Teveel Fluoride?

Author:
Computermeid
Posted:
za, 08/30/2003 - 14:11
Nu ik na jaren mijn tanden te hebben verwaarloosd met de tandartsbehandelingen ben begonnen wil ik het geheel goed bijhouden. Ik probeer nu na elke keer als ik wat heb gegeten te poetsen. Ik eet ook wel eens wat tussendoor, ik heb ook wat overgewicht en eens in de 2 a 3 uur wat eten met koolhydraten voorkomt dat je bloedsuikerspiegel te ver daalt waardoor je flinke trek krijgt en weer teveel eet.
Nu las ik ergens in het stuk over Fluor op deze website iets over maximaal 4x per dag met Fluortandpasta poetsen? Kan je inderdaad teveel met fluor poetsen? Zo ja, zijn er nog tandpasta's zonder fluor die ik kan gebruiken als ik meerdere keren per dag zou willen poetsen, of ben ik nu gewoon erg overdreven bezig?
Lieneke

Ten eerste:

Meteen je tanden poetsen na het eten is niet goed; je poetst dan het beschermlaagje van de tanden er ook af, met gevolg dat de zuuraanval des te harder gaat. Dus altijd ongeveer een uur wachten met poetsen.

Ook als je wilt afvallen is het aan te raden om 3 keer per dag stevig te eten. Tussendoortjes zijn dik makers. Ook koolhydraten zijn slecht voor het gebti (=suikers). Als je meer dan 6 keer eet/drinkt per dag, dan is dit te veel.Dus probeer het bij 6 keer of minder te houden.

Je kan inderdaad te vaak je tandenpoetsen. Niet alleen omdat je witte vlekjes kan krijgen door het te veel aan Fluoride, maar ook omdat je je tandvlees kan wegpoetsen. Twee keer per dag is voldoende. Het is wel belangrijk dat je met de juiste methode je tanden poetst.

Er bestaat tandpasta zonder Fluoride. Bijvoorbeeld van ELmex. Deze tandpasta is vooral voor mensen die allergisch zijn voor Fluoride.
za, 08/30/2003 - 14:22 Permalink
de digitale tandarts

Fluoride is het belangrijkste werkzame bestandmiddel dat een tandpasta kan hebben, poetsen met een tandpasta zonder fluoride zou onverstandig zijn.

Witte vlekjes in het glazuur (fluorose) kunnen alleen ontstaan tijdens de vorming van de tanden en kiezen, op jonge leeftijd dus. Teveel van iets is nooit goed daarom is drie keer tot vier keer poetsen met een fluoride tandpasta ruim voldoende.

Na het nuttigen van zure dranken of spijzen is het verstandig om een uur te wachten met poetsen. De tandenborstel bereikt eigenlijk alleen de gladde vlakken van de tanden en kiezen, m.b.v. floss en/of tandenstokers kunnen ook de vlakken waar de tanden en kiezen aan elkaar grenzen, worden schoongemaakt.

Er staat overigens zeer uitgebreide informatie op onze website over fluoride, misschien moet u dat eens doorlezen.

Met vriendelijke groet.
za, 08/30/2003 - 14:58 Permalink
miranda

ze verkopen ook tandpasta zonder fluoride. Volgens mij kan je dan net zo goed je tanden niet poetsen, want dan helpt die pasta toch niet?
do, 10/30/2003 - 22:59 Permalink
dj

Mhh,

Zonder pasta poetsen is wel beter dan niet poetsen.
Ik poets ook wel eens een vierde of vijfde keer zonder pasta, maar wel heel lichtjes, gewoon om wat etensresten weg te halen.
Ook wel eens zo gedaan op werkplekken zonder stromend water, uit een veldfles of zelfs zonder water, of op rugzakvakantie.
Wel de gewone instukties volgen natuurlijk. (normaal gesproken tweemaal met fluoride, niet te hard, zachte bortel etc.)

Doden gewone fluoridepasta's eigenlijk bacterien?

Doeg,
vr, 10/31/2003 - 03:13 Permalink
Van Leeuwen

Gewone fluoride tandpasta's doden geen bacteriën. Tegenwoordig zijn er zoveel verschillende soorten en merken tandpasta dat er vast wel eentje tussen zit die wel anti-bacterieel werkt maar dat is niet standaard.

Gr. Maurice
vr, 10/31/2003 - 12:45 Permalink