Gelezen: tanden poetsen met een pilletje

Author:
minique
Posted:
do, 07/29/2004 - 08:35
Vanmorgen gelezen in het AD:

Tanden poetsen met een pilletje

Onze traditionele tandpasta heeft sinds een week concurrentie gekregen van een pilletje, ontwikkeld door Duitse hoogleraren. Deze "Denttabs" verpulver je eerst in je mond. De tandenborstel poetst daarna de kruimels over de tanden. Volgens de producenten hebben de pillen 'aantoonbare' voordelen boven tandpasta. Zo is het pilletje lichter dan een 'ordinaire' tube, langer houdbaar en werkt het langer door. De uitvinders stellen dat tandpasta voor meer dan de helft uit water bestaat, waardoor alle ingrediënten met elkaar reageren. Normale tandpasta zou ook nog bomvol conserveringsmiddelen en fluor zitten, iets waarvan de pil geen last zou hebben. Max van der Werff, de Nederlandse distributeur, zag de pillen op de Duitse televisie. Hij bestelde ze als consument, was er enthousiast over en besloot ze te importeren. "In het begin vond ik het wel een gedoe. Je moet er even aan wennen, ook met de goede hoeveelheid water. Maar na een aantal dagen begonnen mijn tanden heel glad aan te voelen, wat goed beviel."
Een pot met 380 tabletten, waarmee een half jaar twee keer per dag gepoetst kan worden, is nu alleen nog via internet te verkrijgen. In de praktijk zal moeten blijken of deze alternatieve tandpasta een groot publiek aanspreekt.
Missy66

Het klinkt idd allemaal veelbelovend, maar is het dat ook...?
Misschien kunnen de deskundige onder ons er meer over vertellen...
Opzich zou ik niet gelijk overstappen ik vind het poetsen met een "normale" tandpasta niet hinderlijk...
Het FLUOR SAFE® verhaal spreekt mij eigenlijk het meeste aan maar ik zal me straks (vanavond) eens door de persberichten worstellen...

Groetjes en liefsss Carin
do, 07/29/2004 - 10:19 Permalink
de digitale tandarts

Besef wel dat de enige wetenschappelijke onderbouwing afkomstig is van een en dezelfde bron, een prof (?) van de universiteit (?) Witten/Herdecke. Deze kleine universiteit wordt volgens hun site niet door de overheid gefinancierd maar door privepersonen en naast medizin kan er ook musiktherapie (?) gestudeerd worden.

De wetenschappelijke onderbouwing bestaat alleen uit een verhaal over hoe de effecten van het produkt zouden kunnen werken/uitvallen. Nergens staan er test resultaten gepubliceerd!

Hoe het zou moeten:

Op verschillende plekken (multicenter) zou een van tevoren omschreven (prospectief) proef moeten starten.
Hierbij zou je minstens twee gelijkwaardige groepen proefpersonen moeten hebben (met voldoende omvang). De ene groep gebruikt een tabletje van deze fabrikant en de andere groep gebruikt een fluoride tandpasta.

Na verloop van tijd zou dan de gebitsgezondheid van deze groepen onderzocht moeten worden, maar de tandartsen die dit zouden doen mogen niet weten welke proefpersoon een tabletje of een fluoride tandpasta gebruikt hebben (= blind).

Wanneer je zou willen stellen dat het tabletje echt beter werkt dan zou de gebitsgezondheid van deze groep signifant beter moeten zijn. Dit resultaat zou dan gepubliceerd moeten worden in een bekend blad voor vakliteratuur en het liefst nog meerdere keren nagedaan door onafhankelijke onderzoekers in de wereld (dat lukte bij koude kernfusie nooit).

Als dat allemaal niet het geval is dan moet je er niet te snel in geloven. Ik geloof best dat er steeds betere middeltjes tegen tandplak op de markt komen, maar voorlopig is het in vergelijking met de tandenborstel, de tandenstoker/floss en de fluoride tandpasta allemaal nog erg matig!
do, 07/29/2004 - 15:55 Permalink
Moon

Ik vind het niet wat... een pilletje om mijn tanden te poetsen...
Doe maar gewoon tandenborstel en tandpasta... zo doen we het al jaaaaaaaaaaaaaren!!!! (als ze dan toch dingen uit willen vinden, vind dan een wonderpil tegen kanker of aids uit of een of andere ziekte die nog geen genezing heeft.. dit is zo zinloos...

(sorry! voor de felle reactie)
do, 07/29/2004 - 17:57 Permalink