Van kwaad tot erger

Author:
ArrowGirl
Posted:
ma, 05/19/2003 - 11:58
Ik weet dat ik een afspraak moet maken want er moet wat aan gedaan worden,maar ik durf nog steeds niet te bellen.
Altijd al die angst gehad,maar me er altijd overheen kunnen zetten en netjes ieder half jaar naar de tandarts geweest.
Tot een jaartje of 6 geleden,na een aantal bezoekjes aan de parodontoloog en de mondhygiëniste.Ik kwam na ieder bezoek thuis met bloedend tandvlees,en had verschrikkelijk veel pijn. Tja,je raad het natuurlijk al,mij niet meer gezien bij die praktijk. Mede door de pijn en hoeveel het me kostte. € 1000,- armer en ik schoot er nog niks mee op.
2 jaar geleden voor het laatst naar de tandarts geweest toen er een kroon afbrak en daarna een volgende afspraak vergeten en ik durf dus absoluut niet te bellen. Maar nu is er geen ontkomen meer aan. Inmiddels weer een kroon armer en hetgene wat er nog in mijn mond staat verdiend echt geen schoonheidsprijs.
Net zoals mijn tandvlees,overwegend blauw i.p.v. de kleur die het normaal gesproken zou moeten zijn. Ze weten dat er een bacterie zit,maar ze (parodontoloog) kwamen er niet achter wat voor bacterie.
En nu wil ik eindelijk dat het over is,ik wil weer kunnen praten en lachen zonder me te hoeven schamen voor mijn slechte tanden en tandvlees.
Voor mezelf heb ik al besloten dat ik een kunstgebit wil,maar doet iedere tandarts dat gewoon als je er om vraagt.
Wie heeft er een soortgelijke ervaring en kan me iets verder helpen om eindelijk die stap te zetten en een afspraak te maken...

Groetjes van een "angsthaasje"
Patty73

:???: Tuurlijk durf jij dat natascha !!!
Je hebt ook naar kerkrade durven bellen meissie en het zijn je eigen tanden tog niet meer nu ? Ik denk dat ik strakkies wel weer naar binnnen durf hoor omdat mijn eigen tanden er dan allemaal uit zijn.....
Gewoon doen meis...

:wink: keep us up to date okay ?
vr, 10/10/2003 - 12:28 Permalink
ArrowGirl

Boven zijn het idd m'n eigen tanden niet meer... maar onder dus nog wel! En tja,als het nou alleen de angst was voor de tandarts dan was het (misschien) iets makkelijker voor me geweest om te bellen.
Maar dat is het dus (helaas) niet. Alleen al het idee dat ik moet bellen zorgt ervoor dat het angstzweet me uitbreekt. En dan maakt het niet uit waar ik naartoe moet bellen (tandarts,ziekenhuis,kapper,dokter etc.etc.etc... zo kan ik nog wel even doorgaan).
Gewoon de angst om te bellen overheerst weer op dit moment en dat het dan ook nog eens de tandarts betreft (ook al heb ik inmiddels een bovenprothese)maakt het er niet echt makkelijker op.
Maar het is me voorheen ook gelukt dus zal het me nu ook wel weer lukken... heeft waarschijnlijk alleen even de tijd nodig... maar alles komt goed... ooit!... tot ooit! :razz:
Gewoon mezelf weer even moed inspreken en dan lukt me over een tijdje wel (hoop ik).

Doewie,groetjes Natascha :razz:
vr, 10/10/2003 - 22:13 Permalink
terry

mmmmmmmmm je kan best alles in eenkeer verdoven,kan geen kwaad.is alleen onmakkelijk.maar ik ken veel mensen die die helfd laten verdoven en nog niet eten voor de verdoving is uitgewerkt.dus bij volle verdoving alle twee kanten kan wel,is geen gevaar,alleen niet makkelijk.dus wat jij wilt kan ook.np.alleen doen ze het niet.
helaass.maar kan wellll.
za, 10/11/2003 - 04:35 Permalink
ArrowGirl

Hmmmmm...kan aan mij liggen Terry,maar ik snap ff helemaal niks van wat je vertelt en waar je het over hebt (als je zin en tijd hebt... leg ff uit plz)

Groetjes Natascha :grin:
za, 10/11/2003 - 09:10 Permalink
Patty73

:grin: Alles komt goed arrowgirl believe me !
Kun je niet iemand anders laten bellen als je zo errug met dat bellen zit ?
Wilde ik ook laten doen paar weken geleden maar kreeg op ene maandagmorgen ineens een ingeving en toen had ik ineens gebeld....
Hopelijk overkomt dat jou ook een keer of laat iemand anders bellen ?
Wil je onder je eigen tanden behouden of wat is de bedoeling daarmee ?

Ennuh....waar Terry het over heeft weet ik ook niet.....misschien wassie dronken ?
Hahahahahaa :wink: :wink: :wink:

Groetjes xxx Patty
za, 10/11/2003 - 12:28 Permalink
ArrowGirl

Ik weet dat het goed komt,maar dat heeft bij mij meestal wel even de tijd nodig.
Heb al jaren m'n man overal naartoe moeten laten bellen omdat ik het niet durfde/kon.
En ik wil het dus nu echt zelf doen,maar dat is dus niet zo makkelijk voor me.
Ach,het zal me wel lukken,heeft alleen wat tijd nodig.
En wat betreft m'n ondertanden,die wilde ik eigenlijk nog even behouden. Maar daar begin ik nu al weer een beetje spijt van te krijgen(een beetje maar hoor :razz: ).
Een paar tanden die ze schoon hebben gemaakt zijn vanaf de 1e dag supergevoelig en sinds een weekje of 2 heb ik ook last van een kies die ze gevuld hebben (met eten,drinken,poetsen en last but not least als ik een davidoffje opsteek :grin: ).
Maar het is allemaal wel te doen en hopelijk is dit van voorbijgaande aard en ben ik er snel vanaf.
Maar voorlopig wilde ik dus m'n ondertanden nog behouden,en ik zie wel hoe het allemaal verder gaat.
Nu eerst maar eens kijken hoe het allemaal verder gaat met m'n bovenprothese en hoe het straks is als de definitieve laag er over een maandje of 2 in zit.

Groetjes Natascha :grin:
ma, 10/13/2003 - 12:02 Permalink
ArrowGirl

Hehe,f weer 'n update over hoe het nu allemaal gaat.
M'n speekselproduktie is inmiddels weer zoals voorheen en ik hoef dus niet meer 80 x op een dag te slikken (hoef dus ook niet meer bang te zijn dat ik ga kwijlen net zoals m'n menneke die maandag z'n 1e verjaardag viert :grin: ).
Moet wel in de gaten houden dat m'n prothese niet zakt. Vooral tijdens het eten wil dat nog wel eens problemen veroorzaken.
Kauwen gaat goed maar oh wee als ik ergens 'n hap van wil nemen. Nou ja, "gewoon" geduld hebben en dan ben ik daar straks ook vanaf (hopelijk).
Begin wel een steeds vreemder gevoel te hebben als ik m'n prothese uitdoe om hem schoon te maken. Waarschijnlijk doordat alles zo geslonken is en m'n bovenlip dus iets verder terugvalt op dat moment.
Maar ondanks alle kleine "probleempjes" die ik nu ervaar nog steeds geen spijt dat ik het heb gedaan (alleen spijt dat ik het niet eerder heb gedaan).
M'n ondertanden zijn nog steeds ietwat gevoelig maar het is te doen. Heb alleen nog steeds aardig wat last van 1 kies,maar ja,dat zal ook wel over gaan.
Dit was het wel weer even... 2b continued!

Groetjes Natascha --> :grin:
do, 10/30/2003 - 13:07 Permalink
ArrowGirl

Nou,we zijn inmiddels weer een weekje verder en de pijn aan m'n kies is helaas niet minder geworden.
Sinds gisterenavond voel ik hem echt continu (niet echt prettig) en ik ben er vannacht ook een paar keer wakker van geworden.
Gelukkig zakt het na een paar pijnstillers nu weer een beetje,maar ik zit hier nu dus weer moed te verzamelen om de tandarts te bellen (en dat wil dus niet zo lukken).
Ach ja,komt wel weer goed (en hopelijk durf ik vandaag nog te bellen).
Dit zijn dus even die momenten dat ik baal als een stekker dat ik onder ook niet alles heb laten trekken. Maar zo gauw ik van die pijn verlost ben is dat waarschijnlijk weer over.
Groetjes Natascha --> :sad:
wo, 11/05/2003 - 09:33 Permalink
Patty73

Kom op Natascha,
BELLUHHHHHHH !!!!!!!!!
Ja ik weet ik heb makkelijk praten nu :wink:
Maar echt geloof me...strax ben je weer blij..
En onder kun je toch nog altijd ooit een keer laten trekken als je dat wilt of eraan toe bent..:grin:
P.S.
Hoe was de verjaardag van je menneke ? :grin:

Groetjes Patty !
wo, 11/05/2003 - 13:59 Permalink
ArrowGirl

Pfew!!! Ik heb net gebeld... het is me weer gelukt! JIPPIE!!! Het komt nog wel eens goed... geloof ik :???:
Ik mag volgende week dinsdag komen (dan had ze ruim de tijd en dat vind ik wel zo prettig,niet dat ik ergens tussendoor geschoven word en ze maken er haastwerk van),en hopelijk kan ik met wat pijnstillers tot dan uithouden. De pijn is nu nog redelijk draaglijk dus laten we hopen dat het zo blijft.
Dus je hoort volgende week weer meer van me.

Bedankt voor je berichie Patty,net dat kleine zetje wat ik weer ff nodig had.
Verjaardag van m'n menneke was echt SUPER! Hij keek z'n ogen 's morgens al uit toen ie de ballonnen en de slingers zag en de cadeautjes van ons. En toen 's middags dus iedereen kwam wist ie helemaal niet meer waar ie moest kijken :grin:
Die blik in z'n ogen was echt goud waard.

Doewie,groetjes & 'n x Natascha
do, 11/06/2003 - 10:36 Permalink
Patty73

Thnx Natascha,

Die blik van je zoon en een lach van hem daar doe je het toch ook voor he ? :wink:
Gelukkig dat je gebeld hebt ....je komt er wel meissie :grin:
Keep us up to date !

Groetjes X Patty
do, 11/06/2003 - 13:20 Permalink
ArrowGirl

Nou,morgen is het zover. Voor de 1e keer naar de tandarts sinds ik m'n prothese heb. Ben benieuwd (en heeeeeeeeeeeeeeeel erg )zenuwachtig hoe het morgen gaat.
Baal echt verschrikkelijk van die kiespijn en ben toch eigenlijk wel blij dat ik morgen mag.
Maar na het eigenlijk een paar dagen in de gaten te hebben gehouden merk ik nu dat ik als ik 's morgens (of 's nachts,als ons guppie de hele buurt zowat wakker maakt met zn gekrijs) dat ik m'n kaken echt strak op elkaar heb geklemt.
Kan dat misschien ook de pijn veroorzaken? Teveel druk op die kies?
Nou ja,morgen weet ik het,en hopelijk ben ik dan ook snel van die pijn af.
Groetjes Natascha
ma, 11/10/2003 - 10:04 Permalink
ArrowGirl

Nou,het is me 100% meegevallen. Ze heeft alleen m'n kies wat ingeslepen en de pijn begint al wat minder te worden.
Heb gewoon het idee dat doordat ik m'n kaken zo stijf op elkaar klemde s'nachts ik er veel last van heb gekregen. Voel hem nu nog wel maar al wel wat minder,dus hopelijk is de pijn snel helemaal weg.
Ze adviseerde me wel om m'n prothese 's nachts uit te doen ivm genezen van de wonden en dat m'n kaken ook tot rust kunnen komen (die doen ook behoorlijk zeer doordat ik ze zo op elkaar klemde 's nachts).
Nou ja,ik wacht maar ff af en hopelijk is de pijn idd snel weg.
Heb haar ook gelijk gevraagd wanneer ik nu het beste terug kan komen om m'n prothese op te vullen zodat hij weer perfect past. Zij adviseerde me om tussen de 4 en 6 maanden nadat ze getrokken zijn alles pas af te werken. Maar mocht het zo zijn dat hij echt zo naar beneden valt of ik krijg er superveel last van dan kan ik natuurlijk altijd eerder komen.
Maar ivm slinken en genezen van de wonden is 4 tot 6 maanden aan te raden.
En na een tijdje voelt je mond ook niet zo vol meer aan als het goed is,maar dat kan nog wel een hele poos zo aanvoelen.
En dat krijg je dus ook weer als je die definitieve laag er in laat doen,voelt het weer alsof je een hele volle mond hebt (en ziet er ook zo uit).
Maar dat moet toch na een paar maandjes helemaal verdwenen zijn(is echt persoonlijk en verschilt bij iedereen).
Joke & Patty,ik hoop dat jullie hier wat aan hebben.
Veel suc6 verder!
Groetjes & 'n x Natascha


[ Dit Bericht is bewerkt door: ArrowGirl op 2003-11-11 13:33 ]
di, 11/11/2003 - 13:29 Permalink
ArrowGirl

Oh ja,toen ik binnenkwam vroeg ze hoe het allemaal ging. Goed zei ik dus,op m'n kies na. En toen ik haar vertelde dat ik het al achter de rug had en een prothese had was ze even verbaasd. Zo snel,en het was haar nog niet opgevallen (is toch ook wel de bedoeling geloof ik dat het niet opvalt).
Ze vond het heel mooi en ook heel natuurlijk,niet zo'n overdreven colgate-smile :grin:
Kreeg van haar toen ik wegging ook nog wat foldertjes mee (dat heb ik wel gemist in Kerkrade)en 'n bakje om m'n prothese in te doen 's nachts (toch lief).
Was trouwens wel bijna omgedraaid en terug naar huis gegaan toen ik daar aankwam... nee hoor,grapje,maar ik kreeg m'n menneke niet naar binnen,wagen was iets te breed en m'n achterwielen bleven steken :grin:
Tot nu toe eigenlijk verder nog weinig verandering,de druk van de kies is zo goed als weg maar ik voel hem toch nog steeds.
Nog ff afwachten dus hoe het verder gaat.
Groetjes & 'n x Natascha
di, 11/11/2003 - 21:47 Permalink
roosjedebloem

Toen ik alleen een bovenprothese had moest ik het ook "s nachts uit doen ( tandenknarsen ) anders had ik de volgende morgen geheid zere kiezen......wel k hoor , nu kan ik het boven in houden maar onder weer niet.....pfffff voelt soms wel ongelukkig hoor, ik ben niet getrouwd maar er mag hier niemand meer bij me slapen hoor, schaam me dus echt dood.gr. joke!
wo, 11/12/2003 - 11:08 Permalink
ArrowGirl

Hahaha... snap wat je bedoelt. Ik ben dan wel getrouwd,maar ook al ken ik m'n man al ruim 13 jaar,vond (en vind het nog steeds) geen prettige gedachte om m'n prothese uit te doen en op m'n nachtkastje te leggen :razz:
Gisterenavond voor de 1e keer toch maar uit gedaan,maar wel pas nadat het licht uit was.Vind het gewoon een vreemd gezicht zo zonder prothese in.
Was wel een vreemd gevoel vanmorgen toen ik hem dus weer terug in deed. Heb hem al die tijd wel regelmatig overdag uit gedaan als ik thuis was,maar dat was dan maar voor een uurtje ofzo.
Voel m'n kies nu nog steeds,maar ik hoop toch wel dat dat weggaat nu ik hem 's nachts voortaan uit doe.
Maar ja,dat geluk zal ik wel niet hebben,m'n voortanden blijven ook nog steeds gevoelig (en dat gevoelige word nu dus gewoon pijn... K**K**K**!!!)
En eigenlijk heb ik vorige week dus toch maar besloten dat zo gauw als m'n bovenprothese helemaal goed zit en alles genezen is, ik volgend jaar toch maar weer een afspraakje maak in Kerkrade om onder alles eruit te laten halen.
Of het moet een heel stuk beter gaan de komende maanden,maar zoals het nu voelt (en eruit ziet) denk ik dat het alleen maar erger word.
En m'n bezoekje gisteren aan de tandarts viel dan wel 100% mee,ik ga nog steeds met angst er naartoe.
Maar zoals altijd wacht ik maar weer ff geduldig af hoe het allemaal verder gaat.
2b continued!
Groetjes Natascha
wo, 11/12/2003 - 13:25 Permalink
ArrowGirl

Nou,inmiddels zijn we weer een paar dagen verder en de pijn aan m'n kies is dus nog steeds niet helemaal verdwenen.
Sinds ik 's nachts m'n prothese uitdoe is de grootste pijn wel weg,maar er zit nog steeds iets niet goed geloof ik want ik voel hem nog steeds.
Nog maar even afwachten en anders bel ik toch maar weer ff (klinkt allemaal heel overtuigend maar het zal wel weer ff duren voordat ik daar de moed weer voor heb :razz: ).
Wel een nadeeltje nu ik 's nachts m'n prothese uitdoe is dat 1 kies onderin dus zo ongeveer m'n tandvlees aan de bovenkant doorboort. Ben je van de ene klacht zo goed als verlost komt er weer iets nieuws bovendrijven... pfew... maar ja,het zal vast wel een keer goed komen.
Het gaat hier thuis de laatste tijd echt vaak over tanden,de mijne die eruit zijn en hetgeen waar ik last van heb en die van m'n ukkie die doorkomen.
Hij had er al 8 en had al een maandje of 2 last van de volgende 2 die op doorkomen stonden. Maar dat ging dus heel erg langzaam,maar gelukkig zijn er van allebei die tanden sinds vorige week de puntjes door.
Hopelijk is hij nu dan ook weer even van de pijn verlost,tot de volgende eraan komen :razz: maar ik hoop dat dat toch nog even op zich laat wachten.
En hopelijk verdwijnt de pijn bij mij nu ook heel snel en kan ik gewoon weer eens rustig slapen.
2b continued :grin:

Groetjes Natascha


[ Dit Bericht is bewerkt door: ArrowGirl op 2003-11-17 13:49 ]
ma, 11/17/2003 - 13:48 Permalink
Patty73

Hoi Natasch,

Heel veel succes allebei...
Tis wat als die tandjes doorkomen bij zo'n humeltje hè ? Kun je beter zelf iets hebben :wink:
Hopelijk heb je zelf ook steeds minder last.
Met mij gaat nog steeds alles goed op wat kleine probleemjes na dan ...:grin:

Groetjes X Patty !
di, 11/18/2003 - 08:27 Permalink
ArrowGirl

Is idd heel erg lastig,maar het ziet er nu naar uit dat het even rustig word wat betreft z'n tandjes. Tot nu toe kwamen er iedere keer 2 tanden tegelijk door,dus da's dan ook wel weer fijn (des te eerder is hij er vanaf). Van de laatste 2 die nu inmiddels zijn doorgekomen zijn het echt pas 2 puntjes,dus hopelijk blijven de volgende even weg totdat die helemaal door zijn.
Is toch erg hoor,zoveel pijn aan die dingen en dan over een paar jaar begint het weer van voor af aan (en ik hoop toch wel dat hij er dan niet zoveel last van heeft,want dit is gewoon niet leuk meer).
Maar zoals ik in m'n vorge berichtje al zei,het gaat nu allemaal goed en hij heeft even nergens last van (stilte voor de storm¿?) en ik heb gelukkig ook niet zoveel pijn meer. Zal alleen wel héééél erg blij zijn als straks alles echt helemaal netjes is afgewerkt en m'n prothese gewoon blijft zitten (zonder dat ik zo'n 80 x per dag het speeksel weg moet slikken en m'n prothese vast moet zuigen).
Ach ja,komt allemaal goed.. alleen ff geduld hebben (en dat is toch best moeilijk :razz: )
Doewie,groetjes & 'n x Natascha
di, 11/18/2003 - 09:47 Permalink
ArrowGirl

Pfew,het lijkt wel of m'n ondertanden steeds gevoeliger worden. Sinds ze alles hebben schoongemaakt heel voorzichtig geweest met poetsen want anders schoot ik echt door het dak. Maar het werd toch wel weer tijd dat ik m'n ragertjes ging gebruiken,dus dat gisteren maar weer 'ns gedaan. Nou,dat heb ik geweten... ik schoot dus echt door het dak,en als je die hoeveelheid bloed zag dan leek het wel of er iemand geslacht was in de badkamer... :razz:
Heb ik altijd al last van gehad,van bloedend tandvlees,maar sinds ik een aantal jaartjes geleden bij de parodontoloog en de mondhygieniste ben geweest is het alleen maar erger geworden (titel klopt dus nog steeds wat betreft m'n eigen tanden... van kwaad tot erger). Maar gisteren was het echt gewoon niet normaal meer. Dus wat er ook gebeurd (altijd blijven lachen :grin: )volgend jaar gaan die voortanden er echt uit,al moet ik het zelf met een moker doen (nou ja,dat is wel heel erg drastisch & dramatisch)
Ach,een beetje drama op z'n tijd is niet verkeerd,maar hier wil ik dus echt vanaf.
Van m'n prothese nog steeds geen noemenswaardige last gehad,maar m'n eigen tanden blijven echt behoorlijk gevoelig en pijnlijk. Nou ja,dat komt ook wel weer goed (waarschijnlijk pas als ze eruit zijn).

Groetjes Natascha
wo, 11/19/2003 - 14:34 Permalink
ArrowGirl

Hehe,begint het bij mij nu steeds beter te gaan... loopt m'n man sinds vorige week met tandpijn. Nou ja,tand is een groot woord want het is nog maar een stukje wat er van over is. En hij is dus net zo'n angsthaas als ik :grin: Heeft een jaartje of 12 geleden een brug gekregen en dat werd er met zo'n kracht ingezet dat ie weken erna nog met hoofdpijn liep en daarna dus niet meer terug is geweest naar de tandarts. Maar voordat ie die brug kreeg heeft ie een frame gehad en daardoor zijn er dus een paar tanden waar dat ding op vast heeft gezeten behoorlijk beschadigd. En daar beginnen de gevolgen nu echt zichtbaar van te worden. Hij had al tegen de tandarts gezegd toen ik klaar was in K'rade en daar dus heel blij in die stoel zat... zo wil ik het ook wel :grin:
Nou ja,voorlopig loopt ie er dus (waarschijnlijk) nog wel even mee rond voordat hij gaat bellen,de pijn die hij heeft gehad 12 jaar geleden weerhoud hem er denk nog wel even van om die stap te zetten.
Maar zoals ik al zei,met mij gaat het nu een stuk beter. De kiespijn is zo goed als verdwenen al voel ik hem nog wel heel de dag,maar het is nu gewoon vol te houden zonder pijnstillers. En dat vind ik toch ook al heel prettig. Het enige wat nu nog een beetje heel erg lastig is is dat m'n prothese zo los zit,maar ik wil toch nog even wachten voordat ik naar de tandarts ren om er iets aan te laten doen.
Nou ja,voorlopig dus nog maar ff geduld hebben en zien hoe het verder gaat.
ma, 11/24/2003 - 13:12 Permalink