verdoving weigeren?

Author:
marjolyn
Posted:
zo, 05/30/2004 - 20:43
Ik had een zeer ouderwetse tandarts. En paar maanden terug moest hij boren en ik vroeg om een verdoving, en hij weigerde dat.

Mag een tandarts een verdoving weigeren?

Groetjes Marjolijn....
minique

Ik zou zeggen: nee. Het is jouw mond. Jij bepaalt wat er gebeurt en jij betaalt hem ook voor die verdoving. Nee, naar mijn idee mag hij niet weigeren!

:smt006 Monique
wo, 06/02/2004 - 08:02 Permalink
marjolyn

Bedankt voor je antwoord Digi tandarts... want de dag ervoor heeft hij gewoon diep moeten boren vlakbij me zenuw en jawel zonder verdoving, ik ging haast door de grond. Maar als tandarts zijnde weet je toch wel als je nogal diep vlakbij de zenuw moet boren dat een verdoving wel nodig is.

Gelukkig heb ik nu een andere tandarts... bij de eerste bezoek heb ik meteen gezegt dat ik bang ben voor boren en deze heeft er wel tenminste begrip voor!
wo, 06/02/2004 - 16:42 Permalink
minique

Mooi zo, Marjolijn! Mijn tandarts heeft weleens geroepen dat het gaatje zo oppervlakkig was dat ik waarschijnlijk geen verdoving nodig zou hebben, maar omdat ik dat niet zo zag zitten, heeft hij er toch een gegeven. Zo hoort het ook, vind ik. Achteraf was hij zo snel klaar met boren dat ik het best zonder had kunnen proberen. Maar ja, dat is dan weer achteraf. Nu ik wat meer over mijn angst heen ben, begin ik stapje voor stapje -heel voorzichtig- steeds vaker iets zonder verdoving te proberen...

:smt006 Monique
wo, 06/02/2004 - 17:05 Permalink
marjolyn

Dank je!
Ik zag het gewoon niet weer zitten om dalijk weer gemarteld te worden met de boor zonder verdoving.
En me nieuwe tandarts stelt me ook gerust, want zoals je onderhand nu weet ben ik erg schrikkerig met boren betreft, en ALS ik wat voel kan ik hem gewoon een seintje geven of als het niet meer gaat dan kan ik ook een seintje geven. Het is gewoon een heel fijn gevoel dat ik toch een klein beetje controle kan uitoefenen op de behandeling! :wink:

En ja ik moet 15 juni terug komen naar de tandarts voor een tandvlees correctie... ik ben nog wel bang, maar niet zo bang meer als voorheen!

Groetjes Marjolijn :smt006
do, 06/03/2004 - 13:24 Permalink
minique

Als ik je nog 1 tip mag geven Marjolijn: GEEF hem ook dat seintje als er iets is. Ik ben zelf dus zo'n typetje dat dan bij zichzelf denkt 'ach, het is maar een tel dat ik iets voel, het is zo gebeurd,' maar ondertussen lig ik dan wel als een plank in de stoel en achteraf heb ik dan de balen ervan.
Ha, ik moest vanmorgen de assistente (had haar even aan de telefoon) zelfs beloven dat ik ook echt mijn hand ga opsteken als ik volgende week vrijdag voor een implantaat ga en er ook maar IETS is. Al wil ik voor de 3e keer dezelfde vraag stellen... Ik heb haar beloofd dat ik m'n best zou doen, maar ik weet van mezelf dat het m'n zwakke kant is.

:smt006 Monique
do, 06/03/2004 - 16:33 Permalink
marjolyn

Ik ben zelf ook zo`n eigenwijze donder hoor, ik doe me groter voor dan dat ik in werkelijkheid ben. De tandarts herrinnerd mij er zelf aan als ik wat voel moet ik dus een sein geven. Maarja ik heb nog wel de bibbers als ik aan 15 juni denk hoor bbbrrr.

Watvoor inplantaat heb je nodig?

Groetjes Marjolijn
do, 06/03/2004 - 16:45 Permalink
minique

Ik heb pas een kies moeten laten trekken doordat er een breuk in de wortel zat en dat veel pijn bleef geven. Op die plek (linksboven de 1 na achterste kies, verstandskiezen niet meegerekend) komt dus een implantaat.

:smt006 Monique
do, 06/03/2004 - 17:01 Permalink
marjolyn

aha oke als ik me zo bedenk kunnen tandartsen best veel repareren hoor. Dus ik hoop maar dat ik me tandjes nog jaren lang kan houden!
do, 06/03/2004 - 17:23 Permalink
kindertandarts

beste marjolyn

weer een listige vraag die je stelt. in de WGBO Wet Geneeskundige Behandelings Overeenkomsten zijn de rechten en plichten van patient en arts geregeld. Een (tand)arts mag alleen een behandeling uitvoeren als de patient geinformeerd is en akkoord gaat.

Maar een patient kan geen behandeling van een arts afdwingen. Dus daar is het eerste antwoord: Ja een tandarts mag een door jou gewenste behandeling (verdoving) weigeren.

Maar:

Als jij vervolgens niet akkoord gaat met een behandeling ZONDER verdoving, mag de tandarts de behandeling ZONDER verdoving niet uitvoeren, immers je gaat niet akkoord met die voorgenomen behandeling. behalve:

Als

Jij vervolgens je mond open gedaan hebt en de behandeling hebt laten uitvoeren ZONDER verdoving, want in dat geval mag de tandarts ervan uitgaan dat je akkoord bent gegaan met zijn behandelvoorstel (impliciet informed consent)

Dus
Als jij erop staat dat een behandeling met verdoving gebeurt en je tandarts daarmee niet akkoord gaat zit er niets anders op dan je mond niet beschikbaar stellen voor behandeling en een andere tandarts te zoeken.

moeilijk verhaal, maar het klopt wel

succes
ma, 06/14/2004 - 10:51 Permalink
marjolyn

Ja daar heb je helemaal gelijk in, maarja ik durfde niet tegen hem te zeggen van ik laat me niet behandelen, want die man was echt zo van liggen, mond open en niet zeuren! En hij was al een paar keer nijdig op me geweest omdat ik een beetje tegenstribbelde omdat het hartstikke pijn deed
wo, 06/16/2004 - 00:11 Permalink
minique

Het kan nog zo mooi wettelijk vastgelegd zijn, maar de situatie zoals Marjolyn hierboven omschrijft kan een tandarts echt niet maken!

:smt006 Monique
wo, 06/16/2004 - 08:21 Permalink
Basset

Wanneer je tandarts je weigert te behandelen zonder verdoving, dan is hij ook wettelijk verplicht een andere tandarts aan te duiden die je zo wel zal behandelen. Strikt genomen sta je behandeling toe wanneer je je mond toch open doet. Echter kunnen andere factoren er de oorzaak van zijn dat je dit enigszins mentaal gedwongen laat doen, dit kan de huidige pijn zijn, het niet beschikbaar zijn van andere tandartsen (praktijken schrijven geen nieuwe patienten in) Juridisch is er wel een gaatje om dit te bestrijden. Echter is Nederland één van de zeldzame landen waar niet continu met verdoving gewerkt wordt. Eigenlijk is behandelen, zonder toestemming, zonder verdoving gelijk aan vrijwillige slagen en verwondingen toebrengen. Waar men niet bij stilstaat is dat boren zonder verdoving schadelijk kan zijn voor de tand, Nederland heeft niet voor niets het grootst aantal wortelkanaalbehandelingen per patient per jaar. Bij boren warmt de tand lokaal op tot 1800 graden en smelt het tandbeen op de bodem van het gaatje. Voor de ganse tand kan de temperatuur tot 16 graden omhoog gaan. Wanneer de tandzenuw verdoofd is, is de schade die hij ondervindt van het boren veel lager. Dus verdoving dient niet alleen om de pijn te voorkomen maar ook om de tand te beschermen. Gelukkig sterft niet elke tandzenuw af na boren zonder verdoving.
zo, 05/15/2005 - 06:12 Permalink
carabelli

Waar men niet bij stilstaat is dat boren zonder verdoving schadelijk kan zijn voor de tand, Nederland heeft niet voor niets het grootst aantal wortelkanaalbehandelingen per patient per jaar. Bij boren warmt de tand lokaal op tot 1800 graden en smelt het tandbeen op de bodem van het gaatje. Voor de ganse tand kan de temperatuur tot 16 graden omhoog gaan. Wanneer de tandzenuw verdoofd is, is de schade die hij ondervindt van het boren veel lager. Dus verdoving dient niet alleen om de pijn te voorkomen maar ook om de tand te beschermen. Gelukkig sterft niet elke tandzenuw af na boren zonder verdoving.


Sorry maar dit gaat er bij mij niet in......

Een verdoving voorkomt de pijnperceptie door de hersenen, maar de tandzenuw geeft die signalen wel degelijk af, in het geval van een mandibulair block wordt het pijnsignaal pas onderbroken daar waar de n. mandibularis het collum mandibula verlaat.

Waar jij op doelt is het boren zonder voldoende spraykoeling, hierdoor komt er veel warmte vrij en kan de tandzenuw inderdaad te warm worden en afsterven, maar dit is iets anders dan dat de zenuw eerder beschadigd zou raken wanneer er niet verdoofd wordt

Dat er niet voor niets per patient per jaar de meeste wortelkanaalbehandelingen per jaar worden gedaan als gevolg van oververhitting van de pulpa (al dan niet als gevolg van niet verdoven), vind ik vooralsnog een claim die niet houdbaar is, ik zou graag de literatuur eens zien waarin dit wordt geclaimd.
di, 05/17/2005 - 16:15 Permalink
vV

ik ben ook benieuwd naar de literatuur over die 1800 graden. dat overleeft denk ik geen enkele pulpa, verdoving of niet...
wo, 05/18/2005 - 10:21 Permalink
femm

Als ik je nog 1 tip mag geven Marjolijn: GEEF hem ook dat seintje als er iets is.


Ik geef zelf ook niet gauw een seintje. Als ik het doe is het nodig. Zorg wel dat hij reageert.. Spreek hem er anders op aan.. De mijne reageerde helaas niet en ging gewoon door.. omdat ik altijd zo snel mogelijk naar buiten wil heb ik hem er niet op aangesproken, waardoor ik natuurlijk geen stap verder kom. Dus spreek hem erop aan en geef aan wat je wilt en absoluut niet prettig vind
wo, 05/18/2005 - 11:38 Permalink
vV

een goede tandarts reageert op feedback van de patient. Volgens mij is de tijd allang voorbij dat een verdoving nemen als zwak of raar werd gezien.... (bij mij mogen ze ook alleen maar met verdoving iets doen wat verder gaat dan tandsteen weghalen, ik heb gewoon een lage pijngrens m.b.t. mijn gebit).

Er moet ook gewoon over gepraat kunnen worden met de tandarts, kan dat niet zit je verkeerd.
wo, 05/18/2005 - 11:46 Permalink
femm

met die laatste zin ben ik het helemaal eens.. het is alleen jammer dat je tegenwoordig niet makkelijk meer aan een nieuwe tandarts komt. Als dat anders zou zijn zou een botte tandarts minder patienten krijgen en vanzelf doorkrijgen dat hij toch echt moet veranderen.. maar als patienten niet weg kunnen lopen welke zin heeft het voor hem om te veranderen als hij al zo is.. Het klinkt wat zwart-wit, maar zo is het wel een beetje..
wo, 05/18/2005 - 11:59 Permalink
vV

Helaas wel... Maar vaak doet rondbellen met uitleg waarom wonderen, ook al wordt in eerste instantie gemeld dat de praktijk gesloten is.

De ergste zijn meestal bij de andere tandartsen in de regio wel bekend, en sommigen kunnen best wel een uitzondering maken.
wo, 05/18/2005 - 12:52 Permalink
femm

het is mij helaasnog niet gelukt.. ik ben laatst wel gewisseld, maar ondanks goede verhalen viel het me behoorlijk tegen (bijvoorbeeld dus geen reactie toen ik het seintje gaf) dan is het moeilijk om hem toch te vertrouwen.. eigenlijk zou er meer controle moeten komen op menselijkheid al is dat natuurlijk niet mogelijk en niet te testen..
wo, 05/18/2005 - 12:54 Permalink
Basset

ik ben ook benieuwd naar de literatuur over die 1800 graden. dat overleeft denk ik geen enkele pulpa, verdoving of niet...


literatuur 1800 graden lokale opwarming volg lasercursus acta of masteropleiding laserdentistry Esola of Laserdentistry in tagchlichen praxis (Quintessence) De zogenaamde smeerlaag die op de bodem van de tand achter blijft bestaat uit gestold tandbot en dit smelt op 1800 graden.

Voor wortelkanaalstatistieken kontakteer je hoofdverzekeraar.
wo, 05/18/2005 - 22:06 Permalink
Basset

ik ben ook benieuwd naar de literatuur over die 1800 graden. dat overleeft denk ik geen enkele pulpa, verdoving of niet...


literatuur 1800 graden lokale opwarming volg lasercursus acta of masteropleiding laserdentistry Esola of Laserdentistry in tagchlichen praxis (Quintessence) De zogenaamde smeerlaag die op de bodem van de tand achter blijft bestaat uit gestold tandbot en dit smelt op 1800 graden.

Voor wortelkanaalstatistieken kontakteer je hoofdverzekeraar.
wo, 05/18/2005 - 22:07 Permalink
marjolyn

vV schreef: een goede tandarts reageert op feedback van de patient. Volgens mij is de tijd allang voorbij dat een verdoving nemen als zwak of raar werd gezien.... (bij mij mogen ze ook alleen maar met verdoving iets doen wat verder gaat dan tandsteen weghalen, ik heb gewoon een lage pijngrens m.b.t. mijn gebit).
Er moet ook gewoon over gepraat kunnen worden met de tandarts, kan dat niet zit je verkeerd.

Dat werd dus ervaren door mijn oude tandarts, die vond het echt onzin om te boren met verdoving, ik had hem dan ook vaak genoeg aangegeven dat het niet meer ging en toch maar door blijven gaan totdat ik het zat wordt en mijn hoofd weg trek.. en ja dan wordt hij weer boos. Ik vindt hem achteraf erg onprofessioneel, in vergelijking met mijn nieuwe tandarts. Hij is erg modern en kan goed omgaan met mijn angst.
En ja.. ik heb dus 20 jaar bij de verkeerde tandarts gezeten.


femm schreef: Ik geef zelf ook niet gauw een seintje. Als ik het doe is het nodig. Zorg wel dat hij reageert.. Spreek hem er anders op aan.. De mijne reageerde helaas niet en ging gewoon door.. omdat ik altijd zo snel mogelijk naar buiten wil heb ik hem er niet op aangesproken, waardoor ik natuurlijk geen stap verder kom. Dus spreek hem erop aan en geef aan wat je wilt en absoluut niet prettig vind.

Ik geef zelf ook liever niet een seintje ik zit me alleen maar te verheugen op het moment dat die stoel weer omhoog komt en dat ik weg kan.. ik ben al uit de stoel eer dat ding weer in zijn zit stand zit(of hoe noem je dat). Maar ik vind het nog steeds wel een beetje moeilijk om seintjes te geven als het niet meer gaat, ik ben zo bang geworden om de boze reacties van me vorige tandarts... ik weet wel dat de nieuwe het niet doet, maar ik blijf er alert op.

Groetjes Marjolijn
[/quote]
wo, 05/18/2005 - 23:43 Permalink
femm

Ik geef zelf ook liever niet een seintje ik zit me alleen maar te verheugen op het moment dat die stoel weer omhoog komt en dat ik weg kan.. ik ben al uit de stoel eer dat ding weer in zijn zit stand zit(of hoe noem je dat). Maar ik vind het nog steeds wel een beetje moeilijk om seintjes te geven als het niet meer gaat, ik ben zo bang geworden om de boze reacties van me vorige tandarts... ik weet wel dat de nieuwe het niet doet, maar ik blijf er alert op.

Groetjes Marjolijn
[/quote]

Ik ken het gevoel van de stoel uitzijn voordat hij omhoog is.. met controle ben ik er al uit voordat hij begint omhoog te gaan.. op zich is dat een groot nadeel en dat weet ik ook wel. Hierdoor stel ik niet de vragen die me bezig houden etc.. allemaal uit angst dat er toch wat moet gebeuren. Ergens wil ik hiervan af, maar ja de tandartsen werken nog niet echt mee (die ik heb gehad dan).

ik begrijp dat je nog steeds bang bent dat hij boos reageert.. heel vervelend dat dat gebeurt is. Misschien gewoon ook eens tegen de tandarts zeggen.. dat hij gewoon tussendoor af en toe vraagt of het nog gaat, dan ben je niet afhankelijk van een seintje, maar heb je hoe dan ook contact..
do, 05/19/2005 - 06:55 Permalink
marjolyn

Femm schreef Ik ken het gevoel van de stoel uitzijn voordat hij omhoog is.. met controle ben ik er al uit voordat hij begint omhoog te gaan.. op zich is dat een groot nadeel en dat weet ik ook wel. Hierdoor stel ik niet de vragen die me bezig houden etc.. allemaal uit angst dat er toch wat moet gebeuren. Ergens wil ik hiervan af, maar ja de tandartsen werken nog niet echt mee (die ik heb gehad dan).

ik begrijp dat je nog steeds bang bent dat hij boos reageert.. heel vervelend dat dat gebeurt is. Misschien gewoon ook eens tegen de tandarts zeggen.. dat hij gewoon tussendoor af en toe vraagt of het nog gaat, dan ben je niet afhankelijk van een seintje, maar heb je hoe dan ook contact
[/quote]

IK vergeet ook heel veel als ik dingen moet vragen.. het is gewoon de pure angst die je dingen doet vergeten. Het meest verstandige is dan een briefje meenemen waar al die vragen op genoteerd staan... MAAARRR dan moet je natuurlijk niet vergeten om hem uit je broekzak of tas te halen haha.
Ik zou het best wel willen vragen.. maar dat vragen van he het gaat kost ook weer tijd.. misschien niet veel maar toch ik wil zsm weg.. en dat weten ze daar dondersgoed.. ben daar tot 2 keer toe vergeten een controle afspraak te maken kom ik thuis en dan denk ik shit en dan kan ik gaan bellen. Echt vervelend.
do, 05/19/2005 - 09:44 Permalink
femm

ik ben daar ook het liefst zo kort mogelijk en dat snelle weg willen is de enige reden voor het niet stellen van mijn vragen..
maar dat komt ook een beetje door de ontvangst.. ik gaf aan heel bang te zijn (direct bij de eerste keer al, sterker nog zelfs over de telefoon al), maar niemand die er wat over zei of erop inging.. ja dan komt bij mij de vluchtdrang weer boven.. als we daar een gesprek over hadden kunnen hebben was het al heel anders geweest..
do, 05/19/2005 - 15:52 Permalink
marjolyn

Ik heb er heel lang mee gelopen voordat ik het tegen mijn nieuwe tandarts heb gezegt. Punt bij mij ook is dat ik me absoluut niet kwetsbaar wil opstellen. Maarja ik heb het tig behandelingen later maar verteld alleen dan op mijn eigen manier.
De tandarts zei: Zo de laatste keer
Ik zei: gelukkig wel want ik ben al zo bang voor de tandarts( dus ik zei het tussen neus en lippen door, want ik durfde het niet helemaal gericht te vertellen)
Tandarts: Waar ben je zo bang voor?
Ik: Voor alles, omgeving de mensen de instrumenten.
Tandarts: Heb ik jou pijn gedaan?
Ik: Nee, maar de angst zit er echt in gegroeid, dus ik ben al van kinds af aan bang.

De mijne reageerde er wel op, en sinds ik het verteld heb merk ik echt dat ie met een rustige stem mij benaderd. Alleen de vluchtdrang zit er bij mij nog steeds in, en die zal er ook nooit meer uitgaan denk ik.

Mijn vader die gaat nog een onzin praatje houden met de tandarts, nou mij niet gezien haha ik ga geen gesprek aan ik ben meteen weg tenzij de tandarts aanleiding geeft om een gesprek te hebben. Maar ik zal degene nooit zijn die een gesprek begint(kost tijd he). Hoe langer het gesprek zal zijn hoe langer ik daar in die vreselijke stoel lig.
Heb jij angstige momenten meegemaakt vroeger bij de tandarts?
do, 05/19/2005 - 23:10 Permalink
femm

ach, ik ben vanaf jongsafaan vreselijk zenuwachtig geweest zonder reden, want ik had nooit wat..

Op een gegeven moment moest hij boren en deed dit zonder verdoving, maar als het pijnlijk werd moest ik mijn hand opsteken, dan zou hij er wat aan doen.. Nou hij reageerde dus niet toen ik (in mijn ogen) crepeerde van de pijn en dus wuifde en hem bijna sloeg (oeps) het enige wat er gebeurde is dat de assistente mijn handen naar beneden deed. nou ben ik vrij kleinzerig, maar toch..

ik ben daar eens op terug gekomen en het enige wat de tandarts zei was: ow, maar je had wel verdoving kunnen krijgen..

Na lange jaren bij dezelfde tandarts te moeten blijven heb ik nu een half jaar een nieuwe en dus direct aangegeven, maar geen reactie.. ik heb zelfs een huilbui gehad, maar weinig begrip en dat terwijl hij goed aangeschreven stond zelfs hier op het forum, dus ja aan wie ligt het dan denk ikdan weer..

kijk ik heb gewoon een algemene angst voor mensen waar het woord arts bijpast. waar het vandaan komt weet ik niet.. ergens ook wel de angst voor het onbekende, maar dat is bij de tandarts niet meer het geval..
vr, 05/20/2005 - 11:24 Permalink
marjolyn

Nou dus je hebt ook niet geluk gehad bij je nieuwe tandarts.. is er geen mogelijkheid om naar een andere tandarts te zoeken die wel begrip kan tonen voor angst? Ik werd bij mijn nieuwe tandarts gewoon overgeplaatst omdat me oude tandarts (goddank) met pensioen ging. En die kan wel begrip tonen . Voor mij was het wel even wennen een tandarts die aardig doet en begrip toont voor mijn angst, dat was ik helemaal niet gewend.
zo, 05/22/2005 - 12:15 Permalink
vV

ik ben ook benieuwd naar de literatuur over die 1800 graden. dat overleeft denk ik geen enkele pulpa, verdoving of niet...


literatuur 1800 graden lokale opwarming volg lasercursus acta of masteropleiding laserdentistry Esola of Laserdentistry in tagchlichen praxis (Quintessence) De zogenaamde smeerlaag die op de bodem van de tand achter blijft bestaat uit gestold tandbot en dit smelt op 1800 graden.

Voor wortelkanaalstatistieken kontakteer je hoofdverzekeraar.


De zorgverzekeraars houden alleen bij wat er globaal in NL gedaan wordt, en volgens mij geen vergelijking met andere landen. Afgezien ervan zegt dit natuurlijk niets over de reden van de behandeling.

Ik doe best veel endo`s, maar ik schrijf ook nog steeds nieuwe patienten in die langer niet geweest zijn, met veel achterstallig onderhoud, en dus veel endo`s Alleen de reden van deze endo`s is caries profunda, geen pulpareactie op boren.

Cijfers van een zorgverzekeraar zeggen dus niets. De reden van de endo is waar het om gaat, dus waar staat het onderzoek dat uw stelling ondersteunt?
zo, 05/22/2005 - 12:57 Permalink
carabelli

Ik blijf bij mijn standpunt dat ik uw toch enigszins ongenuanceerde uitspraken in twijfel blijf trekken op de volgende punten:

1) Dat de smeerlaag een laag is die uit zuiver gesmolten dentine zou bestaan wordt door onderzoek niet gestaafd , een smeerlaag ontstaat ook wanneer bijv met een handexcavator wordt gewerkt of bij het vijlen van een wortelkanaal, toch niet echt instrumentarium waarmee 1800 graden wordt bereikt
Een smeerlaag kan tevens verwijderd worden door applicatie van bepaalde smeerlaagverwijderaars, indien een smeerlaag zoals u beweert uit een massieve versmolten laag zou bestaan is dit met dergelijke middelen niet mogelijk gezien hun samenstelling.

2)Dat 'De' laser dit niet doet is ook niet houdbaar. Ten eerste omdat 'De' laser niet bestaat, ze zijn er (zoals u zeker weet als Master in laser dentistry) in meerdere soorten en maten (ktp, CO2, Er-Yag, Nd-yag, etc).
En met bepaalde lasersoorten is het ook heel wel mogelijk om oververhitting van de pulpa te verkrijgen wanneer deze niet met voldoende zorg wordt gebruikt, net als bij onoordeelkundig gebruik van een gewone boor. Bij juist gebruik zal ook bij gebruik van een gewone boor de temperatuur van de pulpa niet stijgen tot kritische hoogten.

3)Dat de nederlandse tandarts doordat zij met een gewone boor prepareert, daarmee een lokale temperatuur van 1800 graden induceert en als gevolg daarvan de pulpa met 16 graden verhit zodanig dat deze afsterft en dat daardoor in nederland de meeste endo's van europa worden gedaan is blijft voor mij een absoluut onhoudbare zaak.
Een pulpa wordt alleen dusdanig (16 graden of meer) verhit wanneer met zeer hoge toerentallen zonder waterkoeling wordt geprepareerd , bij goed gebruik van een gewone boor met water koeling is de temperatuursstijging in de pulpa gelijk bij gebruik van bijv. een Er-Yag laser met waterkoeling.

4) De reden van de endodontische behandelingen wordt door verzekeraars niet meegenomen, dat dit dus door oververhitting komt is op die grond al niet houdbaar, misschien laten ze in het buitenland de ontstekingen wel gewoon zitten.....net als vV zou ik hier graag de literatuur zien die dit claimt.
zo, 05/22/2005 - 20:52 Permalink
kimmiej_14

hallo
ik herken ook dat van het seintje.
en hoewel mijn tandarts erg modern is vind hij dat ik me niet moet aanstellen.
mijn moeder vind dat het wel meevalt maar bij haar doet hij heel anders.
ook als ik met mijn moeder ga doet hij zo vreemd.
als ik naar hem toe ga en ik zit in de wachtkamer heb ik ook een heel vreemd gevoel in mijn buik.
:smt006 kimmiej
ma, 08/08/2005 - 18:58 Permalink
marjolyn

Ja dat herken ik.. bij mij deed ie ook heel erg vreemd maar ZONDER mijn ouders erbij.. vroeger toen ik met mijn ouders ging deed ie normaal vriendelijk etc.. totdat ik zonder mijn ouders ging, ik was oud en wijs genoeg.
Toen begon het snauwen ouwehoeren.

Maarja ik heb een gladde rug.. kan best veel hebben.. mar van hem was ik het echt zat. maarja daarbij ik ben bang voor de tandarts dus ik durf niet terug te reageren.. heb vaak genoeg momenten gehad dat ik daar bijna lag te huilen.
vr, 08/12/2005 - 14:20 Permalink