hoelang mag je napijn hebben na een wortel kanaal behandelin

Author:
g.elberse
Posted:
za, 05/31/2003 - 22:13
afgelopen woensdag heb ik een wortel kanaal behandeling gehad. Mijn wortelpunt van mijn tand was ontstoken. Mijn tand arts vertelde dat ik enkele dagen nog napijn ervan kan krijgen. Het is nu 4 dagen geleden en ik heb nog steeds pijn en het wordt ook niet minder. Wat moet ik doen wachten of weer terug naar mijn tand arts gaan?
natascha31

twee weken napijn na een zenuwbehandeling is normaal. je mag een pijnstiller slikken indien nodig. houd de pijn langer dan twee weken aan, maak dan een afspraak bij je tandarts, groetjes, natascha
wo, 06/11/2003 - 22:34 Permalink
g.elberse

Bedankt voor de informatie.
Nu is het ongeveer 3 weken geleden dat ik mijn wortelkanaal behandeling heb gehad, en ik heb nergens geen last meer van. In de begin dagen was ik erg bezorgt omdat ik niet wist hoelang zoiets kon gaan duren maar namens jullie ben ik daar achter gekomen, dus bij deze BEDANKT
za, 06/21/2003 - 20:06 Permalink
evert

Ook ik heb inmiddels 5 weken geleden een wortelkanaalbehandeling gehad. Er was geen sprake van ontsteking maar van een overgevoelige kies en uit voorzorg heeft de tandarts een wortelkanaalbehandeling uitgevoerd.Inmiddels is er ook een kroon op deze kies geplaatst. Vanaf het begin met noodkroon e.d. is er pijn en gevoeligheid. Na de wortelkanaalbehandeling straalt de pijn nu ook uit naar kaakgewricht en veroorzaakt oorpijn. De tandarts weet geen oplossing. Gaat dit ooit nog over?


[ Dit Bericht is bewerkt door: evert op 2003-06-27 17:26 ]
vr, 06/27/2003 - 17:20 Permalink
de digitale tandarts

Vijf weken is wel lang, neemt de pijn ook niet af??
Doet hij altijd pijn of alleen bij (kauw)druk of kouden en warmte..een zeurende pijn of een kloppende pijn etc

Lastig, het zou natuurlijk kunnen zijn dat de kroon te hoog is en dat daarom de kies te zwaar wordt belast, maar misschien wel erg voor de hand liggend.

Helaas zijn sommige pijnklachten in de mond soms erg moeilijk te verklaren en het schijnt zelfs zo te zijn dat een pijn, waarvan de oorzaak is weggehaald toch gevoeld kan blijven worden..soort van fantoompijn dus.

Sterkte
vr, 06/27/2003 - 17:55 Permalink
Petra/Corline

Ik heb 4 weken geleden een wortelkanaalbehandeling ondergaan na een paar weken veel pijn. Na die behandeling is de pijn veel minder, eigenlijk helemaal verdwenen. Ik heb nu alleen af en toe last van het tandvlees erom heen. Het is geen schreeuwende pijn, maar een beurs gevoel, alsof ik er een flinke stomp op heb gehad. Ik ben gaan poetsen met paradontax en dat hielp voor een paar dagen, maar nu is het vervelende gevoel weer terug. Soms heb ik ook een soort metaalachtige smaak in mijn mond. Is dit normaal?
do, 07/03/2003 - 19:20 Permalink
Ava

Even een vraag naar aanleiding van het voorgaande: Ik heb (om kiespijn op vakantie te voorkomen) net bij twee tanden een begin van een wortelkanaalbehandeling gehad (alleen nog gespoeld en met tijdelijke vulling). Ik vraag me af of napijn alleen bij de behandelde tand of kies kan voorkomen of dat die ook naar andere tanden kan uitstralen? Ben nu gelukkig van grote pijn af, maar heb wel last van een andere tand vierplaatsjes verder. Daar had ik ook al wat last van voor de behandeling (viel toen iets minder op) en ging er toen van uit dat dat kwam vanwege uitstralende pijn van ontstoken kies. Kan dit of zou er toch iets met tand zelf aan de hand zijn?
do, 07/17/2003 - 23:25 Permalink
Suzeb

Als antwoord op door Lieneke

Ik heb net wat oudere geplaatste vragen en antwoorden gelezen betreffend napijn van een wortelkanaalbehandeling.

Ik kamp helaas momenteel hier ook mee.
Mijn kies begon begin oktober 2017 een beetje te zeuren maar nog niet zo erg dat ik pijnstillers moest slikken.
In november heeft mijn tandarts de oude vulling verwijderd (hij had nota bene een scheurtje!) en vond ook 'iets' binnenin wat was op een foto gemaskeerd door de vulling.
Alles was toen gerepareerd maar met de aankondiging dat de vlakte blijft te groot en er een kroon erop moet.
No problem dacht ik.

Maar de pijn ging niet over nadat de verdoving uitgewerkt was en naam alleen toe.
Ik ben gewend altijd iets de tijd te geven wetend uit ervaringen dat niet alles is in een seconde oplosbaar.
Ik heb dus ruim 6 weken gewacht voordat ik weer aan de bel trok bij mijn tandarts en was geholpen voor een 2e behandeling aan de kies 18 december jl. maar nu met een wortelkanaalbehandeling met 3 kanalen volgens horen zeggen.
En met alle gevolgen van dien! Erg veel napijn tot kloppend gevoel toe.

Tussen 18 december en mijn 3e afspraak 10 januari zat ik dagelijks stijf van de pijnstillers!
In het ziekenhuis heeft men mij en mijn man welles vertelde dat het is OK Ibuprofen samen met paracetamol in te nemen wanneer nodig (mijn man moest dit doen terwijl zijn 3 gebroken ribben genas)
De combo wil welles nu werken in zover dat de pijn wordt minder scherp. Maar eten/kauwen met de kies is onmogelijk dus ik blijf mijn eten kauwen in een kant van mijn mond. Ook stevig mijn bovenkaak op mijn onderkaak doen is pijnlijk laat zitten dat ik een percussie poging maak. En ik las dat iemand had last wanneer hij duwde met zijn tong aan de zijkant van zijn kies - ik ook maar probeer het niet te doen. Ook ben ik elk dag bewust mijn kiezen van elkaar eraf te houden zodat ik niet per ongeluk de vervellende plek raak.

De kroon is er nog niet op de kies en ik moet een foto pas laten maken ergens in februari.
Mijn tandarts heeft naar mijn laatste behandeling wel een 5 dagen antibiotica kuur voorgeschreven maar, met nog 2 dagen te gaan, voel ik geen verschil in pijnlijkheid. Ik spoel ook twee keer dagelijks met Corsodyl wat mijn apotheker had bevolen voor de Kerst.
Ik heb soms de neiging 2 Ibuprofen 400mg in te nemen laat op de avond voordat ik naar bed ga zodat ik ben iets meer zeker van een goede slaap/nachtrust. Maar gisteren dacht ik dit niet te doen - even proberen zonder pijnstillers - met het gevolg dat de pijn in mijn kaak heel erg was vanochtend. Ik had meteen 2 Ibuprofen 400mg ingenomen en nu, 1,5uur later, is de pijn iets minder maar helaas niet weg.

Ik lees veel dat het dagen/weken kan duren voordat de napijn is weg en nu lees ik dat het kan een half jaar duren! Ik kamp al met dagelijks pijn sinds oktober en zie het een beetje zwart nog 6 maanden van mijn leven aan dit pijn over te geven.
Dit is trouwens niet mijn eerste wortelkanaalbehandeling - een andere kies is jaren geleden behandeld door dezelfde tandarts en was in een keer geholpen zonder napijn.

Kan het zijn dat ik nu nog veel last heb omdat ik had lang last van pijn voor de behandeling?

Ik ben er dik en dik tevreden met mijn tandarts waardoor ik al meer dan 35 jaren wordt goed behandeld. Mijn jongste dochter vroeg zich af of ik misschien naar een kaakchirurg moet gaan maar ik twijfel zelf of die iets meer zou kunnen vinden gezien mijn tandarts zeer en zeer capabel is en zegt nu dat alles is schoon en droog.

Moet ik nog geduldig zijn? Ik begrijp al te goed dat iedereen is anders eveneens zijn medisch/tandheelkundig problemen. En wij reageren ook anders op een behandeling. Ik kan, bijvoorbeeld, heel weinig pijn dragen en wat ik nu meemaak zou iemand anders als oncomfortabel vinden.

Maar 6 maanden napijn? Is dit nu echt normaal?
za, 01/13/2018 - 08:19 Permalink