tand trekken en wederom terugplaatsen

Author:
nuss
Posted:
ma, 06/07/2004 - 13:44

Na 2 apexbehandelingen die niet gelukt zijn bij mijn snijtand wil mijn tandarts deze tand trekken vervolgens wortel etc. schoonmaken en weer terugplaatsen zodat deze weer kan vastgroeien. kennen jullie deze methode?
minique

Ja, ik heb pas zoiets gehoord van een bevriende mondhygiënste. Ik vond het wel een heel bijzonder verhaal. Ik weet niet meer wat de reden precies was, hoor! Ik weet wel dat de ACTA geen mogelijkheden zag om de tand te behouden. Maar de tandarts wilde een poging wagen met trekken, schoonmaken en dan terugplaatsen. De bewuste tand heeft nog een jaar of 5 prima gedaan, maar ging uiteindelijk dus toch verloren (maar ik weet dus ook weer niet waardoor hij uiteindelijk toch verloren ging en of dat met trekken en terugplaatsen te maken had).
Het lijkt me trouwens een hele rare gewaarwording, dat je tand buiten je mond wordt schoongemaakt en daarna weer teruggeplaatst. Hou er wel rekening mee dat hij daarna een tijdje gespalkt moet worden en je hem beslist niet mag belasten.

Succes! En ik ben wel heeeeel benieuwd naar het vervolg! Dus hou ons alsjeblieft op de hoogte!

:smt006 Monique
ma, 06/07/2004 - 15:44 Permalink
Lieneke

Waarschijnlijk heb je het over een autologe etsbrug: de betreffende tand wordt getrokken, schoongemaakt, het stuk dat onder het tandvlees lag wordt eraf geveild. Dan wordt de tand gespalkt: dat wil zeggen dattie vast geplakt wordt aan de 2 buurelementen.

Houdt er rekening mee dat zoiets moeilijk is schoon te houden en dat er vaak scherpe randjes aankomen. Soms ontstaat er een breuk in het composiet en moet het opnieuw vastgeplakt worden.
ma, 06/07/2004 - 17:41 Permalink
Ricky

Ik denk dat het precies is zoals ness het zegt: de tand wordt getrokken, vervolgens wordt "uit de hand " een wortelkanaalbehandeling gedaan en daarna wordt het element weer terug geplaatst. Als de tand anders verloren is, omdat de gebruikelijke behandelingen niet aanslaan is deze handelswijze te proberen. Zonder risico is de behandeling niet, in tegendeel: er is een grote kans dat de tand niet meer aangroeit of na enige tijd zijn houvast verliest omdat er een ontsteking ontstaat. Is men zich hier goed van bewust,dan is het het proberen waard!

Groeten, Rick :wink:
ma, 06/07/2004 - 19:31 Permalink
minique

Vraag is dan misschien ook: heb je nog een ander alternatief als al 2x een apex is geprobeerd en die niet geslaagd zijn??? De kans dat de kies verloren gaat als je niets doet, lijkt me in dit geval toch ook vrij groot...

:smt006 Monique
ma, 06/07/2004 - 19:42 Permalink
Ricky

...Er is echter ook een (geringe?) kans dat de eventuele ontsteking die er ontstaat het kaakbot ter plaatse zodanig aantast dat bijv. het plaatsen van een toekomstige implantaat een probleem wordt. :cry:
ma, 06/07/2004 - 19:48 Permalink
vV

Als antwoord op door Josefine

vanwaar de vraag? als het een tand betreft die uitgeslagen was maar niet zsm maar pas na 6 uur teruggeplaatst is, is de kans op goed herstel wel fors afgenomen door de lange tijdsduur. eea ook nog beïnvloed hoe de tand bewaard is geweest...

(het is handig bij dit soort vragen wat meer info over de situatie te geven, maakt beantwoorden makkelijker en voorkomt onnodig gis- en daarmee wellicht miswerk)
do, 07/11/2019 - 15:31 Permalink
Josefine

Als antwoord op door vV

Sorry, omdat ik op dit topic reageer leek het me duidelijk. Want ook mijn tandarts wil mijn snijtand trekken vervolgens de wortel schoonmaken en afvijlen en weer terugplaatsen. Maar ivm bloeden deze pas na 6 uur weer terugplaatsen. Mijn vraag is of de tijd ertussen van belang is zodat deze weer kan vastgroeien of dat het in dit geval niet uitmaakt?
za, 07/13/2019 - 10:57 Permalink