Facings of Beugel

Author:
***SMILE***
Posted:
wo, 04/30/2003 - 21:53
http://www.rubelia.com/tooth.jpg
Hi,
Zoals jullie op de foto kunnen zien. Mijn tanden zijn foto nr.1 en wat ik eigenlijk wilis zoals foto nr 2. Ik heb de foto gewoon bewerkt. Ik heb gewoon een probleem met mijn voortanden ( niet de midelste twee maar de twee ernaast) die lijken een beetje naar voren.
Ik heb een beugel gehad voor bijna 5 jaar en nu zijn ze weer opgeschoven.Wat is een betere oplossing? Weer een beugel of een facing? En als ik een facing gebruik, wordt het op de hele tand gebruikt of alleen gedeeltelijk? Ik wilde ook graag weten of een facing sneller verkleurt dan een gewoone tand. Ik wil nl. mijn tanden eerst bleken, maar ik ben bang dat ik straks tanden heb met verschillende kleuren.
BTW. Weten jullie een goede cosmetische tandarts ( voor facings) in Den Haag/Rotterdam ( het liefst) anders Amsterdam?

Alvast bedankt :smile:

[ Dit Bericht is bewerkt door: WantPerfectSmile op 2003-04-30 22:00 ]
Spa

Wow, wat een mooie foto's heb je gemaakt van je gebit!! Ik vind persoonlijk de scheefstand wel erg meevallen....zou zelf erg blij zijn met zo'n schitterend gebit! Heb je geen spalk of retentiebeugel gekregen (of niet genoeg gedragen?) toen je klaar was met die 5 jaar beugelen? Misschien weet de dig. tandarts of je eigen tandarts een oplossing voor je probleem... Gr.
do, 05/01/2003 - 11:54 Permalink
***SMILE***

Hi Spa, bedankt voor je reactie.
Nee ik heb geen spalk of retentiebeugel gekregen na het beugelen, vind ik wel jammer.
De meeste mensen zeggen wel dat mijn tanden wel erg meevallen, en dat ik een mooie glimlach heb. Ik vind het zelf niet, ik vind het zo mooi als iemand rechte tanden heeft en ik vind het zelf heel jammer dat ik het niet heb. Vooral op fotos ( omdat ik fotomodel ben) vind ik ze erg opvallen. Dus ik zou toch heel graag willen weten of er een oplossing voor is, zonder dat ik weer beugel moet gaan dragen. Ik zag ergens in dit formum iets over een doorzichtige beugel, wat ik niet erg zou vingen om te dragen. Of een facing maar dan zou ik graag willen weten ( misschien van de digitale tandarts) of het mogelijk is wat ik wil. ( dus foto nr 2).

[ Dit Bericht is bewerkt door: WantPerfectSmile op 2003-05-02 10:14 ]
vr, 05/02/2003 - 10:07 Permalink
de digitale tandarts

Mijn complimenten voor het goede photoshop werk :wink:

Sommige cosmetische tandartsen gebruiken dit soort technieken ook om mensen te voorlichten over het mogelijk te behalen eindresultaat.

Een mooie glimlach is natuurlijk een subjectief iets, voor iedereen kan het iets anders inhouden en een universele mooie glimlach is moeilijk te definieren. Toch heeft men geprobeerd om een aantal objectieve kenmerken daarvan vast te stellen.
Een kenmerk van een fraaie glimlach is bijv. dat de onderranden van de snijtanden de onderlip volgen en de bovenzijde/halzen van de bovensnijtanden de bovenlip volgen, wat bij jou glimlach inderdaad zo is.

Je stoort je aan de geringe scheefstand en het enigzins naar voren staan van de kleine snijtanden. Inderdaad is dit met een slotjes/bracketbeugel goed op te lossen, over het algemeen zal een dergelijke behandeling een klein jaar vergen. Het voordeel is dat er niet aan de tanden geslepen hoeft te worden en dat er ook geen porseleine facings aanwezig zijn die na verloop van tijd kunnen verkleuren of breken. Het nadeel is dat je dus een bepaalde tijd met een beugel moet lopen, wat mogelijk voor je werk als fotomodel nadelig is en een ander nadeel kan zijn dat de vorm van de snijtanden niet veranderd. Ik zie namelijk dat je in foto nr2 niet alleen de stand hebt aangepast maar ook de vorm meer rechthoekig hebt gemaakt.

Met behulp van facings is het mogelijk om tevens de vorm aan te passen, wat in jouw geval een voordeel kan zijn. Het nadeel van facings op gebitselementen die teveel naar voren staan is dat er relatief veel moet worden afgeslepen om ze weer in lijn met de andere tanden te krijgen plus ook nog de ruimte die voor de facing eraf moet worden geslepen. Andersom als ze teveel naar achter staan, is de situatie makkelijker en hoeft er nauwelijks geslepen te worden, omdat de tand naar voren 'gehaald' moet worden, zie bijv. deze vraag: http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?topic=195&forum=4

Misschien is in jouw geval een combinatie een goede oplossing, een korte periode een (uitneembare) beugel om de kleine snijtanden tanden meer in een lijn te krijgen, waarna de laatste stand en vormcorrectie d.m.v. facings zal worden bereikt.

Een ervaren tandarts op het gebied van facings is in dit soort gevallen wel aan te raden, bijvoorbeeld Hein de Kloet, o.a. werkzaam in de verwijspraktijk te Amstelveen.

Succes.


[ Dit Bericht is bewerkt door: de digitale tandarts op 2003-05-02 11:25 ]
vr, 05/02/2003 - 11:16 Permalink
***SMILE***

Bedankt voor uw snelle reactie. Ik zal contact opnemen met Hein om te kijken wat hij voor me kan doen. Ik wilde alleen nog weten of een facing eerder verkleurt dan een gewone tand en of het echt onmogelijk is om een facing te bleken als deze verkleuren. (bijv met BriteSmile) en welke van de twee( composiet of poselein) eerder verkleurt.

[ Dit Bericht is bewerkt door: WantPerfectSmile op 2003-05-02 12:14 ]
vr, 05/02/2003 - 12:12 Permalink