenlijks maar dat is me huisarts nog aan het uitvogelen-) zou bij mij zo'n spiegeltje nog wel mogen, maar verder zou ik echt ko moeten zijn.
Integenstelling tot de meesten mensen die ik ken, die de pest hebben aan de tandarts, maakt de pijn mij echt niks uit. En t geluid van de boor doet me ook niet zoveel. Maar ik kan letterlijk niet tegen dingen in me mond bij alleen me tandenpoetsen heb k al zo'n 98% kans dat ik over me huig ga en t dus nog een keertje mag doen.
En eerlijk gezegd als ik zo een paar prijzen hoor, word dat nog wel een paar jaar voor dat ik er wat aan kan laten doen.
Ok hoop dat k niks vergeten ben te beantwoorde.
Oja k ben een V.

thanks.
za, 07/31/2004 - 14:06 Permalink
scaredycat

Hallo Druifje,

Als ik je verhaal zo lees heb je een probleem om het even heel bot te zeggen...

Wat je ook kiest of doet, je zult altijd naar de tandarts moeten blijven gaan.
OOK als je kronen of een kuntsgebit hebt, want ook die hebben onderhoud nodig.

Gezien jouw instelling (sorry, maar dat is NIET lichamelijk) zou een
narcosebehandeling waarschijnlijk toch wel de oplossing zijn,
omdat je dan niets merkt, dus ook niet kunt slaan of wat dan ook...
In dat geval zou ik dan ook alles laten bijwerken, dat maakt de
kosten van de narcose wat minder ongunstig dan voor 1 enkele kies.

M.b.t. je uitkering, dat zal wel WAO zijn? Voor AOW ben je een beetje jong ;)
Misschien dat je dan ook aanspraak kunt maken op een regeling
voor bijzondere bijstand ofzo? Ik heb daar geen ervaring mee,
maar niet geschoten is zeker mis lijkt mij...

Je moet iig proberen nu door te zetten en niet nog langer gaan
wachten, want dan zal alles alleen maar erger worden...
Aangezien ik het idee heb dat je huisarts op de hoogte is van
(een deel van) je probleem zou je ook met hem/haar kunnen
overleggen en je misschien doorverwijzen, waardoor je
misschien wel een vergoeding krijgt?

Met onderkennen dat je een probleem hebt heb je de 1 na
moeilijkste stap genomen, het zou zonde zijn om nu op te geven.
(de moeilijkste stap is imho het bellen voor een afspraak)

Sterkte,
JAN
za, 07/31/2004 - 16:12 Permalink
druifje

Ja dat weet ik dat er onderhoud aan zal blijven, maar naar mijn idee is het voor bv een gebit minder als het ding eenmaal goed zit (na dat je kaken grotendeels zijn gestopt met kleiner worden ed). Dat is althans als ik naar de mensen die ik ken die er 1 hebben kijk, beide me ouders hebben er van af jonge leeftijd 1 me pa is zo lang als ik leef niet meer naar een tandarts geweest zonder enig probleem, me ma al 8jr oid niet zonder probleem, de gene die het meeste gaat, gaat 1x per 2jr om een nieuwe te halen. Dat zijn getallen die mij wel aantrekken.
Lichamenlijk is het wel, gezien er iets niet klopt met mijn keel/maag waar ik een 24/7 missenlijkheid, aan over hou. En dus een heleboel niet verdraag. Heb nu een nieuwe huisarts die bezig is met testjes-volgende word een camera in me maag-, vorige dacht ook dat het geestenlijk was bij div psychologen geweest, zeiden stuk voor stuk dat, dat niet mogelijk was, zitten genoeg draadjes los bij me, maar de missenlijkheid is zeker weten niet geestenlijk.

Tja het zal er van af hangen wat het gaat kosten, gezien ik letterlijk geen ene rooie cent heb, samen met me vriend kunnen we net aan de rekeningen betalen en dan hebben we tussen de 50 en 100e om van te eten pm. Daar naast heb ik al een lening van 6000 en hij 10000 waar eigenlijk nog niks aan afbetaald is (doorlopendkrediet niet al te snugger van ons, aan de andere kant heb wel nog een dak boven me hoofd daardoor). Dus zou ik een keus hebben tussen nog een paar jaar wachten, en voor de goedkoopste optie gaan en dat van iemand lenen.
En ja klopt sorry, ik heb een jeugd onderdeel daar van dat heet anders -wajong-.

Sorry als ik zelf bot terug reageer, maar na +-13jr van me vorige huisarts te hebben gehoord dat die missenlijkheid tussen me oren zit, is dat 1 opmerking die ik niet graag meer hoor.

Druifje.
za, 07/31/2004 - 16:39 Permalink
druifje

ps voor de zekerheid mocht ik het verkeert begrepen hebben.
De draadjes die wel bij me los zitten heet borderline. En die instelling is dus wel geestenlijk, waarvoor ik een psychologe heb (die dus ook heeft gezegd dat de missenlijkheid niet geestenlijk kan zijn (in mijn geval), het enige wat wel kan, is dat ik het misschien erger zou kunnen maken dmv er over te stressen.).
za, 07/31/2004 - 16:53 Permalink
scaredycat

Voor de zekerheid mocht ik het verkeert begrepen hebben.
De draadjes die wel bij me los zitten heet borderline.

Dan bied ik je bij deze mijn verontschuldigingen aan...

Je schreef namelijk:
Gezien ik een heel sterk als ik iets niet wil gebeurt het niet,
probeer je het toch dan doe ik je pijn instelling heb

Aangezien je het had over "je instelling" ging ik ervanuit
dat dat je houding is, dus niets lichamelijks/geestelijks...

Aangezien Bordeline enkel vaag een belletje liet rinkelen
heb ik even gezocht en dit is wat ik daar zag:

Borderline

Borderline is een persoonlijkheidsstoornis die ernstige beperkingen
kan geven aan degene die hieraan lijdt. Mensen met Borderline
hebben vaak last van een reeks symptomen.
Voor velen is het leven erg onaangenaam.

Officiële symptomen zijn;
* zwart-wit denken
* stemmingswisselingen
* impulsiviteit
* moeilijk contact kunnen leggen
* moeilijk alleen kunnen zijn
* woede uitbarstingen
* dreigen met zelfdoding, alsmede zelfverwonding, alcohol-
en drugsmisbruik, eetstoornissen, gok- en koopverslaving,
dissociatieve en psychotische verschijnselen.

Dissociatie is een veranderde bewustzijnstoestand.
Omstanders kunnen dit verschijnsel vermoeden als
iemand er niet helemaal bij is, een afwezige indruk
maakt, niet helder of adequaat reageert.
Niet alle afwezigheid is overigens dissociatie.


En dan heb je gelijk, kun je er niet veel
aan doen, want dat is zwart-wit en impulsief.

Bovenstaande info komt van de [url=http://www.stichtingborderline.nl/Stichting Borderline[/url],
de nationale patientenvereniging voor mensen met deze aandoening.

Misschien kun je daar je licht eens opsteken, want als
ik je goed begrijp ben je niet bang van de tandarts,
maar kun je je niet beheersen als ze in je mond zitten?

Wellicht dat er meer mensen met die ervaring zijn en je
zo kunnen helpen zodat je naar een "normale" tandarts
kunt en dus de €450,- voor intake en narcose kunt uitsparen?

Sorry als ik je beledigd heb, dat was niet mijn bedoeling.
Groetjes en sterkte,
JAN
za, 07/31/2004 - 17:51 Permalink