TANDARTSEN IN NEDERLAND!!!!

Author:
VERMULM
Posted:
vr, 09/05/2003 - 15:11
Ik kom uit een oost europeese land, waar iedereen zegt dat een voorbeeld voor tandartsen en ziekenhuizen uit west Europa moest komen. Maar hoe zal ik het zeggen... na 10 jaar woonen in Nederland ben ik tot conclusie gekomen dat de Nederlandse tandartsen en huisartsen absoluut onprofesioneel en incompetent zijn. Hier in Niederland moet je nooit ziek worden in het weekend, omdat gewoon niemand is die je kan helpen en tandartsen, please, ze werken niet zelfs in vrijdag, maar doorstuuren naar mondgigieniste ( 90 eur voor 45 min.) doen ze heel snel. Tja, daarom ga ik een keer per jaar naar mijn eigen land, ik betaal voor een metaloceramische kroon 50 eur en ik ga met plezier naar mijn eigen tandarts daar. Jammer dat het hier zo slecht is geregeld. Iemand uit het politieke wereld gad gezegd dat de Nederlandse gezondheidszorg net zo slecht is als bij de oost europeese landen en ik kan u wel verzekeren dat het veeeel ereger is.
Sterkte allemaal !!!

Tzvetelina
dj

Hoi,

Ik kan helaas niet zeggen dat ik het helemaaaal met u oneens ben. Toch kunt u op deze site ook een hoop positieve ervaringen lezen over de tandartsen in Nederland. Er zijn wel goede hoor...

Nederland kan volgens mij inderdaad allang geen aanspraak meer maken op een echt goede gezondheidszorg. Ook huis- en tandartsen zelf zijn het met u eens dat er grote problemen zijn. Er zijn er gewoon te weinig, veel kunnen de werkdruk niet aan.
Omgaan met kritiek is ook niet altijd een even sterk punt. Maar dat is denk ik niet alleen hier zo.

Mijn huidige tandarts komt uit een oosteuropees land. Dat valt goed te merken in de hele beleefde en warme manier waarop ze mensen aanspreekt. Nederlanders zijn toch wat zakelijker. Dat kan ook zijn voordelen hebben, maar ik ben best gebaat bij wat meer warmte.

Doeg,


[ Dit Bericht is bewerkt door: dj op 2003-09-10 07:24 ]
wo, 09/10/2003 - 07:21 Permalink
marjon71

ik vraag me dan wel eens af waarom iemand dan niet gewoon in zijn eigen land is gebleven als alles daar toch veel beter is.
alleen al voor de taal veel makkelijker
wo, 09/10/2003 - 16:29 Permalink
de digitale tandarts

Mijn ervaringen met behandelen van asielzoekers uit landen als joegoslavie, azerbedjan, wit-rusland etc zijn heel anders.

De kronen en de witte vullingen lekken bijna altijd. De grijze (amalgaam)vullingen kunnen echter vaak de toets der kritiek wel doorstaan.
Ik heb een hoop schade aan gebitten gezien die te voorkomen was geweest, maar natuurlijk zal het in Nederland ook lang niet altijd optimaal zijn.


[ Dit Bericht is bewerkt door: de digitale tandarts op 2003-09-10 17:16 ]
wo, 09/10/2003 - 16:40 Permalink
dj

Hoi,

Mijn ervaringen met mondhygienistes zijn erg goed hoor.. Ik kan daar altijd goed mee praten.
Dat geldt ook zeker voor jouw Braces. Je bent voor mij de regel die de regel bevestigt.

Mijn huidige oosteuropese tandarts heeft ook hier een opleiding voltooid, en werkt nu hier. Ze is dus ook een Nederlandse tandarts.
Ik heb echt niet naar een buitenlandse tandarts gezocht, ik kreeg die gewoon.

Ik zou de ervaringen van de DT over kronen en bruggen uit Oost Europa serieus nemen.

Doeg,
wo, 09/10/2003 - 20:32 Permalink
kandura

Ik kom ook uit een oost-europees land, namelijk Hongarije. Ik had daar een tandarts waarmee ik erg blij was. Ik kwam 5 jaar geleden naar Nederland, en in de eerste 3 jaar ben ik niet naar de tandarts geweest, mede omdat het zo moeilijk is om er een te vinden. Toen had ik er wel een gevonden, maar daar was ik niet blij mee. Hij stonk naar zweet, en sorry, maar dan kan je nog zo goed werk leveren, ik vind dat geen manier voor een tandarts. Ik heb via een vriend mijn huidige tandarts(enpraktijk) gevonden en ik ben zeeer tevreden! Nou bleek dat de vulling die door de andere NL tandarts gemaakt was nu al lek is, dus hij leverde ook gewoon slecht werk, naast stinken. (Zou ik hem hiervoor nog verantwoordelijk kunnen houden?)

MAAR: alle hongaarse vullingen moesten ook vervangen worden, omdat ze lek waren. Ik denk dat DT gelijk heeft in dat de kwaliteit van oost-europees werk vaak een lagere standaard heeft. Dit komt volgens mij helaas voornamelijk door financiele redenen, omdat de opleidingen en voorlichting niet met de moderne techniek mee kunnen gaan? Het is niet zo dat oost-europese tandartsen slechte vakmensen zijn, ze krijgen gewoon niet de juiste middelen.

Bovendien werd er tijdens het communisme vermoedelijk veel vaker door schooltandartsen geboord dan nodig was, waardoor mensen al op een jonge leeftijd vullingen kregen, ik ook.

En toch gaan tallooze hongaren terug uit verre landen om een keer in de zoveel tijd hun tanden te laten maken omdat het goedkoop is. Het is in Nederland inderdaad aanzienlijk duurder, maar als je hier een verzekering hebt met aanvullende tandartsenverzekering dan valt het behoorlijk mee. Ik ben tot E 1,200 per jaar verzekerd en betaal 25% zelf.

Ik heb nog net afgelopen zomer met een aantal hongaarse vrienden over tandenstokers en electrische tandenborstel gehad, en het blijkt dat er in hongarije nu pas het hele idee van mondhygiene begint te komen. Dat je ook je tandvlees moet verzorgen, bv. Hopelijk zal dit in de komende jaren gauw veranderen, want deze natie staat helaas ook niet bekend om z'n mooie gebitten.

Ik ben het dus met Tzvetelina eens dat het hier ook niet altijd rooskleurig is, en je moet vooral bij een tandarts zijn waar je je prettig voelt. En regelmatige controle voorkomt de grote problemen waar je ook bent.
Hier kan het ook slecht en daar kan het vast ook goed, alleen zijn de verhoudingen toch anders, volgens mij.

groeten,
kandura
do, 09/11/2003 - 22:13 Permalink