hartruisje (ASD) en het trekken van tanden/kiezen

Author:
Meertje
Posted:
do, 05/27/2004 - 16:56
Op mijn 5e heeft de kinderarts geconstateerd dat ik een hartruisje heb, niets ernstig kan ik 100 mee worden. Maar toen ik op mijn 11e een (volwassen)voortand verloor door een val in het zwembad verzon een kaakchirurg dat ik antibiotica moest slikken aangezien ik een hartruisje heb. Het laten trekken van tanden/kiezen zou nl. een gevaar zijn voor dat ruisje en d.m.v. antibiotica zou dat helemaal goed komen. Enfin ik heb toen een kuurtje geslikt helemaal niets aan de hand. Nu (ik ben 24) gaat er weer een wortel verwijderd worden uit mijn mond, mijn tandarts vroeg mij of ik nog steeds antibiotica nodig heb. Wat blijkt, die kaakchirurg heeft ooit dat antibiotica verhaal verzonnen maar nooit uitgelegd waarom dat nodig is. Niemand, zelfs mijn huisarts heeft hier informatie over. Om niet de rest van mijn leven bij iedere kies of tand antibiotica te slikken ben ik doorverwezen naar de cardioloog, hij gaat eens kijken of het ruisje er nog zit en wat de samenhang met antibiotica en het trekken van tanden/kiezen is. Enfin zijn er misschien andere personen die hier ook ooit van hebben gehoord?
joek

Ja, daar heb ik wel van gehoord. Door een ontsteking in je mond bestaat de theoretische kans dat je een ontsteking aan je hartzakje (geloof ik) kan krijgen.
Dit is vooral een risico bij mensen met een niet goed passende hartklep. En daar kan je dus een hartruis van krijgen.
Dus vandaar.
Groetjes,
Joke
P.S. Ik heb ook een hartruis, maar heb geen antibiotica geslikt bij het trekken, maar ik ben er nog, :lol:
do, 05/27/2004 - 17:01 Permalink
Missy66

Hallo Meertje...

Mijn schoonzusje heeft ook bij iedere "ingreep" die een tandarts doet een
antibiotica kuur nodig, deze kuur is voor geschreven door haar cardioloog en zonder deze kuur begint de tandarts er niet aan.
Zij heeft een hartoperatie gehad en daarbij is een nieuwe donor-klep geplaatst omdat die van haar lekte...

Wat de pciese reden van de kuur is weet ik zo niet maar kan het haar natuurlijk wel navragen, indien gewenst, maar als je zelf naar een cardioloog gaat kan hij het jou ook vertellen.
Laat in ieder geval je even goed adviseren en misschien is het nu bij jou wel overbodig geworden door de jaren heen...
In ieder geval heel veel suc6 en we horen het wel weer...
do, 05/27/2004 - 18:18 Permalink
de digitale tandarts

Als het een onschuldig functioneel hartruis is dan hoeft er geen antibioticum profylaxe gegeven te worden.

Maar weet je dat zeker? en zou je het risico nemen om zonder overleg met een cardioloog deze behandeling uit te voeren zonder antibioticum?

Ik zou het als u was goed laten uitzoeken.
zo, 06/06/2004 - 15:25 Permalink