enkele vragen over tandpasta

Author:
sappa
Posted:
wo, 06/02/2004 - 16:25
ik ben op het moment bezig met een opdracht voor scheikunde, met het onderwerp tandpasta. echter kan ik op het internet hier niet veel over vinden. vandaar dat ik hier een paar vraagjes stel. hopelijk kan iemand me (met een aantal) helpen. :lol:


Wat zit er nou eigenlijk in tandpasta voor stoffen (evt funties ervan)?
Kan fluoride gevaarlijk zijn?
Wat is het verschil in de samenstelling van versch. tandpasta?
Is het gevaarlijk tandpasta door te slikken?
Hoeveel tandpasta moet je ong op je borstel doen voor een effeciente poetsbeurt?


groeten,

stephan
Missy66

Hoi Hoi Stephan...

Probeer het maar eens met de zoekfunctie van deze site...
Helemaal hierboven in op elke pagina zie je naast FAQ de optie "zoeken geef daar dan Tandpasta in en dan krijg je heel veel forum discussies over tandpasta daar staan wellicht de antwoorden op jou gestelde vragen...
Zo niet vraag het dan gerust even...

Groetjes en suc6 met je opdracht
Missy
wo, 06/02/2004 - 17:40 Permalink
de digitale tandarts

Zie hier een stukje info wat ik eens had geschreven voor op de site maar nooit heb afgemaakt (ga ik maar eens doen :o ):

Tandpasta’s

Wanneer je gezonde tanden en tandvlees wilt hebben dan is een goede mondhygiëne van het grootste belang. Door te poetsen met tandpasta wordt het gebit beter gereinigd dan wanneer alleen met water wordt gepoetst. Zeker het gebruik van een fluoridetandpasta blijkt essentiëel om cariës te voorkomen. Hierdoor blijkt uit onderzoeken het aantal gaatjes met 20-50% af te nemen. Ongeveer 90 % van de nederlanders gebruikt een fluoridetandpasta, dus kan je zeggen dat 10 % een onnodig hoog risico loopt op cariës.
Idealiter zouden we willen dat tandpasta de volgende functies had

- aanslag verwijderen/ witter maakt , zonder dat tand of kies teveel slijt of aangetast wordt
- voor een frisse adem en schone mond zorgen
- stof (fen) bevatten welke gaatjes en tandvleesproblemen kunnen voorkomen

Dit zijn ook de onderwerpen waarmee geadverteerd wordt. Welk merk gebruikt u en waarom? Vanwege de prijs of de reclame? Of omdat u gehoord heeft dat deze tandpasta de beste is. Kan een merk tandpasta wel beter dan de ander zijn? Vragen waar moeilijk antwoord op te geven is en wat voor elk individu verschillend kan zijn.

Samenstelling percentage %

- Schuurmiddel 20-50
- Water 20-30
- Vochtvasthouder 20-30
- Schuimmiddel 1-5
- Geleermiddel 1-5
- Smaakstof 1-2
- Kleurstof 0,5-2
- Conserveermiddel 0,05-0,5
- stoffen ter voorkoming van cariës en tandvleesziekten 0-5

De functie van het schuurmiddel is het verwijderen van aanslag. De meest gebruikte schuurmiddelen zijn o.a. silica, aluminiumoxyde en calciumcarbonaat. Niet elke tandpasta heeft dezelfde schurende werking. Tandpasta’s als Sensodyne en Zendium dentine, bedoeld voor gevoelige tandhalzen, zullen een lage schurende werking hebben om de kwetsbare tandhalzen te beschermen. Terwijl tandpasta’s bedoeld om rokersaanslag te verwijderen een hoge schurende werking hebben, regelmatig hiermee poetsen moet ook afgeraden worden. De schurende factor van de tandpasta is overigens niet de enige factor, belangrijker zijn de manier van poetsen en de borstel die gebruikt wordt.

De smaakstof in de tandpasta is voor de waardering van de gebruiker belangrijk. Tegenwoordig zijn bijna alle smaken te krijgen: alle soorten mint, kaneel en fruitsmaak, cola smaak etc. Ook het oog wil wat: gels, glittertandpasta, verschillende kleuren. Helaas blijkt dat dergelijke produktveranderingen meer invloed hebben op de verkoopcijfers dan nieuwe stoffen ter voorkoming van cariës en tandvleesziekten.

Het meest gebruikte schuimmiddel in tandpasta’s is sodium lauryl sulfaat of afgekort SLS, omdat dit een goede bevochtiging geeft van het tandoppervlak. Het nadeel is dat SLS de werking van chloorhexidine (perio-aid / corsodyl) remt. Chloorhexidine wordt over het algemeen voorgeschreven na chirurgische behandelingen. Het is beter om in die periode een SLS vrije tandpasta te gebruiken als zendium of corsodyl sensitive.

De belangrijkste stoffen in de tandpasta zijn bedoeld ter voorkoming van cariës en tandvleesziekten. De meest effectieve stof fluoride is al eerder genoemd! Hier houdt de tekst op

Verdere antwoorden:

Natuurlijk kan je teveel fluoride binnenkrijgen houd je daarom aan het fluoride voorschrift en slik geen tandpasta door dan kan er niks gebeuren.

Je hebt in principe maar weinig tandpasta nodig op je borstel, vaak wordt gezegd dat de grootte van een erwt (pea-size) voldoende zou moeten zijn.

Zie ook verder nog deze vraag over het schurende werking van tandpasta's:

http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?t=159&highlight=tandpasta
vr, 06/04/2004 - 15:24 Permalink