175 euro voor vergeten afspraak

Author:
dirk
Posted:
do, 06/10/2004 - 14:20
kijk dat je iets moet betalen voor een vergeten afspraak snap ik ook wel.
maar staat daar geen max. bedrag voor want 175 euro die ik dus moet betalen is wel een beetje veel van het goede lijkt mij.

gr.

dirk
minique

Dit las ik elders op het forum over wat mag:


Indien de afspraak niet of niet tijdig (uiterlijk 24 uur) tevoren is afgezegd, kan de vrijgevallen tijd in rekening worden gebracht in redelijkheid van 0-100% van het bedrag van de voorgenomen behandeling. Hierbij wordt er vanuit gegaan dat in de gereserveerde tijd geen andere patiënten konden worden behandeld of andere werkzaamheden konden worden verricht. Patiënt dient op de hoogte te zijn van deze regeling.


Gezien het bedrag dat jou in rekening wordt gebracht, lijkt het erop dat het bij jou in ieder geval meer ging dan een controle o.i.d. Klopt dat?

:smt006 Monique
do, 06/10/2004 - 14:27 Permalink
vV

Hier is inderdaad wel eerder over gediscussieerd: zeker bij langere afspraken is dit voor de tandarts erg vervelend: je hebt tijd gereserveerd, en deze tijd kost nu eenmaal geld. de kosten lopen gewoon door, ook al zit er niemand in de stoel! Velen verkijken zich op de hoogte van deze kosten , die zijn substantieel.
Dus zonder dat de tandarts er iets aan verdient kan een nota voor een nna inderdaad al fors oplopen.
Indien iemand al vaker afwezig is geweest en dus zonder meer, buiten de al gegeven info om, dus ervan op de hoogte is, zal ik zonder meer ook mijn honorarium declareren.
Ik neem aan dat u door uw werkgever ook graag betaald wordt voor de tijd die u aan hem besteedt!?
do, 06/10/2004 - 18:00 Permalink
dj

Hoi,

Nee, er zit geen vast maximum aan. Wel moet het bedrag redelijk zijn en gebaseerd op de verloren tijd. (Feitelijk is het in de omschrijvingen bij de codes genoemde "redelijk" overbodig: dit geldt overal voor, als je je onredelijk opstelt heb je ongelijk.)

Volgens mij waren typische bedragen die in rekening werden gebracht 15 a 20 euro per 10 minuten. Daar wordt dan voor zover ik heb begrepen niet echt winst op gemaakt.

We hebben hier vaker over gediscussieerd, zeker. Met enige regelmaat zijn ook gevallen beschreven waarin de tandarts een bedrag in rekening brengt waar toch meer dan de tijd in lijkt te zitten. Voorzover ik kan beoordelen is dat dus niet de bedoeling. Ook meen ik haast zeker te weten dat er zoiets is als overmacht: dwz als de patient aangeeft vlak van tevoren verschrikkelijk ziek te zijn geworden is het onredelijk een bedrag in rekening te brengen.

Bij een bedrag van 175 euro denk je normaal gesproken toch aan een behandeling van zo'n anderhalf uur als ik het goed zie.

Doeg,
do, 06/10/2004 - 19:12 Permalink
nike

Ik moest 300 euro betalen voor een afspraak die ik WEL netjes heb afgezegd (ik was ziek), maar kon pas op de dag (maandag) zelf afzeggen, omdat die tandarts geen antwoordapparaat heeft! Heb dus netjes afgebeld maar moest TOCH betalen. Ben hier nog steeds zeer pissig om!!!
vr, 06/11/2004 - 11:02 Permalink
admiraal

tandartsen hanteren algemene voorwaarden. Die heeft u gezien:dan is duidelijk welke konsekwenties er zijn voor het niet nakomen van afspraken. Waarom moet een praktijk schade lijden en 'm niet vergoed krijgen? Kunt u me uitleggen waarom elders in het handelsverkeer dergelijke niet nakomen van verplichtingen de scahdeveroorzaker wel moet betalen ,maar een arts of tandarts maar met de schade moet blijven zitten?
zo, 06/20/2004 - 22:15 Permalink