lang verhaal over knarsen, bruxisme,

Author:
dj
Posted:
vr, 09/19/2003 - 13:28
Hoi,

Hieronder zal ik een wat completer verhaal over bruxisme, knarsen en klemmen maken.
Ik ben geen expert en kan zeker fouten maken.


Gevolgen:

Bruxisme kan een aantal aantal gevolgen hebben, die tamelijk ernstig kunnen worden. Ik noem er enkele:
- Het leidt tot beschadiging van tanden en kiezen, vooral op het bijtvlak. De tandarts kan dit zien. Uiteindelijk kunnen tanden en kiezen afbreken.
(noot van februari 2004, inmiddels is achterhaald "- Het kan tot beschadiging van de ophangvezels bij de wortelpunten leiden, dit is denk ik niet te zien.
- Dit laatste kan weer tot wortelpuntontsteking leiden wat denk ik wel te zien is op een rontgenfoto, maar de oorzaak hoeft niet duidelijk te zijn omdat wortelpuntontsteking meer oorzaken kan hebben.")
- Het kan tot overbelasting van het kaakgewricht leiden. Dit voelt aan als een soort oorpijn. Die oorpijn is een duidelijke aanwijzing. Overbelasting van het kaakgewricht kan op de lange duur tot andere schade leiden.
- Spierpijn. Daarbij kan melkzuur worden gevormd. Melkzuur verspeidt zich door het lichaam en komt uiteindelijk vaak in de uiteinden van het lichaam terecht. In het geval van knarsen verspeidt het zich van de kaakspieren door het hoofd "aangezichtspijn" naar uiteindelijk zijn de oren, neus. Melkzuur laat zich hieruit wegmasseren. Ook komt het in de schedel terecht, dan veroorzaakt het hoofdpijn.


Oorzaken:

Er worden vele oorzaken genoemd. Ik probeer ze op te sommen. Vaak wordt gesteld dat dat bruxisme veroorzaakt zou worden door "stress". Daarmee ben ik het eens. Ik vind wel dat dit verduidelijking behoeft Ik denk dat het nuttig is dat stress te specificeren. Voor bruxisme relevante stress kan eigenlijk heel veel betekenen:

1 pijn
2 boosheid of woede
3 bezordheid of angst
4 verdriet of zelfs depressie

Stress kan fysiologisch zijn:
5 ondervoeding (dat kan ook incomplete voeding zijn)
6 ziekte
7 krachtsinspanning

Of zelfs fysisch:
8 elektrische schok

Niet onder stress vallende verklaringen voor knarsen zijn:
9 anatomische afwijkingen (?)
10 verkeerde beet, voornamelijk overbeet
11 onbewustheid van bruxisme
12 onbekendheid van de behandelaar met bruxisme
13 onbekendheid van de patient met bruxisme
14 ontkenning door de patient van bruxisme als oorzaak van klachten

toelichting:

1 Ik denk dat pijn een onderbelichte oorzaak is. Ik heb ook het gevoel dat pijn in de mond sneller tot bruxisme leidt dan pijn ergens anders.
2 Boosheid is denk ik ook onderbelicht. Tandenknarsen heeft een tweede betekenis. "Tandenknarsend" betekent namelijk ook "heel boos".
3 Voornamelijk erge angst zorgt voor een adrenalinestoot. Een adrenalinestoot kan zonder meer tot zwaar bruxisme leiden.
4 Ik denk dat verdriet een minder belangrijke oorzaak is.
5 Eenzijdige voeding kan tot tal van problemen leiden. Te hoge spierspannning, te lage spierspanning (wat tot overkompensatie kan leiden), slechte coordinatie, slechte conncetratie, sterke emoties, dwz punten 1 tm 4. Als verklaring voor bruxisme mag voeding dus niet worden onderschat.
6 Hier weet ik minder over, maar het komt zondermeer voor. Een extreem geval is natuurlijk tetanus, waarbij de kaakspieren soms helemaal klemvast zitten (jawlock).
7 Denk hierbij bijvoorbeeld aan krachtsport.
8 Komt natuurljk weinig voor en de oplossing is wel erg voor de hand liggend.
9 Her weet ik ook weinig van.
10 En hiervan ook
11 Onderzoek heeft uitgewezen dat bruxisme vaak onbewust gebeurd.
12 Onderzoek heeft ook uitgewezen dat vaak pas de zoveelste tandarts, arts, of bv psycholoog de juiste diagnose stelt. Ik dacht gemiddeld de zevende. Bij mij was het eerder de vijftiende.
Dit komt ook omdat het een multidisciplinair probleem is. De Nederlandse gezondheidszorg is hiet helemaal niet op ingesteld.
13 Als behandelaars het al niet diagnosticeren wordt het ook moeilijker voor de patient. De diagnose kan pas worden gesteld als er al (vaak dus heel lang) klachten zijn.
14 Omdat het feitelijk vaak zelfdestruktief gedrag is (maar megelijk niet altijd ivm met punt 9) zal het als oorzaak ook vaak worden ontkend.

De oorzaken kunnen nog complexer liggen door interactie van de oorzaken. Ik zal zelfs niet proberen hierin compleet te zijn. Wel noem ik enkele voor de hand liggende interacties:
a mondziekten (punt 1) als verklaring voor ondervoeding, en andersom, dit geldt ook voor de meeste volgende punten andere punten
b mondziekten met depressie, en andersom
c depressie met ondervoeding
d ondervoeding met ziekte
e depressie met onbekendheid
f depressie met ontkenning
g anatomische afwijkingen met een verkeerde beet

De laatste is nog enige bespreking waard. Hiervan weet ik echter weinig. Met een opbeetplaat wordt naar ik meen gepoogd een verkeerde beet te corrigeren. Als dat lukt wordt behalve verkeerd gedrag mischien ook een andere anatomie verkregen, omdat de spieren iets anders gaan werken. Na verloop van tijd kan dat de stand van de kaken beinvloeden, of zelfs de vorm van het bot.


Therapieen en zorg.

Hierin kan ik ook verre van kompleet zijn, dat zal inmiddels duidelijk zijn.

A Een echte oplossing voor het probleem kan vooral worden verkregen als eerst een duidelijk beeld bestaat van de oorzaken en relevante interakties. Dit is zeer complex en daar is de zorg vaak niet op ingesteld. Daarom is het goed als de patient ook zichzelf informeert en goed bij zichzelf nagaat wat die oorzaken en interacties zijn.
Als hierbij hulp van behandelaars nodig is, kan het dus vaak nodig zijn als de patient wel heel assertief over deze oorzaken spreekt. Dit zal vaak tot weerstand leiden.
B Bestrijding van pijn is essentieel. Als er pijn is kan dit tot bruxisme leiden en dan is er een vicieuze cirkel. Dit kan door goede mondhygiene, goede tandheelkundige of andere behandeling.
Hier is ook een rol voor pijnstillers weggelegd, hiermee kan de vicieze cirkel worden doorbroken, alhoewel vaak onvolledig..
C Goede voeding is essentieel.
D Ik denk dat het nodig is dat behandelaars, zowel huisartsen, als bijvoorbeeld psychologen en in mindere mate tandeelkundigen meer leren over bruxisme. Dit zal tot weerstand leiden.
E Preventieve behandeling heeft veel voordelen boven curatieve. Ik denk dat bv een Postbus 51 campagne goed zou zijn. Ook ben ik er voorstander van bruxisme een vast onderdeel te maken van voorlichting door mondhygienisten.
F Schade aan het gebit tijdens de slaap kan wel worden voorkomen door het dragen van een zachte beschermer. Het probleem wordt daardoor in wezen niet verholpen, maar de vicieuze cirkel van de pijnklachten wel.
G Het dragen van een opbeetplaat kan, voorzover ik dat kan beoordelen, wel degelijk helpen.
H Aandacht door behandelaars of de patient in welke vorm dan ook is meestal goed, (behalve in het geval van hypochonders). Dat het effect tijdelijk kan zijn of een placebo effect hoeft in wezen geen probleem te zijn als hierdoor maar pijnklachten of stress worden weggenomen. Dan wordt ook de vicieuze cirkel deels doorbroken.
I Hulp in het psychische vlak kan denk ik soms helpen.
J Aandacht van behandelaars voor het ontkenningsaspect is goed.
K Het dragen van een beschermer bij krachtsport kan goed zijn.
L Het schijnt dat stress tijdens computeractiviteiten veel knarsen veroorzaakt. Ik denk dat dat klopt. PC
en sommige software zijn soms echt heel erg.


Bronvermelding:

http://www.is.wayne.edu/mnissani/bruxnet/advice.htm
met de links op deze pagina

op dit forum
http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?topic=1423&forum=1
http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?topic=350&forum=8

eigen ervaring

Doeg,

DJ

[ Dit Bericht is bewerkt door: dj op 2003-09-19 13:40 ]

[ Dit Bericht is bewerkt door: dj op 2004-02-20 15:28 ]
Lieneke

DJ..waarom ga je geen tandheelkunde studeren??? je vind het zo interessant...en je weet ook al heel veel.

Nog een kleine toevoeging:
Als er al sprake is van een ontsteking, dan kan knarsen de ontsteking erger laten worden. De progressie van de ontsteking gaat sneller.
Dus: mensen die knarsen 'moeten' zorgen voor een hele goede mondhygiene, anders hebben zij al snel gingivitis/parodontitis.

Je kan het heel goed zijn bij mijn paropatienten; heel veel hebben er een traumatische beet, wat overbelasting veroorzaakt. Dit is dus mede een oorzaak van hun problematiek van het kaakbot.
vr, 09/19/2003 - 15:59 Permalink
Lieneke

Ohja dan nog iets; als je knarst kan je dus een opbeetplaat/splint krijgen. Maar volgens mij is dit enkel ter bescherming van de incisale en occlusale vlakken/randen, omdat deze niet meer in contact komen met elkaar. Maar het lijkt mij niet dat het gewrichtsklachten e.d. tegen houdt...
Digitale tandarts (of iemand anders) am i right?
vr, 09/19/2003 - 16:01 Permalink
dj

Ik ben bang dat een tandheelkundestudie er voor mij niet meer inzit.
- Ik ben 35, dus geen studiefinanciering
- Ik heb concentratieproblemen
- Ben NIET goed in steriel werken.
- Heb al een (eigenlijk te) zware studie achter de rug. Helpt mij wel met methodisch denken.

Wat wel zou kunnen is enig werk verrichten in dit soort richting. Mijn studie leent zich daar wel voor. Maar dat doe ik eigenljk al.

Dat ik dit doe helpt me de sores die ik heb meegemaakt in ies goeds om te zetten. Dat is wel nodig. Het is dus buiten interesse ook een soort noodzaak voor mij. Fijn dat dat zo kan.
vr, 09/19/2003 - 16:13 Permalink
terry

bruxisme kan je ook hebben door elke dag alcohol te drinken.alcohol zorgt voor kaaken extra op elkaar te drukken,omdat je niks voelt door de alcohol.ook slaap middelen kunnen dit veroorzaaken.dromen enzzzzz.
suc6 verder.
vr, 09/19/2003 - 19:53 Permalink
dj

Hoi Braces,

Eerst snapte ik je eerste toevoeging niet helemaal. Ik dacht dat de vezeltjes waaraan de tand/kies zit opgehangen alleen aan de punten van de wortels zat. Maar dat is niet zo. Ik heb op tandarts.nl gevonden hoe het zit. Met dit plaatje:

http://www.tandarts.nl/images/tandvlees/gezond2.jpg

1 en 2 zijn vezels (1 in het tandvlees, gingiva, 2 naar het kaakbot, parodontium). Die lopen dus helemaal tot het glazuur door.
Tsja als deze vezels door overbelasting ontsteken krijg je inderdaad sneller parodontitis/gingivitis, oeioei.
Nu snap ik je toevoeging dus helemaal!

Doeg,
di, 09/23/2003 - 13:20 Permalink
de digitale tandarts

Over verergering van de parodontitis door overbelasting/bruxisme is zeer veel discussie (geweest).

Dank voor je het opzoeken van het plaatje DJ op deze wijze werd ook de verklaring gegeven van de aanhangers van deze theorie.

Uit onderzoek blijkt dat parodontitis in sommige gevallen enigzins verergerd kan worden door overbelasting, maar dat is wat anders dan dat parodontitis hierdoor veroorzaakt zou worden!

Bestrijden van de parodontits heeft een grotere urgentie dan verbetering van de belasting van de gebitselementen.

Interessant is het om te weten dat bij gebitselementen met een gezond parodontium niet snel progressieve botafbraak zal ontstaan door overbelasting


Met vriendelijke groet.


[ Dit Bericht is bewerkt door: de digitale tandarts op 2003-09-27 00:26 ]
di, 09/23/2003 - 14:13 Permalink
Lieneke

Ik wist niet dat hier nog een discussie over gaande was. Ik heb dit zo geleerd op mn school...kan je misschien er een artikel van zenden of iets dergelijks??? Vind het wel interessant namelijk.
di, 09/23/2003 - 22:27 Permalink
dj

Aha..

Toch zou ik niet ophouden aan te dringen op een goede mondhygiene bij bruxisme patienten, Braces. Daar blijven goede redenen voor. De DT noemt er een, dat zeker bij hen sterkte van het kaakbot belangrijk is. Er is er nog een (als ik in mijnverhaal gelijk heb). Als iemand parodontitis oploopt kan dat door de pijn mi het knarsen verergeren, wat een slechte combinatie is, dat staat dus wel vast.

Misschien wel een wat ver voerend stukje onderzoekstechniek:
Voornoemd onderzoek lijkt me inderdaad wel uitvoerbaar. Dit is niet zo voor de hand liggend als het lijkt. Het volgende is te doen: Je vergelijkt:
a) bruxisten die geen last hebben van parodontitis,
b) paropatienten die geen last hebben van bruxisme,
c) en patienten die geen last hebben van beide,
Dan ga je "monitoren", dwz je houdt bij welke patienten in welke mate parodontitis of bruxisme ontwikkelen. Na het onderzoek laat je hier dan statistiek op los.
Moeilijkheden hierbij zijn:
1 het is moeilijk een groep patienten te vinden die zeker vrij zijn van bruxisme. Idereen knarst wel een een beetje, pas als dit aantoonbaar tot last leidt stel je de klinische diagnose (en zelfs dan)
2 De controlegroep c wordt vaak niet uitgevoerd. Voor onderzoekers, zeker wat tradionelere, is dit voldoende reden zo'n onderzoek af te schieten.
3 Het blijft vaak een vorm van "observationeel onderzoek". Je volgt dan patienten die de verschijnselen al hebben.
Punten 2 en 3 leiden bij onderzoekers gegarandeerd tot felle discussie. Toch denk ik dat bovengenoemde proefopzet goed genoeg is.(Een alternatief is alleen bruxisten te volgen met behulp van een nieuwer wiskundig model, Cox's proportional hazard, een model dat meer en meer gebruikt zal gaan worden in medisch onderzoek.)

Ik ga eens met universiteiten bellen denk ik. Ik wil ook wat recente literatuur en mischien wel eens naar een symposium. Mischien ga ik wel erg diep op dit forum trouwens.

Je tweede toevoeging ligt nog moeilijker denk ik Braces. De meeste experts zijn het (denk ik) met je eens. Toch zijn er zoveel soorten splinten en zo dat het moeilijk ligt.

Terry, je hebt volkomen gelijk met je opmerking. Het gevaar dat je noemt geldt trouwens ook voor pijnstillers. Het gebruik van pijnstillers tijdens de slaap lijkt me dan ook af te raden, chronisch gebruik ook.
Alhohol is trouwens een hele gemene. Een probleem met alkohol is dat het haast alle lichaamsfuncties beinvloedt. Een:
Het zorgt voor uitdroging. Dat leidt weer tot verstoring van de mineralenbalans. Dat kan tot tetanus leiden.
Ik noemde tetanus in mijn eerste stukje en bedoelde eigenlijk de infectieziekte door straatvuil. Dat was minder gelukkig omdat tetanus veel meer betekent, oa te hoge spierspanning door bv magnesiumtekort. Een opmerking van mij daarbij, vaak wordt in onderzoek naar een mineraal gekeken. Dat is niet goed omdat mineralen (bv Na, K, Li(!), Mg en Ca) elkaar beinvloeden. Mijn tip in dit kader: eet goed, denk aan bouillon, gebruik evt voorzichtig multivitamine. Zeker voor het stappen.

[ Dit Bericht is bewerkt door: dj op 2003-09-24 13:22 ]
wo, 09/24/2003 - 09:07 Permalink
dj

Heb Pubmed gevonden (door met universteit) te bellen.) Hier staan abstracts bij, eigenlijk is dat voldoende. Zee van informatie.
vr, 09/26/2003 - 22:02 Permalink
de digitale tandarts

Zoals altijd kun je dan onderzoeken vinden die zeggen dat het wel effect heeft, maar de tendens is toch dat bruxisme geen parodontitis veroorzaakt, zie bijv dit oude onderzoek:

Scand J Dent Res. 1980 Jun;88(3):171-80. Related Articles, Links


A 3-month study in monkeys of occlusal dysfunction and stress.

Budtz-Jorgensen E.

A dysfunctional occlusal relationship was produced in six Macaca irus monkeys by insertion of occlusal splints in the maxilla which raised the vertical dimension of occlusion by 3-4 mm and incorporated interferences into the occlusion (test side). Cortisol levels of plasma and urine were measured by competitive protein binding analysis. At week 1 and week 3 after insertion of the splints there was a significant increase of 24 h urinary cortisol excretion rate and plasma cortisol concentration, indicating emotional stress. Furthermore, there was evidence of acute trauma from occlusion of the mandibular teeth of the test side, including a significant increase of tooth mobility and GI; radiographically there were signs of breakdown of margial and interradicular alveolar bone. One animal developed periodontal pockets of 4-5 mm adjacent to the teeth of the test side. At week 6 and week 12 urinary and plasma cortisol levels had declined to basal values whereas tooth mobility, GI and PI remained elevated. There was no clinical or radiographic evidence of further loss of bone or increase of pocket depth adjacent to the teeth of the test side during the latter part of the experimental period. The results suggest that emotional stress may be involved in periodontal reactions associated with acute trauma from occlusion.


De onderzoekers denken dus dat de emotionele stress eerder de reden is van de (tijdelijke) problemen.


[ Dit Bericht is bewerkt door: de digitale tandarts op 2003-09-27 00:29 ]
za, 09/27/2003 - 00:22 Permalink
de digitale tandarts

Voor Braces:

Als je over dit onderwerp alles te weten wilt komen lees dan het hoofdstuk uit het boek van Jan Lindhe hierover: trauma door occlusie

Ik zal alleen de conclusie weergeven:

Experimenten die zowel op proefdieren als op proefpersonen werden uitgevoerd, hebben overtuigend aangetoond dat noch unilaterale krachten, noch wiggelende krachten die op gebitselementen met een gezond, intact of gereduceerd parodontium worden uitgeoefend, vorming van verdiepte, ontstoken pockets of verlies van aanhechting tot gevolg hebben.

Trauma door occlusie kan geen parodontale afbraak veroorzaken
Daarentegen kan trauma door occlusie wel een resorptie van het alveolaire bot veroorzaken die leidt tot een tijdelijke of permanente toegenomen mobiliteit. Deze gevolgen moeten beschouwd worden als een fysiologische adaptatie van het parodontium op inwerkende traumatogene krachten, dat wil zeggen op de veranderde functionele eisen die worden gesteld.

Bij gebitselementen die betrokken zijn bij een progressieve, plaque-geralteerde parodontitis kan een traumatogene occlusie evenwel onder zekere voorwaarden, de snelheid van de progressie van de aandoening vergroten.
Dat wil zeggen dat deze traumatogene occlusie dan als een co-factor in het afbraakproces kan functioneren. Uit klinisch oogpunt wordt daardoor de noodzaak tot het behandelen de door plaque veroorzaakte aandoening versterkt. Deze zal de parodontale afbraak tot staan brengen, zelfs als de traumatogene occlusie blijft bestaan!

Een behandeling die alleen op het trauma is gericht, dat wil zeggen occlusale aanpassing of spalken, kan de mobiliteit van de getraumatiseerde gebitselementen verminderen en resulteren in enig botherstel, maar brengt de snelheid van verdere afbraak van de steunweedsels ten gevolge van de plak niet tot stilstand.


[ Dit Bericht is bewerkt door: de digitale tandarts op 2003-09-27 00:30 ]
za, 09/27/2003 - 00:28 Permalink
Lieneke

Ja ok; parodontitits wordt nog altijd veroorzaakt door plak. Sorry; had ik er idd nog bij moeten zetten.
Bedankt voor de info!
za, 09/27/2003 - 14:55 Permalink
Lieneke

NT 07, 7 april 2000

En toen was er bruxisme, Congres NVGPT

Auteur : Jerry Baas

De aandacht voor het verschijnsel bruxisme groeit. Onlangs organiseerde de Nederlandse vereniging voor gnathologie en prothetische tandheelkunde (NVGPT) een congres waarop deze (welvaarts?)ziekte onder de loupe werd genomen. Een en ander vond plaats in de Heerlickheijd in Ermelo. Hieronder een verslag.

Eerst was er cariës, daarna parodontale afwijkingen en nu lijken afwijkingen als bruxisme de nieuwe uitdaging. De eerste twee tandheelkundige volksziektes zijn min of meer onder controle, maar de derde wil bij menige tandarts nog wel eens vragen oproepen. Dit is te wijten aan het gebrek aan kennis bij menige collega over de oorzaken en behandelmogelijkheden van bruxisme. De NVGPT had dus goed ingezien dat het tijd was voor een congres over dit begrip.
Dat bruxisme een onderwerp is dat in de tandheelkundige wereld nog niet zoveel aandacht krijgt, blijkt onder andere uit het feit dat op dit congres geen eenduidige definitie kon worden gegeven van dit fenomeen. Uit alle omschrijvingen die van bruxisme werden gegeven, kon worden opgemaakt dat de definitie ongeveer als volgt moet zijn: bruxisme is een parafunctie door ongecontroleerde onderkaakbewegingen, zoals knarsen, met gebitsslijtage als gevolg. Er moet wel een onderscheid gemaakt worden tussen slaapgebonden en waakbruxisme.

Etiologie
Na een algemene introductie over bruxisme door prof. dr. Antoon de Laat was het de beurt aan de programmacoördinator van het congres dr. Frank Lobbezoo. Hij nam de etiologie van de afwijking voor zijn rekening. Doordat onderzoek vaak op verschillende manieren werd opgezet was er tot voor kort vooral onduidelijkheid over de etiologie. Sinds er eensgezindheid bestaat over de noodzaak van polysomnografisch onderzoek - elektromyografisch onderzoek in combinatie met video-opnamen van patiënten in een slaapcabine - komt er meer helderheid. Het is inmiddels duidelijk geworden dat de oorzaak vooral centraal moet worden gezocht i.p.v. perifeer. Dit wil zeggen dat vooral pathosfysiologische en psychische factoren bruxisme veroorzaken en niet, zoals vaak werd gedacht, morfologische of occlusale stoornissen. Dat deze ontdekking nieuwe impulsen heeft gegeven aan het onderzoek naar de behandeling van bruxisme moge duidelijk zijn.

Behandeling
Als de diagnose bruxisme is gesteld, kan de behandeling beginnen. Eerst moet de slijtage van het gebit tot staan worden gebracht, voordat deze hersteld kan worden. Naast de tandheelkundige behandeling zijn bij deze afwijking de fysiotherapeutische en psychologische behandeling van minstens even groot belang. Collega Jacques van der Zaag wees erop dat door de nieuwe inzichten de (harde) splint vooral als gebitsbeschermer gezien moest worden. De causale behandeling van bruxisme moet naast de altijd zinvolle counseling in de toekomst vooral gezocht worden in de farmacologie.
Fysiotherapeute Corine Visscher maakte duidelijk dat haar beroepsgroep vooral wordt ingeschakeld voor de symptoombestrijding van de eventuele spierpijn die optreed bij bruxisme. De psychologische behandeling probeert juist de oorzaak aan te pakken. In het verhaal van klinisch psychologe Marylee van der Meulen kwam naar voren dat deze behandelingen onmisbaar zijn om parafunctioneel gedrag, zoals klemmen en knarsen, af te leren. Tegenwoordig kan de patiënt zelfs op een zogenaamde 'anti-knars'cursus.
Als de parafunctionele activiteiten onder controle zijn, kan worden begonnen met het herstel van de gebitsslijtage. De hele middag van het congres was aan deze ingewikkelde klus gewijd. Allereerst werd
het standpunt van de NVGPT hierover, bij monde van haar voorzitter collega Ben Derksen, toegelicht. Hierna kwam het duo Dr. Joost Roeters en Max Stel aan het woord over adhesieve technieken. Als laatste sprak collega Nittert Postema over onder andere het opbeetframe.

Restauratie
De boodschap van al deze sprekers was dezelfde. Ten eerste moet een behandelplan worden opgesteld die bij deze afwijking redelijkerwijs een voorspelbaar resultaat geeft. De zaken waarop gelet moeten worden zijn:
- disclusie
- verticale dimensie(evt. een beetverhoging)
- 1 occusale stop per element met veel horizontale vrijheid
- dorsale steunzone
- symmetrie
- geen betand tegenover onbetand
- terughoudendheid met irreversibele oplossingen
Als aan deze voorwaarden voldaan kan worden, worden over het algemeen goede behandelresultaten behaald. Het meest positief waren de sprekers over de behandeling met composiet. Behalve het feit dat door de steeds betere adhesieve technieken de restauraties tegen steeds grotere krachten bestand zijn, is het grote voordeel van composiet dat het zo gemakkelijk te repareren is. Plakken is dus zo slecht nog niet.

Charmant
De dag werd afgesloten door de moderator dr. Pasquale Battistuzzi. Deze charmante Italiaan maakte na iedere lezing een samenvatting van enkele zinnen, waarmee hij een soms omslachtig verhaal terugbracht tot voor de algemeen practicus bruikbare informatie. Ook zorgde hij voor een heldere samenvatting van de hele dag, die door het grote aantal sprekers toch een beetje onoverzichtelijk was. De moderator was er dus verantwoordelijk voor dat de bezoeker van het congres het overzicht hield, en aan het eind van de dag met een update over bruxisme terug naar de praktijk kon.
zo, 09/28/2003 - 20:10 Permalink
Lieneke

Oja dan nog wat:

Ik heb een scriptie geschreven over kinderen met ADHD. Ik ken er een aantal. Diegene die aan de Ritalin zijn, knarsen zeer hevig. Misschien puur toeval, misschien ook niet. Het staat niet als bijwerking vermeld bij dit medicijn. Het enige wat ik kon vinden dat als er mensen met medicijnen voor epilepsie hebben ritalin nemen dat zij vrijwel meteen aan het knarsen slaan.
zo, 09/28/2003 - 20:16 Permalink
dj

Ik heb het themanummer over bruxisme uit 2000 van NTVT besteld, Serieus ben ik he? Ohja ik heb hem ook gelezen..

[ Dit Bericht is bewerkt door: dj op 2004-02-17 19:07 ]
di, 02/17/2004 - 18:51 Permalink
Lexy

Misschien is het boek "Craniomandibulaire dysfunctie" van Naaije ook eens de moeite waard om te lezen....
DJ: je kunt volgens mij gewoon gebruik maken van de bibliotheek op ACTA. Daar zijn alle artikelen verschenen in vakbladen beschikbaar en eventueel te kopieeren. De medewerkers daar zijn zeer hulpvaardig, ook naar niet studenten/medewerkers
di, 02/17/2004 - 23:07 Permalink
minique

Hey DJ, logische vraag is natuurlijk: heb je er nog iets van opgestoken? Of wist je het meeste al? :grin:

Groetjes,
minique
wo, 02/18/2004 - 07:54 Permalink
deesjie

hoi, parodontitis wordt veroorzaakt door plak, maar is het ook niet zo dat bruxisme je gebid zwakker maakt, zodat het minder weerstand kan bieden tegen plak? Dat denkt mijn tandarts namelijk dat bij mij het geval is.....klem blijkbaar vaak met mijn tanden, maar heb daarnaast ook een ontzettend zwak gebid, al 3 ontstekingen aan de wortelpunten gehad, zelfs een kies daarom moeten laten trekken.....zou dat kunnen en zoja, wat zou ik daar aan kunnen doen????
do, 02/19/2004 - 11:29 Permalink
babs2

Hoi,
Ik heb je verhaal gelezen en het heeft mij een heleboel duidelijk gemaakt. Vooral dat angst kan leiden tot knarsen. Ik ben eigenlijk helemaal geen gestressed type, ik was alleen gigantisch bang voor de tandarts. Ik was niet bang voor de pijn of zo, maar meer dat ik paniek zou raken en niet weg zou kunnen. Ik heb hier ook een reden voor maar die laat ik in het midden. Het was meer iets wat ik daar meegemaakt heb (niet met een behandeling). In mijn eigen tandarts heb ik nu wel vertrouwen. In juni of zo, ik was op vakantie voelde ik soms rare scheuten in mijn kaak. Ik ben dan al bang dat het veel erger gaat worden en dat ik daar naar een tandarts moet. Pijnstillers genomen en het ging weer over. In augustus heb ik weer pijn gekregen en ben naar de eigen tandarts geweest. Niets te zien. In september ben ik Berlijn en ik heb daar toch een pijn gekregen. Via een receptioniste een afspraak gemaakt en ik zie zo'n russische naam en ik zie in gedachten al zo'n stasi-beul, dus de afspraak snel afgezegd. Pijnstillers geslikt en het ging over. In november heb ik weer pijn gekregen. Mijn eigen tandarts is op vakantie en de assistente wil wel een afspraak maken bij een andere praktijk. Mooi niet dus. 1 december afspraak gemaakt en diezelfde dag nog geweest. Niets te zien. Eind van de week weer terug en nu moet ik naar een kaakschirurg in het AZG. Ik schiet dan gelijk helemaal in de stress. In januari en februari ben ik wel 5 keer daar terug geweest. Soms stonden er meerdere rond de stoel. En ik moet zeggen alles went. Ik ben al lang niet zo bang meer. Maar nu denk ik dat ik door die angst wel ben gaan knarsen 's nachts. Ik heb mezelf overdag nooit op klemmen kunnen betrappen. Ik was me totaal niet bewust dat ik knarste. Maar een gespecialiseerde kaakchirurg heeft het me laten zien. Hij behandeld me nu verder. Overigens heet het tendomyalgie, wat ik heb, geloof ik. Op internet gevonden. Grappig is dat hij zei dat het een soort RSI in je kaak is en als ik tendomyalgie intyp op google krijg je inderdaad ook RSI. Nu denk ik steeds wat was er eerder de pijn en ben ik daardoor gaan knarsen of andersom? Ondertussen heb ik nu wel een onsteking onder een kroon. Lig over 3 uur in de stoel.
do, 02/19/2004 - 13:38 Permalink
dj

Jahoor Minique daar steek ik nog veel van op! Heb echt nog zat te leren..

Enkele dingen moet ik zeggen: Mijn stukje hierboven is en blijft een stuk door een leek en zo moet je het ook lezen, dwz met flinke reserve. In sommige gevallen zijn experts het helemaal met mijn ideeen oneens, ik zeg het maar even. Als ik ervan overtuigd ben dat ik helemaal mis zit met iets dan zal ik dat wel melden.

Bedankt Lexy voor de morele ondersteuning en de ideeen.. Ik besteed idd nog regelmatig tijd aan een deze onderwerpen en het zou ook best kunnen dat ik eigenlijk een keer wat literatuur wil.
Natuurlijk is dat themanummer alweer wat ouder maar ik denk dat het veelgelezen is dus dat veel mensen zich oa hierop zullen baseren, wat het sowieso toch de moeite waard maakt om te lezen.

Deesjie, een van de dingen waar de experts het wel over eens zijn is dat bruxisme je gebit zwakker kan maken, helaas. Informeer jezelf over dit onderwerp (niet makkelijk) maar hou een slag om de arm, over veel dingen bestaat onenigheid..

Babs2 ik had je berichtjes wel gelezen en stond ook op het punt te reageren maar was er ook nog over aan het nadenken.. Nog steeds trouwens..

Doeg,

[ Dit Bericht is bewerkt door: dj op 2004-02-20 00:04 ]
do, 02/19/2004 - 16:17 Permalink
minique

DJ, ik wil nog wel even reageren op je verhaal en dan wel met mijn ervaringen, die vaak toch wel kloppen met wat jij hebt opgeschreven.

Ik heb al heel veel gelezen over bruxisme en heb n.a.v. daarvan geleerd om overdag niet meer te klemmen. Maar daarmee ben je er 's nachts nog niet.

Inderdaad: als ik meer stress heb, dan knars ik meer. Gevolg: 's morgens hoofdpijn, stijve en pijnlijke kauwspieren (vooral die langs de zijkant van mijn gezicht omhoog). Ik probeer tegenwoordig meer te ontspannen voor het naar bed gaan en heb ook een splint. De splint mag misschien geen wondermiddel zijn, maar het helpt bij mij wel: ik voel nog wel aan mijn spieren als ik 's nachts aan het knarsen ben geweest, maar dat is nu meer een vermoeid gevoel dan stijf of pijnlijk. Vaak word ik ook met hele onspannen kaken wakker. Hoofdpijn bij het wakker worden heb ik niet meer gehad (behalve dan die ene keer dat in slaap was gevallen en mijn splint nog niet had ingedaan).

Of knarsen je gebit verzwakt, ken ik (nog) niet uit eigen ervaring. Wel heb ik nu last van een overbelaste kies (volgens mijn t.a.) De pijn aan die kies is ontstaan in de periode voordat ik de splint kreeg. Dat gaat nu heel langzaam de goede kant uit, maar is nog steeds niet helemaal weg.
Ik weet ook dat als er veel druk op je tanden/kiezen komt, er uiteindelijk ontstekingen kunnen ontstaan.

Mijn idee is verder dat als er een vulling te hoog is (of pas bij mij: een kroon te hoog is) ik ook meer veel knars, dus ook dat zou een mogelijke oorzaak kunnen zijn.

Hoop dat ook anderen hier iets mee kunnen!

Groetjes,
Minique
do, 02/19/2004 - 17:13 Permalink
luna

ja ken t probleem ook....heb hier voor een speciaal gebitje. alleen ik kan er niet mee slapen!!
krijg mijn mond niet dicht,dus slapen met open mond.... krijg je droge mond van...
maar tis natuurlijk wel beter he,en koste zo'n 100 euro
do, 02/19/2004 - 17:31 Permalink
minique

Luna, ik heb de splint nu zo'n 1,5 maand en eerst kon ik er ook niet mee slapen. Het was echt een week of 2 wennen. Sliep met m'n mond open, af en toe zat m'n tong ertussen (au!), maar na een week of 2 trouw indoen, ging het steeds beter. Ik merk nu nauwelijks meer dat ik 'm in heb.

Wel 'klaagt' mijn man dat ik tegenwoordig regelmatig snurk, dat had ik daarvoor dus nooit. Het ene geluidsoverlast is dus verwisseld voor het andere :lol:

Groetjes,
minique :grin:


[ Dit Bericht is bewerkt door: minique op 2004-02-19 18:13 ]
do, 02/19/2004 - 18:12 Permalink
dj

Hoi Babs2,

Dus de kaakchirurg dacht aan 's nachts knarsen? Het is vaak moeilijk dit zeker te weten natuurlijk.
Je schreef ook een keer dat er pijn op kwam zetten en dat je die aan beide kanten had. Dat is ook een aanwijzing voor dit soort aandoeningen, omdat de kans klein is dat andere dingen in een keer tweezijdig pijn gaan doen, knarsen/klemmen kan dat juist heel goed doen.
Mag ik vragen, voel je ooit pijntjes in je neus, oren en puntje van je kin?
Je vraag wat er eerder was: de pijn of het knarsen is een hele goeie denk ik maar waarschijnlijk niet meer te beantwoorden.

Doeg,

[ Dit Bericht is bewerkt door: dj op 2004-02-20 00:40 ]
do, 02/19/2004 - 22:11 Permalink
babs2

Hoi D.J.
Nee ik voel alleen veel pijn in mijn bovenkaak. Eerst alleen links maar sinds een week of zo ook aan de rechterkant. Ik heb al de hele week zoveel pijn dat ik er 100% van overtuigd was dat ik nu een onsteking had. Gisteren bij mijn eigen tandarts geweest die volgens mij dat ook dacht zoals ik de pijn omschreef. Is hij voor de zoveelste keer wel een uur bezig geweest, alles verdoofd en de pijn die bleef. Weer foto's gemaakt en weer niets te zien. Ik schaam me dood en voel me zo lullig dat iedereen pas na 6 uur naar huis kon. Ik zal proberen de pijn te omschrijven. Vanaf de laatste kies aan de linkerkant voel ik iets heel strak staan. Bijna langs je keel tot aan de achterste kies rechts. Dit zelfde voel ik vanaf de voorste kiezen. Alles trekt en voelt onstoken aan. Ook lijkt het dat ik langs mijn tandvlees aan de binnenkant een zwelling voel en als je hierop drukt doet is dat heel pijnlijk. Alles voelt strak in mijn hoofd en ik heb ook constant hoofdpijn. Herken je dit? Ik ben al de hele week ziek thuis en vraag me steeds af of dit door die overbelaste spieren komt of niet? Ik vind het ook zo stom om voor zoiets thuis te blijven. Als ik eet of veel praat lijkt het erger te worden. Vanmorgen met het AZG gebeld en mijn kaakchirurg belt me vandaag omdat ik niet zo erg in de buurt woon. Ze zijn echt hardstikke aardig en lief daar. Wordt misschien vervolgd.

Babs
vr, 02/20/2004 - 10:54 Permalink
babs2

Nog vergeten te zeggen dat er gisteren afdukken zijn gemaakt voor een splint en dat dit misschien verlichting geeft. Hij wordt met spoed gemaakt. Ik hou iedereen wel aan het werk zo.
Babs
vr, 02/20/2004 - 11:01 Permalink
deesjie

hey babs, ja toen ik met die ontsteking zat voelde ik ook pijn aan alle kanten van voor naar achter, echt overal dus....heb van de zomer een ontsteking aan mijn kaakbot gehad en ik was er van overtuigt dat het links onder zat, maar bleek links boven te zitten?! dus ook met ontstekingen kun je overal pijn krijgen.....de pijn die ik nu heb nadat mijn kies de laatste keer is getrokken is ook anders, minder fel en meer dieper in mijn kaak en wel op 1 plaats...weet niet of dat kan komen door het kaakklemmen, maar krijg over een maand ook zo'n bitje, dus ben benieuwd, laat weten of het jou helpt>...
vr, 02/20/2004 - 12:51 Permalink
dj

Verzwakking door het gebit kan ontstaan door:

- attritie, slijtage vooral op het bijvlak door knarsen
- abfractie: door sterke bijtkrachten (occlusale krachten) onstaan van scheurtjes in het glazuur en het onderliggende tandweefsel (dentine), vooral bij de tandvleesrand.

Maar deze:

Ik weet ook dat als er veel druk op je tanden/kiezen komt, er uiteindelijk ontstekingen kunnen ontstaan.


Is inmiddels achterhaald volgens mij (en ik heb dat inmiddels dus ook vermeld in het eerste stukje).
Wel is het zo dat die abfractie de parodontitis als die al bestaat kan versnellen.

[ Dit Bericht is bewerkt door: dj op 2004-02-20 15:42 ]
vr, 02/20/2004 - 15:40 Permalink
minique

Hoi DJ,

Ik weet niet of dat stukje (over de druk op tanden/kiezen dat dat ontstekingen zou kunnen veroorzaken) achterhaald is. Werd er pas (toen mijn kroon te hoog was) heel nadrukkelijk voor gewaarschuwd door een bevriende mondhygiëniste.
En verder spreek ik even uit ervaring: ik heb in de periode voor kerst veel stress gehad en ook veel geknarst. Prompt kreeg ik een zere kies. Druk erop (bijv. een harde of taaie broodkorst kauwen), koud en warm was pijnlijk. Bij tikken erop was duidelijk een verschil merkbaar met de kiezen ervoor en erachter.
Net in het nieuwe jaar mijn splint gekregen, maar de pijn bleef in eerste instantie. Pas nu de t.a. de splint op die plek heeft bijgewerkt (precies bij die kies zat ook de meeste slijtage op de splint) EN de kies een beetje heeft bijgewerkt, begint de pijn langzaam minder te worden... Ik kan daar zelf toch geen andere verklaring voor vinden dan de krachten door het knarsen.

Groetjes,
minique :grin:
za, 02/21/2004 - 08:19 Permalink
Lieneke

Het nadeel van een abfractie is dat het een V-vormig defect geeft in de wortel. Meestal ligt dit defect net boven het tandvlees. In die V-vorm hoopt zich vaak plak op die mensen meestal niet goed kunnen weg krijgen. Dus ook op die manier bevorderd het de paro. Je kan er dan een vullinkje in leggen, maar ja, dat heeft ook een randje waar plak aan blijft zitten. Bovendien springen die er door de kracht ook vaak weer uit.
Heel soms zit er een abfractie onder het tandvlees, dat is echt heel lastig. Ik weet nog steeds geen oplossing daarvoor. Meestal gaan elementen met abfracties onder het tandvlees uiteindelijk verloren.
Ik heb hier ook nooit wat in de literatuur iets over gevonden. Jij misschien wel DJ?
Ook zitten er wel eens breuken in de wortel. Die kan je vaak niet op de ro-foto zien. Dus dan blijf je bezig met dat element, maar het helpt voor geen steek. Bij extractie zie je dan pas dat er een breuk in de wortel zit.
za, 02/21/2004 - 10:40 Permalink
dj

Hihi, ik weet pas iets meer dan een week wat abfractie is Braces.. Dus ik had het gewoon niet begrepen als ik zoiets had gelezen.

Soms kom je wel leuke dingen tegen trouwens op PubMed. Er stond een verslag van een geval van een bruxerend rendier. Dan vraag ik me af of dat geen herkauwer is en of dat uitmaakt. Jij had geloof ik ergens iets gezien van een olifant met een gebitsprothese of niet? De slagtanden ook? Wat waren de techniekkosten? Mag je hier dan wel echt ivoor voor gebruiken? Jaja vragen vragen..

[ Dit Bericht is bewerkt door: dj op 2004-02-22 00:03 ]
za, 02/21/2004 - 19:41 Permalink
Lieneke

Een Thaise olifant heeft volgens een Thaise veearts als eerste dikhuid ter wereld een gebitsprothese gekregen. De vijftien centimeter lange tanden, gemaakt van roestvrij staal, siliconen en plastic, werden maandag met succes geplaatst in de bek van de 60-jarige vrouwtjesolifant Morakot. Morakot was al haar boventanden kwijt en ging een langzame hongerdood tegemoet.

Meer weet ik er ook niet van, maar ik vond het wel een ontzettend geinig bericht!
zo, 02/22/2004 - 09:47 Permalink
minique

--------------------------------------------------------------------------------
Ik neem jouw ervaringen serieus hoor Minique.. En die van Babs.

--------------------------------------------------------------------------------

Dat weet ik wel, DJ, mijn berichtje diende alleen maar om aan te geven dat mijn ervaring in ieder geval anders is... En of het ook echt door het knarsen komt, tja... dat is altijd maar afwachten natuurlijk.

Leuk verhaal over die olifant, Braces!

Groetjes,
minique :grin:

[ Dit Bericht is bewerkt door: minique op 2004-02-22 11:15 ]
zo, 02/22/2004 - 11:14 Permalink
dj

Hoi Minique,

Volgens mij:

Als je gebit zich op een plaats steeds het eerst raakt heb je grote kans dat het daar overbelast raakt door (occlusale) krachten. Dat gaat dan vaak pijn doen. Vaak komt dit voor door, tsja, lichaamsbouw, inclusief restauraties.
Voor de hand liggende oorzaken hiervan zijn dat bv de knobbeltjes op de kiezen van nature niet precies in elkaar passen, dat er aan een kant kiezen zijn getrokken en aan de andere niet, dat er een vulling of kroon te hoog is. Al deze situaties worden omschreven als niet-optimale occlusie. Occlusie is het sluiten van de mond en de manier waarop daarbij de gebitselementen op elkaar komen en glijden.

Dit is niet hetzelfde als knarsen/klemmen, wat eigenlijk meer een vorm van gedrag is. Bij knarsen/klemmen kun ook al snel op meer plekken overbelasting hebben: op meerdere plekken in het gebit, ookzo in de spieren en zeer waarschijnlijk in de kaakgewrichten (ehh craniomandibulaire of in het Engels temperomandibulaire gewrichten).
Als je bruxeert en je hebt daarbij een van de eerste problemen zoals een te hoge vulling dan denk ik dat je kunt verwachten dat er al heel snel pijn ontstaat. De overbelasting is dan dubbel-op. Dit lijkt er bij jou aan de hand geweest te zijn denk ik.

Het risico op abfractie is in het laatste geval ook dubbel-op. Abfractie maakt in ieder geval de kans op onstekingen zoals parodontitis (maar er zijn er meer) groter.

Als er een vulling of kroon bij iemand is geplaatst en die is echt te hoog ontstaat er volgens mij haast altijd pijn en ook al heel snel. Soms is er dan al helemaal geen ontsteking meer. Je hebt dus geen ontsteking nodig om pijn door overbelasting te hebben.

Ik gebruikte het woord occlusie en daar zit een gevaar in: Vroeger werd gedacht dat overbeet en onderbeet bruxisme veroorzaakten en dat kun je op het net nog veel terugvinden ook. Volgens de laatste inzichten klopt dit niet. Het lastige is nu wel dat overbeet en onderbeet vormen zijn van niet optimale-occlusie. Daar heb je dan al snel begripsverwarring.

[ Dit Bericht is bewerkt door: dj op 2004-02-23 23:45 ]
ma, 02/23/2004 - 20:33 Permalink
dj

Wat mij verbaasde in het themanummer NTVT , http://www.ntvt.nl/framenl.htm, was het volgende:

"De relatie tussen overmatig spiergebruik en het optreden van pijn en/of dysfunctiesymptomen van het kaak tand-stelsel is controversieel. (Lobbezoo en Lavigne, 1997: Stegenga en Lobbezoo, 2000). Er zijn voldoende bewijzen geleverd voor het weerleggen de vicieuze cirkeltheorie, die ervan uitging dat pijn leiddde tot meer overmatig spiergebruik, met nog meer pijn tot gevolg. Daarentegen is vooral in ledemaatspieren aangetoond dat excentrische contracties van spieren (dat zijn contracties waarbij de spier tegelijkertijd verlengd wordt) in staat zijn een spierpijn uit te lokken gedurende de eerstge 24 uur na de oefening (Newham et al. 1983). De zwelling en de stijfheid in het gestegen niveau van van creatinekinase in het plasma wijzen op beschadiging van de spiervezelmembraan en microbeschadiging van de spiervezels. Excentische oefeningen in het tand-kaakstelsel leidden echter niet tot ontstaan van een zelfonderhoudende vicieuze cirkel (Svensson, 1997). Bovendien blijkt dat de meeste mensen die tandenknarsen, geen pijn hebben (Dao et al 1994). Indien ze wel pijn hebbem is deze pijn echter erger dan bij een vergelijkbare groep patienten met myofasciale pijn (MFP) zonder bruxeergedrag. In tegenstelling tot de MFP- groep, die vooral 's avond meer pijn heeft, zullen de bruxisten-met-pijn vooral klagen over pijn in de morgen (Dao et al 1994). Klinisch valt op dat spierhypertrofie en uitgesproken attritie, zonder pijn, relatief meer bij mannen voorkomen, terwijl epidemiologische gegevens in verband met MFP vooral wijzen naar vrouwen."
(de Laat en Lobbezoo, 2000)

Binnenkort wellicht nog een paar vragen en opmerkingen van mij hierover.

[ Dit Bericht is bewerkt door: dj op 2004-02-25 20:56 ]
ma, 02/23/2004 - 23:37 Permalink
minique

Tja DJ... Je hebt er heel wat meer over gelezen dan ik en ik lees iedere keer vol aandacht je mailtjes (vooral die over knarsen/klemmen) en laat het allemaal op me inwerken.

Ik denk dat je gelijk hebt met de conclusie dat knarsen/klemmen in combinatie met een te hoge vulling de overbelasting bij mij heeft veroorzaakt...

Wat ik op dit moment nog wel hoop is dat het ook weer overgaat, die pijnlijke kies en dat het geen ontsteking is of wordt... Het is nu een week of 3 geleden dat de t.a. de splint en de kies heeft bijgewerkt en sindsdien is de pijn wel minder geworden, maar nog niet weg. Er zijn dagen dat ik weinig last heb, maar ook dat ik heel veel last heb. Ik heb nog geen verband kunnen leggen of ik dan toevallig 's nachts ook heel erg heb geknarst.

Bedankt voor alle info, hoor! Heel leerzaam!

Groetjes,
minique :grin:
di, 02/24/2004 - 10:53 Permalink
Lieneke

Ik heb een tijdje mijn arm overbelast gehad en dokter's advies was toen ook doorbewegen; goed rekken er strekken tussendoor. Rust hielp niet. Als je goed rekt en strekt dan krijg je betere doorbloeding en als ware een sterkere afweer op die lokale plaats...denk ik...
di, 02/24/2004 - 13:06 Permalink
Lieneke

Nog even verder...maar de beweging moet wel op een goede manier gebeuren. Daarom worden mensen met knarsen/klemmen-problematiek ook wel eens naar de fysiotherapeut doorgestuurd om die goede beweging te oefenen.
di, 02/24/2004 - 13:07 Permalink
dj

Ja klopt Braces dat soms naar de fysiotherapeut verwezen wordt. Dat is weer een verhaal apart.. Waar het mij om ging in het stukje was dit:

"Er zijn voldoende bewijzen geleverd voor het weerleggen de vicieuze cirkeltheorie, die ervan uitging dat pijn leiddde tot meer overmatig spiergebruik, met nog meer pijn tot gevolg." (de Laat en Lobbezoo, 2000).

Ik beschreef in mijn eerste stukje deze vicieuze cirkel. De Laat en Lobbezoo stellen dus dat dit is weerlegd. De rest van hun tekst vermeldde ik om hun motivatie weer te geven.

Ik heb de vermelde onderzoeken (nog) niet bestudeerd. Toch heb ik bij voorbaat moeite met de stelling dat deze theorie weerlegd zou zijn, om meerdere redenen.

1 Ik heb al die stelling ingenomen en zou nu om moeten en dat is psychologisch moeilijk, hihihihi.
2 Maar serieus (ik neem nu even klemmen tijdens het wakker zijn):
- In althans een groep patienten veroorzaakt dit klemmen pijn.
- Het lijkt er vooralsnog zeer sterk op dat in een deel van deze patienten dit klemmen deels wordt veroorzaakt door stress (wat dat dan ook is).
- In deze groep patienten is dus alleen de vicieuze cirkel uit te sluiten als er uitgesloten kan worden dat pijn tot stress lijdt. Dit laatste lijkt me volstrekt onaannemelijk.

Als een VC theorie wel klopt is pijn niet alleen een symptoom van klemmen maar ook een risicofactor. Het is dan dus de moeite waard mensen met pijn op het gevaar van klemmen te wijzen voordat dit is gediagnosticeerd. Klemmen is gevaarlijk zat om deze moeite te nemen.

Doeg,

[ Dit Bericht is bewerkt door: dj op 2004-02-26 08:03 ]
wo, 02/25/2004 - 21:28 Permalink
minique

Ik heb nog weer eens alle stukjes over knarsen e.d. zitten lezen, maar nu het volgende:

Ik heb dus nu al een tijdje een splint tegen het knarsen en dat ging goed. De overbelaste kies leek eerst minder te worden, maar werd uiteindelijk toch zo erg dat er pas een wkb is gedaan.

Maarrrrrr... Om die zere kies (de 26) te ontlasten (althans, dat denk ik), ben ik 's nachts alleen rechts gaan klemmen, met links dus een stukje tussen de splint en de kiezen van de bovenkaak. En het gaat nog verder: ik verschuif boven en onder zodanig t.o.v. elkaar dat ik de 14 op de verhoging zet waar eigenlijk de hoektand achter zou moeten blijven 'hangen.' Met als gevolg: zere gewrichten. Maar ook 'voel' ik de 14 's morgens vroeg heel duidelijk zitten. Heel raar eigenlijk, want die kies heeft een wkb gehad en er zit een kroon op. Is het de druk op het tandvlees of op het kaakbot dat ik dan voel? 's Avonds als ik de splint weer in doe en wegsoezel, voel ik ook al heel snel weer die druk op de 14. Ik probeer er dan wel op te letten, maar in m'n slaap gaat het dan toch weer mis.

Nu komt mijn vraag: stel dat ik dit zo blijf doen, wat betekent dit dan op termijn voor de 14 (die reeds een wkb heeft gehad en waar inmiddels een kroon op zit). Kan dit klemmen (behalve parodontitis, waarover jullie het al hebben gehad) ook andere problemen gaan veroorzaken? DJ schrijft in zijn eerste stukje over de ophangvezels bij de wortelpunten en dat dat evt. kan leiden tot wortelpuntontsteking. Is dat ook zo????

Ik weet dat het klemmen op het moment extreem is, maar toch...

En verder: kan de splint eigenlijk wel zodanig worden aangepast dat ik dit eigenlijk niet meer kan doen, want de verhoging weghalen, betekent waarschijnlijk dat ik weer vrijuit kan knarsen...

Ik gooi de splint nu vaak halverwege de nacht uit of doe hem nog voor het indutten uit, omdat het me mateloos begint te irriteren. Het nadeel is dat als ik de splint 's nachts niet draag, ik geheid met hoofdpijn wakker wordt... Lastige situatie, hoor... Ik moet nu eigenlijk kiezen uit 2 kwaden.

Wat ik trouwens trouwens wel grappig vindt, dat je mijn manier van knarsen ook op de splint kan terugzien: links zitten 'tramrails' van het knarsen en rechts zitten wat 'contactpunten' van het klemmen. Heel apart...

Ben benieuwd wie hier iets zinnigs over kan zeggen.

Groetjes,
minique



[ Dit Bericht is bewerkt door: minique op 2004-03-28 12:06 ]
zo, 03/28/2004 - 12:05 Permalink