wisselen

Author:
hein
Posted:
zo, 05/04/2003 - 21:11
Mijn zoontje van 7,5 heeft nog geheel zijn melkgebit. Al een poosje zijn achter de onderste twee middelste tanden, twee blijvende tanden zichtbaar. Deze zijn al behoorlijk groot. Een kennis van mij zei onlangs dat dit niet gebruikelijk is. Want, zo zei ze, eerst valt de melktand er uit en zit er onmiddellijk een blijvende tand onder. Wat is hier van waar? Ik ben in februari nog bij onze tandarts geweest, en deze heeft er niets van gezegd.


[ Dit Bericht is bewerkt door: hein op 2003-05-04 21:12 ]
Trixie

Hallo, Inderdaad even afwachten mijn zusje had het ook en op haar 1oe waren ze er nog niet uit en heeft de Tandarts ze getrokken en heeft ze van de ortho een beugel gekregen. Dus als het te lang duurt helpt men de natuur een handje.
vr, 05/16/2003 - 14:35 Permalink
kindertandarts

Beste Hein,

Zonder een kind gezien te hebben en zonder het maken van goede rontgenfoto's of een OPG is het niet mogelijk om iets over het wisselproces bij uw zoon te vertellen.

Wisseling van tanden en kiezen kan op vele manieren plaats vinden. Soms zit een nieuwe tand direct onder het melkelement, maar soms ligt de nieuwe tand ernaast of erachter. In sommige gevallen kan de tandarts besluiten om het wisselproces een beetje te helpen door het melkelement weg te halen.

Mijn advies is om het wisselen toch te bespreken met je tandarts en te vragen of de voortgang van het wisselproces gevolgd kan worden door bv het maken van foto's.

Het is ook heel goed voorstelbaar dat de tandarts toch besluit de natuur z'n eigen gang te laten gaan en na een aantal jaar te kijken wat het uiteindelijke resultaat is. Wanneer het dan nodig is om de blijvende tanden en kiezen toch recht te zetten kan een beugel bij de orthodontist daarin in de meeste gevallen goed in voorzien.

Vanaf een afstand kan ik niets zinnigs zeggen wat in het specifieke geval van uw zoon het mest raadzaam is: bespreek het met uw tandarts.

succes.
do, 06/26/2003 - 22:12 Permalink